مقایسه لپ تاپ اپل با ایسوس


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

اپل اولین مک بوک خود را در سال 2006 را با هدف آموزش و فروش معرفی و از سال 2012 نیز سری‌های مک بوک ایر و مک بوک پرو را در دو سایز به بازار عرضه کرد. مک بوک‌ها به سخت‌افزار اختصاصی کمپانی اپل مجهز بوده و یک دستگاه یکپارچه و انحصاری هستند. از سال 2008 به این سو، این برند به پر فروش‌ترین برند لپ‌تاپ در ایالات متحده تبدیل شد.

ایسوس اما سابقه طولانی‌تر در تولید لپ‌تاپ داشته و از محبوبیت جهانی برخوردار است. این برند با ارائه سه رده لپ تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار در سه بازه قیمتی، توانسته طیف گسترده‌ای از کاربران را به خرید لپ‌تاپ‌ ترغیب کند.

اپل یکی از رقبای جدی کمپانی ایسوس است و ما قصد داریم در این مقایسه لپ تاپ اپل با ایسوس دریابیم کدام‌یک از این دو کمپانی توانسته است دستگاهی با قابلیت، کیفیت و کارایی بالاتری تولید کرده که از سویی دیگر، با توجه به قیمتی که عرضه می‌شود، تا چه میزان ارزش خرید دارد. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

مقایسه بهترین لپ تاپ اپل با ایسوس

اپل مک بوک اقتصادی تولید نمی‌کند و مک بوک ایر و مک بوک پرو این کمپانی، هر دو از لپ تاپ های رده بالا بوده که از سخت‌افزاری قدرتمند بهره برده‌اند. بنابراین اگر بخواهیم لپ تاپ ایسوس را با لپ‌تاپ اپل مقایسه کنیم باید بهترین لپ تاپ های این دو کمپانی را از نظر طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار مورد بررسی و مقایسه جز به جز قرار داده تا در نهایت دریابیم کدام‌یک از این دو برند ارزش خرید بالاتری دارد و یا هر کدام مناسب کدام گروه از کاربران است.

ما در این مقایسه لپ تاپ اپل با ایسوس قصد داریم لپ‌تاپ Zenbook Pro 14 Duo ایسوس را با MacBook Air MLY43 2022 بررسی و مقایسه کنیم که از قدرت و کفیت نسبتا مشابهی برخوردار هستند. در انتها با مقایسه کلی این دو برند تصمیم خواهیم گرفت که کدام یک را برای کارهای خود خریداری نماییم. 

طراحی Zenbook Pro Duo ایسوس بهتر است یا مک بوک ایر 2022

مقایسه طراحی لپ تاپ ایسوس با اپل

طراحی Zenbook Pro Duo ایسوس یکی از خلاقانه‌ترین و قابل بحث‌ترین بخش این لپ‌تاپ پرچم‌دار است. ابعاد جمع‌وجور با ضخامت 17 میلی‌متر، وزن کم 1.6 کیلوگرمی و طراحی دو نمایشگر در یک اولترابوک، آن را به جذاب‌ترین لپ‌تاپ پرچمدار بازار تبدیل کرده است.

اپل نیز MacBook Air MLY43 2022 خود را با طراحی جدید شیب‌دار، جایگزین طراحی با قطر یک‌دست در مدل‌های قبلی کرده است. این مک بوک از ضخامت 11 میلی‌متر و وزن 1.4 کیلوگرم به مراتب از Zenbook Pro Duo ایسوس سبک‌تر و نازک‌تر بوده که علاوه بر حمل آسان، فضای کمی از میز را اشغال می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های طراحی لپ تاپ‌های این دو برند می‌توان به جنس بدنه آن اشاره کرد. ایسوس برای Zenbook Pro Duo خود از آلومینیوم برای بدنه و پلاستیک برای شاسی و صفحه کلید استفاده کرده است تا بتواند وزن این اولترابوک خود را کاهش دهد. این در حالی است که اپل مک بوک ایر 2022 خود را با تکیه بر وزن کم، به طور یکپارچه از فلز آلومینیوم ساخته است که به مراتب مستحکم‌تر بوده و در برابر خط و خش از مقاومت بیشتری برخوردار است.

نکته جالب و خلاقانه طراحی Zenbook Pro Duo نمایشگر دوم آن است. هنگامی که لپ‌تاپ را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که صفحه نمایش دوم به واسطه لولاهایی که برای آن در نظر گرفته شده کمی بالا می‌آید تا زاویه دید بهتری برای کاربر خلق کند. اپل اما برای مک بوک ایر 2022 خود فقط از یک نمایشگر 14 اینچی استفاده کرده که می‌توانید زاویه قرار گیری آن را به راحتی تغییر دهید.

مقایسه طراحی لپ تاپ ایسوس با لپ تاپ اپل

متاسفانه طراحی صفحه‌کلید لپ‌تاپ ایسوس Zenbook Pro Duo اصلا مناسب نیست. قرارگیری نمایشگر دوم در بالای صفحه‌کلید سبب شده تا کلیدها تا هیچ محلی برای قرار گیری دست‌ها در نظر گرفته نشده و زمانی که لپ‌تاپ‌روی میز قرار نداشته باشد، کار با آن دشوار خواهد بود. اما فاصله و گپ هر کلید کاملا استاندارد بوده و چنانچه لپ‌تاپ روی میز قرار داشته باشد می‌توانید به سرعت تایپ کنید.

اپل اما کیبورد استاندارد و راحتی را برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است. مک بوک ایر 2022 به یک کیبورد جزیره‌ای استاندارد مجهز بوده که طراحی ارگونومیک آن سبب شده تا در تایپ طولانی مدت به هیچ عنوان احساس خستگی نکنید. ترک پد این دستگاه نیز از ابعاد مناسبی برخوردار است و عملیات چندلمس را به سرعت و دقت انجام می‌دهد.

خرید لپتاپ

از دیگر بخش‌هایی که در بخش مقایسه طراحی این دو لپ‌تاپ باید به آن توجه داشت، تعداد پورت‌ها هستند. اپل مک بوک‌های خود را با پورت‌های محدودی عرضه می‌کند که شامل حال مک‌بوک ایر 2022 نیز می‌شود. باریک بودن ایسوس Zenbook Pro Duo نیز سبب شده تا ایسوس برخلاف سایر لپ‌تاپ‌های خود، آن را با تعداد پورت‌های محدودی عرضه کند.

روی لبه سمت راست لپ‌تاپ Zenbook Pro Duo تنها یک پورت USB-A و جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا و درگاه کارت حافظه را مشاهده می‌کنید. روی لبه سمت چپ لپ تاپ هم دو عدد پورت USB-C و خروجی HDMI را مشاهده می‌کنید. اپل نیز مک بوک ایر 2022 خود را با 2 درگاه USB Type-C از نوع USB 4 و USB 3.1 Gen 2 با پشتیبانی از تاندربولت 3 و درگاه اختصاصی MagSafe 3 عرضه کرده است.

 

نمایشگر Zenbook Pro Duo ایسوس بهتر است یا مک بوک ایر 2022

مقایسه نمایشگر لپ تاپ ایسوس با اپل

همانطور که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم، ایسوس لپ‌تاپ Zenbook Pro Duo را به دو نمایشگر لمسی مجهز کرده است. نمایشگر اصلی 14 اینچی بوده که وضوح تصویر 1920 پیکسل در 1080 پیکسل را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این نمایشگر طیف رنگی و روشنایی مناسبی داشته و حاشیه‌های آن نیز بسیار کم است. متاسفانه نمایشگر دوم خیلی جذاب نیست و کیفیت خیلی بالایی ندارد.

مک بوک ایر 2022 اپل تنها یک نمایشگر 13.6 اینچی داشته که از وضوح تصویر 1664 پیکسل در 2560 پیکسل بهره برده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وضوح تصویر نمایشگر مک بوک ایر 2022 بالاتر از ایسوس زنبوک دئو 14 اینچی است. این نمایشگر نیز مانند نمایشگر ایسوس از وضوح و روشنایی برخوردار بوده و زوایای دید مناسبی دارد.

مک‌بوک ایر M2 نمایشگر بسیار با کیفیت و روشن دارد که از 100 درصد فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی کرده و این لپ‌تاپ را به یک گزینه ایده‌آل برای ادیت عکس تبدیل می‌کند. از آن مهم‌تر حداکثر شدت روشنایی 500 نیتی نمایشگر ال‌سی‌دی مک بوک ایر است که به شما اجازه می‌دهد به سادگی با آن در فضای باز کار کنید.

زنبوک دئو 14 نیز از از 114.7 درصد رنگ‌های sRGB پشتیبانی می‌کند که در نتیجه تصاویری با رنگ کاملا طبیعی به نمایش می‌گذارد. در مجموع می‌توان گفت از نمایشگر هر دو لپ‌تاپ از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار بوده و تفاوت بسیار ناچیز است. اما نمایشگر دوم Zenbook Pro Duo چندان تعریفی ندارد.

سخت افزار Zenbook Pro Duo ایسوس بهتر است یا مک بوک ایر 2022

مقایسه سخت افزار لپ تاپ ایسوس با لپ تاپ اپل

نکته مهمی که در بخش مقایسه بهترین لپ‌تاپ ایسوس با اپل باید به آن توجه داشته باشیم، سخت‌افزاری است که هریک از این لپ‌تاپ‌ها به آن مجهز شده است. در ادامه به بررسی دقیق سخت‌افزار به کار رفته و عملکرد آن خواهیم پرداخت تا دریابیم کدام‌یک از این دو لپ‌تاپ عملکرد بهتری دارد. برای نیل به این هدف پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و مدت زمان شارژدهی باتری زنبوک پرو دئو و مک بوک ایر 2022 را بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

  • پردازنده اصلی؛ اپل مک‌بوک ایر 2022 خود را به پردازنده اختصاصی 64 بیتی Apple M2 با 8 هسته پردازشی مجهز کرده است. اپل از چهار هسته با کارایی بالا، با چهار هسته با کارایی بالا در M2، با حافظه نهان مشترک 16 مگابایتی در هسته های عملکرد و یک حافظه پنهان 4 مگابایتی مشترک در هسته های کارآمد استفاده می کند. این پردازنده 5 نانومتری از مصرف انرژی بسیار کمی برخوردار         بوده که در نتیجه گرمای بسیار کمی تولید می‌کند.
     زنبوک دوئو 14 با پردازنده Core i7 نسل 10 مجهز شده که محدوده فرکانس آن بین 2.9 تا 5 گیگاهرتز قرار گرفته است. پردازنده‌ای که 12 مگابایت کش دارد. این پردازنده از 4 هسته تشکیل شده و 8 رشته دارد. می‌توان گفت قدرت پردازشی هر دو پردازنده با یکدیگر برابر بوده و اختلاف آن بسیار جزئی است.
  • پردازنده گرافیکی؛ پردازنده گرافیکی نقش اصلی را در خروجی نمایشگر لپ‌تاپ ایفا می‌کند. ایسوس Zenbook Pro Duo خود را به پردازنده گرافیکی GeForce® RTX™ 2060 انویدیا مجهز کرده که از 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی بهره‌مند است. این پردازنده گرافیکی قادر است به راحتی نرم‌افزاری گرافیکی نیمه‌سنگین را اجرا کند.
     اپل اما مک بوک ایر 2022 خود را به پردازنده گرافیکی اختصاصی Apple GPU مجهز کرده که با توجه به 10 هسته‌ای بودن آن، قدرت پردازش گرافیکی بالاتری نسبت به ایسوس زنبوک پرو دئو دارد.
  • حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی؛ 32 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت حافظه SSD NVMe حداکثر آن چیزی است که یک کاربر از لپ‌تاپ ایسوس زنبوک پرو دئو انتظار خواهد داشت. این میزان از رم و فضای ذخیره سازی به راحتی قادر است به سرعت سیستم را بوت کرده و نرم‌‎افزارهای گرافیکی سنگین را اجرا کند. متاسفانه اپل در این بخش کمی ضعیف عمل کرده و مک بوک ایر 2022 را به 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD مجهز کرده است و می‌توان گفت سرعت بوت شدن و خواندن ونوشتن داده‌ها به خوبی آنچه که در زنبوک پرو دئو شاهد آن هستیم نخواهد بود.
  • عمر باتری؛ مک بوک های اپل همواره حرف اول را در مدت زمان شارژدهی و طول عمر باتری زده‌اند و مک بوک ایر 2022 نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مک‌بوک می‌تواند بیش از 17 ساعت شارژدهی داشته باشد. این در حالی است که زنبوک پرو دئو بین 4 الی 5 ساعت شارژدهی خواهد داشت.

مقایسه باتری در لپ تاپ های ایسوس و اپل

ایسوس و اپل سعی کرده‌اند لپ‌تاپی با طراحی خلاقانه و کیفیت ساخت بالا به همراه سخت‌افزار قدرتمند تولید و عرضه کنند که تا کنون بسیار موفق عمل کرده‌اند. اگرچه در برخی از بخش‌‌ها یکی از دیگری پیشی گرفته اما این اختلاف آنقدر زیاد نبوده که در حین انجام کار یا اجرای بازی، متوجه آن شوید.

لپ تاپ ایسوس بهتر است یا مک بوک اپل

اپل و ایسوس رقبای جدی و سرسخت یکدیگر در زمینه تولید لپ‌تاپ هستند. علی‌رغم اینکه مک بوک‌های اپل نسبت به لپ تاپ‌های ایسوس تازه به دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ وارد شده‌اند؛ اما توانسته‌اند جایگاه خوبی در بین کاربران کسب کرده و به پرفروش‌ترین برند در ایالات متحده تبدیل شود.

سخت‌افزار اپل کاملا اختصاصی بوده که این یکپارچگی و اختصاصی بودن سخت‌افزار منجر به عملکرد بسیار عالی مک‌بوک‌های اپل شده است. ایسوس نیز با توجه به این موضوع که مدل لپ‌تاپی که عرضه کرده است در گروه اقتصادی قرار می‌گیرد یا میان‌رده و یا پرچم‌دار، از سخت‌افزار مناسبی در بازه قیمتی تولید شده استفاده کرده است. در ادامه به مقایسه لپ تاپ‌ های این دو برند خواهیم پرداخت.

مقایسه طراحی لپ تاپ ایسوی با مک بوک اپل

مقایسه طراحی لپ تاپ ایسوی با مک بوک اپل

ایسوس سعی داشته تا لپ تاپ‌های پرچم‌دار خود را با طراحی خلاقانه و کیفیت ساخت بالا عرضه کند که موفق نیز بوده است. این برند حتی لپ‌تاپ‌های اقتصادی خود را نیز با متریال پلاستیک مقاوم دربرابر ضربه و خط و خش عرضه کرده که ظاهری شبیه به فلز دارد. اگرچه اپل از طراحی کلاسیک برای مک‌بوک‌های خود استفاده کرده اما وزن بسیار کم و نازکی این دستگاه‌ها همواره مورد توجه کاربران بوده و ایسوس هرگز نتوانسته در این زمینه با اپل رقابت کند.

طراحی کیبوردهای هر درو برند بسیار راحت و استاندارد است. هر دو برند از کیبورد جزیره‌ای با فاصله و گفپ مناسب بهره برده‌اند. ایسوس حتی این کیبوردهای حرفه‌ای را برای لپ تاپ‌های اقتصادی خود نیز در نظر گرفته که یکی از نکات مثبت آن‌ها محسوب می‌شود.

تعداد پروت‌ها و درگاه‌های اتصال در لپ‌تاپ‌های اقتصادی و میان‌رده ایسوس زیاد بوده و این درگاه‌ها در مدل‌های پرچم‌دار این کمپانی به حداقل می‌رسد. در حالی که اپل تمامی ملک بوک‌های خود را با تعداد پورت‌های محدود عرضه می‌کند. در مجموع می‌توان گفت هر دو برند لپ تاپ‌هایی با ظاهری جذاب و مستحکم تولید می‌کنند که ارزش خرید بالایی دارد.

مقایسه نمایشگر لپ تاپ ایسوس با مک بوک اپل

نمایشگر لپ‌تاپ‌های ایسوس با توجه به این موضوع که لپ‌تاپ اقتصادی باشد یا میان‌رده و یا پرچم‌دار، کیفیت متفاوتی دارند. در لپ تاپ های اقتصادی این برند معمولا از پنل TN استفاده شده که زاویه دید مناسبی ندارد اما نمایشگر لپ تاپ‌های میان‌رده و پرچم‌دار آن از کیفیت پخش بسیار بالایی برخوردار هستند.

از سویی دیگر اپل برای تمامی مک‌بوک‌های خود از نمایشگری با کیفیت بالا استفاده کرده و دلیل آن این است که اپل لپ‌تاپ اقتصادی یا پرچمدار در میان تولیدات خود نداشته و صرفا لپ تاپ های رده‌بالا تولید می‌کند. نمایشگر این مک‌بوک‌ها از دامنه رنگی گسترده و وضوح و روشنایی بسیار بالایی برخوردار بوده که معمولا لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار ایسوس را نیز شکست می‌دهد.

مقایسه سخت افزار لپ تاپ ایسوس با مک بوک اپل

ایسوس از سخت‌افزار بسیار خوبی برای تمامی لپ تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار خود استفاده کرده است. با این حال گروه پرچم‌دار این برند، با توجه به مجهز شدن به قوی‌ترین سخت‌افزار روز دنیا، قادراست سنگین‌ترین برنامه‌های گرافیکی و عملیات محاسباتی را بدون مشکل انجام دهد.

ایسوس برای لپ تاپ های اقتصادی خود از حداقل رم 4 گیگاباتی و برای لپ تاپ های پرچمدار خود از حداکثر رم‌های 32 گیگابایتی استفاده می‌کند. نکته قابل توجه این است که لپ تاپ های اقتصادی این کمپانی قابل ارتقا بوده و می‌توانید رم و SSD را ارتقا دهید. فضای ذخیره سازی نیز به همین ترتیب از 256 گیگابایت تا 1 ترابایت با توجه به این موضوع که لپ‌تاپ اقتصادی است یا میان‌رده و یا پرچم‌دار، متغیر است.

اپل معمولا از حافظه رم خیلی بالایی برای مک‌بوک‌های خود استفاده نمی‌کند. در مدل‌های پرو مکازیمم رم 16 گیگابایتی و در مدل‌های ایر نیز از رم 8 گیگابایتی بهره برده است. فضای ذخیره سازی نیز در مدل‌های ایر 512 گیگابایت و در مدل‌های پرو 1 ترابایت است.

مقایسه قیمت لپ تاپ ایسوس با مک بوک اپل

ایسوس با تفکیک لپ تاپ‌های خود به سه دسته اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار، دستگاه‌های خود را در سه بازه قیمتی متفاوت ارزان قیمت، متوسط و گران به فروش برساند که کاربران با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانند یکی از مدل‌های این برند را انتخاب کرده و نسبت به خرید اقدام کنند. لپ تاپ‌های اقتصادی از سخت‌افزار سطح پایه و لپ‌تاپ‌های میان‌رده و پرچم‌دار نیز از سخت‌افزار بالارده برخوردار هستند که عملکرد متفاوتی دارند.

اپل با توجه به این موضوع که لپ‌تاپ اقتصادی تولید نمیکند و تمامی مک‌بوک های اپل، رده‌بالا هستند، از قیمت بالایی نیز برخوردارند. چرا که این مک‌بوک‌ها علاوه بر اینکه از متریال ساخت ممتازی بهره‌مند هستند، به سخت‌افزار پرچم‌دار با عملکرد بالایی مجهز بوده که در نتیجه قیمت نهایی و فروش آن بالا خواهد رفت.

سخن آخر

اپل و ایسوس تا کنون لپ تاپ‌های متعددی با کاربری مختلف تولید و عرضه کرده‌اند. هر دو برند سعی داشته‌اند تا با ارائع کیفیت و عملکرد مناسب، فروش دستگاه‌های خود را به حداکثر برسانند. برگ برنده ایسوس در تنوع قیمتی آن است. ایسوس با ارائه لپ تاپ‌های ارزان قیمت با سخت‌افزار سطح پایه و نیز ارائه لپ‌تاپ‌های میان‌رده با سخت‌افزاری متوسط، توانسته علاوه‌بر کاربران حرفه‌ای، آن دسته از کاربرانی را که مبتدی هستند و یا بودجه کافی برای خرید یک لپ‌تاپ پرچم‌دار را ندارند، جذب خود کند. این در حالی است که اپل تنها لپ‌تاپ‌های بالارده تولید کرده که قیمت بالایی دارد و فقط گروه خاصی از کاربران می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

 

پرسش‌های متداول

ایسوس برای لپ تاپ پرچمدار خود از چه نمایشگری بهره برده است؟

ایسوس لپ‌تاپ پرچم‌دار خود را به یک نمایشگر 14.5 اینچی OLED با رزولوشن 1800 در 2880 پیکسل مجهز کرده است که از وضوح تصویر +WQ نرخ تصویر 120 Hz برخوردار است.

عمر باتری مک بوک های اپل بهتر است یا لپ تاپ های ایسوس؟

مک‌بوک‌های اپل همواره به شارژدهی طولانی مدت مشهور بوده و با عمر باتری میانگین 17 ساعته‌ای که دارند، از تمامی لپ تاپ های ایسوس عمر باتری بهتر دارند.

مک بوک های اپل قابلیت حمل راحت تری دارد یا لپ تاپ های ایسوس؟

اپل توانسته با حداقل رساندن وزن لپ تاپ های خود به زیر 1.5 کیلوگرم و ضخامت کم، یکی از قابل حمل‌ترین لپ‌تاپ‌ها را تولید کرده که به مراتب سبک‌تر از لپ تاپ های ایسوس است.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.