معرفی بهترین نرم افزارهای معماری


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

اغلب دانشجویان معماری از سال دوم تحصیل خود در دانشگاه، نسبت به یادگیری یکی از نرم‌افزارهای کاربردی این رشته اقدام می‌کنند؛ اما شاید بهتر باشد از همان بدو ورود به دانشگاه کاربردی‌ترین نرم‌افزار این رشته یعنی اتوکد را یاد بگیرید و در سال‌های بعدی تحصل خود، پس از آنکه بر اساس راهنمای خرید لپ تاپ معماری، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید به سراغ سایر نرم‌افزارهای معماری بروید.

سال‌ها است که دیگر ارائه نقشه‌ها و پرسپکتیوهای معماری به صورت دستی پذیرفته نمی‌شود؛ چراکه دقت کم‌تری نسبت به نقشه‌هایی دارد که با نرم‌افزارهای جدید تهیه می‌شود. بنابراین بهتر است از همان ابتدای ورود به دانشگاه، بهترین نرم افزارهای معماری را یاد بگیرید.

ما در این مطلب بهترین نرم افزارهای معماری را به شما معرفی خواهیک کرد که پیش از ورود به دانشگاه بدانید باید به سراغ کدام نرم‌افزارهای معماری رفته و یادگیری را آغاز کنید. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

نرم افزار معماری اتوکد Autocad

نرم افزار معماری اتوکد

طراحی، فرآیند تبدیل یک ایده به یک شی است که برای نهایی شدن این فرایند به نرم‌افزاری دقیق و در عین حال با کاربری ساده نیاز خواهید داشت. نرم‌افزار اتوکد ابزاری بوده که می‌توانید در این مسیر شما را یاری کند. از آنجایی که این نرم‌افزار از قدرت محاسباتی پردازنده‌های کامپیوتری استفاده می‌کند، نقشه‌های تهیه شده توسط CAD سریع‌تر، بهتر و دقیق‌تر از نمونه‌های دستی خواهند بود.

مفهوم اتوکد در دهه 1980، زمانی که مهندسان و معماران به دنبال استفاده از قدرت رایانه‌های تازه معرفی شده برای کاهش زمان تهیه نقشه‌های اجرایی بودند، تکامل یافت. این نرم‌افزار در سال 1982 به طور رسمی توسط شرکت Autodesk که در صنعت ساخت نرم‌افزارهای مهندسی و سرگرمی فعالیت می‌کند، تولید و راه‌اندازی شد.

به زبان ساده، اتوکد مهندسان، طراحان و معماران را قادر می‌سازد تا مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی را به کمک رایانه خود با دقت بسیار بالایی طراحی و تولید کنند. این نرم‌افزار ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد و بنابراین علاوه بر مهندسین معماری و عمران، به کمک سایر رشته‌های مهندسی نظیر برق و مکانیک نیز آمده است.

از سال 1982 به این سو با توجه به افزایش قدرت پردازنده‌های رایانه‌ها، شرکت اتودسک توانسته است با افزایش ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار با هر به‌روزرسانی، آن را به یکی از بهترین ابزارهای کار مهندسین و دانشجویان معماری تبدیل کند. شما می‌توانید با خرید لپ تاپ مهندسی تمامی نقشه‌های اجرایی از ابتدای ستون گذاری تا ارائه تصاویر سه‌بعدی از بنای طراحی شده را به کمک نصب این نرم‌افزار با دقت و سرعت بالا ترسیم کنید.

نرم افزار معماری رویت Revit

نرم افزار معماری رویت

رویت - Revit محبوب‌ترین نرم‌افزار BIM برای مدل‌سازی پروژه‌های معماری است، چراکه برای معماران و مهندسین این رشته این امکان را فراهم می‌کند که هر مرحله از فرآیند تبدیل ایده به یک بنا از مفهوم، تجسم، و تجزیه و تحلیل گرفته تا ساخت و ساخت را قدم به قدم شکل و توسعه دهند. محیط مدل‌سازی سه بعدی این برنامه باعث صرفه‌جویی در وقت شما شده و در نهایت طرح‌هایی دقیق‌تری را ارائه می‌دهد.

آموزش رویت در دو مرحله بیسیک و حرفه‌ای صورت می‌گیرد. در مرحله بیسیک شما یاد می‌گیرید که چگونه از این نرم‌افزار برای توسعه پروژه‌های معماری اعم از تهیه انواع نقشه‌های اجرایی بهره ببرید. در سطح حرفه‌ای، می‌توانید از این نرم‌افزار برای ایجاد دیوارها، کف‌سازی، طراحی سقف و همچنین طرح‌های سه‌بعدی برای ارائه پروژه‌های خود استفاده کنید.

ابزارهای کاربردی این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا مدل سازی پروژه خود را از دیوارهای چند لایه با عرض‌های مختلف گرفته تا مواد سفارشی به عنوان اولین بلوک‌های ساختمانی، در پروژه خود ایجاد کنید. در مجموع رویت نرم‌افزاری است که به کمک آن می‌توانید صفر تا صد نقشه‌ها و تصاویر سه‌بعدی یک پروژه دانشگاهی یا اجرایی را به صورت کاملا حرفه‌ای و دقیق تهیه کنید.

تریدی مکس 3D Studio Max مدل ساز سه بعدی معماری

نرم افزار کمکی مدل ساز سه بعدی برای معماران

نرم‌افزار 3D Studio Max یکی دیگر از محصولات شرکت اتودسک بوده که در بخش مدل‎سازی سه‌بعدی به کمک معماران می‌آید. این نرم‌افزار کاربردهای گسترده‌ای دارد و علاوه بر دانشجویان و مهندسین معمار، سازندگان انیمیشن، مهندسین مکانیک و عمران نیز می‌توانند از قابلیت‌های آن جهت اجرای پروژه‌های خود استفاده کنند.

در واقع 3Ds Max یک نرم افزار حرفه‌ای و بسیار محبوب در بین کاربران بوده که برای تجسم معماری، ساخت بازی‌های ویدیویی، تبلیغات و حتی جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها از آن استفاده می‌شود. این نرم‌افزار اولین بار در آوریل 1996 منتشر شد و تا کنون با رشد قدرت رایانه‌ها، قابلیت‌های آن نیز با هر به‌روزرسانی افزایش یافته است.

برخی از معماران تمایل دارند نقشه‌های دوبعدی تهیه شده در محیط اتوکد را وارد محیط 3D Max کرده تا به کمک قابلیت‌های سه‌بعدی‌سازی حرفه‌ای تر و طبیعی‌تر این برنامه، رندرهای سه‌بعدی ملموس‌تری از پروژه‌های خود تهیه کنند.

بنابراین شما می‌توانید نقشه‌های دوبعدی دقیق را در محیط اتوکد تهیه کرده و سپس برای سه‌بعدی‌سازی، آن را وارد 3Ds Max کرده و از امکانات این برنامه برای طراحی داخلی فضاها، محوطه‌سازی و نماسازی استفاده کنید.

خرید لپتاپ

افزونه معماری وی ری Vray

افزونه نرم افزار معماری وی ری

نرم‌افزار V-ray به عنوان یک افزونه برای نرم‌افزارهای گرافیکی سه‌بعدی‌سازی توسط شرکت بلغاری Chaos Group طراحی و توسعه یافته است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید تصاویر سه‌بعدی واقعی‌تر و ملموس‌تری از طرح خود ارائه دهید تا فرم نهایی بنای طراحی شده برای استاد یا کارفرما قابل درک باشد.

به کمک V-ray می‌توانید جزئیات سه‌بعدی زیادی را به طرح‌های سه‌بعدی خود اضافه کنید. یک دانشجوی معماری و یا یک مهندس معمار باید بتواند پیچیدگی‌های طرح خود را به وضوح به نمایش بگذارد و هرچه جزئیات یک طرح بیش‌تر باشد، این پیچیدگی‌ها ملموس‌تر خواهد شد. به کمک V-Ray می‌توانید این پیچیدگی‌ها را با دقت و جزئیات بیش‌تری نشان داده و طرح خود را به واقعیت نزدیک‌تر سازید.

همان‌طور که د رابتدا به آن اشاره شد، نرم‌افزار V-Ray یک افزونه است و یک پلاگین موفق باید با سایر نرم‌افزارهای محبوب گرافیکی سازگار باشد. از جمله پرکاربردترین نرم‌افزارهای گرافیکی معماری می‌توان به 3D Max، SketchUp، Maya و AutoCad اشاره کرد. V-Ray تنها افزونه‌ای است که با تمامی این نرم‌افزارها سازگار بوده و تا کنون هیچ افزونه‌ای طراحی نشده که سازگاری گسترده‌ای مانند V-Ray داشته باشد.

نرم افزار معماری اسکچاپ SketchUp

نرم افزار معماری اسکچاپ

SketchUp نیز یکی دیگر از نرم‌افزار قدرتمند سه‌بعدی سازی بوده که اغلب معماران، طراحان داخلی، سازندگان بازی و مدل سازی اولیه سه‌بعدی با آن آشنا هستند. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید مدل‌ها و تصاویر سه‌بعدی ساخته و رندرهای باکیفیتی از آن بگیرید. از جمله امکانات SketchUp می‌توان به ابزراهای ترسیم، کتابخانه اشکال از بیش طراحی شده، سیستم‌های لایه‌بندی و مدل‌سازی جامدات اشاره کرد.

نرم‌افزار SkatchUp در سال 2002 توسط شرکت نقشه‌برداری Trimble Inc توسعه یافته و در اختیار معماران و مهندسین این رشته قرار گرفته است. این نرم‌افزار یک کتابخانه آنلاین از مجموعه مدل‌های سه‌بعدی بوده که به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار داده می‌شود.

خرید و مشاهده لیست قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

این برنامه همچنین قابلیت طرح‌بندی طراحی را دارد که امکان رندرگیری درسبک‌های متغیر را فراهم می‌کند؛ همچنین از افزونه‌ای به نام Extension Warehouse برای ارائه قابلیت‌های دیگر مانند رندر نزدیک به عکس واقعی نیز پشتیبانی می‌کند. استفاده از Sketch up برای مدل سازی سه بعدی بسیار آسان است؛ اما به‌خاطر داشته باشید که دقت آن به خوبی Autocad نبوده و از طرفی قادر به ترسیم سطوح کاملا منحنی و گرد و یا کروی نیست.

ایندیزاین InDesign نرم افزار کمکی معماران

نرم افزار کمکی معماران InDesign

پس از خرید لپ تاپ دانشجویی خود باید نرم‌افزار Indesign یکی از محصولات Adobe بوده که به عنوان یک ابزار چیدمان قدرتمند عمل می‌کند. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا سایر اسناد اختصاصی Adobe مانند فایل‌های Photoshop و Illustrator را به آن پیوند دهید. این نرم‌افزار علاوه بر معماری، در صنعت چاپ و صفحه‌آرایی کتاب و مجلات نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

همانطور که اشاره شد این نرم‌افزار برای فحه‌رایی، تهیه بروشورها و مجلات کاربرد دارند؛ بنابراین می‌توان از آن برای شیت بندی و ارائه طرح‌های خود در قالب پوسترهای بزرگ استفاده کنید. به کمک ایندیزاین می‌توانید تمامی نقشه‌ها و رندرهای سه‌بعدی که از پروژه خود تهیه کردید را در یک شیت بزرگ و طراحی شده، به صورتی که برای بیننده جذاب باشد، در کنار هم چیده و آماده چاپ کنید.

فتوشاپ Photoshop نرم افزار کمکی معماران

نرم افزار کمکی معماران Photoshop

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که دانشجویان معماری و مهندسین معمار برای ارائه رندرها و نقشه‌های آن به صورت یک شیت کلی نیاز دارند، نرم‌افزار فوتوشاپ است. این نرم‌افزار نیز مانند ایندیزاین به کمک معماران آمده تا یک ارائه جذاب داشته باشند. فتوشاپ یک نرم‌افزار ویرایش عکس و طراحی گرافیکی شطرنجی بوده که به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر ویرایش تصاویر، آن‌ها را برای چاپ در ابعاد مختلف به صورت یک طرح گرافیکی منحصربه‌فرد آماده کنند.

این نرم‌افزار با هر دو سیستم‌عامل ویندوز و MacOs سازگار بوده و می‌توانید از آن برای شیت‌بندی نهایی کارهای خود جهت ارائه واحد طراحی درسی معماری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن برای ساخت بروشورهایی از مجموعه طرح‌های دفتر مهندسی معماری نیز استفاده کنید.

در نهایت این نرم‌افزار بیش‌تر برای ارائه نهایی به کمک دانشجو و مهندس معمار خواهد آمد. با این حال در برخی مواقع، معمار تصمیم می‌گیرد تا رنگ‌ها و برخی از المان‌ها را از طریق این‌نرم‌افزار به طرح نهایی خود اضافه کند. همچنین ایجاد برخی از نمودارها و جداول به کمک فتوشاپ راحت‌تر خواهد بود.

سخن آخر

تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی معماری برای دانشجویان و مهندسین این رشته یکی از مهارت‌هایی بوده که علاوه بر حین تحصیل، برای یافتن شغل مناسب نیز الزامی است. امروزه دیگر هیچ نقشه اجرایی به صورت دستی پذیرفته نمی‌شود چرا که دقت بالایی نداشته و از سویی دیگر وقت زیادی از دانشجو و مهندس معمار می‌گیرد؛ بنابراین تسلط بر نرم‌افزارهایی که به عنوان بهترین نرم افزارهای معماری معرفی شده‌اند برای معماران حیاتی است.

اگر از نرم‌افزاری برای کارهای معماری خود استفاده می‌کنید که مانند آنچه که در این مطلب به آن پرداخته شد، مفید و کاربردی است، آن را در بخش دیدگاه‌های سایت با ما درمیان بگذارید.

پرسش‌های متداول

برای شیت بندی نهایی کارهای معماری کدام نرم  نرم افزار مناسب تر است؟

هر دو نرم افزار فوتوشاپ و ایندیزاین برای شیت بندی و ارائه ژورنالی کارهای معماری مناسب هستند اما فوتوشاپ این امکان را فراهم می‌کند تا برخی نمودارها، جدول‌ها و المان‌های دیگر نیز به طرح خود اضافه کنید

اولین نرم افزاری که هر دانشجوی معماری باید آن را یاد بگیرد کدام است؟

اولین و کاربردی ترین نرم افزاری که هر دانشجوی معماری باید به آن مسلط شود، نرم‌افزار اتوکد بوده که در دو سطح دو بعدی و سه بعدی ارائه می‌شود

کامل ترین نرم افزاری که می تواند تمامی کارهای دانشجویان و مهندسین معماری را انجام دهد کدام نرم افزار است؟

نرم‌افزار رویت - Revit محبوب‌ترین نرم‌افزار BIM برای مدل‌سازی پروژه‌های معماری است، چراکه برای معماران و مهندسین این رشته این امکان را فراهم می‌کند که هر مرحله از فرآیند تبدیل ایده به یک بنا از مفهوم، تجسم، و تجزیه و تحلیل گرفته تا ساخت و ساخت را قدم به قدم شکل و توسعه دهند. 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.