بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

با گسترش دنیای تکنولوژی، برنامه نویسی تبدیل به یکی از مشاغل پردرآمد و محبوب در دنیا شده است. وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای موبایل و حتی بازی‌های کامپیوتری از طریق کدنویسی برنامه‌نویسان ساخته می‌شوند. برنامه‌نویسان خصوصا افرادی که به تازگی به این کار روی آورده‌اند، از یک سری نرم‌افزارهای برنامه نویسی برای بالا بردن سرعت کار و افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ  از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

اگر به‌تازگی وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اید، بهتر است با بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی آشنا شوید تا بتوانید به راحتی شروع به کدنویسی و یادگیری آن کنید. اگر هم در این حوزه تخصص دارید، لازم است تا ابزارها و نرم افزارهای بیشتری را برای برنامه نویسی بشناسید و از آن‌ها برای ارتقاء عملکرد خود استفاده کنید. در ادامه‌ی این مقاله، تعدادی از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی را به شما معرفی می‌کنیم تا با توجه به میزان تخصص و تسلط خود بر این رشته، نرم افزار مناسب را انتخاب و با آن کدنویسی کنید.

معرفی بهترین نرم افزار های برنامه نویسی

برنامه‌های متعددی برای کدنویسی طراحی و عرضه شده‌اند که هر کدام از این برنامه‌ها معایب و مزایای خود را دارند و برنامه نویسان با توجه به سطح کار و مهارت‌های خود، یکی از آن‌ها را استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین و بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی می‌پردازیم تا بتوانید به راحتی گزینه موردنظر خود را انتخاب و راه اندازی کنید.

1. برنامه IntelliJ IDEA

یکی از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی، برنامه IntelliJ IDEA است که بیشتر در بین برنامه‌نویسان حرفه‌ای کاربرد دارد. این برنامه که به زبان جاوا نوشته شده برای زبان‌های برنامه نویسی پایتون، روبی، CSS، HTML و Javascript نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه به توسعه دهنده اجازه می‌دهد، بتواند کدهای نوشته شده را ویرایش کند و توسعه دهد.

برنامه IntelliJ IDEA

یکی از قابلیت‌های جذاب این برنامه، امکان تشخیص کدها و تکمیل آن‌ها به صورت خودکار و هوشمندانه است. به این ترتیب برنامه IntelliJ IDEA کدهای نوشته شده را تشخیص می‌دهد، تکمیل و عیب‌یابی می‌کند. این برنامه علیرغم کاربرد حرفه‌ای برای برنامه‌نویسان، محیط کاربری ساده و آسانی دارد و کار کردن با آن چندان پیچیده نیست. نکته جالب توجه پشتیبانی این برنامه از 300 نرم‌افزار کامپایلر جاوا است که می‌تواند برای کدنویسان بسیار کاربردی باشد.

2. برنامه Xcode

یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی، برنامه Xcode نام دارد. اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، برنامه Xcode می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کد نویسی تمامی سیستم‌عامل‌ها باشد. این برنامه نیز یک محیط یکپارچه است که برنامه‌نویسان می‌توانند با کمک آن انواع اپلیکیشن‌ها را توسعه دهند. برنامه Xcode این امکان را برای کدنویسان فراهم می‌آورد که کدهای نوشته شده را تست و آن‌ها را دیباگ کنند. اگر برنامه ‌نویس حین کار به اشتباه یک کد را بنویسد، نرم‌افزار Xcode با ارسال یک هشدار او را مطلع می‌سازد.

برنامه Xcode

به طورکلی این برنامه مجموعه کاملی از امکاناتی را که یک برنامه‌نویس برای نوشتن کد نیاز دارد در اختیار او قرار می دهد. با کمک این برنامه علاوه‌بر نوشتن کدهای برنامه، می‌تواند ظاهر آن را نیز طراحی کنید. برنامه‌نویس با گشودن دو پنجره در نمایشگر، هم قسمت خارجی و نمای اپلیکیشن را مشاهده می‌کند و در پنجره دیگر به کدهای نوشته شده دسترسی دارد.

3. برنامه ++Notepad

یکی از معروفترین و بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی، برنامه ++Notepad که بیشتر برای ساخت برنامه‌های رایانه‌ای تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعا تمام کسانی که با سیستم عامل Windows کار می‌کنند، این ویرایشگر معروف و پرکاربرد را می‌شناسند.

این برنامه قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی زبان برنامه‌نویسی مانند NotepadPython ،Ruby ،Scheme ،Shell Script ،Java ،JavaScript ،HTML و ++C را دارد. نکته جالب اینکه این برنامه از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه Notepad++

علاوه بر آن می‌توانید چندین فایل را به صورت همزمان ویرایش و از قابلیت بوکمارک (Bookmark) نیز استفاده کنید. برنامه ++Notepad نیز این امکان را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد که صفحه نمایش را به چند قسمت تقسیم کرده و به صورت همزمان بر روی چند فایل را به‌صورت همزمان کار کند.

ویژگی دیگر امکان جستجو بین متن و کد در بین نوشته‌ها است که هنگام کدنویسی به برنامه‌نویس کمک بزرگی می‌کند. این برنامه رایگان و کم‌حجم با رابط کاربری آسان، یکی از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی است که به هر کاربر پیشنهاد می‌شود.

4. برنامه Encode

اگر به تازگی شروع به فراگیری برنامه‌نویسی کرده‌اید، برنامه Encode یکی از بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی برای افراد مبتدی محسوب می‌شود. در کنار نمایش ایرادات و امکان اصلاح آن‌ها، برنامه Encode بخش آموزش نیز دارد که شامل تصویر، ویدیو و متن می‌شود و سعی می‌کند به‌صورت ساده و روان به کاربر آموزش دهد.

این برنامه با محیط کاربری ساده و آسان و به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS و JavaScript هستید، این نرم افزار بهترین برنامه برای شروع برنامه نویسی است.

برنامه Encode

5. برنامه Eclipse

اگر از علاقه‌مندان به برنامه نویسی جاوا هستید، نرم افزار Eclipce می‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد. این برنامه محیط کاربری چند زبانه دارد که فقط برای برنامه نویسی جاوا طراحی شده است؛ اما این امکان برای کاربر وجود دارد که با اضافه کردن افزونه‌ها، زبان‌های دیگری مانند C ،C++ ،Ruby ،Python و Android را به برنامه خود اضافه کند.

برنامه Eclipse

یکی از امکانات بسیار کاربردی Eclipse ویژگی تکمیل کد است؛ هنگامی که شروع به تایپ کردن کد می‌کنید، این برنامه به شما یک سری پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را بررسی و انتخاب کنید. این برنامه حجم بسیار کم و رابط کاربری ساده‌ای دارد که به راحتی می‌توانید محیط کاربری آن را تنظیم و از فایل‌های آموزشی آن نیز استفاده کنید.

نرم افزار ویژوال استودیو

یکی دیگر از بهترین برنامه های برنامه نویسی برای کدنویسان، نرم افزار ویژوال استودیو است. این نرم افزار که از طرف مایکروسافت ارائه شده است یک ابزار بسیار کارآمد برای ایجاد و توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه های موبایل است. اگر کسب و کار کوچکی دارید و می‌خواهید یک وب‌سایت برای خود ایجاد کنید، ویژوال استودیو یک گزینه مناسب برای شما است.

نرم افزار ویژوال استودیو به صورت رایگان در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد و می‌توانید از پشتیبانی آنلاین آن نیز استفاده کنید. این نرم افزار به راحتی در هر سیستم عاملی از جمله مک و ویندوز قابل اجرا است و به راحتی می‌تواننید با آن کار کنید.

نرم افزار ویژوال استودیو

این برنامه به صورت منظم آپدیت‌های خود را به کاربران عرضه می‌کند. اگر از این برنامه برای کدنویسی استفاده کنید، می‌توانید از قابلیت‌های مختلف آن بهره ببرید. به عنوان مثال ویژوال استودیو قادر است تا به صورت خودکار کد نوشته شده توسط شما را ادامه داده و یا آن را بازنویسی کند. این برنامه به قابلیت Debugger مجهز است و می‌تواند ایرادات کدنویسی را برطرف کند. این نرم افزار به کاربران این امکان را می‌دهد تا در سیستم عامل لینوکس، مک و ویندوز با استفاده از زبان پایتون برنامه نویسی کنند. این برنامه بیش از 2000 افزونه دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

سیستم عامل لینوکس برای برنامه نویسی

یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار برای برنامه‌نویسی لینوکس است. لینوکس درواقع یک سیستم عامل متن باز است که برنامه‌نویسان می‌توانند به صورت رایگان آن را دانلود و نصب کرده و روی آن کار کنند. سیستم عامل لینوکس دارای Distribution یا توزیع‌های مختلفی است که می‌توان آن‌ها را به صورت رایگان دانلود و نصب کرد. برخی از توزیع‌های لینوکس بین برنامه‌نویسان بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند. به عنوان مثال Opensuse ،MANJARO ،Linux Mint و Debian از پرطرفدارترین توزیع‌های لینوکس محسوب می‌شوند که برنامه‌نویسان بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین عوامل محبوبیت لینوکس، آزادی عمل برنامه‌نویسان در این پلتفرم است. لینوکس به راحت نصب می‌شود و می‌توان در این اکوسیستم از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Java، CSS، PHP، HTML، Python، و c++ استفاده کرد. از مزایای استفاده از اکوسیستم لینوکس می‌توان به قابلیت شخصی‌سازی و به‌روزرسانی‌های منظم اشاره کرد. به همین جهت می‌توان گفت لینوکس نسبت به سایر سیستم‌ عامل‌ها از پایداری بیشتری برخوردار است.

علاوه‌بر آن لینوکس از بسیار روان و سریع است و به راحتی می‌توانید در این پلتفرم برنامه‌نویسی کنید. یک نکته جذاب در خصوص اکوسیستم لینوکس، دسکتاپ‌های مختلف آن است که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب و از آن استفاده کنید.

سخن آخر

این روزها برنامه‌نویسی به یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد تبدیل شده است. برنامه‌نویسان از یک‌سری نرم‌افزار برای کدنویسی و تسریع عملکرد خود استفاده می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها مخصوص افراد مبتدی است و می‌توان با کمک آن‌ها کدنویسی را فراگرفت و برخی دیگر مناسب افراد فول استک و یا همان حرفه‌ای است. اگر علاقه‌‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی که در این مقاله شد برای پیشبرد کار خود کمک بگیرید. اگر برنامه‌ای را می‌دانید که در این فهرست قرار نگرفته است، می‌توانید نام آن را در بخش نظرات با دیگر کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نرم افزارهای برنامه نویسی چه قابلیت هایی دارند؟

از قابلیت های کاربردی بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی می‌توان به تشخیص کدها و تکمیل آن‌ها همچنین طراحی پوسته ظاهری اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

آیا امکان یادگیری کدنویسی از طریق نرم افزارهای برنامه نویسی وجود دارد؟

بله؛ برخی از این برنامه ها مانند برنامه Eclipse قایل‌های آموزشی بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با مشاهده آن‌ها کدنویسی را فرابگیرند.

لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی را پشتیبانی می‌کند و بسیاری از برنامه نویسان از آن برای کدنویسی استفاده می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.