چرا آیفون از اندروید بهتر است؟


شکیبا مرادی آهنی
نظرات 0
content-main-img
اگر قصد خرید یک آیفون جدید دارید یا می‌خواهید از سیستم‌عامل اندروید سراغ iOS بروید، با مطالعه این مطلب می‌توانید شک و تردید را کنار بگذارید و سیستم‌عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید. اطلاعات کاملی که دراین مطلب ارائه شده، به شما شناخت کامل‌تری نسبت به گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS می‌دهد تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

 هیچ بحثی به اندازه مقایسه گوشی های اندرویدی با آیفون در بین کاربران و علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی داغ نیست. کاربران گوشی‌های اندرویدی اغلب استدلال می‌کنند که طرفداران آیفون تنها به دنبال برند هستند و به برند اهمیت می‌دهند. از سویی دیگر، طرفداران iOS معتقدند گوشی‌های اندرویدی دارای ویژگی‌های غیر ضروری و پیچیده‌ای هستند.

خرید و مشاهده لیست قیمت روز گوشی های سامسونگ در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در هر صورت، برای خرید گوشی باید اطلاعاتی فراتر از نظرات کاربران کسب کرد. هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دارای نقاط ضعف و قوت هستند، اما مواردی نیز وجود دارد که موجب برتری یکی نسبت به دیگری می‌شود.

بررسی دلایل مهاجرت کاربران از اندروید به آیفون

اندروید را می‌توان محبوب‌ترین سیستم عامل دانست. آزادی عمل و متن باز (Open Source) بودن از نکات برجسته این سیستم عامل محسوب می‌شود که توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب کند. در طرف دیگر گوشی های اپل از سیستم عامل اختصاصی خود به نام iOS استفاده می‌کنند که نسبت به Android آزادی عمل کمتری دارد.

تنوع بالای گوشی های اندرویدی و قیمت‌های مختلف دست کاربران را در انتخاب بهترین گوشی باز گذاشته است؛ اما برخی از آن‌ها بعد از گذشت زمانی به آیفون مهاجرت می‌کنند. در ادامه به سوال چرا آیفون از اندروید بهتر است؟ پاسخ خواهیم داد.

1. ارزش گوشی‌های آیفون با گذشت زمان افت نمی‌کند

اگرچه آخرین مدل‌های آیفون معمولا 10 درصد گران‌تر از نسخه‌های پرچمدار سایر برندهای اندرویدی هستند؛ اما با گذشت زمان ارزش قیمتی خود را حفظ می‌کنند. گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده اندرویدی معمولا پس از یک الی دو سال با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند؛ این در حالی است که گوشی های آیفون اغلب تا چندین سال ارزش قیمتی خود را حفظ می‌کنند.

برای مثال سراغ مقایسه گوشی گلکسی S22 Ultra با آیفون 13 پرو مکس می‌رویم. اپل، گوشی آیفون 13 پرو مکس 256 گیگابایتی خود را در سپتامبر 2021 با قیمت 1199 دلار عرضه کرد. از سپتامبر 2023 به این سو حدود 400 دلار کاهش قیمت داشته و با 800 دلار می‌توانید یک آیفون 13 پرو مکس تهیه کنید.

از سویی دیگر، S22 Ultra در فوریه 2022 مانند آیفون 13 پرو مکس با قیمت 1199 دلار عرضه شد. از فوریه 2022 تا به امروز با 600 دلار کاهش، با قیمتی حدود 600 دلار به فروش می‌رسد. درواقع ارزش آن به نصف کاهش یافته است. حفظ ارزش قیمتی باعث شده تا گوشی‌های آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی انتخاب بهتری باشد.

2. گوشی های آیفون با خطرات امنیتی کمتری مواجه می شوند

وقتی صحبت از امنیت سایبری می‌شود، دستگاه‌های iOS دست بالا را دارند. آیفون‌ها به لطف فروشگاه انحصاری اپل اپ، اکوسیستم بسته و به‌روزرسانی‌های سریع، امنیت بالاتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی دارند. می‌توان گفت نفوذ به سیستم‌عامل iOS تقریبا غیرممکن است.

گوشی های آیفون با خطر امنیتی کمتری مواجه می شوند

همچنین، احتمال آلوده شدن آیفون به ویروس بسیار کم است. دستگاه‌های iOS زمانی با خطرات امنیتی مواجه می‌شوند که یا جیلبریک شده باشند یا توسط تکنسین‌های غیر حرفه‌ای تعمیر شده باشند. اگرچه اقدامات امنیتی گوگل تا کنون بسیار قوی عمل کرده اما سفارشی سازی مکرر دستگاه‌های اندرویدی، آن‌ها را مستعد حملات امنیتی می‌کند.

3. آیفون دارای رابط کاربری بسیار کاربر پسندی است

اندروید یک پلتفرم باز است که قابلیت سفارشی سازی کامل را دارد؛ بنابراین شما کنترل کاملی بر تنظیمات گوشی هوشمند اندرویدی خواهید داشت و می‌توانید از برنامه‌های بسیار زیادی در Google Play برای سفارشی سازی گوشی خود استفاده کنید.

آیفون رابط کاربری ساده ای دارد

با این حال، این سطح از سفارشی سازی نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. برای استفاده از پلتفرم اندروید به مهارت فنی و تجربه شخصی سازی نیاز دارید که همه کاربران گوشی‌های هوشمند چنین مهارتی ندارند.

برخلاف گوشی‌های اندرویدی، دستگاه‌های iOS رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارند. آن‌ها با ویژگی‌های مختلف از پیش نصب شده عرضه می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید از همان ابتدا به راحتی از گوشی آیفون خود استفاده کنید. همچنین، برای یادگیری استفاده از رابط iOS به زمان زیاد و مهارت خاصی نیاز ندارید.

4. اکوسیستم یکپارچه اپل

اپل اکوسیستم یکپارچه دارد

مسلماً گوگل در ادغام دستگاه‌های اندرویدی در اکوسیستم خود پیشرفت‌هایی داشته است. با این حال، ایجاد یک اکوسیستم کارآمد و به هم پیوسته با استفاده از ابزارهای غیر iOS معمولاً به برنامه‌ها و پلتفرم‌های شخص ثالث نیاز دارد.

از طرف دیگر، اکوسیستم بسته و یکپارچه اپل منجر به پیوند تمامی دستگاه‌های این شرکت می‌شود. شما می‌توانید از سرویس‌هایی مانند iMessage، Apple Pay، FaceTime و iCloud در تمام دستگاه‌های اپل استفاده کنید. بسیاری از کاربران به دنبال اکوسیستم یکپارچه هستند و همین مسئله سبب شده تا گوشی‌های آیفون را به اندرویدی ترجیح دهند.

5. تشخیص آیفون تقلبی آسان است

اگر قصد خرید گوشی هوشمند دست دوم را دارید می‌توانید به راحتی از اصالت گوشی آیفون مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. تشخیص گوشی آیفون اصل از تقلبی بسیار ساده است؛ درحالی که گوشی‌های اندرویدی تقلبی بسیار شبیه به مدل اصلی آن بوده و تشخیص اصل از بدل آن‌ها دشوار است.

همانطور که گفته شد تشخیص گوشی آیفون اصل از نمونه تقلبی آن بسیار ساده‌تر از گوشی‌های اندرویدی است. گوشی‌های iOS دارای یک رابط انحصاری هستند؛ بنابراین می‌توانید به راحتی مدل‌های تقلبی را شناسایی کنید چرا که مدل‌های تقلبی فاقد سرویس‌هایی مانند iCloud، اپ استور و پشتیبانی از دستیار صوتی سیری هستند.

تشخیص آیفون تقلبی آسان است

یکی دیگر از راه‌های ساده برای تشخیص آیفون اصل از تقلبی، شماره سریال منحصر به هر دستگاه است. برای بررسی در بخش تنظیمات گوشی گزینه General را انتخاب کرده و از آنجا وارد بخش About شوید؛ سپس به قسمت Serial Number در قسمت میانی صفحه بروید. در این بخش می‌توانید سریال نامبر انحصاری گوشی آیفون خود را بررسی کنید.

وارد سایت اپل شده و شماره سریال دستگاه را در صفحه خدمات و پوشش اپل (Apple's service and coverage) جایگذاری کنید. درصورت معتبر بودن شماره سریال، تاریخ خرید معتبر دستگاه، انقضای پشتیبانی فنی تلفنی و پوشش گارانتی دستگاه را مشاهده خواهید کرد.

6. آیفون ها عکس ها را طبیعی ثبت می کنند

تنها بر اساس مشخصات دوربین است که بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی عملکرد بهتری نسبت به آخرین مدل‌های آیفون دارند. البته آیفون‌ها نیز تصاویر باکیفیتی تولید می‌کنند. با این حال، برندهای برتر اندرویدی مانند سامسونگ دستگاه‌های خود را به دوربین‌هایی با کیفیت بالاتر مجهز می‌کنند.

برای مثال، گوشی‌های Samsung Galaxy S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. گلکسی اس 23 اولترا دارای دوربین 200 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 8K و 30 فریم بر ثانیه است. از سویی دیگر، آیفون 14 پرو مکس دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی بوده که تنها می‌تواند با فرمت 4K و 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

آیفون عکس ها را طبیعی ثبت می کند

با تمام این اوصاف هنوز کاربران زیادی هستند که دوربین‌های آیفون را به سایر برندهای اندرویدی ترجیح می‌دهند. اما دلیل این انتخاب چیست؟ در پاسخ باید گفت که دوربین‌های آیفون کاربردی‌تر بوده و تصاویر واقعی‌تری ثبت می‌کنند. حقیقت اینجاست که در حال حاضر کم‌تر کاربری با کیفیت 4K عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند، چه برسد به عکاسی با کیفیت 8K. درواقع باید گفت که ویژگی 8K بیشتر تبلیغاتی است تا کاربردی.

7. به روز رسانی های مداوم و سریع

اپل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را در تمامی دستگاه‌های پشتیبانی‌شده در دسترس قرار می‌دهد. این به‌روزرسانی برای مدل‌هایی که حداکثر تا هشت سال پیش منتشر شده‌اند، در دسترس است. از سویی دیگر، دستگاه‌های اندروید معمولاً هفته‌ها یا ماه‌ها پس از انتشار آخرین نسخه اندروید توسط گوگل، به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند.

آیفون ها به روز رسانی سریعی دارند

گوشی‌های اندرویدی به این دلیل که سازندگان اغلب از پوشش‌های نرم‌افزاری انحصاری خود مثل رابط کاربری One UI سامسونگ استفاده می‌کنند، برای هر بهینه سازی به‌روزرسانی جدید، به زمان زیادی نیاز دارند. در بسیاری از موارقع، حتی سامسونگ نیز موفق به انتشار به‌روزرسانی‌های فوری نمی‌شود. گوگل نیز فقط به‌روزرسانی‌های مستقیم سیستم‌عامل را برای گوشی‌های هوشمند خود مانند پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو ارائه می‌کند.

8. برنامه های شخص ثالث برای آیفون بهتر بهینه می شوند

برنامه‌ها و بازی‌های شخص ثالث همیشه برای آیفون‌ها بهتر از تلفن‌های اندرویدی بهینه‌سازی می‌شوند. دلیل این سرعت بهینه سازی، مدل‌های محدود آیفون عرضه شده در سال است. در مقابل، سالانه ده‌ها مدل از گوشی‌های اندرویدی به طور همزمان معرفی می‌شود که درنتیجه برنامه‌ها و بازی‌ها برای گوشی‌های اندرویدی با تاخیر زیادی بهینه‌سازی می‌شوند.

برای توسعه دهندگان، بهینه‌سازی برنامه‌هایشان برای چهار مدل آیفون در سال، بسیار ساده‌تر از صدها مدل مختلف گوشی اندرویدی از برندهای مختلف خواهد بود. لازم به ذکر است که هر برند از گوشی‌های اندرویدی دارای پوسته سفارشی خود بوده که همین موضوع کار را برای توسعه دهندگان سخت‌تر می‌کند.

به همین دلیل، توسعه‌دهندگان چاره‌ای ندارند جز اینکه یک نسخه بی‌نقص و یک شکل برای همه اپلیکیشن‌های اندرویدی خود بسازند. به همین دلیل است که برنامه‌ها، بازی‌ها و رسانه‌های اجتماعی در گوشی‌های آیفون‌ بهتر از گوشی‌های گلکسی سامسونگ یا هر گوشی اندرویدی دیگری کار می‌کنند.

9. لوازم جانبی با کیفیت بالا

هرساله شاهد عرضه صدها گوشی اندرویدی از سوی کمپانی‌های مختلف هستیم که این میزان از تنوع دستگاه‌های اندرویدی کار را برای شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی دشوار می‌کند. در اغلب موارد تنها این گوشی‌های اندرویدی پرچمدار هستند که لوازم جانبی باکیفیتی دارند و گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی لوازم جانبی خوبی ندارند.

آیفون لوازم جانبی باکیفتی دارد

در مقایسه، پیدا کردن لوازم جانبی باکیفیت برای آیفون‌ها بسیار آسان است. از مدل‌های جدید گرفته تا قدیمی‌ترین مدل‌های آیفون بازار، همواره لوازم جانبی باکیفیتی برای خرید وجود دارد. گوشی‌های آیفون به دو دلیل از لوازم جانبی باکیفیتی برخوردارند. اولین دلیل محبوبیت و محدود بودن مدل‌های آن است. دلیل دوم تاییدیه MFi اپل برای لوازم جانبی آیفون است که به سازندگان اجازه می‌دهد به فناوری و مشخصات سخت‌افزاری مستقیما از این شرکت دستری داشته باشند.

سخن آخر

اگر به دنبال یک گوشی کاربرپسند و ساده هستید که کار با آن پیچیده نباشد، خرید آیفون بهترین گزینه برای شما خواهد بود. آیفون‌ها با رابط کاربری ساده و از سویی دیگر امنیت بالا، برای هر کاربری مناسب است. اگرچه قیمت این گوشی‌ها نسبت به گوشی‌های اندرویدی بالاتر است اما به خاطر داشته باشید که آیفون‌ها با گذشت زمان ارزش مادی خود را حفظ می‌کنند.

اما اگر به دنبال یک پلتفرم بازتر جهت سفارشی سازی هستید، باید سراغ دستگاه‌هایی بروید که روی سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شوند. برای خرید یک گوشی اندرویدی، شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از بین ده‌ها گوشی، یکی را متناسب با بودجه و نیازهای خود انتخاب کنید. به طور کلی، انتخاب های خود را محدود نکنید. بر اساس سبک زندگی، مهارت‌های فنی و قابلیت‌های دستگاه، ارزیابی کنید که به یک گوشی اندرویدی نیاز دارید یا آیفون.

پرسش‌های متداول

گوشی های آیفون چقدر امنیت دارد؟

آیفون‌ها به لطف فروشگاه انحصاری اپل اپ، اکوسیستم بسته و به‌روزرسانی‌های سریع، امنیت بالاتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی دارند

به روز رسانی های گوشی های آیفون چگونه است؟

اپل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را در تمامی دستگاه‌های پشتیبانی‌شده در دسترس قرار می‌دهد. این به‌روزرسانی برای مدل‌هایی که حداکثر تا هشت سال پیش منتشر شده‌اند، در دسترس است. از سویی دیگر، دستگاه‌های اندروید معمولاً هفته‌ها یا ماه‌ها پس از انتشار آخرین نسخه اندروید توسط گوگل، به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند.

دوربین آیفون بهتر است یا گوشی های اندرویدی؟

تنها بر اساس مشخصات دوربین است که بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی عملکرد بهتری نسبت به آخرین مدل‌های آیفون دارند. البته آیفون‌ها نیز تصاویر باکیفیتی تولید می‌کنند. با این حال، برندهای برتر اندرویدی مانند سامسونگ دستگاه‌های خود را به دوربین‌هایی با کیفیت بالاتر مجهز می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.