مقایسه اندروید و ios و نقاط قوت و ضعف آنها


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
اندروید و iOS هر دو سیستم عامل‌هایی محبوب هستند و امکانات قابل توجهی را به کاربران ارائه می‌دهند. به نظر شما در مقایسه اندروید و iOS کدام یک برنده خواهد بود؟ 

مقایسه اندروید و iOS یکی از مناسب‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای شناخت بهتر این دو سیستم عامل نسبت به هم انجام دهید. هر کدام از سیستم عامل‌های اندروید و IOS ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارند که این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا کاربران به سمت استفاده از سیستم عامل کاربردی و مورد علاقه خود بروند.

مشاهده لیست قیمت گوشی موبایل

در این مقاله به بررسی هر کدام از سیستم عامل های اندروید و ای او اس و نقاط قوت و ضعف آنها می‌پردازیم تا بتوانیم برنده اصلی این رقابت بزرگ را پیدا کنیم.

معرفی سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط اندی رابین معرفی شد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ به گوگل فروخته شد. گوگل با خرید این سیستم عامل و عرضه آن به سازندگان گوشی‌های هوشمند، تحول عظیمی در بازار موبایل ایجاد کرد.
به این صورت در سال ۲۰۰۸ برند HTC اولین گوشی اندرویدی خود به نام HTC Dream را با اندروید 1.0 معرفی کرد.

معرفی سیستم عامل اندروید

استفاده از سیستم عامل Android در مقایسه با رقیب خود یعنی iOS آسان‌‌‌تر بوده و به محض انتشار هر نسخه جدید کاربر قادر است آن را به سادگی روی دستگاه خود نصب کند. اندروید در حال حاضر محبوب ترین سیستم‌عاملی است که در دنیا استفاده می‌شود.

✔️ برای آشنایی با آخرین نسخه منتشر شده از سیستم عامل اندروید می‌توانید مقاله "از آپدیت سیستم عامل اندروید 15 چه می‌دانیم؟" را مطالعه کنید.

سیستم عامل iOS

آی او اس (iPhone Operating System: iOS) یک سیستم عامل اختصاصی است که شرکت اپل برای گوشی‌های خود طراحی کرده است. این سیستم عامل برخلاف سیستم عامل اندروید متن باز نیست و تنها شرکت اپل امکان استفاده از آن را خواهد داشت. به همین دلیل است که سیستم عامل iOS فقط روی گوشی‌های آیفون که ساخت شرکت اپل هستند یافت می‌شوند.

معرفی سیستم عامل iOS

مقایسه اندروید و ios

همانطور که گفتیم Android و iOS دو سیستم عامل بزرگ در دنیای موبایل هستند که طی چند سال اخیر در هر دوی آنها شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌ایم. با این حال اندروید و آی او اس هرکدام به شیوه خود می‌توانند نیاز کاربران را رفع کنند و نمی‌توان گفت که کدام یک از دیگری بهتر است.
هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس در حد استفاده معمولی و روزانه می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند اما برای انجام کارهای تخصصی و حرفه‌ای، باید ببینید که کدام پارامتر برایتان اهمیت بالایی دارد و در کدام سیستم عامل بهتر عمل می‌کند.

مقایسه اندروید و ios

در این قسمت به مقایسه اندروید و iOS و نقاط قوت و ضعف آنها در پارامترهای مختلف می‌پردازیم تا با مطالعه آن بتوانید سیستم عامل مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با توجه به آن گوشی کاربردی و مناسب خریداری کنید.

رابط کاربری در Android و iOS

اولین و مهمترین تفاوت سیستم عامل اندروید و iOS در رابط کاربری آنها است. در حقیقت رابط کاربری واسط تعامل کاربر با گوشی است و هر چقدر طراحی آن هوشمندانه‌تر باشد، کاربر استفاده لذت‌بخش‌تری را تجربه خواهد کرد.
در سیستم عامل iOS شاهد رابط کاربری بسته و یکپارچه هستیم که مختص گوشی‌های شرکت اپل است و تنها توسط این شرکت کنترل می‌شود.

رابط کاربری در اندروید و ios

اما سیستم عامل اندروید به برندهای مختلف اجازه می‌دهد که با استفاده از رابط کاربری تغییراتی جدید را در سیستم عامل ایجاد کنند و باعث استفاده آسان کاربران از گوشی‌های برند خود شوند.
به این صورت شرکت‌هایی مثل سامسونگ و شیائومی با ایجاد پوسته گرافیکی مجزا، تغییرات بسیاری در رابط کاربری اندروید ایجاد کردند و آن را به سمت استفاده آسان و روان برای کاربران پیش بردند.

مدیریت فایل و به اشتراک گذاری محتوا در اندروید و iOS

سیستم عامل اندروید به گونه ای توسعه یافته که با در اختیار قرار دادن بخشی از حافظه ذخیره‌سازی بین کاربر و برنامه‌های نصب شده روی گوشی، به فرد این اجازه را می‌دهد تا بتواند بخشی از فضای ذخیره‌سازی را به نگهداری فایل‌های خود اختصاص دهد.

مدیریت فایل و به اشتراک گذاری محتوا در اندروید و ios

برخلاف اندروید، در iOS چنین چیزی وجود ندارد. در حقیقت در این سیستم عامل فضای ذخیره سازی اشتراکی بین کاربر و برنامه وجود ندارد و برنامه ها به Workspace یا فضای کاری که سیستم عامل برای آنها به صورت مجزا در نظر گرفته دسترسی دارند.

دانلود اپلیکیشن ها در اندروید و iOS

دانلود برنامه در سیستم عامل اندروید و سیستم عامل آی او اس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و با هرکدام از آنها که کار می‌کنید، برای دانلود اپلیکیشن مورد نیاز خود فقط کافی است به فروشگاه‌های پلتفرم مربوطه مانند پلی‌استور و اپ‌استور مراجعه کنید تا برنامه مربوطه را با امنیت بالا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانلود کنید.
تنها تفاوتی که Android و iOS برای دانلود اپلیکیشن‌ها با یکدیگر دارند، این است که سیستم عامل iOS کاربران خود را به دانلود برنامه ها از فروشگاه اختصاصی خود محدود کرده است اما سیستم عامل اندروید به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند علاوه بر فروشگاه اختصاصی یعنی پلی استور، از فروشگاه‌های دیگری چون بازار، مایکت یا سایت‌ها برنامه مورد نیاز خود را دانلود کنند.

دانلود اپلیکیشن ها در اندروید و ios

بنابراین اگر می‌خواهید به غیر از فروشگاه‌های اختصاصی پلتفرم، اجازه دانلود از سایت‌ها و برنامه‌های دیگر را داشته باشید، سیستم عامل اندروید می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
نکته مهمی که در این تفاوت باید به آن توجه کنید، این است که با دانلود اپلیکیشن ها از فروشگاه های اختصاصی، می‌توانید امنیت دستگاه خود را تا حد زیادی تضمین کنید. زیرا دانلود برنامه از سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف می‌تواند ویروسی شدن گوشی شما را به دنبال داشته باشد.

امنیت و حریم خصوصی در اندروید و iOS

یکی از تفاوت‌های مهم در مقایسه Android و iOS، امنیت آنها است. در این بخش از مقایسه، ios بهتر از اندروید عمل کرده و امنیت کاربران خود را تا حد بسیار زیادی تضمین کرده است.
برای مثال در iOS کاربران برای دانلود برنامه‌های مدنظرشان باید از اپ استور مخصوص این پلتفرم استفاده کنند؛ در غیر این صورت اجازه نصب برنامه از سایر برنامه‌ها یا سایت‌های داخلی و خارجی به آنها داده نخواهد شد.

امنیت و حریم خصوصی در اندروید و ios

علاوه بر آن در بخش شناسایی اثر انگشت و تشخیص چهره هم شاهد امنیت بالای iOS هستیم که سختگیرانه از اطلاعات شخصی و محرمانه موجود در گوشی محافظت می‌کند. البته سیستم عامل اندروید هم با انتشار مداوم آپدیت‌های امنیتی، امنیت گوشی‌های خود را تضمین می‌کند اما ممکن است نتواند مانند IOS در این بخش قدرتمند ظاهر شود.

به روز رسانی های نرم افزاری در اندروید و iOS

هر دو سیستم عامل اندروید و ios برای ارتقای امنیت محصولات خود و همچنین رفع باگ‌های موجود، به صورت مداوم آپدیت‌های نرم‌افزاری را منتشر می‌کنند. این آپدیت‌ها شامل رفع مشکلات پیش آمده، بهبود رابط کاربری، ارائه امکانات پیشرفته و بسیاری موارد دیگر می‌شوند که تجربه کاربری مفیدی را برای کاربر به ارمغان می آورند.

به روز رسانی های نرم افزاری در اندروید و ios

در حالت کلی تفاوت دو سیستم عامل اندروید و iOS در این بخش این است که آی او اس طی مدت زمان بیشتری نسبت به اندروید، آپدیت‌های نرم افزاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و از مشکلات احتمالی و نقص‌های موجود در گوشی پشتیبانی می‌کند.
اندروید هم در این قسمت عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشته و در برخی برندها مانند سامسونگ به مدت ۴ تا ۷ سال بر اساس مدل گوشی از آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی پشتیبانی می‌کند.

سادگی و راحتی در استفاده در اندروید و iOS

Ios برخلاف اندروید تمام تلاش خود را می‌کند تا با ارائه رابط کاربری‌های ساده و کاربر پسند بتواند از مواجه‌شدن افراد با پیچیدگی‌های نرم‌افزاری جلوگیری کند. به این صورت کاربران به سادگی و بدون هیچ مشکلی می‌توانند از گوشی‌های آیفون استفاده کرده و در صورت بروز مشکلات آنها را رفع کنند.
در گوشی‌های اندرویدی شاهد رابط کاربری متنوعی هستیم که هر برند طبق سیاست خود آن را سفارشی سازی کرده و در اختیار کاربران گذاشته است. گرچه سفارشی‌سازی رابط کاربری سبب محبوبیت آن بین کاربران شده است، اما پیچیدگی‌ها و تنظیمات گیج‌کننده آن ممکن است به مذاق هر کسی خوش نیاید و او را به سمت خرید گوشی آیفون سوق دهد.

سادگی و راحتی در استفاده در اندروید و ios

مزایا و معایب اندروید و iOS

هرکدام از سیستم عامل های اندروید و آی او اس دارای مزایا و معایبی هستند که لازم است پیش از انتخاب هرکدام از این دو سیستم عامل، با نقاط قوت و ضعف آنها آشنا شوید تا بتوانید دستگاهی مناسب برای خود خریداری کنید. در این قسمت به برخی از مزیت‌ها و معایب دو سیستم عامل Android و iOS اشاره می‌کنیم.

مزایا
اندروید:

  • تنوع محصولات و برندها
  • سفارشی‌سازی بیشتر رابط کاربری
  • فضای ذخیره سازی قابل ارتقاء
  • ارائه امکانات متنوع در مدیریت و انتقال فایل‌ها
  • امکان اضافه کردن ویجت های متنوع به آن
  • همگام‌سازی با خدمات گوگل

ios:

  • استفاده آسان
  • استحکام و امنیت بالا
  • عملکرد خوب مالتی تسکینگ
  • به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به مدت طولانی‌تر
  • تجربه کاربری یکپارچه بین محصولات این برند
  • اپلیکیشن‌های باکیفیت در اپ استور
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید

معایب
اندروید:

  • ناپایداری در بروزرسانی
  • الزامی بودن داشتن حساب گوگل برای استفاده از برخی برنامه‌ها
  • عدم عملکرد مناسب نرم‌افزارها روی برخی از دستگاه‌ها

ios:

  • محدودیت‌های سفارشی‌سازی
  • قابل استفاده تنها در محصولات برند اپل
  • قیمت بالا
  • محدودیت در استفاده از برنامه‌های شخص ثالث
  • عدم پشتیبانی از NFC و Radio

سخن آخر

در این مطلب به مقایسه دو سیستم عامل اندروید و iOS پرداختیم و تفاوت های میان آن‌ها را بررسی کردیم. در مقایسه اندروید و iOS متوجه شدیم که هر سیستم عامل مزایا و معایب خود را دارد و انتخاب هرکدام از آن نیز امری کاملا سلیقه‌ای است. برخی افراد گوشی‌های اندرویدی را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر گوشی‌های آیفون. اکنون نظر شما در مورد این دو سیستم عامل چیست؟ بنظر شما اندروید طرفداران بیشتری دارد یا iOS؟

پرسش های متداول

امنیت سیستم عامل Android بیشتر است یا سیستم عامل iOS؟

باتوجه به اینکه iOS یک سیستم عامل بسته است و نرم افزارهای خود را به شدت کنترل می‌کند، از امنیت بیشتری نسبت به اندروید برخوردار است.

مهمترین تفاوت سیستم عامل اندروید و ios در چیست؟

تفاوت اصلی این دو سیستم عامل این است که اندروید روی گوشی‌های برندهای مختلف با پوششی متفاوت قابل اجرا است اما آی او اس سیستم عامل انحصاری اپل است و فقط روی محصولات این شرکت استفاده می‌شود.

آیا در هر دو سیستم عامل Android و iOS حافظه قابل ارتقا است؟

خیر. در سیستم عامل آی او اس امکان ارتقاء حافظه داخلی گوشی وجود ندارد و این مزیت تنها در سیستم عامل اندروید قابل اجرا است.

خرید انواع محصولات دیجیتالی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.