بهترین گوشی های شیائومی از نظر دوربین


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
برند شیائومی در سال‌‎های گذشته با همکاری کمپانی لایکا توانسته در تولید گوشی های مناسب عکاسی پیشرفت قابل توجهی کسب کند. برای علاقه‌مندان به عکاسی در سری پرچمدار این کمپانی، سری‌های میان رده اقتصادی Redmi Note، سری T و حتی پوکو می‌توان گوشی‌های مناسبی یافت.

در حالی‌که برای برخی از کاربران سخت‌افزار و پرفورمنس گوشی‌های موبایل اهمیت بسیاری دارد، برای برخی دیگر عملکرد دوربین تلفن‌های همراه از اهمیت بسیاری برخوردار است. به‌همین دلیل کمپانی‌های سازنده گوشی همواره تلاش می‌کنند تا عنوان بهترین گوشی از نظر دوربین را از چنگ رقبای خود ربوده و آن را از آن محصولات خود کنند. کمپانی مطرح چینی، شیائومی، نیز از این قاعده مستثنی نیست و به‌طور مداوم تکنولوژی دوربین گوشی های موبایل خود را ارتقا می‌دهد، تا جایی‌که در برخی موارد بهترین گوشی های شیائومی از نظر دوربین جدیدترین و به‌روزترین تکنولوژی پرچمداران سامسونگ و اپل را به چالش می‌کشد.

البته همکاری شیائومی با کمپانی لایکا (Leica) و به‌کارگیری لنز و دانش فنی آلمانی‌‌ها نیز در کم کردن این فاصله بی‌تاثیر نبوده است. با توجه به اهمیت کیفیت دوربین‌ در ادامه به معرفی بهترین گوشی های شیائومی مناسب عکاسی می‌پردازیم و چند ترفند برای بهبود کیفیت عکس‌های خروجی این دستگاه‌ها ارائه می‌دهیم. پس با کالاتیک همراه باشید.

بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین در سال 2024

شیائومی را می‌توان استاد بلامنازع ساخت گوشی‌های قدرتمند با کمترین هزینه نامید. صحت این ادعا را می‌توان به وضوح با بررسی گوشی پوکو X6 پرو و دیگر میان رده‌های اخیر این کمپانی یافت. باید بدانیم در صورتی‌که کیفیت دوربین برای کاربر از اهمیت بالایی برخوردار باشد نمی‌توان روی بیشتر گوشی‌های ساخت این کمپانی حساب باز کرد؛ چرا که در اکثر مواقع استراتژی شیائومی برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات خود، فدا کردن کیفیت دوربین است.

البته این موضوع برای سری پرچمدار Xiaomi و گوشی‌های سری T و میان رده پریمیوم این کمپانی فرق می‌کند و می‌بینیم شیائومی اوج دست‌آورد خود را در زمینه تکنولوژی دوربین گوشی های هوشمند در این محصولات به‌نمایش می‌گذارد. حال از گزافه‌گویی فاصله می‌گیریم و در ادامه بهترین گوشی های شیائومی از نظر دوربین را در سال 2024 معرفی و بررسی می‌کنیم.

گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra؛ پرچمدار دوربین‌محور شیائومی

همان‌طور که در پرچمدار سال 2023 شیائومی، 13 اولترا دیدیم، این کمپانی در سری 14 اولترا نیز به‌خوبی مفهوم جزیره دوربین را برای کاربران به تصویر می‌کشد. ماژول دوربین گوشی Xiaomi 14 Ultra بخش عمده‌ای از قسمت بالاییِ پنل پشتی این گوشی را به‌خود اختصاص و چهار دوربین به همراه دو عدد فلش LED را در خود جای داده است. این ماژول حدود 0.5 سانتی‌متر ضخامت و در دو مرحله بیرون‌زدگی دارد.

گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra

حسگر دوربین‌های پنل پشتی شامل دوربین اصلی، دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولترا واید همگی 50 مگاپیکسلی و ساخت سونی هستند. مانند گذشته شیائومی در مجموعه دوربین پرچمدار جدید خود از لنزها و الگوریتم پردازش تصاویر لایکا استفاده می‌کند. در این گوشی امکان تغییر دلخواه دیافراگم دوربین اصلی در بازه f/4.0 تا f/1.63 فراهم است که در نتیجه آن می‌توان میزان نور رسیده به سنسور دوربین و عمق میدان را تنظیم کرد.

لرزش‌گیر اپتیکال، سیستم فوکوس خودکار لیزری برای فواصل نزدیک و فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهتی برای فواصل دور نیز برای بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین تعبیه شده است. سنسور عمق‌سنج ToF نیز در کنار مجموعه دوربین شیائومی 14 اولترا وجود دارد که دقت فوکوس خودکار تشخیص فاز را در محیط‌های تاریک افزایش می‌دهد. دوربین سلفی برخلاف مجموعه دوربین پشتی از حسگر 32 مگاپیکسلی OmniVision استفاده می‌کند که ابعاد آن به حدود 3.14 /1 اینچ و سایز پیکسل در آن به حدود 0.7 میکرومتر می‌رسد.

حال به بررسی کیفیت عکس‌های خروجی در شیائومی 14 اولترا می‌پردازیم. به‌طور کلی تمامی دوربین‌های شیائومی 14 اولترا، رنگ‌ها را تا جای ممکن نزدیک به واقعیت ثبت می‌کنند و سطح جزئیات نیز به طرز تحسین برانگیزی بالا و نویز کمی در آن‌ها دیده می‌شود. علی رغم ماهیت دوربین اولترا واید که دقت کمی در ثبت جزئیات دارد اما عکس‌های دوربین اولترا واید شیائومی 14 اولترا پر جزئیات است.

دوربین اولترا واید در گوشی شیائومی 14 اولترا

علاوه‌بر این، تعدد دوربین‌ با فواصل کانونی مختلف امکان عکاسی ماکرو را نیز به کاربران می‌دهد. اصرار شیائومی برای حذف نویز در بهترین گوشی مناسب عکاسی خود موجب شده تا هنگام عکاسی از اشخاص با دوربین سلفی جزئیات چهره افراد از دست برود و عکس‌ها کمی حالت آبرنگی به خود بگیرند.

توانایی فوق‌العاده عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک نیز از ویژگی‌های بارز پرچمدار سال 2024 شیائومی است که کنترل خوبی روی منابع نوری مختلف دارد و جزئیات سوژه‌ها در عکس‌های خروجی حفظ می‌شود.

نمونه عکس دوربین اصلی شیائومی 14 اولترا

با تمامی دوربین‌های پشتی و سلفی شیائومی 14 اولترا می‌توان با کیفیت 4K و سرعت 60 فریم‌بر ثانیه و حتی با دوربین اصلی می‌توان تا سرعت 120 فریم در هر ثانیه به ضبط ویدئو پرداخت. علاوه‌بر این، دوربین‌های پشتی قادرند ویدئو و فیلم با کیفیت 8K با سرعت‌های 24 و 30 فریم‌بر ثانیه را ضبط کنند.

کیفیت ویدئوهای خروجی با همه دوربین‌های این گوشی راضی‎‌کننده ارزیابی می‌شود، چرا که رنگ‌ها زنده ثبت شده و در آن‌ها جزئیات و کنتراست بالا ارزیابی می‌شود. فیلم‌برداری دالبی ویژن صرفا با دوربین اصلی این گوشی با پوشش محدوده رنگی Rec.2020 رنگ‌های غنی‌تر، تصاویر با جزئیات بالاتر و هایلایت‌های پرنورتر را موجب می‌شود.

دوربین اولترا واید شیائومی 14 اولترا در حالت ماکرو

همچون سال گذشته شیائومی با ارائه یک کیت اختصاصی جذاب برای پرچمدار خود گویی بر قابلیت‌های ویژه عکاسی آن تاکید دارد. این کیت شامل یک قاب چرمی بسیار زیبا همراه با یک گریپ عکاسی است که از طریق درگاه USB-C روی گوشی سوار می‌شود. چنین اتصالی موجب می‌شود تا همگام‌سازی دوربین و گریپ با تاخیر بسیار پایینی انجام شود.

سه حلقه لنز در این مجموعه اکسسوری برای زیباتر شدن ظاهر دستگاه قرار داده شده اما رینگ سوم نقش یک نگه‌‎دارنده برای نصب فیلترهای UV و کاهش شدت نور محیطی را نیز ایفا می‌کند. شیائومی می‌گوید گریپ با باتری 1500 میلی‌آمپرساعتی خود، نقش یک پاور بانک برای گوشی را ایفا می‌کند، چرا که به محض اتصال به گوشی شروع به شارژ دستگاه می‌کند و تا 23 درصد شارژدهی باتری گوشی را افزایش می‌دهد.

گوشی شیائومی 13T Pro و 13T

برای یافتن بهترین دوربین گوشی شیائومی سراغ گوشی‌های سری T این کمپانی که به قاتل پرچمدار معروف‌اند، می‌رویم. این‌بار شیائومی فناوری کمپانی لایکا را به سری 13T آورده تا هم نسخه پایه و هم نسخه پیشرفته آن با ارتقای عملکرد دوربین همراه باشند. به‌دلیل تشابه در سخت‌افزار و کیفیت عکس‌های خروجی دوربین دو گوشی 13T و 13Pro تصمیم داریم در این قسمت به بررسی این دو گوشی به‌صورت یک‌جا بپردازیم.

در پشت این دو گوشی بیرون‌زدگی ماژول دوربین‌ها خودنمایی می‌کند که میزبان سه دوربین اصلی عریض، تله فوتو و اولترا واید به همراه فلش LED است. نکته مثبت در سری شیائومی 13T حذف دوربین ماکرو و جایگزینی آن با دوربین تله فوتوی 50 مگاپیکسلی است که عملکرد دوربین‌های این سری را به گوشی‌های بالارده و پرچمدار نزدیک می‌کند. دوربین اصلی عریض در این دو گوشی از حسگر 50 مگاپیکسلی IMX 707 سونی استفاده می‌کند که لنز آن به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شده است.

گوشی‌های 13T و 13T Pro

دوربین تله فوتو نیز با حسگر 50 مگاپیکسلی شرکت OmniVision که دریچه لنز آن با ضریب f/1.9 گشودگی دارد همراه شده است. زوم اپتیکال 2 برابری و فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز از دیگر ویژگی‌های دوربین تله‌فوتوی سری 13T شیائومی است. البته گفتنی است که این دوربین با فناوری Quad-Bayer عکس‌هایی با وضوح 12.5 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند. دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی نیز مجموعه دوربین‌ پرچمدار اقتصادی شیائومی را تکمیل می‌کند.

دوربین اصلی گوشی های سری 13T

به لطف همکاری با لایکا می‌توان از فیلترهای اختصاصی این کمپانی هنگام عکس‌برداری استفاده کرد که نتیجه آن جلوگیری از پردازش نرم‌افزاری بیش از حد معمول عکس‌ها و ثبت آن‌ها با دقت رنگی نزدیک به واقعیت است. عکس‌های خروجی از دوربین اصلی و تله‌فوتوی شیائومی 13T و 13T Pro کنتراست مناسبی دارند، نویز در این عکس‌ها به‌خوبی مدیریت می‌شود و محدوده دینامیکی به اندازه کافی گستردگی دارد. البته گاهی اوقات دوربین تله فوتو به‌علت کوچک‌تر بودن سنسور در ثبت جزئیات را ضعیف عمل می‌کند. در این حالت و برای بهبود تصاویر می‌توان حالت لایکا را فعال نمود که در نتیجه آن کنتراست افزایش پیدا کرده و تصویر به حالت واقعی نزدیک‌تر می‌گردد.

دوربین اولترا واید گوشی های سری 13T شیائومی


گوشی موبایل Redmi Note 13 Pro Plus

حال از گوشی‌های پرچمدار و بالارده شیائومی فاصله می‌گیریم و برای جست‌وجوی بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین گریزی به خانواده میان رده اقتصادی ردمی نوت می‌زنیم. در حالت کلی به جز گل سرسبد این خانواده یعنی نسخه پرو پلاس، کیفیت دوربین بقیه اعضای خانواده ردمی نوت چنگی به دل نمی‌زند.
در حال حاضر و در سال 2024 این خانواده به سیزدهمین نسل خود رسیده و در حالت کلی می‌توان گوشی Redmi Note 13 Pro Plus را یکی از بهترین گوشی‌های شیائومی از هر لحاظ به‌حساب آورد.

جدای از طراحی زیبا و بدنه مقاوم، صفحه نمایش با کیفیت، مجموعه دوربین این گوشی می‌تواند نظر علاقه‌مندان گوشی های مناسب عکاسی را به خود جلب کند. میان رده محبوب چینی‌ها از سه دوربین با حسگرهای 200 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو در جزیره‌های جدا از هم بهره می‌گیرد و با اینکه شکل ظاهری دوربین های این مجموعه دوربین نمای زیبایی به پنل پشتی بخشیده است اما کمی قرارگیری این گوشی را روی سطوح صاف با مشکل مواجه می‌کند.

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس

شیائومی معمولا با بازی با اعداد و ارقام، سعی در جلب نظر علاقه‌مندان به خرید گوشی موبایل دارد. گرچه یک دوربین با حسگر 200 مگاپیکسلی جذاب به‌نظر می‌رسد و تداعی کننده عکس‌های با کیفیت در ذهن است اما باید بگوییم که علاوه‌بر رزولوشن در دوربین‌های موبایل، سایز حسگر و پیکسل، کیفیت لنز‌های به‌کار رفته، میزان گشودگی دریچه دیافراگم و نوع واحد پردازش تصویر در آن‌ها اهمیت بالایی دارد. در واقع هنر سازندگان گوشی‌های موبایل این است که با ترکیب موارد فوق به بهترین کیفیت عکس‌های خروجی دست یابند.

در واقع دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی در گوشی ردمی نوت 13 پرو پلاس با ترکیب 16 پیکسل کنار هم، وضوح پیش‌فرض 12.5 مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد. همچنین، لنز با دریچه دیافراگم تقریبا گشوده، لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز عملکرد دوربین اصلی را در محیط‌هایی با شرایط نوری مختلف ارتقا می‌دهد.

مطابق معمول گوشی‌های میان رده شیائومی، دوربین ‌های 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو در ردمی نوت 13 پرو پلاس بدون لرزش‌گیر به‌کار گرفته شده‌اند که می‌تواند نکته منفی برای این گوشی در نظر گرفته شود. دوربین سلفی در این گوشی حسگری با رزولوشن 16 مگاپیکسل و لنزی از نوع عریض دارد که قابلیت عکاسی HDR و پانوراما را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حال به بررسی کیفیت عکس‌های خروجی با مجموعه دوربین های گوشی ردمی نوت 13 پرو پلاس می‌پردازیم. در حالت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی دوربین اصلی و در محیط با نور کافی عکس‌ها با جزئیات و کنتراست بالایی ثبت می‌شوند. گرچه پس از بزرگ‌نمایی عکس 12.5 مگاپیکسلی هنوز میزان جزئیات رضایت بخش است اما با تغییر وضعیت به وضوح 200 مگاپیکسلی می‌توان سطح جزئیات در این حالت را بالاتر برد.

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس

علاوه‌بر این، وضوح بالای دوربین اصلی امکان حفظ جزئیات در بزرگ‌نمایی‌های 2 و 4 برابر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عکس‌های ثبت شده با دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید از نظر محدوده داینامیکی تعریف چندانی ندارد اما هنوز می‌توان در محیط‌هایی با نور مناسب عکس‌هایی با کیفیت قابل قبول مناسب شبکه‌های اجتماعی را به ثبت می‌رساند اما مانند دیگر دوربین‌های اولترا واید معمول نباید در صورت بزرگ‌نمایی انتظار جزئیات بالا در آن‌ها را داشت.

دوربین اولترا واید گوشی note13 pro plus

در دوربین ماکروی دو مگاپیکسلی نیز موضو به همین منوال پیش می‌رود و در صورت عکاسی از سوژه ثابت می‌توان تصاویر با کیفیتی را ثبت نمود. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهترین میان رده شیائومی مناسب عکاسی می‌تواند عکس‌های رضایت‌بخشی را ثبت کند و در صورت عکاسی پرتره جداسازی سوژه از پس‌زمینه با موفقیت انجام می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید:
راهنمای عکاسی در شب با گوشی موبایل

دوربین ماکروی گوشی Note13 Pro Plus

سخن پایانی

اگر قصد خرید گوشی شیائومی مناسب عکاسی دارید، بسیار مهم است که بدانید گوشی مد نظرتان را تنها می‌توانید از سری‌های بالارده و میان رده پریمیوم این کمپانی انتخاب کنید، چرا که استراتژی شیائومی همواره برای پایین نگه‌داشتن قیمت محصولات خود فدا کردن کیفیت دوربین است، اما این موضوع برای گوشی‌های بالارده و گران‌قیمت این کمپانی متفاوت است.

البته بد نیست بدانید در گوشی‌های میان رده اقتصادی این کمپانی نیز اکثرا زمانی‌که نور محیط مناسب باشد با دوربین اصلی می‌توانید عکس‌های مناسبی را ثبت کرد، اما در محیط‌های کم‌نور یا در شب غالبا نمی‌توان روی پکیج دوربین گوشی‌های پایین رده شیائومی حسابی باز کرد.
 
سوالات متداول

چرا ممکن است عکس‌های خروجی یک دوربین با رزولوشن بالا از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند؟

برخلاف باور عموم، کیفیت عکس‌های خروجی تنها به رزولوشن دوربین بستگی ندارد، بلکه به عواملی مانند واحد پردازش تصویر (ISP)، کیفیت لنزهای به کار رفته، میزان گشودگی دریچه دیافراگم لنز، سایز پیکسل حسگر و عوامل دیگر بستگی دارد.

کدام گوشی شیائومی در محدوده قیمتی 20 تا 25 میلیون تومان هم از نظر پرفورمنس و هم از نظر کیفیت دوربین نمره قابل قبولی می‌گیرد؟

گوشی شیائومی 13T در این بازه قیمتی پکیج تقریبا کاملی محسوب می‌شود.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.