معرفی و بررسی بهترین گوشی های iQOO


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
برند آیکو که زیر مجموعه کمپانی ویوو به حساب می‌آید، یک کمپانی نوپا در زمینه تولید گوشی های گیمینگ است. گوشی های آیکو با مشخصات فنی قابل توجه می‌توانند به‌عنوان گزینه مناسب هنگام خرید گوشی گیمینگ در نظر گرفته شود.

در سال 2019 کمپانی مطرح چینی BBK Electronics، دومین سازنده گوشی موبایل در جهان، iQOO را به‌عنوان یکی از زیر برندهای خط تولید گوشی موبایل خود در کنار برندهای OPPO، ویوو، ریلمی و وان پلاس معرفی کرد. به بیان دیگر، آیکو به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی ویوو به تولید تلفن‌های هوشمند می‌پردازد. برخلاف کمپانی ویوو که عمدتا بر دوربین و کیفیت صدا در محصولات خود تمرکز می‌کند، برند iQOO به‌طور خاص در حوزه پرفورمنس و عملکرد پردازشی به تولید گوشی‌ مناسب گیمینگ می‌پردازد.

اولین گوشی موبایل iQOO در 25 فوریه 2020 با تراشه اسنپدراگون 865 و مشخصات جالب توجه دیگر معرفی شد که در آن زمان توجه بسیاری از گیمرهای موبایلی را به خود جلب کرد. در ادامه پس از معرفی سری های مختلف گوشی iQOO به معرفی جدیدترین و بهترین محصولات این کمپانی می‌پردازیم. پس توصیه می‌کنیم با کالاتیک همراه باشید!

معرفی انواع سری‌ های گوشی iQOO

مانند دیگر برندها، محصولات آیکو نیز با دسته‌بندی گوشی های گیمینگ در هر بازه قیمتی یعنی اقتصادی، میان رده و پرچمدار عرضه می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت گوشی‌های این کمپانی در سری‌های زیر به بازار معرفی و عرضه می‌شوند:

  • سری iQOO
  • سری iQOO Pro
  • سری iQOO Neo
  • سری iQOO U
  • سری iQOO Z

هنگام خرید گوشی پرچمدار، اکثرا نسخه پایه و پیشرفته آن‌ها تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارد. به‌طوری‌که ممکن است با هم از نظر تراشه و دوربین اختلاف زیادی داشته باشند. اما آخرین نسخه گوشی آیکو، یعنی iQOO 12 و iQOO 12 Pro تنها اختلافی جزئی در طراحی، رزولوشن صفحه نمایش و روش شارژ دستگاه دارند. همچنین، با اینکه سری U و Z گوشی های iQOO، در دسته‌بندی گوشی میان رده و اقتصادی قرار می‌گیرند، اما بعضا ویژگی‌هایی دارند که می‌توان هنگام خرید گوشی گیمینگ اقتصادی به بررسی آن‌ها پرداخت.

گوشی موبایل iQOO 12 Pro

گوشی موبایل iQOO 12 Pro، محصول سال 2023، بهترین گوشی iQOO است که در ادامه قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. این گوشی 205 گرمی، صفحه نمایشی 6.78 اینچی دارد که حدود 90 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص می‌دهد. در نسخه پیشرفته iQOO 12 برخلاف نسخه پایه فریم و صفحه نمایش حالت خمیده‌ به خود گرفته که این امر موجب شده تا گوشی خوش‌دست احساس شود.

این محصول در هر دو نسخه گلوبال و چین از گواهی IP68 (به‌معنای مقاومت در عمق یک‌ونیم متری آب به مدت 30 دقیقه) بهره می‌برد. صفحه نمایش آیکو 12 پرو از نوع LTPO AMOLED است که می‌تواند نرخ به‌روزرسانی را با توجه به محتوای در حال نمایش تغییر دهد.

گوشی موبایل iQOO 12 Pro

رزولوشن +QHD، پشتیبانی از نمایش یک میلیارد رنگ، رفرش‌ریت 144 هرتزی و روشنایی حداکثری 3000 نیتی از ویژگی‌های قابل ذکر صفحه نمایش این گوشی است. iQOO 12 Pro در رنگ‌های مشکی (Alpha)، قرمز و سفید (نسخه Legends، ساخته شده با همکاری کمپانی BMW) به بازار عرضه شده است. بدنه پشتی رنگ سفید و مشکی این دستگاه جنسی از شیشه دارد و در پنل پشتی رنگ قرمز آن نوعی چرم مصنوعی به‌کار رفته است.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌عنوان مرکز کنترل بهترین گوشی iQOO در نظر گرفته شده است که قدرت فوق‌العاده‌ای در انجام امور روزمره و بازی‌های موبایلی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دوربین سه‌گانه پرچمدار iQOO داخل یک ماژول شیشه‌ای در پنل پشتی قرار گرفته و با فریمی از جنس آلومینیوم محافظت می‌شود. این مجموعه از یک دوربین 50 مگاپیکسلی واید، دوربین 64 مگاپیکسلی پریسکوپ تله‌فوتو و 50 مگاپیکسلی اولترا واید تشکیل شده است که به جز دوربین اولترا واید همگی از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برند.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی نیز در پنل جلویی و داخل پانچ‌هول قرار گرفته است. بررسی عکس‌های به‌ثبت رسیده با گوشی iQOO 12 Pro نشان می‌دهد که این گوشی در موارد مختلف می‌تواند توقعات شما را از یک گوشی مناسب عکاسی برطرف کند، اما نقاط ضعفی مانند وجود نویز و داینامیک رنج پایین در عکس‌های دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی دیده می‌شود. تامین انرژی این گوشی را یک باتری 5100 میلی‌آمپرساعتی برعهده دارد که از طریق یک شارژر 120 وات سیمی و 50 وات بی‌سیم شارژ می‌شود.

البته برای شارژ گجت‌های هوشمند خود می‌توان از iQOO 12 Pro استفاده کرد؛ چرا که پرچمدار iQOO از قابلیت شارژ معکوس 10 واتی بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. قیمت گوشی iQOO 12 Pro در بازارهای جهانی معادل 650 یورو در نظر گرفته شده است.

گوشی موبایل iQOO 12

گوشی موبایل iQOO 12 ویژگی‌هایی مشترک بسیاری با نسخه پیشرفته خود یعنی iQOO 12 Pro دارد. این گوشی نیز در رنگ‌های سفید و مشکی، هر دو با بدنه شیشه‌ای و قرمز با بدنه‌ی چرمی ساخته شده است. فریم آلومینیومی این دستگاه نیز در مقایسه با iQOO 12 Pro حالت تخت‌تری دارد. در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که کمپانی آیکو تنها برای نسخه اختصاصی کشور چین آیکو 12، گواهی IP68 در نظر گرفته و در نسخه گلوبال این گوشی خبری از مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیست.

گوشی موبایل iQOO 12

گوشی iQOO 12 نیز از یک صفحه نمایش 6.78 اینچی از نوع LTPO AMOLED با رزولوشن 1260 پیکسل در 2800 پیکسل و رفرش ریت 144 هرتزی بهره می‌برد. این گوشی با باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی حدود 100 میلی‌آمپر ساعت نسبت به نسخه پرو ظرفیت کمتری دارد که آن را تنها می‌توان از طریق یک آداپتور شارژ 120 واتی به‌صورت بی‌سیم شارژ نمود. این باتری ماندگاری بالایی دارد، به‌طوری‌که در صورت استفاده‌های روزمره می‌تواند بیشتر از یک روز دوام بیاورد. این گوشی از لحاظ دوربین و تراشه مشابه نسخه پیشرفته خود عمل می‌کند لذا در این قسمت از بازگویی آن‌ها اجتناب می‌کنیم. قیمت گوشی iQOO 12 حدود 54 یورو از نسخه پیشرفته آن کمتر است و 597 یورو به فروش می‌رسد.

 

گوشی موبایل iQOO Neo9 Pro

گوشی موبایل Neo9 Pro یکی از بهترین میان رده های iQOO محسوب می‌شود که در دو نسخه هند و چین ساخته شده است. در اینجا قصد داریم به بررسی iQOO Neo9 Pro (نسخه هند) بپردازیم. این گوشی در رنگ‌های قرمز-سفید (Fiery Red) با بدنه چرمی، رنگ مشکی (Conqueror Black) با بدنه شیشه‌ای و فریم پلاستیکی ساخته شده که وزنی بین 190 تا 196 گرم دارد. صفحه نمایش 6.78 اینچی این گوشی با فناوری LTPO AMOLED می‌تواند به صورت هوشمند نرخ نوسازی صفحه نمایش را به‌صورت خودکار از 1 تا 144 هرتز تغییر دهد.

علاوه‌بر این، رزولوشن این صفحه نمایش به 1260 پیکسل در 2800 پیکسل می‎‌رسد که با تراکم 453 پیکسل در هر اینچ تصاویر و محتوا را با کیفیت مناسبی نشان می‌دهد. روشنایی حداکثری 3000 نیتی، توانایی نمایش یک میلیارد رنگ و پشتیبانی از محتوای +HDR10 نیز از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش است.

گوشی موبایل Neo9 Pro که یکی از قدرتمندترین گوشی های iQOO به‌شمار می‌رود با تراشه اسنپدراگون هشت نسل دو (تراشه پرچمدار کوالکام در سال 2022) همراه شده است. این گوشی در امور روزمره و بازی‌های سنگین و نیمه سنگین عملکرد بسیار خوبی دارد و هنگام خرید گوشی گیمینگ می‌توان آن را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب در نظر گرفت.

گوشی iQOO Neo9 Pro از یک پکیج دوربین دوگانه بهره می‌برد که در پنل پشتی دستگاه به‌صورت جزیره‌های جدا از هم قرار گرفته‌اند. یک دوربین با حسگر 50 مگاپیکسلی و لنز واید همراه با لرزشگیر اپتیکال به‌عنوان دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

گوشی موبایل iQOO Neo9 Pro

علاوه‌بر این، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین دوم و دوربین 16 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی در این پکیج قرار دارد. با اینکه عکس‌های ثبت شده با هر دو دوربین از کیفیت قابل قبولی برخودار هستند، اما با دوربین اولترا واید عکس‌ها کمی حالت آبرنگی به خود می‌گیرند. باتری 5160 میلی‌آمپر ساعتی در مرکز این دستگاه وظیفه تامین انرژی قطعات مختلف را بر عهده دارد که بنا به ادعای کمپانی سازنده باتری لیتیوم پلیمری این گوشی با یک آداپتور شارژر 120 واتی حدود یازده دقیقه طول می‌کشد تا 50 درصد شارژ شود.

هنگام خرید گوشی iQOO Neo9 Pro باید توجه داشت که این گوشی تنها در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار مقاوم است و در صورت غوطه‌وری در آب به آن آسیب جدی می‌رسد.

گوشی موبایل iQOO Z9 Turbo

گوشی Z9 Turbo، یکی از جدیدترین گوشی های آیکو که به‌تازگی به بازار عرضه شده است و مشخصات قابل توجهی دارد. این گوشی از جدیدترین تراشه قاتل پرچمدار کوالکام یعنی Snapdragon 8S Gen 3 بهره می‌برد که توانسته در بنچمارک آنتوتو امتیاز چشمگیر 1,764,028 را کسب کند. این موضوع یعنی گوشی Z9 Turbo یکی از ایده‌آل‌ترین گوشی‌های میان رده از نظر قدرت پردازشی محسوب می‌شود.

گوشی موبایل Z9 Turbo

صفحه نمایش 6.78 اینچی این گوشی از نوع AMOLED است که رزولوشن آن به 1260 پیکسل در 2800 پیکسل می‌رسد. نرخ نوسازی 144 هرتزی، روشنایی حداکثری 4500 نیتی، حاشیه‌های ناچیز صفحه نمایش همه و همه نشان از آن دارد که این گوشی برای تماشای محتوا و انجام انواع بازی گزینه‌ای مطلوب به شمار می‌رود. برای حافظه داخلی گوشی Z9 Turbo، دو مقدار 256 و 512 گیگابایت در نظر گرفته شده که با رم 12 یا 16 گیگابایت همراهی می‌شوند. باتری بزرگ 6000 میلی‌آمپر ساعتی یکی دیگر از نقاط قوت Z9 توربو محسوب می‌شود که از شارژ سریع 80 واتی و شارژ معکوس 7.5 واتی پشتیبانی می‌کند.

سخن پایانی

گرچه محصولات برند iQOO در ایران چندان شناخته شده نیست، اما به‌دلیل مشخصات فنی قابل توجهی که دارند انتظار داریم به‌زودی جایگاه مناسبی را در بازار گوشی موبایل ایران برای خود دست‌وپا کند. تراشه‌های قدرتمند و صفحه‌نمایش‌های با کیفیت از ویژگی‌های بارز گوشی های آیکو به‌شمار می‌رود که این امر آن‌ها را به گزینه‌ای مطلوب برای اجرای انواع بازی‌های موبایلی تبدیل می‌کند.
پرسش‌های متداول

آیا گوشی های iQOO برای بازی مناسب هستند؟

در هر رده قیمتی اکثر گوشی‌های این کمپانی برای بازی مناسب هستند، اما این موضوع نباید باعث شود که از بررسی بنچمارک‌های آن‌ها غافل شویم.

جدیدترین گوشی پرچمدار iQOO چه نام دارد؟

در حال حاضر گوشی موبایل iQOO 12 Pro به‌عنوان بهترین گوشی و جدیدترین پرچمدار iQOO به حساب می‌آید.

برند iQOO زیرمجموعه کدام کمپانی محسوب می‌شود؟

گوشی های iQOO زیر برند (Sub Brand) کمپانی ویوو (Vivo) محسوب می‌شود.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.