فناوری DLSS 3 چیست و چه تغییری در گرافیک بازیها ایجاد میکند؟
نسل جدیدی از کارتهای گرافیک RTX در راه است و همراه با آنهای نیز هوش مصنوعی اصلاح شده DLSS 3 نیز معرفی شد. این فناوری نمونهبرداری با عرضه RTX 4080 و RTX 3090 در هر کارت گرافیک معماری Lovelace architecture در دسترس خواهد بود. در این مطلب فناوری DLSS 3 مورد بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر با این هوش مصنوعی آشنا میشویم. پس کالاتیک همراه باشید.
انویدیا در مورد DLSS 3 ادعاهای بسیار جسورانهای دارد که از بین آنها میتوان به توانایی احتمالی آن برای سه یا حتی چهار برابر کردن عملکرد آن با RTX 4090 به نسبت کارتهای گرافیک قدیمیتر Ampere اشاره کرد. از طرف دیگر، DLSS 3 به عنوان «مولد فریم جعلی» یا نوعی از آن توصیف شده است. تصور این است که DLSS 3 موردی که ما معمولا به عنوان «فریم» در حین بازی میشناسیم تولید نمیکند. در این مطلب به تمام این حدس و گمانها پاسخ خواهیم داد.
خرید و مشاهده قیمت کامپیوتر در فروشگاه کالاتیک
DLSS چیست؟
DLSS یا Deep Learning Super Sampling ویژگی برای کارتهای گرافیک Nvidia RTX است که از هوش مصنوعی برای افزایش نرخ فریم بازی استفاده میکند. DLSS تصاویر را با رزولوشن پایینتری تولید میکند تا به GPU فشار کمتری وارد شود. سپس هوش مصنوعی پیکسلهای بیشتری به بازی اضافه میکند تا فریمها را به رزولوشن دلخواه ارتقا دهد و در نهایت نرخ فریم بالاتری داشته باشید.
فناوری DLSS 3 چیست؟
اکثر افرادی که کارت گرافیک آشنا هستند احتمالا DLSS را میشناسند. DLSS تکنیکی است که مقایس یک بازی وضوح پایینتر را ارتقا میدهد و سپس با استفاده از اطلاعات زمانی، بردارهای حرکتی و یک سوپر رزولوشن هوش مصنوعی، وضوح بالاتری در اختیار کاربر قرار میدهد. DLSS 2.0 فناوری عالی برای گیمرها محسوب میشود؛ چون عملکرد بهتری نسبت به بازیهای با وضوح اصلی ارائه میدهد و تغییری جزئی در کیفیت بصری اعمال میکند.
DLSS 3 با تولید فریمهای کاملا جدید برای شکاف بین فریمهای رندر شده قدیمی، این ایده را یک قدم جلوتر میبرد. در DLSS 2.0 بخشی از هر فریم نشان داده شده توسط موتور بازی رندر میشود؛ اما در DLSS 3، پردازندههای گرافیکی انویدیا توانایی ایجاد فریمها بدون انجام رندر سنتی را به دست آوردهاند.
این اتفاق از طریق ترکیب بردارهای حرکتی امکانپذیر میشود که نشان میدهد عناصر روی صفحه کجا و چگونه بین فریمها حرکت میکنند و جریان نوری نیز برای ترکیب و درونیابی بین دو تصویر مورد استفاده قرار میگیرد. در این فناوری، فریمهای تولید شده تخمینی بین فریمهای واقعی ارائه شده خواهند بود.
مزایای عملکرد DLSS 3 به این گونه است که GPU با قدرت کامل برای ارائه فریمهای معمولی، با استفاده الگوریتم DLSS 3 کمی قدرت بیشتری تولید میکند. به همین دلیل است که انویدیا ادعا میکند با استفاده از این فناوری نرخ فریم به میزان بالایی افزایش خواهد یافت.
با این حال، «تولید فریم» در ذهن سوالهای زیادی ایجاد میکند. کیفیت بصری هر فریمی که کاملا توسط یک الگوریتم تولید میشود چگونه است؟ اگر DLSS 3 فریمهایی بین هر فریم معمولی ایجاد میکند، این مسئله روی تاخیر چگونه اثر میگذارد؟ استفاده از این فناوری چه محدودیتهایی دارد؟ در مقاله پیش رو به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
DLSS 3 چه تغییری در گرافیک بازیها ایجاد میکند؟
اگر بنچمارکهای منتشر شده برای DLSS 3 را معیار قرار دهیم، 50 درصد بهبود در عناوین خاص را شاهد خواهیم بود. انویدیا از Cyberpunk 2077 به عنوان مثال یاد کرده است. در ویدئوهای منتشر شده DLSS 2 نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ارائه میکند. در حالی که DLSS 3 همین کار را در نرخ فریم بیشتر از 90 فریم بر ثانیه انجام میدهد.
این شرایط را میتوان در بازی Flight Simulator مایکروسافت نیز مشاهده کرد. بدون DLSS، نرخ فریم ثابت 60 فریم بر ثانیه دریافت خواهید کرد. با فعال بودن DLSS 3، نرخ فریم روی همان سختافزار تقریبا دو برابر خواهد میشود و به 110 یا بالاتر میرسد. این مسئله جهش بزرگی محسوب میشود و نشان میدهد که بازیهای سنگین به راحتی و بدون مشکل میتوانند نرخ فریم بالاتری را تجربه کنند.
فناوری DLSS 3 چه زمانی عرضه میشود؟
انویدیا DLSS 3 در روز چهارشنبه 12 اکتبر (20 مهر) به همراه عرضه کارت گرافیکهای سری 4000 این شرکت عرضه شده است. این نسخه اولیه است؛ اما با ادامه رشد سختافزارها باید منتظر بهروزرسانیهای بیشتری باشیم.
آیا گرافیکهای قدیمی میتوانند از DLSS 3 استفاده کنند؟
به طور خلاصه خیر؛ سختافزار گرافیکی قدیمی انویدیا به طور کامل نمیتواند از DLSS استفاده کند. متاسفانه بزرگترین قابلیت این فناوری یعنی Frame Generation فقط مختص
گرافیکهای سری RTX 4000 است. به این دلیل که این ویژگی به هستههای جدید و نسل چهارم Tensor بستگی دارد که در کارتهای گرافیک Ada Lovelace انویدیا به کار رفتهاند. اگر از گرافیکهای قدیمی انویدیا استفاده میکنید و قصد استفاده از DLSS 3 را دارید مجبور به ارتقای آن هستید.
با این حال، خبر خوب این است که DLSS قدیمی از بین نخواهد رفت و انویدیا احتمالا به بهبود آن ادامه خواهد داد. گرافیکهای سری RTX 2000 و سری 3000 هنوز به طور کامل از DLSS 2 پشتیبانی خواهند کرد.
همچنین DLSS 3 با DLSS 2 سازگار است؛ بنابراین اگر گرافیک سری 4000 دارید و قصد اجرای بازی را دارید که از DLSS 3 پشتیبانی نمیکند هنوز هم میتوانید آن را ارتقا دهید. به همین ترتیب، اگر بازی جدیدی عرضه شود که از DLSS 3 پشتیبانی میکند ولی گرافیک شما سری 4000 نباشد باز هم میتوانید آن را ارتقا دهید. فقط تفاوت در این است که گرافیک شما به جای Frame Generation از Super Resolution استفاده میکند.
چه بازیهایی از DLSS 3 پشتیبانی میکنند؟
انویدیا ادعا کرده که بیش از 35 بازی و برنامه از DLSS 3 پشتیبانی میکنند و به موتورهای بازیسازی محبوبی مانند Unity و Unreal Engine نیز خواهد آمد. در ادامه فهرستی از تمام بازیهایی که از این فناوری پشتیبانی میکنند آمده است:
A Plague Tale: Requiem •
Atomic Heart •
Black Myth: Wukong •
Bright Memory: Infinite •
Chernobylite •
Conqueror’s Blade •
Cyberpunk 2077 •
Dakar Rally •
Deliver Us Mars •
Destroy All Humans! 2 – Reprobed •
Dying Light 2 Stay Human •
F1 22 •
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch •
Frostbite Engine •
Hitman 3 •
Hogwarts Legacy •
ICARUS •
Jurassic World Evolution 2 •
Justice •
Loopmancer •
Warhammer 40,000: Darktide •
Marauders •
Microsoft Flight Simulator •
Midnight Ghost Hunt •
Mount & Blade II: Bannerlord •
Naraka Bladepoint •
NVIDIA Omniverse •
NVIDIA Racer RTX •
Perish •
Portal With RTX •
Ripout •
S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl •
Scathe •
Sword and Fairy 7 •
SYNCED •
The Lord of the Rings: Gollum •
The Witcher 3: Wild Hunt •
THRONE AND LIBERTY •
Tower of Fantasy •
Unity •
Unreal Engine 4 & 5 •
سخن آخر
به گفته انویدیا DLSS 3 قرار تغییراتی انقلابی ایجاد کند و میتواند کلیدی برای دستیابی بازیهایی با رزولوشن بالا باشد. اینکه چنین اتفاقی در عمل خواهد افتاد یا نه به کمی زمان نیاز دارد و مانند هر تکنولوژی جدیدی، نیاز به پیشرفتهایی دارد که گذشت زمان آنها را روشن خواهد کرد. نظر شما در مورد این فناوری چیست؟ فکر میکنید انویدیا میتواند با DLSS 3 به تمام قولهایی که داده عمل کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
پرسشهای متداول
DLSS 3 در چه گرافیکهایی کار میکند؟
این فناوری فقط در گرافیکهای انویدیا و در سری RTX 4000 کار خواهد کرد. البته مدلهای سری 2000 و 3000 هنوز هم به نسخه قدیمی یعنی DLSS 2 دسترسی دارند.
DLSS مخفف چیست؟
فناوری DLSS مخفف عبارت Deep Learning Super Sampling است که در کارتهای گرافیکی انویدیا با کمک هوش مصنوعی نرخ فریم بازی را افزایش میدهد.
به این مطلب امتیاز دهید!
مطالب مرتبط |