چگونه رمز عبور قدرتمند بسازیم؟


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

جمله کلیشه‌ای «از یک رمز عبور قوی استفاده کنید» توصیه‌ای است که همه ما دائماً در فرایند ثبت‌نام و ورد به هر سامانه و اپلیکیشنی می‌بینیم. در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد یک رمز عبور قوی و مهم‌تر از آن، نحوه به خاطر سپردن رمز را به شما آموزش دهیم. در ادامه همراه کالاتیک باشید.

مشاهده لیست قیمت و خرید گوشی موبایل در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

چطور رمزهای عبور را به ساده‌ترین روش به خاطر بسپاریم

رمز عبور قوی چگونه است

شما احتمالاً در وب‌سایت‌های بسیاری فراتر از آنچه به یاد می‌آورید یک حساب کاربری ایجاد کرده‌اید. منطقی است که به سادگی هیچ راهی برای به خاطر سپردن همه رمزهای عبور بدون تکرار آن رمز عبور یا استفاده از نوعی الگو مشخص وجود ندارد. اما استفاده مجدد از یک گذرواژه‌ ممکن است خطرناک باشد و با دستیابی به یک رمز عبور سایر اطلاعات و حریم شخصی شما در برنامه‌های دیگر نیز در اختیار سودجویان قرار بگیرد.

اینجاست که یک برنامه مدیریت رمز ورود به کمک شنا می‌آید تا زمانی که یک رمز عبور اصلی قوی ایجاد کرده و بتوانید آن را به خاطر بسپارید و این آخرین و تنها رمز عبوری است که باید آن را همیشه به یاد آورید. یک برنامه مدیریت رمز عبور می‌تواند رمزهای عبور تصادفی قوی و منحصر به فردی را برای شما ایجاد کند، آنها را ذخیره و در صورت لزوم به طور خودکار آنها را در جای مخصوص برای شما پر کند.

برنامه‌ مدیریت رمز عبور این قابلیت را دارد که رمزهای عبور قوی ایجاد کند و آنها را برای شما به خاطر بسپارد. لازم است بدانید حتی اگر از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده می‌کنید، در ابتدا باید حداقل باید یک رمز عبور بسیار قوی برای برنامه مدیریت رمز عبور خود ایجاد کرده و آن‌ را به خاطر بسپارید.

معرفی بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور

معرفی بهترین برنامه‌های رمز عبور

تعداد قابل توجه ای برنامه مدیریت رمز عبور در فروشگاه‌های دانلود اینترنتی وجود دارد اما در این مقاله به سه تا از بهترین برنامه‌ها مانند 1Password، Dashlane و Bitwarden منبع باز اشاره خواهیم کرد. برنامه‌های مدیریت گذرواژه اشاره شده در این مقاله برای هر دستگاهی برنامه دارند و با همه مرورگرهای وب محبوب کاربردی از کروم گرفته تا اج، فایرفاکس و سافاری ادغام می‌شوند و رمزهای عبور شما را در همه دستگاه‌هایتان همگام‌سازی می‌کنند. اگر می‌خواهید داده‌های خود را کاملاً تحت کنترل خود نگه دارید، می‌توانید از KeePassXC نیز استفاده کنید یا سرور همگام‌سازی شخصی‌سازی‌شده را برای برنامه منبع باز Bitwarden راه‌اندازی کنید.

برنامه‌های مدیریت محور رمز عبور دارای تعداد زیادی قابلیت ویژه دیگر نیز هستند؛ مانند داشبوردهای امنیتی که به شما در مورد رمزهایی که ممکن است بخواهید جایگزین کنید یا تغییر خودکار رمز عبور و موارد دیگر هشدار می‌دهند. اگر امنیت برنامه‌هایی که اولین بار داخل آن‌ها ثبت‌نام می‌کنید برایتان مهم است، مطمئن شوید که از رمزهای عبور قوی در همه جا استفاده می‌کنید و ساده‌ترین راه برای مدیریت آنها استفاده برنامه‌های مدیریت رمز عبور است.

مقالات مرتبط:

بکاپ گرفتن از پیام‌ های گوشی در اندروید و iOS

مقایسه پیکسل 7a با پیکسل 7

روش سنتی در ایجاد یک رمز عبور قدرتمند

روش ساخت پسورد قوی

طبق دستورالعمل سنتی که هنوز هم در اکثر مواقع یک رمز عبور قوی را به شما عرضه می‌‌دارد؛ به این صورت است که باید رمز عبوری را انتخاب کنید که حداقل دارای 12 کاراکتر باشد. هیچ محدودیتی برای طول رمز عبور وجود ندارد؛ اما به طور کلی باید از رمزهای عبوری استفاده کنید که حداقل 12 تا 14 کاراکتر داشته باشند و هرچه رمز عبور طولانی‌تر باشد بهتر خواهد بود. این کاراکتر‌ها شامل اعداد، نمادها، حروف بزرگ و حروف کوچک همچنین با ترکیبی از انواع مختلف کاراکترهای دیگر برای سخت‌تر کردن رمز عبور شناخته می‌شود.

توصیه می‌شود از به‌کارگیری کلمات آسان مانند «House» یا ترکیب آن با کلمات پسوند و پیش‌وندی که به راحتی قابل دسترس و هک هستند مانند «Red House » به شدت خودداری کنید و تنها به بزرگ و کوچک نوشتن حروف به کار رفته در کلمات آسان بسنده نکنید.

سعی کنید حروف آن کلمه مدنظر را با هم مخلوط و با کاراکترهای متفاوتی بنویسید؛ برای مثال، «@"BigHouse $ 123"» گذرواژه‌ای نسبتا قوی و مطابق با استاندارد‌های گفته شده است که این 12 کاراکتر شامل حروف بزرگ، حروف کوچک، نماد و تعدادی اعداد است. اما این نکته‌ را در نظر بگیرید که باز هم استفاده از یک عبارت در فرهنگ لغت چه آن را با حروف بزرگ بنویسید و چه کوچک و در انتها ز اعداد به صورت پشت هم استفاده کنید برای افراد هکر و سودجویان حدس زدن آنها به راحتی امکان پذیر است.

ترفندهای کاربردی برای ایجاد رمز عبورهای فراموش نشدنی

روش ساخت رمز عبور قوی

با توجه به نکات بالا، پیدا کردن رمز عبور بسیار آسان است. فقط کافی است که انگشتان خود را روی صفحه کلید بکشید و تمام؛ می‌توانید یک رمز عبور قوی مانند 3o (t&gSp&3hZ4#t9. این رمز عبور 16 کاراکتری را بسازید که ترکیبی از انواع مختلف کاراکترها را شامل می‌شود و حدس زدن آن سخت است؛ زیرا مجهز به یک سری کاراکترهای تصادفی است.

تنها مشکل اینجاست که حفظ این رمز عبور کاری بسیار دشوار است. بنابراین تنها راه به خاطر سپردن استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد است که رمزهای عبور را برای شما ذخیره و در صورت لزوم به جای شما آن‌ها را به خاطر می‌آورند.

1. استفاده از الگوریتم‌ برای حفظ رمز عبور

روش‌های مختلف برای فراموش نکردن رمز و پسورد

در این قسمت با ارائه مثالی سعی در آموزش روش استفاده از الگوریتم‌ها برای حفظ کلمه عبور را داریم. دقت فرمایید به عنوان مثال، ممکن است برای شما استفاده از یک جمله کامل که نشانگر خاطره یا بخشی از زندگی‌تان باشد کاری بس آسان‌تر از چینش اعداد و حروف بی ربط باشد. مثلا می‌توانید از جمله‌ای مانند، اولین خانه‌ای که من در آن زندگی کردم، خیابان فالک پلاک 6 بود. اجاره ماهانه 4 میلیون بود، (The first house I ever lived in was 613 Falk Street) استفاده کنید و برای تسهیل کار می‌توانید با استفاده از اولین ارقام و حروف هر کلمه، آن جمله را به رمز عبور تبدیل کنید؛ بنابراین رمز عبور شما با در نظر گرفتن جمله پیش فرض بالا عبارت TfhIeliw613FS.Rw$4pm می‌شود. این رمز عبور قوی 21 رقمی است. مطمئناً، یک رمز عبور تصادفی واقعی ممکن است شامل چند عدد و نماد دیگر و حروف بزرگ باشد، اما اصلا بد نیست.

2. به کار گیری روش رمز عبور از طریق سایت Diceware

ساخت رمز عبور قوی با برنامه Diceware

استفاده از روش سنتی برای ایجاد یک رمز عبور تصادفی تنها راه‌حل ممکن برای ساخت یک رمز عبور قوی نیست. این روش سال‌ها پیش یک روش معمول و منطقی برای انجام این کار بوده که هنوز هم به طور گسترده قابل استفاده است. با کنار گذاشتن تمام توصیه‌های سنتی، این روش توصیه می‌کند چهار کلمه تصادفی را انتخاب کنید و آنها را با هم ترکیب کنید تا یک رمز عبور قوی چند کلمه‌ای ایجاد کنید که نقطه قوت آن تصادفی بودن کلمه انتخابی و طول رمز عبور است.

مهم‌ترین چیزی که در این روش باید به خاطر داشته باشید این است که کلمات باید کاملا تصادفی باشند. به‌عنوان‌مثال، "گربه در کلاه" یک ترکیب بسیار آسان خواهد بود زیرا یک عبارت بسیار رایج است که کلمات با هم ارتباط معنایی دارند. "خانه قرمز زیبای من" نیز بد خواهد بود زیرا کلمات با هم معنای دستوری و منطقی دارند. اما عبارتی مانند «منظومه باتری صحیح اسب» یا «درخت صدف خیره کننده نامرئی» کاملا تصادفی است. کلمات با هم معنی ندارند و از نظر دستوری به ترتیب درست نیستند و این نقطه قوت رمز عبور شما خواهد بود. همچنین به خاطر سپردن آن باید بسیار آسان‌تر از یک رمز عبور تصادفی و غیر مرتبط با علائم و کاراکترهای زیاد است.

ممکن است بسیاری از افراد در ایجاد ترکیب‌های تصادفی خوب عمل نکنند، بنابراین ابزاری وجود دارد که می‌توانید در ایجاد یک رمز عبور قوی استفاده کنید. وب سایت Diceware لیستی از کلمات را ارائه می‌دهد؛ به این صورت که شما تاس‌های شش وجهی را به صورت سنتی می‌اندازید و اعدادی که ظاهر می‌شوند کلماتی را که باید استفاده کنید را انتخاب می‌کنند. این یک راه عالی برای انتخاب یک کلمه عبور قوی است زیرا تضمین می‌کند که از ترکیب تصادفی کلمات استفاده می‌کنید و حتی ممکن است در نتیجه از کلماتی استفاده کنید که بخشی عادی از واژگان شما نیستند. همچنین از آنجایی که ما فقط یک بار از فهرستی کلمات استفاده می‌کنیم، به خاطر سپردن آن باید نسبتاً آسان باشد.

توجه داشته باشید که تنها ملاک حفاظت از حریم شخصی در استفاده از قوی‌ترین رمز عبور خلاصه نمی‌شود؛ برای مثال، اگر از یک رمز عبور مشترک برای حساب‌های کاربری مختلف استفاده کنید، در صورت فاش شدن یک رمز عبور سایر حساب‌های کاربری شما در برنامه‌های دیگر نیز هک خواهد شد و افراد سودجو از آن‌ها سو استفاده می‌کنند؛ بنابراین هوشمندی افراد در مقابل خطر‌های احتمالی که از سوی هکر‌ها صورت می‌گیرد در درجه اول اولویت دارد.

ورود به سایت Diceware

سخن آخر

در مقاله پیش رو به آموزش نحوه ساخت رمز عبور قدرتمند برای استفاده در برنامه‌‌ها و سرویس‌های مختلف پرداختیم. استفاده از رمزهای عبور منحصر به فرد برای هر سایت یا برنامه و ایمن نگه داشتن گوشی یا سیستمتان از بدافزارهای ضبط کننده رمز عبوراز فعالیت‌های بسیار مهم امنیتی تلقی می‌شود. این نکته که شما باید یک رمز عبور قوی انتخاب کنید دارای اهمیت فراوان است اما فراتر از آن باید سعی کنید رمز عبور انتخابی را درجای ایمن نگهداری ، ذخیره یا حفظ کنید که در مقاله فوق به صورت کامل به ترفند‌ها و آموزش‌‌های لازم اشاره کردیم.

پرسش‌های متداول

1. چطور رمز عبور قوی بسازیم؟

راه‌های زیادی برای ساخت یک رمز عبور قوی وجود دارد از جمله استفاده از الگوریتم به خصوص، استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد یا انتخاب‌های تصادفی و ذخیره آن‌ها در جای قابل دسترس.

2. بهترین‌ برنامه‌های مدیریت رمز عبور قوی چیست؟

از بهترین برنامه و سایت‌های معتبری که برای مدیریت رمز‌های عبور شما طراحی شده‌اند می‌توان به برنامه‌های 1Password، Dashlane و Bitwarden اشاره کرد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.