آموزش تنظیم کردن سطح دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید و iOS


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

اگر به دنبال مدیریت سطح دسترسی برنامه های گوشی خود هستید، در این مطلب قصد داریم به آموزش تنظیم کردن سطح دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید و iOS بپردازیم. اپلیکیشن‌ها یکی از اصلی‌ترین موارد برای استفاده از گوشی‌های موبایل هستند که هر کدام از آن‌ها برای انجام کار مربوطه خود به دسترسی‌هایی مانند گالری، دوربین، میکروفون یا موقعیت مکانی نیاز دارند.

مشاهده لیست قیمت و خرید گوشی موبایل از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

گاهی اوقات این دسترسی‌ها می‌توانند باعث به خطر افتادن امنیت دستگاه شما شوند؛ از همین رو هر دو سیستم عامل‌های اندروید و iOS امکان مدیریت سطح این دسترسی‌های را برای کاربران خود فراهم می‌کنند تا از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود. در ادامه با آموزش مدیریت مجوز اپلیکیشن‌ها در اندروید و iOS همراه شما خواهیم بود.

مجوز سطح دسترسی برنامه های گوشی به چه معناست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد اپلیکیشن‌های گوشی موبایل برای اجرای مطلوب عملکرد خود به دسترسی‌هایی مانند گالری، دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی نیاز دارند. از همین رو صدور اجازه به این دسترسی‌ها به این معناست که نرم‌افزار قادر است که هر زمانی که بخواهد بدون اجازه کاربر به این موارد دست پیدا کند.

گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از این دسترسی‌ها مانند آلبوم گوشی حاوی اطلاعات شخصی هستند و باعث بروز نگرانی در اشخاص می‌شود. به همین منظور نیاز است تا بتوانید سطح دسترسی برنامه های گوشی را مدیریت کرده و برخی از آن‌ها را محدود کنید تا تجربه‌ای امن داشته باشید. در نهایت اگر این سؤال برای شما پیش آمده که در گوشی‌های اندروید و آیفون چگونه دسترسی برنامه ها را مدیریت کنیم؟ در ادامه با پاسخ به این سؤال همراه شما خواهیم بود.

تنظیمات سطح دسترسی برنامه ها در گوشی آیفون

دو راه کلی وجود دارد تا بتوانید به تنظیمات سطح دسترسی برنامه ها در گوشی های ایفون دسترسی پیدا کنید. در ادامه به‌صورت جداگانه به هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

نظیمات مجوز برنامه ها در گوشی های ایفون

روش اول

در این روش ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و گزینه Privacy & Security را انتخاب کنید. در منویی که پیش رویتان قرار گرفته است به ترتیب تمامی اپلیکیشن‌هایی که به هر بخش دسترسی دارند به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید از این طریق به‌راحتی هر کدام از بخش‌ها را به طور خاص بررسی و مدیریت کنید. در نهایت نیز می‌توانید مجوزهای غیر ضروری را محدود کرده و دسترسی آن را روی Never قرار دهید.

در جدول زیر معنای عبارت‌هایی که برای تنظیم دسترسی برنامه های گوشی آیفون می‌توانید از آن استفاده کنید قرار گرفته است که استفاده از آن‌ها را برای شما آسان می‌کند.

نام وضعیت مفهوم
Never عدم دسترسی به داده‌های بخش موردنظر
While Using the App فعال شدن این مجوز هنگام استفاده از برنامه
Ask Next Time درخواست مجدد مجوز هر بار که نیاز به آن بود

روش دوم

در طرف دیگر می‌توانید مستقیماً از طریق بخش تنظیمات گوشی هر اپلیکیشن را به‌صورت جداگانه انتخاب کرده و دسترسی‌ها را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. این روش امکان مدیریت گستره‌تری را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید از آن بهره ببرید و به بهترین شکل مجوزهای دسترسی گوشی موبایل خود را تنظیم کنید.

مدیریت سطح دسترسی برنامه ها در گوشی سامسونگ

برای اینکه بتوانید مجوز دسترسی برنامه‌ها را در گوشی سامسونگ خود مدیریت کنید باید از طریق بخش تنظیمات گوشی نسبت به انجام آن اقدام کنید. روی گزینه Apps ضربه بزنید تا تمامی برنامه‌های موجود روی گوشی موبایل به شما نمایش داده شود. در این قسمت تنها کافی است گزینه App permissions را انتخاب کنید تا دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات گوشی شما نمایش داده شود.

 مجوز دسترسی برنامه ها را گوشی سامسونگ

تنظیم سطح دسترسی برنامه ها در گوشی شیائومی

در گوشی های شیائومی برای مدیریت سطح دسترسی برنامه ها باید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و روی عبارت Privacy Protection ضربه بزنید. سپس با انتخاب گزینه All Permissions به شما نمایش داده می‌شود که چه برنامه‌هایی و تا چه حد اجازه دسترسی به بخش‌های گوشی دارند.

علاوه بر روش فوق می‌توانید با نگه‌داشتن انگشت روی برنامه موردنظر و انتخاب گزینه App info و سپس انتخاب App permissions قادر به بررسی دسترسی های مربوط به اپلیکیشن هستید. افزون بر این با انتخاب سه‌نقطه در قسمت بالایی صفحه و برگزیدن گزینه All permissions امکان کنترل کامل مجوزهای مختلف نرم‌افزار با ریزترین جزئیات خواهید بود.

 مدیریت سطح دسترسی برنامه ها

نکته‌ای که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید این است که از اندروید 12 به بعد بحث امنیت در گوشی‌های اندرویدی اهمیت بالایی پیدا کرده و هنگامی که هر برنامه از بخش‌هایی مانند دوربین و میکروفن استفاده می‌کنند در بخش نوتیفیکیشن‌بار آیکونی نمایش داده می‌شود.

به همین منظور زمانی که اپلیکیشنی بدون اجازه شما بخواهد به بخش‌های مهم و شخصی گوشی شما دسترسی پیدا کند به‌راحتی از آن آگاه خواهید شد و به نوعی اطلاع رسانی به کاربر به‌خوبی صورت می‌گیرد.

مدیریت سطح دسترسی برنامه‌ ها در گوشی اندروید

همان‌طور که پیش‌تر در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، برخی از اپلیکیشن‌ها برای اینکه بتوانند عملکرد خود را در اختیار کاربران قرار دهند به برخی دسترسی‌ها نیاز دارند و در غیر این صورت کارآمد نخواهند بود؛ برای مثال برخی از پیام‌رسان‌ها مانند واتساپ و تلگرام به دسترسی‌های ضروری مانند تماس‌ها، دوربین، مخاطبین و میکروفون نیاز دارند، اما برخی از دسترسی‌ها مانند پیام‌ها جزو دسترسی‌های اختیاری محسوب می‌شود که هنگام ایجاد حساب کاربری یا تغییر رمز عبور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح دسترسی برنامه‌ ها در گوشی اندروید

با توجه به نکات مطرح شده شاید نیاز باید که با انجام مراحل فوق سطح دسترسی برنامه‌ ها را مجدداً مورد بررسی قرار دهید و برخی از آن را محدود و برخی را فعال کنید تا خیالتان از بابت امنیت دستگاهتان کاملاً راحت و آسوده باشد.

سخن آخر

محافظت از اطلاعات شخصی گوشی موبایل یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید آن را در نظر گرفت. به همین منظور با تنظیم کردن سطح دسترسی برنامه‌ ها در اندروید و iOS و بررسی مجوزهای مربوط به آن‌ها می‌توانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید و دسترسی برخی از نرم‌افزارها را که وجود آن‌ها ضروری نیست محدود کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تا به آموزش تنظیم کردن سطح دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید و iOS بپردازیم تا به‌راحتی بتوانید اپلیکیشن‌های خود را مدیریت کنید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید از آن اطلاعات مطلوبی را کسب کنید. به نظر شما دسترسی به چه فاکتورهایی در گوشی موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه کرد؟

پرسش‌های متداول

تنظیمات سطح اپلیکیشن های گوشی ایفون چگونه انجام می شود؟

برای‌آنکه بتوانید سطح دسترسی برنامه ها را در گوش ایفون تنظیم کنید دو روش کلی وجود دارد که در مطلب فوق به‌صورت جامع به آن پرداختیم.

چگونه مجوز برنامه ها را  در گوشی شیائومی فعال کنیم؟

فعال کردن مجوز برنامه ها در گوشی شیائومی به این صورت است که با ورود به بخش تنظیمات گوشی و انتخاب بخش Privacy protection می‌توانید سطح دسترسی برنامه‌ ها را مدیریت کنید.

تنظیمات سطح دسترسی برنامه های گوشی سامسونگ کجاست؟

برای اینکه بتوانید به بخش تنظیمات سطح دسترسی نرم‌افزارهای گوشی سامسونگ دسترسی داشته باشید، باید وارد بخش تنظیمات گوشی سامسونگ شده و از قسمت Apps پرمیشن‌ها را مشاهده کنید.

مجوز برنامه ها چگونه غیر فعال می شود؟

هر کدام از سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS روش خاص خود را برای غیرفعال کردن مجوز برنامه ها دارا هستند. در مقاله فوق به‌صورت جامع تنظیم کردن سطح دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید و iOS پرداختیم که می‌توانید با مراجعه به آن به‌راحتی نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.