روش فعال سازی سنسور اکسیژن خون اپل واچ


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
یکی از قابلیت‌های حائزاهمیت اپل واچ، اندازه‌گیری اکسیژن خون است که نقش مهمی را در سلامتی شما ایفا می‌کند. این سنسور میزان اکسیژن اشباع شده در خون شما را بررسی کرده و در صورت لزوم هشدارهایی برای مراجعه به پزشک ارسال می‌کند. بنابراین لازم است سنسور اکسیژن خون در این ساعت هوشمند با دقت بالایی انجام شود.

سنسور اکسیژن خون یکی از قابلیت‌های پرکاربرد و در عین حال یک ویژگی جذاب جهت تبلیغات کمپانی‌های تولید کننده ساعت هوشمند از جمله اپل است. این سنسور از زمان همه‌گیری کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد و کمپانی‌های سازنده ساعت هوشمند تا به امروز تلاش کرده‌اند تا سنسورهایی را در ساعت تعبیه کنند که دقیق‌ترین عدد را به منظور کنترل سلامت کاربران نشان دهد. 

اگرچه طبق نتایج به دست آمده، پایش اکسیژن خون با ساعت هوشمند از دقت چندان بالایی برخوردار نیست؛ اما عدد تقریبی که نشان می‌دهد می‌تواند برای بررسی اولیه و مراجعه به پزشک مناسب باشد. ما در این مطلب از مجله فناوری کالاتیک نحوه نصب، فعال سازی سنسور اکسیژن خون اپل واچ را به شما نشان خواهیم داد. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

مشاهده قیمت و خرید اپل واچ


اکسیژن خون چیست و چرا اهمیت دارد؟

برنامه Blood Oxygen با اپل واچ‌های سری 6 ،7 و 8 معرفی شد که میزان اکسیژن اشباع شده در خون شما را بررسی می‌کند. این ویژگی در واقع به شما نشان می‌دهد که خون شما چه میزان اکسیژن را از ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن شما می‌رساند.

در بزرگسالان با سلامتی جسمی کامل، میزان اکسیژن اشباع خون به طور معمول بین 95 تا 100 درصد است. چنانچه میزان اکسیژن اشباع کمتر از این سطح باشد، بدن شما تمام اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دریافت نخواهد کرد. این وضعیت به عنوان هیپوکسمی شناخته می‌شود و معمولا با تنگی نفس همراه است.

روش فعال سازی سنسور اکسیژن خون اپل واچ

اپل واچ چگونه میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند؟

اکسیژن در خون شما با استفاده از پروتئینی به نام هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون منتقل می‌شود. وقتی میزان اکسیژن خون زیاد باشد، قرمز روشن به نظر می‌رسد. هرچه میزان اکسیژن کاهش یابد، رنگ خون به بنفش و آبی متمایل می‌شود.

به همین دلیل است که سرخرگ‌های شما، که خون تازه اکسیژن‌دار را از ریه‌های شما حمل می‌کنند، قرمز به نظر می‌رسند. در حالی که رگ‌های شما که پس از استفاده از اکسیژن خون را برمی‌گردانند، آبی به نظر می‌رسند. همچنین به همین دلیل است که برنامه Apple Watch Blood Oxygen خطوط متحرک قرمز و آبی را نمایش می‌دهد.

اپل واچ از روشی به نام پالس اکسیمتری برای تخمین میزان اکسیژن خون شما استفاده می‌کند و این کار را با بررسی رنگ خون شما انجام می‌دهد. جهت اندازه گیری میزان اکسیژن خون، یک نور قرمز به پوست مچ دست شما می‌تابد و یک حسگر نور منعکس شده را تشخیص می‌دهد.

نکته: قابلیت سنجش اکسیژن خون اپل واچ در تمامی ریجن‌ها و مناطق فعال نبوده و در کشور ایران نیز به دلیل تحریم‌ها این قابلیت در دسترس نیست. چنانچه بخواهید این ویژگی را فعال کنید با ارور Blood Oxygen app is not available in your region مواجه خواهید شد. تنها راهی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که یک بار از ایران خارج شوید و در کشور مقصد این قابلیت را فعال کنید. برای نمونه زمانی که در کشور ترکیه هستید به فعال سازی این قابلیت اقدام کنید.

پیدا کردن برنامه Blood Oxygen در آیفون

تمام اندازه‌گیری‌های اکسیژن خون که توسط Apple Watch Series 6، Series 7، Series 8 و Watch Ultra انجام می‌شود، چه در صورت درخواست در اندازه‌گیری‌های پس‌زمینه، در برنامه Health در آیفون ظاهر می‌شوند. برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون خود، مراحل زیر را دنبال کنید.

 1. برنامه Health را در آیفون خود باز کنید
 2. در برنامه Health روی تب Browse ضربه بزنید
 3. سپس روی گزینه Respiratory ضربه بزنید
 4. اکنون با ضربه روی Blood Oxygen آن را انتخاب کنید
اکنون تمام نتایج ثبت شده بر روی گوشی آیفون شما نمایش داده می‌شود.

پیدا کردن Blood Oxygen درآیفون

نحوه نصب و فعال سازی سنسور اکسیژن خون

اگر هنوز از سنسور اکسیژن خون در اپل واچ خود استفاده نکرده‌اید، باید ابتدا این ویژگی را در برنامه Health آیفون خود راه‌اندازی کنید. برنامه Blood Oxygen طبق دستورالعمل‌های راه‌اندازی زیر نصب می‌شود. اگر به طور تصادفی آن را حذف کرده باشید، می‌توانید آن را در اپ استور اپل واچ خود پیدا کنید.

 1. اپلیکیشن Health را در آیفون خود باز کنید.
 2. سپس روی تب Summary ضربه بزنید.
 3. در این بخش پروفایل خود را انتخاب کنید.
 4. گزینه Health Profile را انتخاب کرده و Edit را بزنید.
 5. در این مرحله باید اطلاعاتی مانند جنسیت، قد، وزن، سن و غیره را وارد کرده و در نهایت گزینه Done را بزنید.
 6. پس از انجام مراحل بالا، وارد برنامه Watch در آیفون شوید.
 7. به سمت پایین اسکرول کنید تا Blood Oxygen را پیدا کنید. چنانچه برنامه را پیدا نکردید، آن را از اپ استور دانلود و نصب کنید.
 8. سپس روی Enable کلیک کنید.
 9. گزینه Blood Oxygen Measurements را فعال کنید.

نصب و فعال سازی سنسور اکسیژن خون

چگونه با اپل واچ میزان اکسیژن خون را بررسی کنیم؟

سنسور سنجش اکسیژن خون اپل واچ سری 6 و یا 7 و یا 8 روی افراد بالغ و بالای 18 سال عملکرد درستی دارد و کم‌تراز این سن، معمولا نتایج با خطا همراه است. چنانچه یکی از واچ‌های گفته شده را در اختیار دارید و سن شما بیش‌تر از 18 سال است، بررسی کنید که برنامه Blood Oxygen را راه‌اندازی کرده‌اید یا خیر. اگر تمامی این موارد را بررسی کرده‌اید و همه موارد درست بود، برای اندازه گیری اکسیژن خون، مراحل زیر را دنبال کنید.

 1. ابتدا بررسی کنید که اپل واچ شما چند میلی‌متر بالاتر از استخوان مچ دست و کاملا محکم روی دست‌تان بسته شده و ثابت باشد.
 2. گزینه Digital Crown را فشار دهید تا فهرست یا نمایش برنامه باز شود.
 3. برنامه Blood Oxygen که با نماد دایره قرمز و آبی نمایش داده می‌شود را باز کنید.
 4. اکنون برای پایش دقیق اکسیژن خون، دست خود را روی میز یا پای خود به صورت ثابت قرار دهید و سعی کنید طی فرایند سنجش اکسیژن خون، هیچ حرکتی به دستتان ندهید. همچنین توجه داشته باشید که صفحه اپل واچ رو به بالا قرار دارد.
 5. پس از آنکه دست خود را درست نگه داشتید، روی گزینه Start ضربه بزنید.
 6. به مدت 15 ثانیه بی‌حرکت بمانید تا اپل واچ بتواند به دقت میزان اکسیژن خون را بررسی کند.
 7. نتایج پس از 15 ثانیه روی صفحه ظاهر می‌شود.
 8. در نهایت روی Done ضربه بزنید.

سخن آخر

پایش سلامتی از اهداف مهم و اصلی ساعت‌های هوشمند از جمله اپل است. پایش اکسیژن خون پس از همه گیری کرونا، به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شد چرا که یکی از مولفه‌های اصلی میزان درگیری ریه با این ویروس بود. سامسونگ و اپل، دو غول فناوری هستند که در این زمینه با یکدیگر رقابتی جدی دارند و با هر مدل جدید ساعت‌های هوشمند خود سعی دارند تا دقت این قابلیت را افزایش دهند.

در این مطلب ما به شما نحوه فعال سازی برنامه، جستجوی برنامه در Health و نحوه سنجش میزان اکسیژن خون در اپل واچ‌های سری 6 و 7 و 8 و Ultra را آموزش داده‌ایم. چنانچه کار با سایر ویژگی‌های این ساعت هوشمند را نمی‌دانید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

چگونه سنسور اکسیژن خون اپل واچ را در ایران فعال کنیم؟

این قابلیت در ایران تحریم است و اگر بخواهید آن را فعال کنید باید یک بار از ایران خارج شوید و در کشور مقصد این قابلیت را فعال کنید. برای نمونه زمانی که در کشور ترکیه هستید به فعال سازی این قابلیت اقدام کنید.

سنسور اکسیژن خون در کدام مدل‌های اپل واچ در دسترس است؟

سنسور اگسیژن خون در اپل واچ‌های سری 6 و 7 و 8 و Ultra فعال است و چنانچه از سری‌های قدیمی‌تر این ساعت هوشمند استفاده می‌کنید، این قابلیت در دسترس نیست.

اپل واچ چگونه میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند؟

اپل واچ از روشی به نام پالس اکسیمتری برای تخمین میزان اکسیژن خون شما استفاده می‌کند و این کار را با بررسی رنگ خون شما انجام می‌دهد. جهت اندازه گیری میزان اکسیژن خون، یک نور قرمز به پوست مچ دست شما می‌تابد و یک حسگر نور منعکس شده را تشخیص می‌دهد.

لیست قیمت و خرید اپل واچ

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.