مقایسه کنسول بازی Xbox Series S با PS5


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

کنسول‌های بازی همیشه از محبوبیت بالایی برخوردارند و طرفداران به‌خصوص خود را دارند. شرکت‌های گوناگونی در سال‌های اخیر اقدام به ساخت کنسول‌های بازی کرده‌اند؛ اما بدون شک موفق‌ترین آن‌ها را می‌توان سونی، مایکروسافت و نینتندو دانست. پلی استیشن 4 یکی موفق‌ترین پروژه‌های شرکت سونی به شمار می‌رود که همچنان نیز چه در بازار دست دوم و چه نو فروش خود را حفظ کرده است.

خرید و مشاهده لیست قیمت کنسول بازی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در سال 2019 سونی از کنسول نسل نهمی خود با نام PS5 رونمایی کرد. از طرف دیگر مایکروسافت با معرفی دو کنسول و خرید استودیوهای مختلف وارد نسل نهم شد؛ کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و سری اس. سری ایکس در حال حاضر قدرتمندترین کنسول بازی به حساب می‌آید، با این حال قیمت بالایی دارد و شاید برخی از افراد تمایل به پرداخت هزینه گزاف نداشته باشند.

در نتیجه سری اس یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های کاربران است که در کنار قیمت مناسب، می‌تواند تمامی عناوین نسل نهمی را با گرافیک مطلوب اجرا کند. مقایسه کنسول بازی ایکس باکس سری اس با PS5 می‌تواند به دلایل متعددی مانند قیمت، ابعاد، قابلیت حمل و بازی‌های انحصاری صورت بگیرد. در ادامه با کالاتیک همراه باشید تا بتوانید دستگاه متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

مقایسه مشخصات ایکس باکس سری اس با پلی استیشن 5

  Xbox Series S Playstation 5
قیمت جهانی 299 دلار 449 دلار
پردازنده

AMD Custom Zen 2

هشت هسته‌ای

3.6 گیگاهرتز

AMD Ryzen Zen 2

هشت هسته‌ای

3.5 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی

AMD Radeon RDNA 2

4 ترافلاپس

1.565 گیگاهرتز

AMD Radeon RDNA 2

10.28 ترافلاپس

2.23 گیگاهرتز

رم 10 گیگابایت از نوع GDDR6 16 گیگابایت از نوع GDDR6
فضای ذخیره‌سازی

512 گیگابایت / 1 ترابایت از نوع NVMe SSD

قابلیت ارتقای حافظه از طریق کارت حافظه اختصاصی

825 گیگابایت از نوع NVMe SSD

قابلیت ارتقا حافظه از طریق درگاه NVMe SSD ثانویه

صفحه نمایش (پایه) 1440p با 60 فریم بر ثانیه 4K با 120/60 فریم بر ثانیه
صفحه نمایش (حداکثر) 1440p با 120 فریم بر ثانیه 8K با 30 فریم بر ثانیه

مقایسه طراحی Xbox Series S با PS5

طراحی و ظاهر همیشه به سلیقه کاربر بستگی دارد و نمی‌توان به‌طور قطع اعلام کرد که ایکس باکس سری اس زیباتر است یا پلی استیشن 5؛ با این حال می‌توانیم با ذکر چند مورد تصمیم‌گیری را برایتان آسان‌تر کنیم. سری اس مایکروسافت کوچک‌ترین کنسول بازی این شرکت محسوب می‌شود که طراحی بسیار ساده، اما چشم‌نوازی دارد و می‌توان گفت طراحی آن از سری ایکس الهام گرفته شده است.

این دستگاه بازی ابعاد 151 میلی‌متر در 275 میلی‌متر با ضخامت 65 میلی‌متر دارد که همین مسئله باعث می‌شود دستگاه به خوبی برای تمامی فضاها مناسب باشد. همچنین کوچک بودن ابعاد کنسول قابلیت حمل آن را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید کنسول Xbox Series S را در دو رنگ مشکی و سفید خریداری کنید؛ البته لازم است بدانید که رنگ مشکی حافظه ذخیره‌سازی بیشتری دارد.

سری اس، دستگاهی تمام دیجیتال است. مایکروسافت برای صرفه جویی در هزینه ساخت و پایین نگه‌داشتن قیمت تمام شده، درایو نوری را از کنسول قیمت مناسب خود حذف کرده است؛ در نتیجه دیسک‌هایی که از گذشته دارید، برای نسل نهم کاربردی نخواهند داشت. اگر استفاده از دیسک‌ها برایتان اهمیت دارد، می‌توانید به سراغ ایکس باکس سری ایکس بروید.

در پشت کنسول درگاه‌های متنوعی به چشم می‌خورد که می‌توان درگاه HDMI 2.1، سه درگاه USB 3.1 نسل اول، درگاه اترنت و درگاه افزایش حافظه سیگیت را نام برد؛ استفاده از درگاه HDMI 2.1 فناوری نرخ نوسازی متغیر یا همان VRR را برای کاربران فراهم می‌کند.

نحوه قرارگیری کنسول بازی PS5

در طرف کنسول بازی پلی استیشن 5 ابعاد بزرگی دارد و فضای زیادی را اشغال می‌کند. همچنین به‌دلیل انحنا در اطراف دستگاه، نمی‌توان آن به‌صورت افقی روی میز قرار داد. لازم است بدانید که PS5 در دو نسخه دیجیتال و درایو عرضه می‌شود که تنها تفاوت آن‌ها در برخورداری از درایو نوری محسوب می‌شود. پلی استیشن جدید فقط در یک رنگ سفید به تولید می‌رسد که سونی با معرفی فیس پلیت (Face Plate) در رنگ‌های مختلف اجازه شخصی‌سازی بیشتری را به کاربران می‌دهد.

در بخش جلویی دستگاه می‌توان دو درگاه Hi-Speed USB Type-A و USB Type-C SuperSpeed را مشاهده کرد. در بخش پشتی عمده درگاه‌های این دستگاه قرار گرفته است که شامل دو درگاه Hi-Speed USB Type-A، درگاه اترنت، درگاه HDMI از نوع 2.1 و درگاه منبع تغذیه AC می‌شود. از دیگر نکات جالب توجه حذف درگاه اپتیکال مخصوص صدا است که قبل‌تر در PS4 به چشم می‌خورد که کاربران می‌توانستند دستگاه خود را از طریق این پورت به سیستم صوتی خود متصل کنند و از بیشترین لذت را از بازی‌های خود ببرند.

خرید کنسول پلی استیشن 5 CFI-1216A ریجن 2 از فروشگاه کالاتیک

همچنین برخلاف Series S مایکروسافت Playstation محدودیت گرافیکی ندارد و می‌تواند از نمایشگرها و تلویزیون‌هایی با وضوح 8K پشتیبانی کند که نکته مثبتی محسوب می‌شود. در مجموع اگر مشکل کمبود فضا دارید، کنسول بازی PlayStation 5 مناسب شما نخواهد بود؛ زیرا ابعاد بزرگ است و فضای زیادی را اشغال می‌کند.

مقایسه سخت افزار و عملکرد PlayStation 5 با Xbox Series S

از قدرت پردازشی کاملا تفاوت دو دستگاه مشهود است و می‌توان گفت که پلی استیشن 5 دست بالاتر را دارد؛ زیرا کنسول بازی سری اس چه از نظر سخت افزاری و چه بنیادین قدرت کمتری ارائه می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که هر دو دستگاه از پردازنده مرکزی AMD Zen 2 هشت هسته‌ای استفاده می‌کنند؛ اما علت این تفاوت فاحش چیست؟ در ادامه مقایسه کنسول بازی ایکس باکس سری اس با PS5 با ما همراه باشید.

در ابتدای متن با مشخصات سخت افزاری هر دو کنسول آشنا شدید؛ اما لازم است بدانید که PS5 به علت برخورداری از فناوری‌های متعددی مانند کنترلر دوال سنس مجهز به سیستم هپتیک، تریگرهای تطبیق پذیر و صدای فراگیر سه بعدی تجربه بازی فراگیر و بی‌نظیری را برای کاربران فراهم می‌کند. ایکس باکس سری اس پیشرفت چشم‌گیری از نسل قبلی خود به حساب می‌آید که می‌تواند به راحتی تمامی بازی‌های نسل نهمی را مانند سری ایکس را با رزولوشن 1440p یا همان 2K اجرا کند.

البته در برخی از بازی‌ها شاهد افزایش وضوح به 4K هستیم که متاسفانه این حالت برای تمامی بازی‌ها در دسترس نیست. اگر یکی از دارندگان کنسول بازی وان ایکس هستید، شاید خرید سری اس برایتان منطقی نباشد؛ زیرا S نمی‌تواند بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا کند. با این حال ایکس باکس مقرون‌به‌صرفه از قابلیت FPS Boost بهره می‌برد که اجازه می‌دهد نرخ فریم بازی‌های قدیمی افزایش پیدا کنند تا بازیکنان تجربه روان‌تری از عناوین گذشت داشته باشند. به‌لطف برخورداری از حافظه پرسرعت NVMe SSD سریع، از قابلیت Ray Tracing یا همان ردیابی پرتوهای نور، نرخ فریم 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

کنسول بازی Xbox Series S

یکی از نکات منفی سری اس را می‌توان فضای ذخیره‌سازی محدود آن دانست. 512 گیگابایت حافظه داخلی با توجه به روند افزایش حجم بازی‌ها قطعا در طولانی مدت با مشکل روبه‌رو خواهید شد. خوشبختانه مایکروسافت به تازگی نسخه‌ای جدید از این دستگاه را با حافظه 1 ترابایتی عرضه کرده است که توانسته به خوبی این مشکل را برطرف کند.

اگر 1 ترابایت نیز حافظه کمی برایتان محسوب می‌شود، می‌توانید از خرید کارت حافظه‌های Seagate که اختصاصی برای کنسول‌های Series X|S ساخته شده استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این حافظه‌های قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. چنانچه قصد دارید حافظه کنسول بازی ایکس باکس یا پلی استیشن را افزایش دهید، می‌توانید به مقاله آموزش افزایش حافظه ایکس باکس سری ایکس و سری اس مراجعه کنید.

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، هر دو دستگاه پردازنده مرکزی دارند؛ اما تفاوت آن‌ها در قدرت پردازنده گرافیکی و رم است. GPU به‌کار رفته در سری اس قدرت پردازشی 4 ترافلاپس دارد و به 10 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 مجهز شده است؛ برخورداری از چنین مشخصاتی باعث شده تا سری اس از قدرت کمتری در مقایسه با PS5 برخوردار باشد. نرخ فریم 120 FPS نیز در دسترس است؛ اما برای دستیابی به چنین نرخی باید از مانیتور مناسب آن استفاده کنید. با این حال تمامی بازی‌های نسل هشتم و نسل نهم بدون مشکل اجرا می‌شوند.

کنسول بازی Playstation 5 از پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی شده با توان 10.28 ترافلاپس و 16 گیگابایت حافظه رم GDDR6 بهره می‌برد که برای بازی کردن با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه کاملا مناسب است. همچنین در صورت پشتیبانی بازی، آن را با وضوح 8K نیز تجربه کنید. اگر گیمر حرفه‌ای هستید و دوست دارید که تمامی بازی‌ها بدون کوچک‌ترین افت فریم در بالاترین حد اجرا شود، خرید کنسول بازی PS5 گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه آرشیو بازی های کنسول ایکس باکس سری اس مایکروسافت با پلی استیشن 5

اکثر گیمرها احتمالا می‌دانند که سونی بهترین عملکرد را میان همه شرکت‌ها در زمینه بازی‌های انحصاری دارد؛ اما مایکروسافت نیز با معرفی سرویس اشتراکی Game Pass توانسته کاربران بسیاری را به سوی خود جذب کند.

اگر با خرید سری اس اشتراک گیم پس نیز تهیه کنید، به آرشیو گسترده‌ای از بازی‌ها دسترسی خواهید داشت که می‌توانند برای مدت‌ها شما را سرگرم کنند. همچنین به تمامی عناوین انحصاری مایکروسافت در روز عرضه دسترسی پیدا می‌کنید که نکته بسیار مثبتی محسوب می‌شود. چنانچه تمایل دارید، می‌توانید به مقاله فهرست بازی های گیم پس مایکروسافت مراجعه کنید تا نسبت به تمامی بازی های داخل سرویس گیم پس آشنا شوید.

دسته بازی Ps5

کنسول بازی سونی عناوین انحصاری بسیار موفق و محبوبی مانند The Last of Us، Spider Man، Demon's Souls و موارد دیگر دارد. همچنین این غول فناوری برای رقابت هرچه بهتر با سرویس اشتراکی مایکروسافت، سرویس PS Plus خود را تغییر داده است و عملکرد بسیار نزدیکی با گیم پس دارد.

از نظر قیمت بازی‌ها، هر دو کنسول شرایط برابری دارند و بازی‌های برای این دو پلتفرم با قیمت 70 دلاری به فروش می‌رسد. برای جمع‌بندی این بخش می‌توان گفت که چنانچه بازی‌های انحصاری و محبوب از اهمیت بالایی برایتان دارد می‌توانید کنسول بازی سونی را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت سری اس با اشتراک گیم‌پس انتخاب بسیار هوشمندانه و اقتصادی به حساب می‌آید.

مشاهده قیمت کنسول بازی ایکس باکس سری اس

مقایسه دسته های دو کنسول ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5

کنترلر برای داشتن تجربه لذت بخش از دنیای بازی‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و شرکت‌های مایکروسافت و سونی همیشه برای کسب جایگاه اول در بهترین دسته بازی با یکدیگر در تکاپو هستند. هر دو کمپانی برای نسل نهم خود کنترلرهای را سعی کردند با کم‌ترین ایراد ممکن روانه بازار کنند. مایکروسافت برای طراحی دسته بازی جدید خود از همان طراحی نسل هشتم خود کمک گرفته و می‌توان گفت که ساختار همچنان مانند نسخه‌های قدیمی خود است.

دسته بازی ایکس باکس جدید

در طرف مقابل سونی عملکرد بسیار خوبی در طراحی و تولید دسته بازی کنسول خود داشته است و نام آن نیز از DualShock به DualSense تغییر پیدا کرد. تغییر رنگ دسته به سفید از اولین نکاتی است که به چشم می‌خورد؛ در واقع سونی پیش‌تر فقط برای دسته‌های Limited Edition خود از رنگ سفید استفاده می‌کرد. بخش مرکزی نیز رنگ مشکی دارد که از زبان طراحی دستگاه بازی پیروی کند. ابعاد تاچ‌پد افزایش پیدا کرده و کلید Share به نام Create تغییر یافته است. همچنین کلیدها ساختاری شفاف دارند که باعث می‌شود با محصولی لوکس سروکار داشته باشیم.

درگاه شارژ هر دو دسته نسل جدید درگاه‌ها یعنی Type-C است که قابلیت اتصال به انواع کنسول‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. کلید Share نیز برای کنترلر جدید ایکس باکس نیز تعبیه شده و عملکرد یکسانی با کلید پلی استیشن دارد. از لحاظ قابلیت‌های نرم افزاری، دسته بازی پلی استیشن 5 برگ برنده را در اختیار دارد و در حال حاضر کمتر کنترلری می‌تواند با آن رقابت کند. با این حال اگر دست‌های بزرگی دارید، کنترلر ایکس باکس گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود و از ارگونومی بهتری بهره می‌برد.

مقایسه قیمت کنسول بازی Xbox Series S با PlayStation 5

پلی استیشن 5 در 12 نوامبر سال 2020 عرضه شد؛ در حالی که سری اس دو روز زودتر عرضه شده بود. قیمت‌های این دو دستگاه همچنان از زمان عرضه خود تغییر نکرده و ارزان‌ترین کنسول نسل نهمی یعنی Series S مایکروسافت با قیمت 299 دلاری به فروش می‌رسد و PS5 نیز برچسب 499 دلاری دارد.

مقایسه دسته های PS5 با Xbox

البته در نظر داشته باشید که ایکس باکس سری اس جدید که حافظه یک ترابایتی دارد با قیمت 349 دلاری وارد بازار خواهد شد که از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار است. از نظر قیمتی برگ برنده در اختیار دستگاه بازی مایکروسافت سری اس است؛ ولی توجه داشته باشید که قدرت پردازشی محدودتری دارد.

ایکس باکس سری اس بخرم یا پلی استیشن 5؟

برای پاسخ به این سوال، باید دو نکته را در نظر بگیرید؛ بازی‌های انحصاری و انتظارات. اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید تمامی بازی‌های روز را با بالاترین کیفیت و نرخ فریم اجرا کنید، پلی استیشن 5 گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود. همچنین فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرف دیگر اگر دنبال خرید کنسول بازی قیمت مناسب نسل نهمی هستید و اجرای 4K بازی‌ها برایتان اهمیت ندارد، ایکس باکس سری اس به‌دلیل قیمت پایین و اشتراک مقرون‌به‌صرفه گیم‌پس می‌تواند بهترین انتخاب برای شماری از کاربران باشد. برای برطرف کردن کمبود حافظه نیز می‌توانید منتظر بمانید تا نسخه یک ترابایتی آن را خریداری یا از حافظه اکسترنال استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه کنسول بازی ایکس باکس سری اس با PS5 پرداختیم. همانطور که خواندید هر دو کنسول مزایا و معایب خودشان را دارند و نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام کرد که کدام دستگاه بهتری است. با این حال هر دو کنسول تجربه بازی‌های نسل نهمی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

پرسش‌های متداول

از کجا پلی استیشن 5 بخرم؟

شما می‌توانید برای خرید کنسول بازی PlayStation 5 می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کالاتیک مراجعه و کالای خود را ضمانت اصل بودن خریداری کنید.

قیمت ایکس باکس سری اس چقدر است؟

کنسول بازی Xbox Series S برای مدل 512 گیگابایتی 299 دلار و برای مدل یک ترابایتی 249 دلار است.

آیا سری اس مایکروسافت می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا کند؟

خیر. Series S مایکروسافت به‌طور کلی می‌تواند بازی‌ها را با گرافیک 1440p اجرا کند و تنها برخی از عناوین را با استفاده از Upscale می‌تواند به 4K ارتقا دهد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.