راهنمای جامع خرید کارت گرافیک | نکاتی که قبل از خرید GPU باید بدانید


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
در این مطلب در مورد نکات قبل از خرید GPU صحبت می‌کنیم تا شما بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

اگر دنبال اسمبل کردن یا خرید کامپیوتر گیمینگ قدرتمند، پردازنده گرافیکی توانمند اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. خرید کارت گرافیک یکی از کارهای دشوار محسوب می‌شود؛ زیرا باید عوامل بسیاری را مانند نوع مانیتور و ابعاد کیس مورد بررسی قرار دهید. با این حال اگر بودجه خود را در ابتدا مشخص کنید، کار برایتان بسیار راحت‌تر می‌شود.

لیست قیمت GPU

در ادامه نکاتی که قبل از خرید GPU باید بدانید، می‌پردازیم تا بتوانید درست‌ترین انتخاب را داشته باشید. با کالاتیک همراه باشید. در کنار پردازنده گرافیکی، اگر سی پی یو مناسبی نداشته باشید، نمی‌توانید از حداکثر توان کامپیوتر خود استفاده کنید؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود به مقاله راهنمای خرید CPU | هنگام خرید سی پی یو باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ مراجعه کنید.

رده‌بندی انواع کارت گرافیک براساس عملکرد

کارت گرافیک‌های موجود در بازار در در پنج دسته رده‌پایین، اقتصادی، میان‌رده، رده‌بالا و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. کارت گرافیک‌های رده‌پایین همانطور که از نامش مشخص است برای انجام کارهای روزمره و سبک مناسب است و برای کارهایی چون بازی و ویرایش توصیه نمی‌شوند. کارت گرافیک‌های اقتصادی برای افرادی مناسب است که بودجه محدودی دارند و می‌خواهند با کامپیوتر خود بازی کنند؛ این کارت گرافیک‌ها می‌توانند بازی با رزولوشن 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط تا پایین را اجرا کنند.

کارت گرافیک‌های میان‌رده برای اجرای بازی در رزولوشن 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط به بالا مناسب هستند و البته قابلیت پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی را هم دارند. کارت گرافیک‌های رده‌بالا می‌توانند بازی‌ها در رزولوشن 1440p با حداکثر تنظیمات گرافیکی یا 4K با جزئیات بالا اجرا کنند، همچنین این کارت گرافیک‌ها برای نمایشگری با نرخ بالای تازه‌سازی هم مناسب هستند. اگر محدودیتی برای خرید کارت گرافیک ندارید، کارت گرافیک‌های حرفه‌ای بهترین گزینه هستند. این کارت‌های گرافیک برای اجرای بازی در رزولوشن 4K، طراحی‌های سه بعدی، ویرایش ویدیو با رزولوشن بالا و غیره مناسب هستند و البته قیمت بسیار بالایی هم دارند.

AMD یا NVIDIA: کدام بهتر است؟

امروزه، بازار پردازنده‌های گرافیکی توسط شرکت‌های انویدیا، AMD و اینتل احاطه شده است. شرکت اینتل توانسته با تولید و عرضه محصولات پایین رده و میان رده عملکرد خوبی را از خود نشان دهد، اما همچنان نمی‌تواند با دو تولیدکننده ذکر شده در بالا رقابت کند؛ در نتیجه انتخاب اکثر کاربران به AMD و NVIDIA محدود می‌شود.

پردازنده گرافیک RTX 3070 Ti

طی سال‌های اخیر AMD پیشرفت‌های بسیار داشته،‌ با این حال کماکان در فناوری رهگیری پرتوهای نور (Ray Tracing) و افزایش رزولوشن (Upscaling) عملکرد ضعیف‌تری نسبت به انویدیا دارد. برای گیمرهایی که وجود Ray Tracing اهمیت نداشته و دنبال قدرت بیشتر هستند، خرید کارت گرافیک AMD انتخاب ایده‌آلی است؛ زیرا در کنار قیمت مناسب، قدرت پردازش و عملکرد مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین کارت‌های AMD در بخش حافظه‌های ویدیویی (VRAM) مقادیر بیشتری دارد. دقت به این موضوع ضروری است که بازی‌های مدرن که در بازار عرضه می‌شوند، هرساله بیشتر به VRAM وابسته می‌شوند. در نتیجه اگر قصد استفاده طولانی مدت از کامپیوتر خود دارید، به سراغ AMD بروید. اگر قصد مشاهده بهترین پردازنده های گرافیکی 2023 را دارید،‌ پیشنهاد می‌کنیم به مقاله معرفی بهترین کارت های گرافیک 2023 مراجعه کنید.

عملکرد با توجه به قیمت

با توجه به افزایش محبوبیت رمز ارزها و همه‌گیری کرونا، تولید تراشه‌ها با مشکل روبه‌رو شد؛ از همین رو شرکت‌های تولید کننده قطعات الکترونیکی قیمت محصولات خود را افزایش دادند. با توجه به روند بازار دیگر عبارت‌های میان رده و مقرون‌به‌صرفه وجود ندارد. با این حال اگر انتظارات را کمی پایین‌تر اورده و بودجه خود را افزایش دهید، می‌توانید عملکرد بسیار خوبی را در بازی‌ها تجربه کنید. در ادامه راهنمای خرید GPU کارت‌های گرافیک را بر اساس قیمت و عملکرد طبقه‌بندی کرده‌ایم.

اگر دنبال کارت گرافیکی بوده که به‌ازای مبلغ پرداختی، عملکرد بسیار مطلوبی نیز ارائه دهد؛ NVIDIA RTX 4070 TI را به شما پیشنهاد می کنیم. این کارت گرافی که توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد. همچنین به‌لطف فناوری جدید انویدیا یعنی DLSS 3.0 می‌تواند فریم ریت را تا حد بسیاری افزایش دهد. کارت گرافیک 7900XT از AMD در کنار قیمت مناسب، قدرت پردازشی بیشتری دارد؛ با این حال قابلیت ری تریسینگ رو این پردازنده عملکرد مطلوبی ندارد؛ زیرا فناوری FSR 2.1 ای ام دی همچنان نمی‌تواند با DLSS 3.0 رقابت کند.

به چه نکاتی هنگام خرید کارت گرافیک باید توجه کرد؟

خرید بهترین پردازنده گرافیکی با توجه به بودجه و قیمت تنها بخشی از نکاتی است که هنگام خرید GPU باید به آن توجه کنید؛ مواردی مانند پشتیبانی مادربرد، مقدار حافظه رم ویدیویی، توازن قدرت پردازشی و گرافیکی (گلوگاه) و TDP. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید بهترین کامپیوتر را با توجه به نیازهای خود اسمبل کنید و در صورت نیاز در آینده دستگاه خود را ارتقا دهید.

1. سازگاری

آنباکس کردن کارتی گرافیکی که قابلیت قرار گرفتن در داخل کیس را ندارد، یکی از ترسناک‌ترین مواردی است که برخی از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. قبل از پرداخت هزینه زیاد بابت GPU ، ابعاد کیس را اندازه‌گیری کرده و به دفترچه یا بروشور سازنده مراجعه کرده تا به این شیوه، از اندازه پشتیبانی شده کارت گرافیک اطلاع پیدا کنید. اگر ابعاد قطعه با کیس سازگار نبود، باید به سراغ مدل های دیگری از همان کارت گرافیک رفته یا کیس خود را تغییر دهید. به منبع تغذیه یا همان پاور نیز توجه ویژه ای کنید؛ چرا که مهم است این قطعه چه مقدار آمپر از شاخه 12 ولتی به سیستم ارائه می کند؟ حجم خروجی منبع تغذیه چند وات است؟ چند پایه 6 پین یا 8 پین PCIe خروجی داشته و نیاز شما چند شاخه است؟

این موارد ذکر شده با پردازنده گرافیکی که قصد تهیه آن را دارید، بررسی کرده تا بعد از اسمبل کردن با مشکل کمبود پاور مواجه نشوید. در نهایت، درگاه‌های خود را بررسی کنید؛ برخی از مانیتورها از درگاه DisplayPort و برخی دیگر از درگاه HDMI استفاده می‌کنند و همچنین نمایشگرهای قدیمی نیز به درگاه DVI تجهیز شده‌اند. مطمئن شوید که کارت گرافیکی که قصد تهیه آن را دارید، حداقل از یک درگاه مانیتور پشتیبانی کند. با این حال ادر صورت محدودیت، می‌توانید با تهیه آداپتور و تبدیل این مشکل را برطرف کنید، هرچند که تبدیل ها، محدودیت هایی نیز به همراه دارند.

2. توازن میان قدرت پردازشی و گرافیکی

کامپیوتر شما بر اساس کارت گرافیکی که استفاده می‌کنید، عمل می‌کند. اگر بتوانید محدودیت‌های سیستم خود را شناسایی کنید، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید؛ برای مثال اگر از سی پی یو دو هسته‌ای یا چهار هسته‌ای استفاده می‌کنید، گرافیک بالا رده شما عملا کاربردی نداشته و در حد گرافیکی پایین رده‌تر عمل می‌کند. در این صورت می‌توانید با خرید پردازنده میان رده در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، CPU خود را ارتقا دهید.

صفحه نمایش نیز یکی از عوامل ضروری و تاثیرگذار هنگام خرید کارت گرافیک است. احتمالا می‌دانید که مانیتورهایی با رزولوشن QHD در حال تبدیل شدن به استاندارد هستند؛ در نتیجه کارت گرافیک شما باید بتواند از این وضوح پشتیبانی کند. اگر قصد دارید که چندین مانیتور را به یکدیگر متصل کرده یا از نمایشگرهایی با وضوح بالا استفاده کنید، حتما به مشخصات GPU توجه داشته باشید.

3. حافظه و پهنای باند

برخورداری از حافظه رم ویدیویی یا همان VRAM عملکرد و قدرت بالا را تضمین نمی‌کند، با این حال برای اجرا بازی‌های جدید که بسیار به رم ویدیویی وابسته هستند، عامل بسیار مهمی است؛ در واقع توانایی اجرای بازی‌ها با وضوح بالا رابطه مستقیمی با VRAM پردازنده گرافیکی دارد.

اکثر کارت گرافیک‌های رده بالا و پریمیوم از مقدار قابل توجهی از حافظه رم ویدیویی مجهز هستند؛ برای مثال RTX 3070 Ti به 8 گیگابایت VRAM مجهز شده است. در حالی که این پردازنده قدرت بسیار بالایی دارد، اما به‌دلیل کم بودن مقدار رم آن برای استفاده‌های طولانی مدت پیشنهاد نمی‌شود.

پهنای باند مموری نیز به اندازه حافظه کارت گرافیک اهمیت دارد؛ داد‌ه‌ها توسط GPU پردازش و به حافظه اختصاصی آن منتقل می‌شود که این حافظه می‌تواند از نوع GDDR3، GDDR5 و GDDR6 باشد. توجه به این موضوع ضروری است که هر نسل از حافظه های GDDR نسبت به نسل قبلی خود سرعت بیشتری در بخش پهنای باند دارند، برای مثال حافظه‌های GDDR6 دوبرابر پهنای باند بیشتری نسبت به نسل قبلی خود یعنی GDDR5 دارند.

اکثر پردازنده‌های گرافیکی که در بازار به فروش می‌رسدند، به حافظه‌هایی از نوع GDDR5 و GDDR6 مجهز هستند و البته در مدل‌های بالا رده نیز شاهد GDDR6X هستیم که سرعت بالاتری دارند. همانطور که با اهمیت پهنای باند حافظه آشنا شدید، برای اینکه به پرفورمنس بهتری دست پیدا کنید، باید دنبال کارت گرافیکی با پهنای باند بالا باشید.

4. هسته‌های CUDA انویدیا یا Stream Processor ای ام دی

تعداد هسته‌های کودا یا پردازنده‌های Stream معیار سختی برای سنجش عملکرد پردازنده‌های گرافیکی در بازی‌ها هستند. Compute Unified Device Architecture که به اختصار با CUDA نیز شناخته می‌شود، نام هسته‌های پردازشی GPU-های انویدیا بوده که در کارت گرافیک‌های AMD با نام Stream Processor شناخته می شوند. هر چه تعداد این هسته‌ها بیشتر باشند، پردازنده قدرت محاسبات بیشتری پیدا کرده و از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار می‌شود.

البته هنگام مقایسه تعداد هسته‌های CUDA و Stram با توجه داشت که نسل قبلی آن‌ها را معیار قرار ندهید؛ زیرا پیشرفت معماری و فرایند ساخت پردازنده‌های گرافیکی بر تعداد هسته‌های CUDA غلبه می‌کند. برای مثال RTX 4080 انویدیا 9728 هسته CUDA دارد، در حالی که RTX 3090 از 10496 هسته CUDA بهره می‌برد؛ اما RTX 4080 حدود 20 درصد سرعت و قدرت بیشتری نسبت به پرچمدار نسل قبلی خود ارائه می‌دهد.

5. مقدار TDP

مانند CPU، پردازنده‌های گرافیکی نیز هنگام انجام پردازش‌های مختلف مانند بازی کردن گرما تولید می‌کنند. مقدار TDP کارت گرافیک میزان مصرف انرژی را هنگام حداکثر توان نشان می‌دهد؛ هرچه TDP بیشتر باشد، گرمای بیشتری تولید می‌شود. در نتیجه پردازنده‌ای را انتخاب کنید که به‌ازای مصرف هر وات مقدار FPS بالاتری را ارائه دهد.

طی بررسی‌های به عمل آمده مصرف انرژی جدیدترین پردازنده‌های سری 4000 انویدیا بسیار افزایش پیدا کرده است؛ نسخه Founder Editions کارت گرافیک RTX 4090 برای اینکه بتواند بدون مشکل کار کند به پاور 850 واتی نیاز دارد. همچنین نسخه پایه کارت گرافیک RX 7900 XTX نیز برای ارائه ماکزیمم توان خود باید به منبع 800 واتی متصل شود.

6. G-SYNC یا FreeSync

فناوری‌های G-SYNC یا FreeSync قابلیت همگام سازی تطبیقی تصویر ماینتور بوده که به ترتیب توسط NVIDIA و AMD توسعه یافته‌اند؛ در واقع با خرید مانیتوری که از این دو فناوری پشتیبانی می‌کند، امکان استفاده از این قابلیت فراهم شده که نرخ نوسازی مانیتور با توجه به FPS تولید شده توسط کارت گرافیک تنظیم شود. این موضوع در نهایت باعث خواهد شد تا میزان تاخیر و اثر روح‌زدگی را کاهش یابد.

FreeSync بر خلاف G-SYNC انویدیا به‌صورت استاندارد در اکثر مانیتورهای بازار مشاهد می‌شود. از همین رو می‌توانید به‌جای پرداخت هزینه‌های زیاد برای نمایشگرهایی با پشتیبانی از فناوری G-SYNC، به سراغ مانیتورهای با عبارت سازگار با FreeSync رفته و آنها را خریداری کنید. لازم به ذکر است که مانیتورهایی با فناوری فری سینک از دو کارت گرافیک AMD و NVIDIA پشتیبانی می‌کند، مانند فناوری FSR که برای هر دو کارت گرافیک در دسترس است.

سخن آخر

در مقاله راهنمای جامع خرید کارت گرافیک | نکاتی که قبل از خرید GPU باید بدانید، نکاتی را که باید قبل از خرید کارت گرافیک بدانید، بازگو کرده‌ایم. از جمله مواردی که هنگام خرید GPU باید رعایت کنید، قیمت، سازگاری با قطعات، تعداد هسته‌های CUDA، پهنای باند حافظه و مقدار حافظه رم ویدیویی است. توجه داشته باشید که در عملکرد هر دو شرکت AMD و Nvidia عملکرد تقریبا مشابهی دارند؛ با این حال اگر قابلیت Ray Tracing برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ پردازنده‌های انویدیا بروید. به‌نظر شما کدام شرکت بهتر است، AMD یا NVIDIA؟ پاسخ خود را در قالب کامنت می‌توانید در بخش نظرات بنویسید.

پرسش‌های متداول

بهترین GPU برای ادیت ویدیو چیست؟

ادیت ویدیو یکی از کارهای سنگین برای پردازنده گرافیکی محسوب می‌شود و برای اینکه مشکلی در انجام کارهای خود نداشته باشید، می‌توانید به سراغ 80 یا 90 انویدیا یا همرده‌های AMD بروید. خرید پردازنده گرافیکی میان رده برای اکثر کاربران کافی خواهد بود؛ برای مثال RTX 3060 Ti به راحتی می‌تواند از پس ویرایش ویدیوهای 4K برآید. برخی از مدل‌های پرچمدار نیز مانند RTX 3090 و RTX 4080 عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارند؛ اما قیمت بالای این قطعات برای برخی از کاربران صرفه اقتصادی ندارد.

بهترین کارت گرافیک برای استریم کردن چیست؟

پردازنده‌های NVIDIA به‌لطف انکودر NVENC همیشه عملکرد بسیار بهتری نسبت به کارت‌های AMD دارند که بیشتر نیز مورد استفاده توسط استریمرها قرار می‌گیرند. شرکت AMD نیز با به‌روزرسانی انکودر AMF در کنار فناوری کاهش نویز توانسته به‌خوبی با NVENC انویدیا رقابت کند. اکنون کارت‌های AMD عملکرد مشابه NVIDIA ارائه می‌دهند. در نتیجه تفاوتی ندارد که کارت گرافیک‌های AMD یا NVIDIA را خریداری کنید. کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 3070 TI یکی از بهترین کارت گرافیک ها برای استریم کردن است.

آیا درایورهای NVIDIA پایدارتر از AMD هستند؟

مشکل ناپایداری درایورها تا پردازنده‌های سری RX 5000 کاملا مشهود بود؛ اما با معرفی و عرضه جدیدترین RX 6000 و RX 7000 این مشکل کاملا برطرف شده است. همچنین توجه داشته باشید که برخی از کارت‌های انویدیا نیز با مشکل ناپایداری درایور مواجه می‌شدند. در حال حاضر هر دو شرکت عملکرد بسیار خوبی در برطرف کردن مشکلات مربوط به ناپایداری درایور دارند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.