5 تفاوت ویندوز اورجینال و کرک شده


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

در این مقاله قصد داریم به 5 تفاوت ویندوز اورجینال و کرک شده اشاره‌ای داشته باشیم تا کاربران اطلاعات لازم را درباره تفاوت ویندوز اورجینال با کرک شده کسب کنند. با توجه به اینکه روزمره ما با فناوری گره خورده و بخش بزرگی از این فناوری به کامپیوترها متصل هستند، نیاز است تا درباره مواردی که به آن مربوط می‌شود اطلاعات کافی نیز داشته باشیم.

خرید و مشاهده قیمت انواع لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

سیستم عامل نیز برای کارآمد کردن رایانه امری ضروری محسوب می‌شود که انواع مختلفی از آن برای استفاده ما در دسترس قرار گرفته است و برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر نیاز به مجوز دارند تا بتوانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. تا انتهای این مطلب با کالاتیک همراه باشید.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل به عنوان نرم افزار اصلی کامپیوتر شناخته می‌شود که ورودی، خروجی، ذخیره سازی و سایر عملیات مربوط به سیستم شما را کنترل می‌کند؛ در واقع شما می‌توانید سیستم عامل را به عنوان کنترل کننده نرم افزارها و سایر برنامه‌های کاربردی در حال اجرا روی کامپیوتر در نظر بگیرید که تمامی آن‌ها تحت نظر سیستم عامل کار می‌کنند و کارهای مختلفی که در برنامه‌ها انجام می‌دهید از طریق این پلتفرم انجام می‌شود. توجه داشته باشید این گفته که سیستم عامل وظیفه کنترل تمامی موردهای مربوط به کامپیوتر را دارد چندان صحیح نیست.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل نیز به BIOS یا Basic Input Output System بستگی دارد. BIOS نیز به ارتباط بین سیستم عامل با سخت افزار و نرم افزار کمک شایانی می‌کند؛ البته این قسمت نرم افزاری نیست و در واقع جزئی از تراشه‌های سخت افزاری هر کامپیوتری محسوب می‌شود. درنهایت می‌توان گفت انواع مختلف سیستم عامل‌ها و هسته‌ها روی انواع مختلف کامپیوتر اجرا می‌شوند که با توجه به مدل سخت افزاری بایوس کامپیوتر و شرکت سازنده از یکدیگر متمایز می‌شوند.

سیستم عامل ویندوز را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها معرفی کرد که به‌عنوان پلتفرم پرچمدار مایکروسافت شناخته می‌شود. این سیستم عامل کاربردهای گسترده‌ای دارد و مورد استفاده کاربران عادی تا سازمان‌های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب قرار می‌گیرد.

در واقع ویندوز نوعی سیستم عامل گرافیکی است که مایکروسافت به عنوان یکی از مزایای سیستم عامل DOS در سال 1985  آن را معرفی کرد. از آن زمان با توجه استقبال بالای کاربران از رابط کاربری گرافیکی این پلتفرم، نسخه‌های مختلفی از ویندوز منتشر شد که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

ویندوز 1٫0

 ویندوز 2٫0

 ویندوز 3٫0

 ویندوز 95

ویندوز 98

ویندوز XP

ویندوز Vista

ویندوز 7

ویندوز 8

ویندوز 8٫1

ویندوز 10

ویندوز 11

مایکروسافت ویندوز 10 را به عنوان آخرین سیستم عامل خود در تاریخ در 29 جولای 2015 به بازار عرضه کرد و پس از آن به‌تدریج شاهد عرضه نسخه‌های جدید ویندوز 10 بوده‌ایم. آخرین آپدیت ویندوز 10 نسخه 1809 را در بر می‌گیرد که در 2 اکتبر 2018 در بازار منتشر شد.
در نهایت نیز مایکروسافت در تاریخ 5 اکتبر 2021 نسبت به انتشار ویندوز 11 اقدام کرد که به عنوان جدیدترین سیستم عامل موجود در بازار شناخته می‌شود؛ اما به این دلیل که قیمت ویندوز 11 اورجینال کمی برای برخی از کاربران بالا است باعث می‌شود به سراغ نسخه کرک شده آن بروند.

تفاوت ویندوز اورجینال با کرک شده تقریبا زیاد هستند و از مشکلات نرم افزاری گرفته و تا مشکلات ایجاد شده در هسته اصلی سیستم عامل را در بر می‌گیرند. دلیل تمامی مشکلات فوق می‌توانند بابت کرک ویندوز رخ بدهند که هیچ کدام از آن‌ها در نسخه اصلی ویندوز مشاهده نمی‌شود. تفاوت ویندوز اورجینال با کرک شده مربوط به بخش زیرساخت و دست بردن در برخی از فایل‌های مربوط رجیستری و فایل‌های مخصوص کرک ارتباط پیدا می‌کند که بیشتر حین انجام کارهای سنگین متوجه آن خواهید شد.

در ادامه با 5 تفاوت ویندوز اورجینال و کرک شده همراه شما خواهیم بود که به خوبی برای شما مشکلات آن‌ها را بیان می‌کند. ابتدا به صورت جداگانه به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویندوز کرک شده

به بیان ساده ویندوز کرک شده در واقع همان نسخه غیر قانونی این پلتفرم محسوب می‌شود که توسط تیم‌های هکری مانند KMS، Windows Activator و Re-loader فعال می‌شوند. در ادامه برخی از ویژگی‌های نسخه کرک شده ویندوز را برای شما مطرح خواهیم کرد:

ویندوز کرک شده چیست

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ویندوز کرک شده شما را با آن روبه‌رو خواهد کرد، هنگ کردن است که می‌تواند باعث حواس پرتی در کار شما شود.

این امکان وجود دارد که هر لحظه فایل برنامه‌های ویندوز کرک شده هر لحظه از بین بروند و دیگر روی سیستم شما در دسترس نباشند. حتی در برخی مواقع بعید است که در کمترین زمان جایگزین شوند؛ چرا که باید توسط هکرها آماده سازی آن‌ها صورت بگیرد.

مدت زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا کاربرانی که از ویندوز کرک شده استفاده می‌کنند نسبت به کاربران نسخه اصلی ویندوز آخرین به‌روزرسانی‌های مایکروسافت را دریافت کنند. همچنین اگر درایورهای دستگاه فوراً به‌روز نشوند منجر به کند شدن سیستم شما خواهد شد.

ممکن است سیستم شما به دلیل استفاده از ویندوز کرک شده نیاز به آنتی ویروس داشته باشد تا کامپیوتر شما از ویروس‌ها یا بد افزارها در امان بماند؛ زیرا آنتی ویروس ویندوز کرک شده به درستی کار نمی‌کند و استفاده از آنتی ویروس اضافی می‌تواند دلیلی برای کند شدن سیستم شما باشد.

از آنجایی که فعال شدن ویندوز کرک شده توسط هکرها انجام می‌شود، می‌تواند باعث ناامن شدن تمامی پایگاه‌های داده شما در کامپیوتر شود؛ به این صورت که هکرها می‌توانند هر زمانی که بخواهند به‌تمامی داده‌های شما دسترسی داشته باشند.

احتمالا برخی افراد وجود دارند که سا‌ل‌ها در حال استفاده از کرک ویندوز هستند؛ اما تا به حال با چالشی مواجه نشده‌اند. در جواب این سوال باید بگوییم که هنگامی

که کرک را با ابزارهای ایجاد شده توسط Windows Hacker فعال کرده‌اید، کامپیوتر شما به‌جای افزوده شدن به سرور مایکروسافت به سرور شخصی هکرها اضافه شده است؛ از همین رو تمامی به‌روزرسانی‌های دریافتی شما و احتمالاً از سرور هکرها ارسال شده‌اند.

ویندوز اورجینال

اگر از لایسنس ویندوز اورجینال مایکروسافت استفاده می‌کنید، شما جزو کاربران اصلی این پلتفرم محسوب می‌شوید. در ادامه با ویژگی‌ها و عملکرد ویندوز اورجینال همراه شما خواهیم بود:

ویندوز اورجینال چیست

ویندوز اصلی با کلید فعال سازی قانونی خریداری شده است و توسط مایکروسافت برای کاربر فعال می‌شود.

عملکرد ویندوز اورجینال هیچ‌گاه با لگ و کندی مواجه نخواهد شد مگر اینکه سخت افزار کامپیوتر شما دچار مشکل شده باشد و خرابی‌ها از سوی آن نشئت بگیرد.

اگر به هر دلیلی فایل‌های خود را در ویندوز اصلی از دست داده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که می‌توانید به راحتی از طریق  اتصال به سرور مایکروسافت فایل‌‌های از دست رفته را بازگردانید.

کاربرانی که از نسخه اصلی ویندوز استفاده می‌کنند، به‌محض انتشار آخرین آپدیت ‌های ویندوز اورجینال توسط مایکروسافت را دریافت می‌کنند. به‌روزرسانی درایورهای دستگاه نیز باعث می‌شود سیستم شما به نهایت قدرت خود کار کند.

به این دلیل که ویندوز اورجینال توسط کلید رسمی مایکروسافت فعال می‌شود، به هیچ عنوان نیازی نیست تا نگرانی از بابت داده‌های روی سیستم خود داشته باشید و امنیت ویندوز اورجینال کاملا تضمین شده است.

5 تفاوت ویندوز اورجینال و کرک شده

پیش تر به هر کدام از ویندوزهای اورجینال و کرک شده به طور جداگانه پرداخته شد و می‌توان به طور کلی 5 تفاوت اصلی آن‌ها را به این صورت بیان کرد:

1. عملکرد کلی سرویس‌ها و برنامه‌های ویندوز

2. زمان دریافت به‌روزرسانی‌ها

3. مشکلات بد افزارها و ویروس‌ها

4. امنیت داده‌ها

5. بازگردانی اطلاعات از دست رفته

تشخیص ویندوز اورجینال از کرک شده چگونه انجام می شود؟

این سوال که از کجا ویندوز اورجینال را تشخیص دهیم؟ ممکن است برای اشخاص بسیاری به‌وجود بیاید. روش‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید از طریق آن ویندوز اصلی را از کرک تشخیص دهید. پیش از هر اقدامی باید در نظر داشته باشید که ویندوز اورجینال به نسخه معتبر و قانونی این پلتفرم گفته می‌شود که با خرید لایسنس ویندوز از شرکت مایکروسافت می‌توانید آن را دریافت کنید.

تشخیص ویندوز اورجینال از کرک شده چگونه انجام می شود؟

مزایای ویندوز اورجینال بسیار بیشتر از نسخه کرک شده یا تقلب آن است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به خوبی ویندوز اورجینال را از کرک شده تشخیص دهید. برخی از مزایای ویندوز اورجینال به شرح زیر است:

دریافت مرتب به‌روزرسانی‌های امنیتی و عملکردی مایکروسافت

پشتیبانی رسمی

سازگاری بالا و مطلوب با نرم افزارها

امنیت بالا

امکان بازگشت اطلاعات از دست رفته

روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌‌‌ها قادر به تشخیص دادن ویندوز اورجینال خواهید بود. در ادامه به هر یک از آن‌‌ها خواهیم پرداخت:

نحوه فعال سازی ویندوز

پیش از هر اقدامی، برای تایید اورجینال بودن ویندوز باید نسبت به فعالسازی آن اقدام کنید. در صورت اصل بودن ویندوز نیز می‌توانید آن را با استفاده از کلید محصول (Product Key) مربوطه فعال کنید.

 بررسی تاریخ فعال‌سازی ویندوز

در صورتی که پس از بررسی تاریخ فعال‌سازی ویندوز متوجه شده‌اید که به تازگی روند آن انجام شده، معنای اورجینال بودن ویندوز را منتقل می‌کند؛ ام در صورتی که مدت زمان مشخصی از فعال سازی ویندوز گذشته باشد خبر از  کرک بودن نسخه این پلتفرم را به شما می‌دهد.

 ابزارهای تشخیص اورجینال بودن ویندوز

برای اینکه بتوانید ویندوز اصلی را از نسخه کرک شده تشخیص دهید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی که شرکت مایکروسافت برای انجام این کار ارائه داده است استفاده کنید. برای استفاده از این ابزارها نیاز است تا وارد سایت مایکروسافت شوید و به صفحه مربوط به دانلود ویندوز مراجعه کنید. در این مرحله با انتخاب عبارت بررسی توسط ابزار تشخیص اورجینال بودن ویندوز می‌توانید نسبت به دانلود آن‌ها اقدام کرده و از اورجینال بودن ویندوز سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

لایسنس ویندوز اورجینال به چه معناست؟

لایسنس ویندوز اورجینال به این معنا است که شما یک کد فعال سازی قانونی و معتبر برای نصب و استفاده از سیستم عامل ویندوز ساخت شرکت مایکروسافت داشته باشید؛ در نهایت شما نیز با خرید لایسنس ویندوز اورجینال قادر هستید تا به تمامی به‌روزرسانی‌های جدید، پشتیبانی‌‌ها و موارد امنیتی مایکروسافت دسترسی داشته باشید. علاوه بر موارد فوق از اورجینال بودن نسخه ویندوز خود اطمینان حاصل خواهید کرد. به طور کلی لایسنس ویندوز اورجینال در دو نوع retail (خرده فروشی) و oem (کارخانه‌ای) در دسترس قرار می‌گیرند.

لایسنس retail

لایسنس retail

از جمله گران قیمت ترین لایسنس‌ها ریتل است که محدودیتی از نظر تعداد نصب و سخت افزار سیستم ندارند؛ به همین منظور در صورتی که از این نوع لایسنس استفاده کنید می‌توانید بدون اینکه محدودیتی از نظر ارتقا داشته باشید بارها و بارها از آن برای فعال سازی نرم افزار استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید امکان انتقال این نوع لایسنس از سیستم قدیمی به سیستم جدید وجود دارد.

لایسنس OEM

لایسنس OEM به صورت پیش فعال شده روی یک کامپیوتر است و اصطلاحا با آن لینک یا مچ (Match) خواهند شد و هرگونه تغییر سخت افزاری می‌تواند در عملکرد این نوع لایسنس‌ها اختلال به وجود آورد. افزون بر این امکان انتقال لایسنس OEM از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر وجود ندارد و تنها یکبار قابل استفاده خواهند بود.

لایسنس oem

به روز رسانی ویندوز

از جمله مواردی که باعث می‌شود تا کاربران با اختلال در عملکرد ویندوز مواجه شوند مربوط به به‌روزرسانی ویندوز می‌شود. به طور کلی به روزرسانی ویندوز معمولا برای برطرف کردن مشکلات موجود در نسخه فعلی یا مقابله با ویروس‌ها و سایر خطرات احتمالی منتشر می‌شود و شما با انجام آن نقش مهمی در سلامت ویندوز، سرعت سیستم و بالا بردن امنیت آن خواهید داشت.

به روز رسانی ویندوز

به‌روزرسانی نسخه کرک شده ویندوز ممکن است باعث شود تا مجبور به تعویض ویندوز سیستم خود شوید. در بیشتر مواقع کسانی که نسبت به به روز رسانی نسخه کرک شده ویندوز خود اقدام می‌کنند تمامی اطلاعات ویندوزشان به شرکت مایکروسافت فرستاده می‌شود؛ زمانی که مایکروسافت از کرک بودن نسخه ویندوز آگاه شود به روزرسانی برای سیستم ارسال می‌کند که باعث غیرفعال شدن آن نیز می‌شود.  در نهایت به روز بودن سیستم‌عامل لپ تاپ یا کامپیوتر یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن سرعت، امنیت و در نهایت ویژگی‌های سیستم شما محسوب می‌شود و می‌توانید از قابلیت‌های افزوده شده جدید نهایت لذت را ببرید.

روش به روز رسانی ویندوز بسیار ساده و سریع انجام می‌شود و به راحتی می‌توانید با چند حرکت ساده آن را انجام دهید. برای شروع وارد بخش تنظیمات سیستم شده و سپس به روز رسانی و امنیت را انتخاب کنید. در نهایت روی دکمه Chech Updates کلیک کرده و کمی صبر کنید تا ویندوز به طور خودکار نصب و راه اندازی شود.

چطور ویندوز قانونی بخریم؟

خرید ویندوز اصلی یا اورجینال یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از مشکلات ناشی از ویندوز کرک شده است. برای خرید ویندوز قانونی می‌توانید از دو راه اقدام کنید:

چطور ویندوز قانونی بخریم؟

1. خرید نسخه فیزیکی یا DVD نسخه ویندوز موردنظر از فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی معتبر که لایسنسی رسمی را در دسترس شما قرار می‌دهند.

2. خرید لایسنس دیجیتال از سایت‌های معتبر که کد فعال‌سازی را پس از خرید برای شما ارسال می‌کنند.

توجه داشته باشید به دلیل اینکه خرید ویندوز اصلی از سایت رسمی مایکروسافت ممکن است چالش برانگیز باشد و امکان فعالیت مستقیم وجود ندارد، باید سایت یا فروشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر ضمانت اصالت محصول و خدمات پس از فروش مطلوبی را دارا باشد.

سخن آخر

در این مقاله به 5 تفاوت ویندوز اورجینال و کرک شده پرداختیم و تلاش کرده‌ایم هر آچه که نیاز است درباره ویندوز اصلی و ویندوز تقلبی نیاز است را برای شما بازگو کنیم تا اطلاعات لازم را درباره این پلتفرم محبوب مایکروسافت بدانید. تمامی نکات مطرح شده در این مطلب صرفا برای بیان تفاوت‌های میان نسخه کرک‌شده و نسخه‌ اورجینال ویندوز است و در آخر این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه موردی برای شما مناسب خواهد بود.

در صورت نیاز نیز می‌توانید از نسخه کرک شده ویندوز نیز استفاده کنید؛ چرا که همانطور که پیش‌تر اشاره شد بسیاری از افراد از این نسخه استفاده می‌کنند و تاکنون با مشکلی مواجه نشده‌اند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

ویندوز اورجینال بهتره یا کرک؟

با توجه به کم بودن معایب ویندوز اورجینال نسبت به نسخه کرک شده آن و مزایای گسترده‌ای که دارا است بهتر است خرید ویندوز اصلی را در اولویت خود قرار دهید.

یکی مهم ترین تفاوت‌ های ویندوز اصلی و کرک شده چیست؟

از جمله مهم‌ترین تفاوت های این دو نسخه از ویندوز به بخش پشتیبانی ویندوز کرک و اورجینال مربوط می‌شود که نسخه تقلبی شامل پشتیبانی نشده و در صورت بروز مشکل باید مجددا نسبت به نصب سیستم‌عامل جدید برای سیستم خود اقدام کنید.

نحوه فعال سازی ویندوز کرک به چه صورت است؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های فعال سازی ویندوز کرک، استفاده از نرم افزار کرک KMS Auto است.

آخرین نسخه ویندوز در حال حاضر کدام است؟

در حال حاضر آخرین نسخه از ویندوز که می‌توانید از آن استفاده کنید ویندوز 11 است؛ البته به زودی شاهد عرضه ویندوز 12 خواهیم بود. در صورتی که تمایل دارید تفاوت ویندوز 12 با 11 را بدانید می‌تواند به مقاله درج شده مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.