Wi-Fi Calling چیست و چگونه با وای فای تماس بگیریم؟


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
امروزه، برقرار کردن تماس صوتی یکی از بدیهی‌ترین کارهایی است که با گوشی موبایل انجام می‌شود. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی امکان برقراری تماس صوتی و تصویری بر بستر اینترنت نیز به‌وقوع پیوست و اکنون می‌توان به راحتی مکالمات با کیفیتی را تجربه کرد.

همانطور که می‌دانید با استفاده از قابلیت VoLTE می‌توانید تماس‌هایی با کیفیت HD روی شبکه مخابراتی 4G داشته باشید؛ اما لازم است بدانید که می‌توانید با استفاده از Wi-Fi نیز تماس‌های HD داشته باشید که در ادامه «Wi-Fi Calling چیست و چگونه از آن باید استفاده کرد؟» را توضیح می‌دهیم تا بتوانید مکالمات بسیار با کیفیتی را تجربه کنید.

تماس وای فای یا Wi-Fi چیست؟

همانطور که می‌دانید تماس‌های تلفنی معمولی از طریق یکی از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات رادیویی صورت می‌گیرد؛ اما تماس وای فای همانطور که از نام آن پیداست به شبکه Wi-Fi برای تماس‌های صوتی نیاز دارد. به‌طور معمول فرکانس‌های ارسالی روتر یا مودم با توجه به مصالح به‌کار رفته در ساختمان و سایر عوامل محیطی می‌تواند حدودا تا 150 متر را پوشش دهد.

وای فای کالینگ چیست ؟

اگر پهنای باند اینترنت بالا و مطلوب باشد به احتمال فراوان می‌توانید به وای فای کالینگ نیز دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن، دستگاه‌های iOS و اندرویدی جدید از استاندارد جهانی API برای برقراری تماس‌های VoIP استفاده می‌کنند.

VoIP و Wi-Fi Calling چه تفاوتی دارند؟

طی سال‌های گذشته بسیاری از کاربران گوشی های موبایل با عبارت Wi-Fi Calling یا تماس اینترنتی مواجه شده‌اند؛ در واقع شاید موقعی که دستگاه به اینترنت متصل بوده و تماسی در آن زمان برقراری کرده‌اید، احتمالا از قابلیت وای فای کالینگ استفاده کرده‌اید و متوجه آن نشده‌اید.

اگرچه شنیدن عبارت Wi-Fi Calling ممک است برای برخی از کاربران جدید باشد، اما توجه داشته باشید فناوری که این قابلیت از آن استفاده می‌کند سال‌ها پیش ابداع شده است و به عنوان صدا بر پایه پروتکل‌های اینترنت که به اختصار VoIP نیز به آن می‌گویند، شناخته می‌شود.

عبارت VoIP شاید کمی تکنیکی به‌نظر برسد، اما با ذکر مثال شاید درک این مسئله کمی ساده‌تر باشد؛ برنامه‌های پیام‌رسانی که به‌صورت روزمره بسیاری از افراد با آن سروکار دارند از این فناوری (VoIP) استفاده می‌کنند. برای مثال پلتفرم‌های محبوبی نظیر واتساپ، وایبر (Viber)، مسنجر فیسبوک (Facebook Messenger) و گوگل میت (Google Meet) همگی از فناوری Voice over Internet Protocol بهره می‌برند.

در دسترس بودن، مقرون‌به‌صرفه بودن و ویژگی‌های امنیتی بالاتر باعث شده که VoIP توسط شرکت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار بگیرد و در نهایت منجر به ایجاد قابلیت Wi-Fi Calling شد که امروزه در بسیاری از گوشی‌های موبایل به‌صورت پیش‌فرض قرار گرفته است و به‌صورت روزمره کاربران از آن استفاده می‌کنند.

وای فای کالینگ چگونه کار می کند؟

هنگامی که وای فای کالینگ فعال است و با شماره مدنظرتان تماس می‌گیرید، گوشی موبایل به‌طور خودکار به قوی‌ترین شبکه در دسترس متصل می‌شود و سپس از طریق شبکه تلفن همراه یا وای فای ارتباط را میسر می‌کند. توجه داشته باشید که Wi-Fi Calling به معنی استفاده از وای فای برای برقراری تماس نیست؛ زیرا زمانی که وای فای قدرت یا سیگنال کافی نداشته باشد، گوشی از شبکه تلفن همراه استفاده می‌کند.

چگونه تماس با وای فای را فعال کنیم؟

مراحل فعال سازی WiFi Calling با توجه به سیستم عامل‌های اندروید و iOS متفاوت است. با این حال با رفتن به تنظیمات گوشی خود می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. برای فعال کردن وای فای کالینگ روی گوشی های آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

چگونه تماس با وای فای را فعال کنیم؟

• وارد تنظیمات شوید.
• به بخش Cellular بروید.
ا• گر گوشی تک سیم‌کارت دارید گزینه WLAN Calling را مشاهده خواهید کرد که باید آن را فعال کنید.
• اگر گوشی دو سیم کارت دارید، سیم‌کارت مد نظرتان را انتخاب کرده و سپس مطابق مراحل بالا، حالت Wi-Fi Calling را فعال کنید.

مزایا و معایب تماس از طریق وای فای

اگر بعد از خواندن مقاله Wi-Fi Calling چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ برایتان سوال پیش می‌آید وای فای کالینگ چه مزایا و معایبی دارد؟، در ادامه فهرستی از مزایا و معایب وای فای کالینگ تهیه کرده‌ایم که می‌تواند درک استفاده از این قابلیت را ساده‌تر می‌کند. مزایای و معایت Wi-Fi Calling به شرح زیر است:

نکات مثبت

• پوشش مخابراتی بیشتر برای تماس‌ها

در شرایطی که پوشش‌دهی منطقه برای برقراری تماس تلفنی موجود نیست، می‌توانید با استفاده از وای فای کالینگ به راحتی تماس خود را برقرار کنید.

• عدم نیاز به نصب برنامه جداگانه

برخلاف VoIP که برای استفاده از آن به نصب برنامه نیاز دارید، قابلیت Wi Fi Calling از طریق تنظیمات گوشی فعال می‌شود و نیازی به نصب برنامه جداگانه ندارد.

نکات منفی

• پایدار نبودن سیگنال‌های مخابراتی در محیط‌های عمومی

در حالی که استفاده از Wi-Fi Calling خانه، انتخاب بسیار خوبی است؛ اما استفاده از این فناوری در اماکن عمومی پیشنهاد نمی‌شود. برای مثال وای فای هتل‌ها همیشه توسط کاربران بسیاری استفاده می‌شود و از همین رو پهنای باند کمی دارند. در واقع با پایین اومدن پهنای باند، کیفیت تماس کاهش پیدا می‌کند.

• محدود بودن دسترسی

در حالی که قابلیت VoIP چندین سال است که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اپراتورهای مخابراتی قابلیت Wi-Fi Calling را با سرعت بسیار آهسته‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهند و برخی از گوشی‌های موبایل نیز از این قابلیت به علت قدیمی بودن، پشتیبانی نمی‌کنند.

پرسش‌های متداول

VoIP چیست؟

پروتکل صدا بر بستر اینترنت که اختصارا به صورت VoIP نیز شناخته می‌شود، فناوری بر اساس اینترنت است که از پهنای باند به‌جای خطوط تلفن ثابت یا تلفن همراه برای برقراری تماس یا ارسال پیام استفاده می‌کند.

آیا وای فای کالینگ حجم اینترنت را مصرف می‌کند؟

اگر گوشی به شبکه وای فای متصل باشد از اینترنت سیم‌کارت استفاده نمی‌کند.

هزینه استفاده از Wi-Fi Calling چقدر است؟

در اکثر مواقع استفاده از وای فای کالینگ هزینه اضافی ندارد؛ زیرا بسیاری از اپراتورهای هزینه برقراری تماس در حالت را با نرخ تماس صوتی معمولی محاسبه می‌کنند. البته این احتمال وجود دارد که برخی از وای فای‌های عمومی بابت اتصال به شبکه هزینه دریافت کنند.

آیا با Wifi Calling می‌توان تماس‌های برون مرزی انجام داد؟

بله. در اکثر مواقع می‌توان با استفاده از وای فای کالینگ تماس‌های برون مرزی و بین المللی نیز برقرار کرد. با این حال انجام پذیر بودن از امکان را می‌توانید با اپراتور سرویس دهنده خود مطرح کنید.

برای Wi-Fi Calling چه سرعت اینترنتی نیاز است؟

به‌طور معمول برای اینکه مکالمه بی‌دردسری را از طریق وای فای داشته باشید به اینترنتی با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.

آیا Wi-Fi Calling هک می‌شود؟

خیر. اگرچه اتصال به وای فای‌های عمومی و ناشناخته مشکلات امنیتی به‌وجود می‌آورند؛ اما به علت رمزنگاری که اپراتورها انجام می‌دهند، تماس های وای فای به هیچ عنوان قابل شنود و هک نیستند و فقط اپراتور شما به آن‌ها دسترسی دارند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.