همه چیز راجع به مک ‌بوک ‌های M3


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img

چند روز پیش اپل در رویداد Scary Fast از مک‌بوک پرو جدید خود به همراه تراشه‌های خانواده M3 رونمایی کرد؛ در حال حاضر این لپ تاپ با مشخصات فنی که دارد، یکی از بهترین لپ‌تاپ حرفه‌ای جهان به حساب می‌آید.

مشاهده قیمت مک بوک اپل در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

کمتر از یک سال از ارتقا چیپ مک بوک پرو از M1 به M2 می‌گذرد که اپل در این کنفرانس، نسخه جدید تراشه لپ تاپ‌هایش را با آخرین پردازنده M3 عرضه کرد که با توجه به گفته‌های کمپانی، این چیپ با بهبود عملکرد 50 درصدی نسبت به نسخه‌های قبلی برخوردار است.

قیمت مک بوک M3 اپل چقدر است؟

مدل 14 اینچی مک بوک M3، با قیمت 1599 دلاری جایگزین مک‌بوک پرو 13 اینچی با تراشه M2 شده‌است. مک بوک پرو 14 اینچی M3 و مک بوک پرو 16 اینچی M3 پرو نیز به‌ترتیب با قیمت 1999 و 2499 دلار به فروش می‌رسند؛ همچنین مدل‌های 14 و 16 اینچی مک بوک M3 Proو مک بوک M3 Max در رنگ مشکی فضایی جدید با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

قیمت مک بوک اپل

مک بوک M3 اپل چه زمانی وارد بازار می شوند؟

مک بوک پرو جدید از 30 اکتبر وارد بازار 27 کشور شده‌است؛ با این حال هنوز اطلاعات دقیقی از عرضه این محصول به بازار ایران وجود ندارد.

ویژگی های مک بوک M3 اپل

مک بوک‌های خانواده M3 دارای GPU و CPU سریع‌تر، عملکرد بهتر و قابلیت‌های جدید هستند. مک بوک پرو 14 اینچی جدید با M3 علاوه بر این که بهترین لپ تاپ برای کارهای روزمره است، بلکه عملکرد پایدار و فوق‌العاده‌ای را در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم؛ این مک بوک در حال حاضر با قیمت 1599 به فروش می‌رسد و می‌تواند یکی از بهترین لپ تاپ های بازار به حساب بیاید. نسخه 16 اینچی این مک بوک، با چیپ M3 Pro عرضه شده که عملکرد بهتر و پشتیبانی بهتری از حافظه یکپارچه به کاربر ارائه می‌دهد؛ این مک بوک اپل در واقع یکی از بهترین لپ تاپ‌ها برای برنامه نویس‌ها، طراحان گرافیک و محققان به حساب می‌آید.

بررسی صفحه نمایش مک بوک اپل

بررسی صفحه نمایش و طراحی مک بوک پرو M3

نسخه پایه مک بوک M3، دارای صفحه نمایش 14.2 اینچی Liquid Retina XDR با رزولوشن 3024 در 1964 پیکسل و تراکم 254 پیکسل در هر اینچ است. روشنایی صفحه نمایش SDR این لپ تاپ با روشنایی 600 نیتی که دارد، حدود 20 درصد نسبت به سری‌های قبلی بهبود داشته است. پنل مک بوک پرو M3 همچنین تصاویر HDR را با روشنایی 1000 تا 1600 نیت به نمایش می‌گذارد.

تمامی مدل‌های سری جدید مک بوک های اپل از فناوری ProMotion پشتیبانی کرده که به کمک آن می‌توان محتوای تصویری را با نرخ نوسازی 120 فریم در ثانیه مشاهده کرد. در رابطه با متریال استفاده شده در ساخت مک بوک M3 باید گفت، مک بوک پرو یکی از بادوام‌ترین محصولات اپل به حساب می‌آید. این مک بوک از یک محفظه با آلیاژ سفارشی با 100 درصد آلومینیوم بازیافتی، اما با دوام ساخته شده است.

در بخش لحیم کاری این لپ تاپ نیز، اپل از 100 درصد از قلع بازیافتی و روکش طلا در چندین برد مدار چاپی استفاده کرده‌است. مک بوک پرو همچنین عاری از مواد مضر مانند بریلیوم و جیوه است؛حتی در بسته بندی این محصول نیز از الیاف چوب بازیافت شده استفاده شده.

در حال حاضر کمپانی اپل قصد دارید تا سال 2030 محصولات خود را بدون استفاده از کربن تولید کند که این موضوع می تواند تاثیر زیادی در حفظ محیط زیست داشته باشد. در رابطه با طراحی این مک بوک‌ها باید گفت، در بخش طراحی، اپل نوآوری خاصی از خود نشان نداده و همان سبک طراحی قبلی را برای این محصول در نظر گرفته؛ حتی در بالای نمایشگر این لپ‌تاپ‌ها کماکان از بریدگی (ناچ) استفاده شده‌است.

باید به این موضوع اشاره کرد که برای اولین بار مدل‌های مک‌بوک پرو با M3 Pro و M3 Max، در رنگ مشکی فضایی موجود هستند؛ یک رنگ جدید خیره‌کننده که قطعاً می‌تواند این محصول را از تمامی محصولات اپل متمایز کند.

طبق گفته‌های اپل، در مک بوک پرو مشکی رد اثر انگشت کمتری نسبت به رنگ‌های دیگر می‌ماند و این رنگ ظاهر جذاب‌تری هم به لپ تاپ می‌بخشد. با این وجود لپ‌تاپ‌های اپل همچنان در برابر خط‌وخش عملکرد خوبی ندارند و اپل باید در این زمینه تلاش بیشتری کند. مدل‌های M3 Pro و M3 Max نیز در رنگ‌های نقره‌ای و MacBook Pro 14 اینچی با M3 در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی موجود است.

سخت افزار مک بوک اپل

بررسی سخت افزار مک بوک پرو جدید اپل

تراشه M3 به کار برده شده در مک بوک پرو جدید اپل، نوید قدرت پردازنده و بهبود عملکرد گرافیکی را در مقایسه با سری‌های قبلی مک بوک های اپل می‌دهد. با وجود بهره‌مندی این سری لپ تاپ‌های اپل از تراشه 3 نانومتری، مک بوک M3 دارای یک CPU 8 هسته‌ای و یک GPU 10 هسته‌ای است. لپ تاپ M3 Pro نیز دارای یک CPU 12 هسته‌ای و یک GPU18 هسته‌ای و مک بوک M3 Max نیز دارای یک CPU 16 هسته‌ای و یک GPU 40 هسته‌ای است.

طبق گفته‌های کمپانی اپل، هسته‌های Performance پردازنده M3 به کار برده شده در این محصولات تا 30 درصد سریع‌تر از M1 و 15 درصد سریع‌تر از M2 هستند. هسته‌های Efficient این مک بوک ها هم 50 درصد سریع‌تر از خانواده M1 و 30 درصد سریع‌تر از خانواده M2 هستند که تمامی این موارد خبر از بهبود مک بوک های جدید اپل از نظر سخت افزاری را می‌دهند.

پردازنده گرافیکی M3 به نسبت سری‌های قبلی، تغییرات زیادی علی الخصوص در بخش مدیریت گرافیک دارد. در M3 از معماری گرافیکی جدیدی به همراه ویژگی‌های خاصی استفاده شده؛ یکی از قابلیت های گرافیکی این مک بوک، قابلیت (Dynamic Cache) است که به کمک این قابلیت، GPU تنها به اندازه‌ای که نیاز دارد حافظه دستگاه را درگیر می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های سخت افزاری این مک بوک‌های اپل، قابلیت Mesh Shading است. به لطف این قابلیت بازی‌ها در این سیستم‌ها با جزئیات بصری پیچیده‌تری به نمایش می‌رسند. در نهایت باید به این موضوع نیز اشاره کرد از نظر حجم کاری، اپل معتقد است که مک بوک M3 دارای عملکرد رندر Final Cut Pro تا 60٪ سریع‌تر از MacBook Pro M1 13 اینچی دارد.

مشخصات فنی تراشه M3

تا 24 گیگابایت حافظه یکپارچه

بهره‌مندی از 25 میلیارد ترانزیستور

CPU 8 هسته‌ای

تا 35 درصد سریعتر از تراشه های M1 و 20 درصد سریعتر از تراشه های M2

GPU 10 هسته‌ای با معماری جدید، دارای حافظه پنهان، مجهز به قابلیت‌های Mesh Shading و Dynamic Cache

پردازنده گرافیکی تا 65 درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی M1 و 20 درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی M2

مشخصات فنی تراشه M3 Pro

تا 36 گیگابایت حافظه یکپارچه

بهره‌مندی از 37 میلیارد ترانزیستور

CPU 12 هسته‌ای

تا 20٪ سریعتر از تراشه های M1 Pro

پردازنده گرافیکی 18 هسته‌ای با معماری جدید، دارای حافظه پنهان پویا، مجهز به قابلیت های Mesh Shading و Dynamic Cache

پردازنده گرافیکی تا 40 درصد سریع‌تر از پردازنده M1 Pro و 10 درصد سریع‌تر از پردازنده M2 Pro

مشخصات فنی M3 Max

تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه

بهره‌مندی از 92 میلیارد ترانزیستور

CPU 16 هسته‌ای

تا 80٪ سریعتر از تراشه های M1 Max و 50٪ سریعتر از تراشه های M2 Max

GPU 40 هسته‌ای با معماری جدید، دارای حافظه پنهان پویا، مجهز به قابلیت‌های Mesh Shading و Dynamic Cache

پردازنده گرافیکی تا 50 درصد سریع‌تر از پردازنده های M1 Max و 20 درصد سریع‌تر از پردازنده های M2 Max

عمر باتری مک بوک پرو M3

یکی از نقاط قوت مک بوک‌های اپل، عمر بالای باتری آن‌ها است. در حالی که مک بوک M2 اپل تنها تا 12 ساعت وب گردی و 18 ساعت پخش فیلم اپل تی‌وی دوام می‌آورد، مک بوک M3 اپل به راحتی می‌تواند برای کارهای عادی تا 22 ساعت از نظر عمر باتری دوام بیاورد.

البته اعداد گفته شده برای پخش ویدیو در این لپ تاپ است؛ لپ تاپ‌های مک بوک پرو M3، می‌توانند تا 15 ساعت در وب گردی تنها با یک بار شارژ دوام بیاورند. کمپانی سازنده برای مدل 14 اینچی مک بوک M3 دو مدل شارژر 70 و 96 واتی در نظر گرفته است که شارژر 96 واتی می‌تواند تنها در 30 دقیقه، نیمی از باتری دستگاه را شارژ کند. مدل‌های 16 اینچی مک بوک M3 نیز از شارژر 140 واتی بهره‌مند هستند که این شارژر عملکرد خوبی نیز خواهد داشت.

صفحه کلید مک بوک جدید اپل

صفحه کلید مک بوک پرو M3

این مک بوک، دارای مجیک کیبورد (magic keyboard) با بهره مندی از یک ردیف کلید عملکردی و Touch ID است که راهی سریع، آسان و ایمن برای باز کردن قفل مک و ورود به برنامه‌ها و سایت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تاچ آی دی این لپ تاپ ایمنی بالایی دارد و با طراحی داده‌های اثر انگشت، اطلاعات اثر انگشت شما را به یک اطلاعات دقیق رمزگذاری شده تبدیل می‌کند.

سایر ویژگی های مک بوک پرو M3

لپ تاپ جدید اپل دارای دوربین وب کم با کیفیت 1080p، سیستم صوتی همه‌جانبه متشکل از شش بلندگو و تنوع بالا در گزینه‌های اتصال است. MacBook Pro جدید در کنار تمام ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، در واقع دارای مجموعه‌ای قدرتمند از پورت‌ها برای اتصال دستگاه‌های جانبی است؛ این دستگاه همچنین از Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 پشتیبانی می‌کند.

از پورت‌های اتصال این مک بوک می‌توان به پورت ورودی جک 3.5 میلی متری، پورت HDMI، مگ سیف و SDXC و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که مک بوک پروهای گران‌تر این لیست که دارای پردازنده M3 Pro و M3 Max هستند، مجهز به یک پورت Thunderbolt اضافه در سمت راست لپ تاپ خواهند بود.

ویژگی های مک بوک اپل

مک بوک M3 چه تفاوت هایی با مک بوک های قدیمی تر دارد؟

یکی از سؤال‌هایی که ممکن است پیش از خرید مک بوک M3 اپل برای کاربران به وجود بیاید تفاوت بین این سری از مک بوک با سری‌های قبلی است؛ از مهم‌ترین تفاوت‌های این سری با سری‌های قبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد این لپ تاپ در اجرای برنامه Adobe Photoshop تا 3 برابر سریع‌تر از MacBook Pro مبتنی بر اینتل و تا 40 درصد سریع‌تر از MacBook Pro با M1 Pro است.

کار با برنامه Adobe Premiere Pro در این لپ تاپ تا 1.7 برابر سریع‌تر از MacBook Pro 16 اینچی مبتنی بر اینتل و تا 30 درصد سریع‌تر از MacBook Pro با M1 Pro است.

MacBook Pro با تراشه M3 Max دارای عملکرد تا 2.5 برابر سریع‌تر از مک بوک پرو با M1 Max برای برنامه‌نویسان، طراحان گرافیکی و 6 تا 11 برابر سریع‎تر از مک بوک پرو مبتنی بر اینتل برای این افراد است.

مک بوک M3 اپل همچنین تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی روی پروژه‌های بزرگ و پیچیده‌ای و برنامه‌هایی با پلاگین‌های سنگین و حرفه‌ای به راحتی و با سرعتی بهتر از قبل کار کنند.

شبیه‌سازی سیستم‌های دینامیکی به کمک نرم افزار MathWorks MATLAB در این سری از مک بوک‌های اپل تا 5.5 برابر سریع‌تر از MacBook Pro مبتنی بر اینتل و تا 2 برابر سریع‌تر از MacBook Pro با M1 است.

عملکرد رندر با برنامه Maxon Redshift در مک بوک M3 تا 5.3 برابر سریع‌تر از MacBook Pro مبتنی بر اینتل و تا 2.5 برابر سریع‌تر از MacBook Pro با M1 Max است.

کاهش نویز در Blackmagic DaVinci Resolve Studio این لپ تاپ تا 2.7 برابر سریع‌تر از MacBook Pro مبتنی بر اینتل و تا 65 درصد سریع‌تر از MacBook Pro با M1 Max است.

چرا باید مک بوک M3 را بخریم؟

مک بوک پرو جدید اپل در واقع یک ارتقا بزرگ برای علاقه‌مندان به تکنولوژی، علی‌الخصوص افرادی که از مک‌های مبتنی بر اینتل استفاده می‌کنند، به حساب می‌آید. همان‌طور که گفتیم مک بوک‌های M3 سرعت و عملکرد فوق‌العاده بهتری نسبت به مک بوک پرو مبتنی بر اینتل دارند.

مک بوک M3 اپل با عملکرد سخت افزاری بهبود یافته، عمر باتری بالاتر و حتی رنگ بندی جذاب‌تر در حال حاضر بهترین لپ تاپ دنیا به حساب می‌آید. صفحه نمایش Liquid Retina XDR این مک بوک بهترین صفحه نمایش موجود در دنیا است؛ همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم این صفحه نمایش دارای روشنایی 1000 نیت پایدار و 1600 نیت حداکثر روشنایی برای محتوای HDR، نسبت کنتراست چشمگیر، رنگ‌های زنده و زاویه دید فوق‌العاده است.

 سخن آخر

در آخر باید گفت با توجه به ویژگی‌های مک بوک M3 اپل، این دستگاه‌های می‌تواند یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های اپل و حتی بهترین لپ‌تاپ‌های دنیا به حساب بیاید. این لپ تاپ با طراحی و ظاهر جمع و جور، قابلیت حمل آسان و سخت افزار فوق‌العاده‌ای دارد، برای قشرهای مختلف مثل مهندسین، طراحان گرافیک، دانشجویان و غیره مناسب است.

کاربران می‌توانند به کمک مک بوک M3 اپل به پردازش‌ برنامه‌های سنگین، اجرای بازی‌های ویدیویی و استفاده از برنامه‌های گرافیکی با پلاگین‌های پیچیده بپردازند. در مجموع اگر قصد خرید این غول پردازشی را دارید، مطالعه مقاله بالا می‌تواند اطلاعات مفیدی در باره این لپ تاپ در اختیار شما بگذارد.

پرسش های متداول

مک بوک M3 چه خصوصیاتی دارند؟

مک بوک‌های M3، M3 Pro و M3 Max در واقع اولین لپ‌تاپ‌های با بهره‌مندی از تراشه‌های ساخته شده با فناوری 3 نانومتری هستند. این تراشه‌ها با پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید توانسته‌اند محصولی سریع‌تر و کارآمدتر را برای کاربران اپل به ارمغان بیاورند.

آیا تراشه M3 بهتر از M1 است؟

با توجه به ادعاهای کمپانی اپل، مک بوک M3 دو برابر سریع‌تر از مک بوک M1 است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

کدام M3 MacBook Pro را بهتر است خریداری کنیم؟

اگر به دنبال یک مک بوک پرو پایه برای کارهای روزمره هستید، مک بوک M3 انتخاب خوبی است. با این حال، اگر برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو، ویرایش عکس یا برنامه نویسی به قدرت بیشتری نیاز دارید، باید M3 Pro یا M3 Max را انتخاب کنید.

قدرتمندترین مک بوک اپل کدام است؟

در واقع مک بوک پرو M3 MAX قدرتمندترین مک بوک اپل و بهترین لپ تاپ دنیا است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.