رویداد Let Loose اپل؛ کوتاه اما تاثیرگذار!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
اولین رویداد کمپانی اپل در سال 2024 که به رونمایی از آیپدهای جدید و لوازم جانبی مربوط به آن‌ها اختصاص یافته بود، برگزار شد. اپل پس از یک سال غیبت، با تحولی اساسی در خط تولید آیپد قصد دارد سهم بزرگی از بازار فروش تبلت را به خود اختصاص دهد.

دیروز مصادف با هفتم می، کمپانی اپل اولین رویداد خود در سال 2024 را با شعار "Let Loose" برگزار کرد. این رویداد که به صورت آنلاین برگزار شد، تمرکز عمده‌ای بر معرفی نسل جدید آیپدهای اپل داشت. این مراسم که تنها 41 دقیقه به‌طول انجامید، به‌صورت از پیش‌ضبط شده از طریق کانال یوتیوب و وب‌سایت رسمی این کمپانی پخش شد.

اخباری نیز منتشر شده است که احتمالا کوپرتینویی‌ها برای رویداد Let Loose، مراسم چند روزه دیگری را در لندن و با حضور خبرنگاران، وبلاگ نویسان و افراد شناخته شده در حوزه فناوری برگزار می‌کنند. البته فقط کسانی که از پیش به این رویداد دعوت شده‌اند امکان شرکت در این مراسم را دارند و حضور برای عموم مردم ممکن نیست. گفتنی است تا پیش از این، کمپانی اپل تقریبا همه مراسم‌های خود را در دفتر مرکزی خود واقع در ایالت کالیفرنیا برگزار کرده است و برگزاری این مراسم در بریتانیا می‌تواند به دلیل تغییر سیاست‌های این کمپانی و تمایل به حضور هر چه بیشتر در بازار اروپا و دیگر نواحی نزدیک به آن باشد.

آنچه که در رویداد اپل "Let Loose" گذشت!

کمپانی اپل پیش‌تر به‌صورت ضمنی هدف خود را از برگزاری رویداد Let Loose اعلام کرده بود. این کمپانی با انتشار پوستر اولین رویداد خود در سال 2024 که در آن یک دست متحرک، قلمی را بین انگشتان خود می‌چرخاند به‌طور غیر مستقیم به هدف خود در این مراسم که معرفی آیپدهای جدید و لوازم جانبی مربوط به آن‌هاست اشاره داشته است. رویداد اپل "Let Loose" به صورت رسمی با مقدمه‌ای از مدیرعامل فعلی این کمپانی، تیم کوک (Tim Cook)، آغاز گردید.

سخنرانی تیم کوک در مراسم Let Loose اپل

وی در لحظات آغازین به جدیدترین و جنجالی‌ترین محصول این شرکت یعنی اپل ویژن پرو، عینک واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) اپل پرداخت و افزود که چگونه این گجت هوشمند می‌تواند صنایع مختلف را دگرگون کند. گرچه تیم کوک در سخنان خود اشاره دیگری به برنامه‌های پیش‌روی اپل برای فروش و یا توسعه این محصول در سایر نقاط جهان نداشت، اما شروع مراسم با این مقدمه می‌تواند نشان از اهمیت ویژن پرو برای این کمپانی باشد.

پس از این مقدمه‌چینی، تیم طراحی آیپد به صحنه آمدند و به معرفی نسل جدید این محصول پرداختند. اپل در ابتدای امر به معرفی آیپد ایر (iPad Air) جدید پرداخت و سپس از آیپد پرو (iPad Pro)، نسل جدید قلم هوشمند اپل (Apple Pencil) و مجیک کیبورد (Magic Keyboard) رونمایی کرد. در ادامه مروری مفصل‌تر به محصولات معرفی شده در این رویداد می‌پردازیم!

آیپد پرو؛ باریک‌تر از همیشه، این‌بار با صفحه‌نمایش OLED!

مدت زمان زیادی از تغییر در خط تولید آیپد می‌گذرد؛ اما امسال بالاخره اپل تحول کلی در این محصول ایجاد کرده است؛ این بار اپل پافشاری بر استفاده از پنل IPS را در محصولات خود کنار گذاشته و در آیپد پرو، تبلت رده بالای خود، صفحه‌نمایش OLED را به‌کار برده است. در نتیجه‌ی این تغییر، رنگ‌های زنده‌ و شاداب‌تر و کنتراست بالاتری را در این تبلت شاهد خواهیم بود و رنگ مشکی نیز از عمق بیشتری برخوردار است.

علاوه‌بر این، برخورداری از صفحه‌نمایش OLED یا همان Ultra Retina XDR Display این امکان را به آیپد پرو می‌دهد که محدوده وسیع‌تری از نرخ به‌روزرسانی را پوشش دهد.

آیپد جدید با صفحه نمایش OLED

نرخ به‌روزرسانی تطبیقی در این دستگاه براساس محتوای در حال نمایش از 10 تا 120 هرتز تغییر می‌کند و این موضوع می‌تواند به افزایش طول عمر باتری کمک شایانی کند. نسل جدید iPad Pro اپل با تغییرات جزئی در سایز صفحه‌نمایش، در دو نوع 11 و 13 اینچی تولید شده‌اند. همچنین، کیفیت صفحه نمایش مدل 13 اینچی به 2752 در 2064 پیکسل و مدل 11 اینچی به 2420 در 1668 پیکسل می‌رسد.

اپل در این ویدیو نشان داد که چگونه آیپد پروی جدید با ضخامت 5.1 و 5.3 میلی‌متر حتی از Apple Nano که تا پیش از این به‌عنوان نازک‌ترین محصول این کمپانی شناخته می‌شد، ضخامت کمتری دارد. اپل با ترکیب دو پنل OLED در آیپد پروی 2024، در این دستگاه به روشنایی 1000 نیت دست یافته که این میزان به حداکثر 1600 نیت در حالت پخش محتوای HDR می‌رسد.

آیپد پروی جدید با ضخامت کم

تراشه این دستگاه نیز از چیپ M2 به M4 ارتقا پیدا کرده است؛ در نتیجه‌ی چنین تغییری، واحد پردازنده مرکزی و گرافیکی دچار تغییرات اساسی شده‌اند به‌گونه‌ای که تا 1.5 برابر شاهد بهبود در عملکرد CPU و افزایش سرعت 4 برابری رندرینگ ویدئوها خواهیم بود. همچنین به لطف تراشه M4، آیپد پرو قابلیت‌های ویژه‌ای در پردازش‌های هوش مصنوعی دارد. مطابق انتظار، جایگاه دوربین سلفی نیز به حاشیه افقی دستگاه انتقال پیدا کرده است؛ در نتیجه برقراری تماس‌های ویدئویی در این دستگاه نسبت به قبل با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

آیپد ایر 2024؛ متنوع‌تر از همیشه

مانند آیپد پرو، آیپد ایر (iPad Air) نیز با تغییراتی همراه شده است. پیش از این، آخرین نسل از آیپد ایر دارای صفحه‌نمایش 10.9 اینچی و تراشه M1 بود. اما امسال اپل حق انتخاب بیشتری به خریداران آیپد داده و آیپد ایر جدید را در دو سایز 11 و 13 اینچی و در چهار رنگ آبی، بنفش، طلایی و خاکستری عرضه کرده است. در این مدل برخلاف آیپد پرو می‌بینیم اپل کماکان به استفاده از صفحه‌نمایش از نوع Liquid Retina IPS اصرار می‌ورزد. البته نمی‌توان به این تصمیم اپل خرده گرفت، چرا که این کمپانی تمایل دارد فاصله آیپد پرو، تبلت رده بالای خود را از آیپد ایر حفظ کند.

آیپد ایر 2024

تراشه مورد استفاده در این محصول به نسخه M2 ارتقا یافته است که عملکرد آن نسبت به نسل قبل خود، یعنی تراشه M1 در بخش واحد پردازنده مرکزی (CPU) و واحد پردازنده گرافیکی (GPU) به‌ترتیب 15 و 25 درصد بهبود یافته است. دوربین سلفی در آیپد ایر نیز به حاشیه افقی منتقل شده و دیگر کاربران هنگام برقراری تماس‌های ویدئویی دچار دردسر نخواهند شد. تبلت مقرون‌به‌صرفه اپل در دو مدل وای‌فای (Wi-Fi) و سلولار (Cellular) با حافظه‌های 128، 256، 512 گیگابایت و یک ترابایت به همراه رم 8 گیگابایت راهی بازار خواهد شد.

اپل پنسل و مجیک کیبورد؛ بالاتر از حد انتظار

همانطور که پیش‌تر گفتیم، پوستر رویداد Let Loose اپل، خبر از عرضه نسخه جدید قلم هوشمند اپل یا اپل پنسل را داده بود. این محصول که نام Apple Pencil Pro را به خود گرفته است، با دارا بودن حسگرهای جدید، نسبت به فشار و چرخش واکنش نشان می‌دهد و کاربر می‌تواند با استفاده از این حرکات، هنگام طراحی بین پالت‌های رنگی و ابزارها جابه‌جا شده و با این کار سرعت خود را افزایش دهد. اپل پنسل پرو دارای یک موتور ویبراسیون است که در واکنش به اقدامات کاربر بازخوردهای لمسی (Haptic Feedback) دقیقی را به دست وی وارد می‌کند.

قلم هوشمند اپل

یکی دیگر از محصولاتی که اپل در رویداد Let Loose به آن پرداخت، مجیک کیبورد یا کیبورد مخصوص تبلت‌های اپل بود. مجیک کیبورد جدید این‌بار برای آیپد پروی 2024 در دو رنگ مشکی و سفید معرفی شد. جایگاه دست در کیبورد جدید اپل از پلاستیک به آلومینیوم تغییر یافته و ترک‌پد (Track Pad) شیشه‌ای آن دارای قابلیت بازخورد لمسی (Haptic Feedback) است.

سخن آخر

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره اپل از سری جدید تبلت‌های خود و لوازم جانبی این محصول رونمایی کرد. تغییرات در نسخه پیشرفته آیپد، به‌گونه‌ای است که می‌توان مشاهده کرد که آیپد پرو با پردازنده پر قدرت M4 و صفحه نمایش بسیار با کیفیت به همراه یک صفحه کلید همه فن‌حریف حداقل روی کاغذ چیزی کم از قابلیت‌های لپ تاپ‌های امروزی ندارد و می‌بینیم اپل این محصول را هر چه بیشتر به لپ تاپ‌های امروزی نزدیک می‌کند.

پرسش‌های متداول

آیپد مینی نیز در رویداد Let Loose اپل معرفی شده است؟

خیر؛ آیپد مینی به احتمال زیاد اواخر سال 2024 معرفی خواهد شد.

آیا محل دوربین سلفی در آیپدهای اپل با تغییر مواجه شده است؟

بله؛ اپل دوربین سلفی آیپد را به بخش کناری منتقل کرده است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.