تراشه پرچمدار مدیاتک در سری Galaxy S25


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
خبرها حاکی از آن است که به احتمال زیاد سامسونگ برای اولین بار در نسخه پایه گوشی های سری S25 علاوه‌بر اسنپدراگون و اگزینوس از تراشه پرچمدار مدیاتک استفاده کند!

درحالی‌که هنوز مدت زمان زیادی به معرفی گوشی های سری اس 25 سامسونگ باقی مانده، اما گزارش‌هایی جالب توجهی منتشر شده که نشان می‌دهد کمپانی کره‌ای قصد دارد در گوشی های پرچمدار خود از تراشه‌ قدرتمند مدیاتک دایمنسیتی 9400 استفاده کند. در ادامه به بررسی علل به‌کارگیری تراشه مدیاتک در سری S25 را بررسی خواهیم کرد، پس با کالاتیک همراه باشید!

چرا احتمال استفاده از تراشه مدیاتک در سری S25 سامسونگ مطرح شده است؟

چندین سال قبل، عموما تراشه‌های ساخت مدیاتک در رده‌بندی اقتصادی و نهایتا میان رده برای به‌کارگیری در گوشی های ارزان قیمت طراحی و ساخته می‌شد که غالبا در مقابل چیپست‌های کمپانی آمریکایی کوالکام حرفی برای گفتن نداشتند. اما در دو سال گذشته مشاهده می‌کنیم که مدیاتک به بلوغ و رشد قابل توجهی در زمینه طراحی تراشه‌های موبایلی دست پیدا کرده و با ساخت تراشه‌های پرچمدار و میان رده پریمیوم به حریفی قدر برای کوالکام و اپل تبدیل شده است.

استفاده از تراشه مدیاتک در سری S25 علت دیگری نیز دارد. چندی پیش سامسونگ اعلام کرده بود که با موفقیت یک "تراشه موبایلی رویایی" را که احتمال می‌رفت اگزینوس 2500 باشد، با موفقیت روی نود 3 نانومتری نسل دوم خود تولید کرده است. این موضوع و افزایش قیمت 30 درصدی تراشه‌های کوالکام مزید بر علت بود تا برخی معتقد باشند سامسونگ در سری S25 به صورت انحصاری از اگزینوس 2500 استفاده کند.

اما چندی بعد مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور دنیای فناوری در توییتی اعلام کرد که تراشه اگزینوس 2500 در سری S25 سامسونگ، به‌دلیل بازدهی "کمتر از حد انتظار" استفاده نخواهد شد. در همین راستا گزارش‌هایی منتشر شده که خبر می‌دهد بازدهی نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری سامسونگ در حال حاضر فاجعه است و از حدود 20 درصد فراتر نخواهد رفت.

حال یک شایعه جدید و جذاب احتمال دیگری را مطرح می‌کند. یک منبع کره‌ای به نام The Financial News دست به انتشار خبری زده است که در آن احتمال همکاری غول فناوری کره‌ای را با کمپانی تایوانی مدیاتک مطرح می‌کند. بنا گزارش این منبع معتبر، به احتمال زیاد در برخی نسخه‌های گوشی پرچمدار سامسونگ در سال 2025 از تراشه دایمنسیتی 9400 استفاده خواهد شد.

استفاده از تراشه مدیاتک در سری گلکسی S25

این موضوع یعنی احتمالا این بار سامسونگ استراتژی "سه چیپستی" را در گوشی های خود به کارگیرد و علاوه‌بر اسنپدراگون 8 نسل 4 و اگزینوس 2500 (در صورت بهبود بازدهی تراشه‌های اگزینوس 2500 ) از دایمنسیتی 9400 نیز در برخی مناطق استفاده خواهد کرد. وب‌سایت TrendForce نیز معتقد است حداقل یکی از مدل‌های سری S25 به دایمنسیتی 9400 مجهز خواهد شد که این مدل به احتمال زیاد نسخه پایه یعنی Galaxy S25 خواهد بود. همچنین، پیش از این گزارش‌هایی نشان می‌داد که قطع به یقین در تبلت های پرچمدار جدید سامسونگ یعنی سری گلکسی Tab S10 Plus از تراشه دایمنسیتی 9300 پلاس استفاده خواهد شد.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از تراشه پرچمدار مدیاتک در سری S25 این است که سامسونگ کماکان می‌تواند به تراشه‌ای دسترسی داشته باشد که با فرآیند 3 نانومتری پیشرفته TSMC دسترسی داشته باشد، همان فرایندی که در ساخت اسنپدراگون 8 نسل 4 استفاده شده است. علاوه‌بر این، با توجه به افزایش قیمت 30 درصدی تراشه کوالکام به‌کارگیری دایمنسیتی 9400 بهای تمام شده سری S25 را کاهش می‌دهد و سامسونگ نسبت به گذشته به‌خوبی می‌تواند قیمت گوشی های سری گلکسی S25 را کنترل و از افزایش قیمت آن جلوگیری کند. البته در آخر باید گفت که این اخبار به‌طور رسمی تایید نشده است و باید منتظر اقدامات و اطلاعیه‌های بعدی سامسونگ باشیم.

سخن پایانی

مدیاتک اغلب به‌طور هوشمندانه از فرصت‌های پیش روی خود به ‌خوبی استفاده می‌کند. این کمپانی تا سال‌ها تنها برای گوشی های اقتصادی و میان رده چیپست‌های نه‌چندان موفقی را طراحی می‌کرد. اما طی دو سال گذشته با موفقیت‌هایی که در طراحی تراشه‌های پرقدرت کسب کرده، می‌توان گفت حالا این کمپانی چشم به بازار گوشی های میان رده پریمیوم و پرچمدار دوخته است.

مدیاتک به‌خوبی از فرصتی که به علت شکست کوالکام در تولید اسنپدراگون 8 نسل 1 به‌دست آمد استفاده کرد. حال افزایش قیمت تراشه‌‎های کوالکام مزید بر علت شده تا فرصت طلایی و تکرار نشدنی همکاری با سامسونگ در تولید سری S25 برای این کمپانی مهیا شود. ما نیز مشتاقانه اخبار جذاب همکاری این دو کمپانی را برای علاقه‌مندان به تکنولوژی در مجله فناوری کالاتیک منتشر خواهیم کرد. حال شما در قسمت نظرات برای ما بنویسید که آیا از سری S25 با تراشه مدیاتک استقبال می‌کنید؟ آیا در استفاده‌های دراز مدت تراشه‌های مدیاتک نسبت به کوالکام همان کارایی و عملکرد را خواهند داشت؟

پرسش‌های متداول

چرا احتمال همکاری سامسونگ با مدیاتک در تولید سری S25 مطرح شده است؟

این موضوع چندین علت دارد. وجود اشکال در فرآیند ساخت اگزینوس 2500، افزایش قیمت 30 درصدی تراشه‌های کوالکام، قدرت فوق‌العاده تراشه های مدیاتک در کنار قیمت مناسب آن همگی می‌تواند از دلایل همکاری سامسونگ با مدیاتک باشد.

منظور از تراشه رویایی در متن فوق چیست؟

سامسونگ قبل از ساخت اگزینوس 2500 از این چیپست به‌عنوان یک تراشه رویایی یاد کرده بود.

عملکرد دایمنسیتی 9400 نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 چگونه است؟

نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که این دو تراشه با یکدیگر عملکرد مشابهی دارند. اما اسنپدراگون 8 نسل 4 در پردازش گرافیکی حدود 1 الی 3 درصد بهتر عمل می کند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.