تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ معرفی شد!


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
کوالکام در مراسم سالانه اسنپدراگون در هاوایی، از تراشه پرچمدار جدید و بهبود یافته خود با نام اسنپدراگون ۸ الیت رونمایی کرد.

شرکت کوالکام به رسم هر سال، چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۴، جدیدترین تراشه خود را معرفی کرد. در طی این مراسم، Snapdragon 8 Gen 4 با تغییراتی همراه بوده و آن هم تغییر نام آن به اسنپدراگون ۸ الیت است. احتمال می‌رود که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یا همان اسنپدراگون ۸ الیت، روی گوشی‌های پرچمداری چون گلکسی اس ۲۵، وان پلاس ۱۳، آنر مجیک ۷، شیائومی ۱۵، ریلمی GT 7 Pro و بسیاری گوشی جدید دیگر که قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شوند، قرار داده شود.

قیمت گوشی موبایل

ویژگی‌های تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴

کوالکام در مراسم دیشب، سریع ترین تراشه موبایلی جهان را با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یا همان تراشه اسنپدراگون ۸ الیت معرفی کرد. این تراشه برخلاف نسل‌های قبلی، از یک پردازنده مرکزی (CPU) به نام Oryon ساخته شده از ساختار هشت هسته‌ای اختصاصی که شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند با فرکانس ۴.۳۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس حداکثر ۳.۵۳ گیگاهرتز می‌شود، بهره می‌برد. همچنین در این پردازنده از ۲۴ مگابایت حافظه کش L2 برای هر خوشه هسته و حافظه رم LPDDR5X با فرکانس ۵۳۰۰ مگاهرتز استفاده شده است.

تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با استفاده از فرایند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده و طبق وعده کوالکام، این چیپست قابلیت افزایش ۴۵ درصدی در عملکرد پردازنده مرکزی و افزایش ۴۴ درصدی در بهره‌وری انرژی را خواهد داشت. بنابراین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ الیت، باید سرعت بالایی در اجرای اپلیکیشن‌ها داشته باشند.

تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ دارای یک پردازنده گرافیکی بازطراحی شده Adreno است که سبب افزایش 40 درصدی سرعت عملکرد و بهره‌وری انرژی و افزایش ۳۵ درصدی عملکرد ردیابی پرتو خواهد شد. با توجه به تمرکز تراشه Snapdragon 8 Gen ۴ بر هوش مصنوعی مولد، این چیپست از موتور هوش مصنوعی کوالکام Unreal Engine 5.3 بهره می‌برد و توانایی درک صدا، متن و تصاویر را دارد.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ معرفی شد!

اسنپدراگون ۸ الیت از واحد پردازش عصبی Hexagon (NPU) پشتیبانی خواهد کرد و طبق اعلام کوالکام، این تراشه افزایش ۴۵ درصدی اجرای وظایف هوش مصنوعی را به ازای هر وات تضمین می‌کند. تراشه اسنپدراگون ۸ الیت در بخش دوربین هم حرفی برای گفتن دارد و با کمک پردازنده AI ISP که توان پردازشی 4.3 گیگاپیکسل در ثانیه دارد، می‌تواند امکاناتی چون ضبط همزمان با سه دوربین 48 مگاپیکسلی، بهبودهای بلادرنگ در پوست و آسمان در عکس‌ها و ویدیوها، بهبود تکنولوژی پاک‌کن اشیا در ویدیوها و تغییرات نوری بلادرنگ در ویدیوها را برای کاربر فراهم کند.

همچنین بر اساس ادعای مدیر بخش دوربین کوالکام، تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با پشتیبانی از دوربین‌های 48+48+48 مگاپیکسلی، پشتیبانی از دوربین 108 مگاپیکسلی با نرخ 30 فریم‌درثانیه و پشتیبانی از عکس‌های 320 مگاپیکسلی، در زمینه عکاسی نیز بهبود بسیاری داشته است.

تراشه اسنپدراگون ۸ الیت، نسبت به نسل قبل یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳، در بخش ارتباطات بهبودهایی داشته و به مودم اسنپدراگون X80 5G مجهز شده است. طبق ادعای کوالکام، این مودم می‌تواند از حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

بنچمارک های منتشر شده از تراشه جدید اسنپدراگون ۸ الیت

براساس بنچمارک های منتشر شده از تراشه Snapdragon 8 Gen ۴، این چیپست توانست با قدرت بالای خود تراشه‌های پرچمدار A18 Pro اپل و دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک را شکست دهد و در حال حاضر عنوان سریع‌ترین تراشه موبایل را از آن خود کند. طبق بنچمارک آنتوتو (AnTuTu) گرفته شده از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴، این چیپست توانست با کسب امتیاز ۳,۰۲۵,۹۹۱، تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ با امتیاز 2997173 را کنار زده و در صدر جدول قرار بگیرد.

در جدول زیر امتیاز بنچمارک های آنتوتو و گیک بنچ بدست آمده از تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام، دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک و A18 پرو اپل را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

تراشه امتیاز AnTuTu 10 امتیاز GeekBench 6
اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام 3025991

امتیاز تک هسته‌ای: 3234

امتیاز چند هسته‌ای: 10059

دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک 2997173

امتیاز تک هسته‌ای: 2874

امتیاز چند هسته‌ای: 8969

A18 پرو اپل 1733863

امتیاز تک هسته‌ای: 3337

امتیاز چند هسته‌ای: 8218

سخن آخر

در این مقاله از کالاتیک، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یا همان اسنپدراگون ۸ الیت را معرفی کردیم. این تراشه با بهره‌مندی از ویژگی‌های قدرتمند و جدید، قادر است عملکرد پردازشی خوبی را نسبت به سایر رقبا از خود نشان داده و به عنوان سریع‌ترین تراشه موبایلی در دنیا شناخته شود.

به‌نظر شما اپل و مدیاتک می‌توانند با تولید تراشه‌های قدرتمند در نسل بعدی، از کوالکام سبقت بگیرند یا خیر؟

پرسش‌های متداول

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ روی کدام گوشی‌ها قرار می‌گیرد؟

تراشه جدید اسنپدراگون ۸ الیت ابتدا با گوشی‌هایی چون گلکسی اس ۲۵، وان پلاس ۱۳، آنر مجیک ۷، شیائومی ۱۵، ریلمی GT 7 Pro وارد بازار خواهد شد.

امتیاز بنچمارک آنتوتو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ چقدر است؟

امتیازهای تراشه جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در بنچمارک AnTuTu 10 به صورت زیر است:

  • بخش CPU: 680996
  • پردازنده گرافیکی (GPU): 1252847
  • حافظه (Memory): 611307
  • UX: 480841
  • امتیاز کلی: 3025991

امتیاز بنچمارک گیگ‌بنچ تراشه اسنپدراگون ۸ الیت در بخش گرافیک چقدر است؟

امتیاز پردازنده گرافیکی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در GeekBench6، 18077 گزارش شده است.
 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.