راهنمای خرید بخارپز؛ هرآنچه که قبل از خرید بخارپز باید بدانید


سارا میرشریف
نظرات 0
content-main-img

سبک زندگی سالم یکی از عاداتی است که امروزه به آن توجه زیادی می‌شود. یکی از لازمه‌های لایف استایل سالم، تغذیه سالم و تبعیت از یک رژیم غذایی مغذی است. همانطور که می‌دانید روش پخت مواد غذایی تأثیر زیادی بر سلامت آن دارد. یکی از روش‌های سالم طبخ غذا، بخارپز کردن مواد غذایی است و بخارپزها از لوازم بسیار کاربردی برای این کار هستند.

به کمک بخارپزها شما می‌توانید انواع مواد غذایی را بدون روغن و فقط با بخار آب به آسانی و با سرعت بالا بپزید و از خوردن یک غذای سالم لذت ببرید. بخارپزها در 2 نوع برقی و گازی موجود هستند که نوع برقی آن از محبوبیت بالاتری برخوردار است. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا در رابطه مزایای بخارپزها بیشتر صحبت کنیم و به معرفی فاکتورهای مهمی که باید در خرید بخارپزها به آن توجه کنید، بپردازیم.

معرفی انواع بخارپز

• بخارپزهای برقی

بخارپزهای برقی یکی از پراستفاده‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های بخار پز است که دارای تنظیمات خاصی برای پخت غذا هستند و به کمک آن می‌توان انواع مواد غذایی را در زمان بسیار کمی و به آسانی بخارپز کرد.

• دیگ‌های بخارپز

دیگ‌های بخارپز نوعی از بخارپزهای گازی هستند که از 2 طبقه تشکیل شده است که در هر طبقه می‌توانید مواد غذایی را تفکیک و سپس بخارپز کنید. روش کار دیگ‌های بخارپز این گونه است که حرارت گاز، آب قابلمه پایینی بخارپز را به نقطه جوش می‌رساند و آن را به بخار تبدیل می‌کند و آن را به طبقات بالایی منتقل کرده و باعث پخت مواد غذایی می‌شود.

• سبد بخارپز

سبدهای بخار پز یکی از اقتصادی‌ترین بخارپزهایی است که با قرارگیری در تمامی قابلمه‌ها، مواد غذایی را بخارپز می‌کنند. برای کار با این نوع بخارپز مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و سبد را در آن قرار داده و درب قابلمه را ببندید تا بخار ایجاد شود و مواد غذایی بخار پز شود.


معرفی انواع بخارپز

هنگام خرید بخارپز برقی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

1. قیمت دستگاه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید بخارپز مورد اهمیت است، قیمت دستگاه است. اکثر افراد برای خرید بخارپز به دنبال محصولی اقتصادی هستند. البته اکثر بخارپزهای موجود در بازار دارای قیمت مناسبی هستند و شما می‌توانید با توجه به انتظاراتی که از دستگاه دارید، یک دستگاه بخارپز خریداری کنید.

2. ابعاد و ظرفیت دستگاه

اکثر بخارپزهای موجود در بازار دارای مخزن سه طبقه با قابلیت جداشدن طبقات و سوراخ‌های تعبیه شده در پایین دستگاه برای عبور بخار هستند. ابعاد بخارپز یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند به طور مستقیم روی میزان غذای تهیه شده در این دستگاه تأثیر بگذارد. انتخاب سایز مناسب بخار پز به اندازه آشپزخانه، میزان مصرف مواد غذایی و تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. بخارپزهای ‌بزرگ چند طبقه برای خانواده‌های بزرگ‌ که آشپزخانه‌های بزرگ دارند گزینه مناسبی هستند، در حالی که بخارپزها کوچک برای فضاهای جمع و جور مانند آپارتمان یا خوابگاه دانشجویی بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

3. تایمر بخار پز برقی

اکثر بخارپزهای برقی موجود در بازار دارای یک تایمر 60 دقیقه‌ای هستند که شما می‌توانید با چرخاندن آن، زمان پخت مواد غذایی را به دلخواه تنظیم کنید. برخی از مدل‌های گران‌قیمت‌تر مجهز به تایمرهای دیجیتال و عملکردهای تأخیر شروع کار دستگاه هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا زمان شروع کار دستگاه را خودتان تنظیم کنید.

نکات مهم خرید بخارپز

4. نمایشگر میزان سطح آب

 معمولاً آب بخارپزهای برقی به ندرت تمام می‌شود و در اکثر دستگاه‌ها پس از اتمام آب، دستگاه بوق می‌زند و شما می‌توانید آن را از آب پر کنید. اما بهتر است در زمان خرید بخارپز به دنبال دستگاهی باشید که دارای نمایشگر میزان سطح آب باشد تا شما بتوانید به راحتی میزان آب درون دستگاه را کنترل کنید.

5. قابلیت گرم نگهدارنده مواد غذایی

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بخارپز به دنبال دستگاهی باشید که دارای قابلیت گرم کن مواد غذایی باشد، زیرا این کار باعث تازه ماندن غذا تا یکی دو ساعت بعد از پخت در دمای ایمن می‌شود. برخی از مدل‌ها هم دارای قابلیت گرم نگهدارنده خودکار هستند که بعد از پایان پروسه پخت و پز به صورت اتوماتیک غذا را گرم نگه می‌دارند. البته برای استفاده از این قابلیت، باید مطمئن شوید که آب کافی در بخارپز وجود دارد.

6. نحوه تمیز کردن دستگاه

در لوازم پخت و پز مانند بخارپزها، تمیز کردن امر بسیاری مهمی است؛ بنابراین سعی کنید بخارپزی را خریداری کنید تا به آسانی تمیز شود و دارای محفظه‌های قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی و قطعات جدا شونده باشد.

خرید بخارپز

سخن آخر

ما در این مطلب سعی داشتیم تمامی مواردی که می‌تواند به شما در انتخاب و خرید یک بخارپز با کیفیت کمک کند را معرفی کنیم. در آخر باید بگوییم بهتر است حتماً چند نکته در رابطه با ایمنی بخارپز برقی در نظر داشته باشید: نکته اول این است که سیستم ایمنی بخار پز باید از گرم شدن بیش از اندازه آب جلوگیری کند و دستگاه باید مجهز به ترموستات خاموشی خودکار باشد تا در چنین مواردی به سرعت خاموش شود. نکته دوم هم که باید رعایت کنید، دور نگه داشتن دستگاه از دسترس کودکان و حیوانات خانگی است.

پرسش‌های متداول

چگونه یک بخارپز غذا مناسب انتخاب کنیم؟

همان‌طور که گفتیم؛ بخارپزهای غذا معمولاً با دو تا سه طبقه به علاوه یک کاسه آب تولید می‌شوند. هنگام خرید بخار پز بهتر است به کارایی دستگاه، تمیزکردن و نگهداری آسان، ویژگی‌های جانبی، قیمت و وجود تایمر دستگاه توجه داشته باشید.

ظرفیت مناسب بخار پز غذا چقدر است؟

اکثر دستگاه‌های بخار پز در اندازه‌های 1 تا 5 لیتری وارد بازار می‌شود، ولی ناگفته نماند که بعضی از آنها به گنجایش تا 7 لیتر هم می‌رسند. اگر می‌خواهید روزانه به طور منظم مقدار کمی غذا بپزید، بخارپز کوچکی با ظرفیت 1 لیتر یا کمتر انتخاب کنید. اگر تعداد افراد خانواده زیاد است و قصد پخت غذای بیشتری دارید، به دنبال بخارپزی با ظرفیت حداقل 5 لیتر باشید

آیا بخارپز غذا ارزش خرید دارد؟

اگرچه خرید بخار پز در بین لوازم آشپزخانه ضروری نیست، اما برای بعضی از افراد که به دنبال سالم خوری هستند، بخارپزهای برقی ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها به حساب می‌آیند. بخارپزها کلیه خواص مواد غذایی را حفظ می‌کنند و غذای سالمی را ارائه می‌کنند.

بهترین قیمت بخارپز را از کجا چک کنم؟

شما برای مشاهده بهترین قیمت بخارپز بهتر است سری به سایت کالاتیک بزنید. در کالاتیک می‌توانید نه تنها به بهترین قیمت بخارپز دسترسی داشته باشید، بلکه هر محصول را با برچسب قیمت بسیار مناسب خریدرای کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.