نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر


کالاتیک
نظرات 1
content-main-img

کریستوفر نولان به‌عنوان یکی از بهترین کارگردان‌های حال حاضر شناخته می‌شود که قرار است به‌زودی فیلم جدید خود را به نام Oppenheimer منتشر کند. با توجه به تریلرهای در حال پخش ژانر این فیلم بیوگرافی خواهد بود و یکی از بازیگرهای محبوب یعنی کیلین مورفی در آن ایفای نقش خواهد کرد.

فیلم‌های مطرح کریستوفر نولان، فیلم یادگاری (Memento) با موضوع فراموشی، فیلم تلقین (Inception) با موضوع رویا و ذهن و فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar) با موضوع سفر در کهکشان و زمان محسوب می‌شوند. همچنین این کارگردان محبوب توانسته به فروش بیش از 5 میلیارد دلار در سراسر دنیا برسد و 36 نامزدی اسکار و 11 جایزه نیز دریافت کند.

در ادامه مطلب قصد داریم به نقد و بررسی جدیدترین فیلم نولان یعنی اوپنهایمر بپردازیم که این روزها سر و صدای زیادی کرده است و افراد زیادی برای اکران این فیلم لحظه شماری می‌کنند. تا انتهای مقاله نقد و بررسی فیلم Oppenheimer با کالاتیک همراه باشید.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

فیلم اوپنهایمر کی منتشر می شود؟

احتمالاً اولین سوالی که در ذهن شما درباره این فیلم وجود دارد این است که فیلم اوپنهایمر کی میاد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم تاریخ انتشار این اثر محبوب 21 جولای 2023 معادل با 30 تیر 1402 برآورد شده که حدود 2 هفته پیش از سالروز انداختن بمب اتم روی هیروشیما است. ژانر فیلم Oppenheimer بیوگرافی، درام و جنگی است که مدت‌زمان پخش آن 180 دقیقه به طول می‌انجامد.

فیلم اوپنهایمر کی منتشر می شود؟

روند ساخت فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان

شایعاتی در شهریور سال 1400 معادل سپتامبر 2021 به گوش رسید که Christopher Nolan قصد دارد فیلمی شاهکار بسازد که زندگینامه پدر بمب اتم یعنی جی رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer) را روایت می‌کند. همچنین نولان برای ساخت این فیلم پس از سال‌ها به همکاری خود را با کمپانی برادران وارنر پایان داده و قرار است با مشارکت کمپانی Universal Pictures فیلم Oppenheimer را بسازد.

روند ساخت فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان

البته ناگفته نماند که کمپانی یونیورسال پیکچرز برای ساخت این فیلم شرایطی مانند بودجه‌ حدود 100 میلیون دلاری برای ساخت فیلم و تبلیغات، کنترل کامل خلاقیت، 20% از سود ناخالص اولیه فیلم و 100 روز اختیار کامل پرده سینما را متعهد شده است. همچنین این قول را داده که اجازه پخش هیچ فیلمی را سه هفته قبل و سه هفته بعد از فیلم اوپنهایمر ندهد.

داستان فیلم Oppenheimer

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، جدیدترین فیلم نولان به زندگینامه رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتم و نقش او در ساخت این بمب در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد. همچنین لازم به ذکر است که این فیلم بر اساس کتابی به نام پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر (American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer) به نویسندگی کای برد (Kai Bird) و مارتین جی شروین (Martin J. Sherwin) ساخته می‌شود.

داستان فیلم Oppenheimer

این کتاب که در سال 2005 منتشر شد، نگارش آن حدود 25 سال به طول انجامید و برای پیش‌بردن فرایند نوشتن آن با نفرات زیادی مصاحبه و مدارک بسیاری جمع‌آوری شد. کتاب پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر موفق به کسب جایزه‌هایی مانند جایزه پولیتزر، جایزه داف کوپر، جایزه بهترین کتاب سال شیکاگو و جایزه بهترین کتاب مجله دیسکاوری شده است.

عنوان این کتاب به پرومته یکی از اساطیر یونان اشاره دارد که طبق روایات آتش را از خدایان در کوه المپ به سرقت برده و به انسان می‌دهد و از همین جا بود که جرقه تمدن بشری و متفاوت شدن انسان‌ها نسبت به دیگر حیوانات می‌خورد. به همین منظور است که پس از انفجار اولین بمب اتم در ژاپن بسیاری از رسانه‌ها این دستاورد اوپنهایمر را با پرومته ربط داده‌اند.

داستان زندگی اوپنهایمر پر از پستی و بلندی و روایت‌های مهیج است که باعث می‌شود این فیلم با ژانر بیوگرافی به یک اثز شاهکار و تماشایی تبدیل شود. به علاوه تمامی ما احتمالا با خلاقیت کریستورفر نولان در به تصویر کشیدن روایات آشنا هستیم که می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فیلم‌ها را رقم بزند.

بازیگران فیلم اوپنهایمر

جمعی از بازیگران و ستارگان هالیوود گرد هم آمده و در فیلم Oppenheimer ایفای نقش می‌کنند که باعث می‌شود انتظار ما از این فیلم جنجالی بالاتر برود. البته می‌توان گفت انتخاب بازیگران این فیلم توسط نولان بسیار هوشمندانه بوده است و این فیلم را به یکی از پرستاره‌ترین‌ها تبدیل می‌کند.

در ادامه با معرفی نقش‌های این ستارگان مطرح همراه شما خواهیم بود. بازیگر اصلی این فیلم که نقش شخصیت رابرت اوپنهایمر را بازی می‌کند، کیلین مورفی (Cilian Murphy) است که همکاری‌های خوبی در برخی از فیلم‌های نولان شوالیه تاریکی، تلقین و دانکرک داشته است.

بازیگران فیلم اوپنهایمر

از جمله بازیگرهای زن هالیوود که در این فیلم حضور دارند می‌توان به فلورنس پیو (Florence Pugh) و امیلی بلانت (Emily Blunt) اشاره کرد. . فلورنس پیو شخصی به نام جین تتلاک است که به‌عنوان یکی از کمونیست‌های آمریکا و کسی که رابطه‌ عاشقانه با اوپنهایمر داشته حضور دارد و امیلی بلانت نیز به‌عنوان همسر اوپنهایمر یعنی کاترین کیتی اوپنهایمر ایفای نقش می‌کند.

ژنرال لسلی گرووز از دیگر شخصیت‌های اصلی فیلم اوپنهایمر است که مت دیمون (Matt Damon) اجرای نقش آن انجام می‌دهد. همچنین رابرت داونی جونیور (Robert Downy Jr) نیز به ایفای نقش شخصی به نام لویس استراوس می‌پردازد. از دیگر ستارگانی که حضور آن‌ها در این فیلم به‌طور قطع مشخص است بنی سفدی (Benny Safdie) در نقش فیزیک‌دان ادوارد تلر، متیو موداین (Matthew Modine) در نقش رئیس OSRD، دایلن آرنولد (Dylan Arnold) در نقش برادر کوچک‌تر رابرت اوپنهایمر، جاش هارتنت (Josh Hartnett) در نقش فیزیک‌دان ارنست لارنس و مایکل آنگارانو (Michael Angarano) در نقش رابرت سربر هستند.

مقالات مرتبط:

هر آنچه باید درباره سریال The Last of Us بدانید

بهترین فیلم های آخرالزمانی سال 2022

عوامل تهیه فیلم اوپنهایمر

کارگردانی و نویسندگی فیلم Oppenheimer 2023 بر عهده کریستوفر نولان که یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های دنیا است، بوده و سایر کارگردانان آن نیز توماس (Emma Thomas) و چارلز رون (Charles Roven) هستند. توماس همسر کریستوفر نولان است که در کارگردانی فیلم‌هایی مانند تلقین و مجموعه شوالیه تاریکی در تهیه‌کنندگی با نولان همکاری داشته است.

چارلز روون نیز به کارگردانی فیلم‌های ابر قهرمانی همچون جوخه انتحاری، مجموعه شوالیه تاریکی و چندین فیلم دنیای دی سی شناخته می‌شود. در طرف دیگر فیلم‌برداری اوپنهایمر برعهده هویته ون هویتما (Hoyte van Hoytema) است که تصویربرداری فیلم‌هایی مانند بندزن خیاط سرباز جاسوس، میان ستاره‌ای، اسپکتر و دانکرک را انجام داده است.

عوامل تهیه فیلم اوپنهایمر

جنیفر لیم (Jennifer Lame) تدوین فیلم را انجام می‌دهد و آهنگ‌سازی فیلم اوپنهایمر هم توسط لودویگ یورانسون که تا به حال موفق به دریافت جوایز ارزنده‌ای از جمله گرمی و اسکار بوده پیش می‌رود.

حواشی فیلم Oppenheimer

یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقات رقم خورده در این فیلم که باعث تعجب افراد زیادی شده، استفاده‌نکردن از تکنولوژی CGI برای خلق صحنه اولین انفجار هسته‌ای است. تا به حال صحنه‌های زیادی را در فیلم‌های نولان دیده‌ایم که به طور واقعی اتفاق افتاده‌اند به‌عنوان مثال می‌توان به صحنه برخورد هواپیما به ساختمان در فیلم انگاشته، کشتی‌های جنگی در دانکرک و راه‌پله چرخان برای خلق صحنه بدون جاذبه زمین در تلقین اشاره کرد. کریستفر نولان در این فیلم برای ضبط صحنه اصلی فیلمش انفجاری واقعی در نیومکزیکو انجام داده که با این کار شگفتی اکثر افراد را برانگیخته است و قدمی فراتر از پیش را گذاشته است.

حواشی فیلم Oppenheimer

سخن آخر

در مطلب فوق به نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر که یکی از جدیدترین فیلم‌های کریستفر نولان است پرداختیم. فیلم Oppenheimer می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران این کارگردان محبوب و ستاره مرد هالیوود یعنی کیلین مورفی باشد. ما نیز در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه که باید درباره این فیلم جنجالی بدانید را برایتان بازگو کنیم. نظر شما درمورد فیلم اوپنهایمر چیست؟ آیا تریلر فیلم Oppenheimer 2023 را تماشا کردید و برای دیدن آن هیجان‌زده هستید؟ نظرات خود را در رابطه با این فیلم با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

تاریخ اکران فیلم اوپنهایمر کی است؟

جدیدترین فیلم کریستفر نولان تحت عنوان Oppenheimer 21 جولای 2023 معادل با 30 تیر 1402 اکران خواهد شد.

ژانر فیلم Oppenheimer چیست؟

ژانر فیلم اوپنهایمر بیوگرافی، درام و جنگی است که حدود 180 دقیقه زمان پخش آن برآورد شده است.

ساخت فیلم اوپنهایمر بر عهده کدام کمپانی است؟

کریستفر نولان قرار است با همکاری کمپانی Universal Pictures فیلم Oppenheimer را بسازد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (1)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.
Hz | میهمان
20 آبان 1402
فیلم مزخرفیه... تعجب میکنم اینهمه استقبال شده..مستند واقعی اوپنهایمر زیبا بود اما این فیلم تقریبا یه اثر ضعیفه