بررسی بازی Diablo IV؛ نسخه چهارم دیابلو


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 1
content-main-img

مجموعه بازی‌های دیابلو نامی آشنا برای علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن-استراتژی است. نسخه چهارم این مجموعه بعد از یک دهه عرضه شد و شرکت Blizzard قصد بازگشتی شکوهمند با ساخت بازی که جو وهم‌انگیزتر از قبل داشته باشد، دارد.

مشاهده لیست قیمت کنسول Xbox از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

با توجه به انتشار گیم‌پلی از بازی، اطلاعات بسیاری در دسترس گیمرها قرار گرفته که در این مطلب قصد بازگو کردن هر آنچه باید درباره بازی Diablo 4 بدانید، داریم. این بازی به‌صورت رسمی عرضه شده است؛ اگر کنجکاو هستید که نسخه چهارم دیابلو چگونه خواهد بود، مقاله هر آنچه باید درباره بازی Diablo IV بدانید را از دست ندهید.

زمان عرضه و پلتفرم های Diablo IV

بازی استراتژی Diablo IV در تاریخ 6 جوئن 2023 (16 خرداد 1402) عرضه شده است. نسخه چهارم این قسمت از مجموعه دیابلو حدودا 11 سال بعد از نسخه سوم آن ساخته شد. اگر به یاد داشته باشید دیابلو 3 ابتدا برای کامپیوترهای شخصی و سپس برای کنسول‌های بازی عرضه شد؛ اما دیابلو 4 به‌صورت همزمان برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر در دسترس قرار گرفت. پتلفرم‌های عرضه شده بازی Diablo IV به شرح زیر است:

 کنسول بازی Xbox Series X|S و Xbox One
 کنسول بازی PS5 و PS4

توجه داشته باشید که برنامه دقیقی از انتشار بازی دیابلو 4 برای نینتندو سوییچ وجود ندارد؛ با این حال می‌توانید نسخه سوم و دوم این مجموعه را روی کنسول‌های قابل حمل نینتندو بازی کنید. شرکت بلیزارد ادعا کرده که دیابلو 4 روی Xbox Series X با گرافیک 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و سری اس نیز می‌تواند آن را با کیفیت Full HD و نرخ 60 فریم بر ثانیه ارائه دهد؛ به‌لطف برخورداری از حافظه سریع SSD می‌توانید به سرعت وارد بازی شوید و از آن لذت ببرید.

داستان بازی Diablo 4

داستان دیابلو IV پس از وقایع Reaper of Souls در نسخه قبلی اتفاق می‌افتد و قرار است شاهد داستانی وهم‌انگیز و تیره‌تری نسبت به آنچه در دیابلو 3 رخ داد، باشیم. در تریلر اولیه بازی می‌توان دید که شخصیت شیطانی به‌نام لیلیث (Lilith) که طی مراسمی از مرگ بازمی‌گردد، کاراکتر بازیکن برای انجمنی به‌نام Sisterhood of the Sightless Eye کار می‌کند که در دو بازی قبلی نیز حضور داشتند. پلیر می‌تواند با نابود کردن دشمنان، آیتم‌های خود را ارتقا دهد.

شیطان Lilith در بازی دیابلو 4

Diablo 4 مانند Diablo 3 از داستانی با ساختار خطی بهره نمی‌برد؛ در عوض نقشه بزرگی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که می‌تواند به کاوش در آن بپردازد. اگر نمی‌خواهید که سریعا داستان اصلی بازی را به اتمام برسانید، قادر هستید به‌صورت آزادانه در این دنیا جست و جو کنید و به فتح قلعه‌های دشمنان بپردازید. البته برای اینکه سریعا در نقشه جابه‌جا شوید، می‌توانید از اسب استفاده کنید. نقشه بازی Diablo IV را پنج منطقه تشکیل می‌دهد که به شرح زیر هستند:

 قله‌های شکسته (Fractured Peaks): کوهستان‌های برفی
 استپ‌های خشک (Dry Steppes): کویر
 هوازار (Hawezar): باتلاق‌ها
 اسلوسگلن (Scosglen): جنگل‌های ساحلی
 کهجستان (Kehjistan): ویرانه‌ها

این پنج منطقه هر کدام به زیر منطقه‌هایی تقسیم می‌شوند که سبک محیطی منحصر به‌فردی را ارائه می‌دهند؛ در مجموع نقشه بازی دیابلو 4 بسیار نسبت به نسخه‌های قبلی خود بزرگ‌تر شده است. Diablo 4 به عنوان بازی آنلاین جهان باز شناخته می‌شود که حاوی سیاه‌چال‌ها و مناطقی گوناگونی است که کاربران می‌توانند در آن‌ها به کاوش بپردازند؛ در حالی که نسخه‌های قبلی این مجموعه آزادی عمل کمتری داشتند و از داستان خطی‌تری پیروی می‌کردند.

طی رویداد BlizzConline مشخص شد که بازیکنان می‌توانند آزادانه در نقشه بازی جست و جو، قلعه‌های دشمنان را فتح و منطقه ویژه‌ای را به‌نام Fields of Hatred را کشف کنند. کارگردان هنری این بازی، جان مولر نیز اظهار داشت که گیمرها می‌توانند با ساختار جدید تعامل بسیار نزدیکی با جهان بازی داشته باشند. شرکت بلیزارد ادعا کرده، داستان بازی Diablo IV یکی از غم‌انگیزترین داستان‌های این مجموعه را دارد و وقایع آن 50 سال پس از ماجراهای Reaper of Souls در Diablo III رخ می‌دهد که در آن بشریت توسط فرشته مقربی به‌نام مالتائیل نابود شده و دنیای Sanctuary در حال بهبود پیدا یافتن از آن رویدادهای وحشتناک است.

ادن تروخیو (Eden Trujillo) یکی از اعضای تیم نویسندگی بازی توضیح داد: «با انجام بازی Diablo 4 کاملا تراژدی آن را حساس خواهید کرد. این داستانی است که ما می‌خواستیم حول محور مردم بسازیم؛ زیرا اکثر باز‌ی‌هایی که مشاهده می‌کنید فقط عناصر آخرالزمانی در آن‌ها به چشم می‌خورد.» بعد از مرگ و میرهای فروان، خلا قدرت در Sanctuary دیده می‌شود که در آن گروه‌های بسیاری سعی در تصاحب قدرت هستند و هنگامی که این دنیا در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد، فرشته مقرب ایناروس (Inarius) و لیتیث (Litith) اهریمن باز می‌گردند.

گیم پلی بازی استراتژی دیابلو 4

بازی دیابلو 4 در سبک اکشن-نقش آفرینی است و کاملا از ریشه‌های گذشته خود پیروی می‌کنند. مجموعه دیابلو حول محور لوت و ارتقای سطح می‌چرخد؛ هرچه دشمنان بیشتری را نابود کنید، بسیار راحت‌تر سطحتان ارتقا پیدا می‌کند و می‌توانید آیتم‌های جدیدی را باز کنید که در مسیر بازی به کمک شما می‌آید. همانطور که گفته شد Diablo 4 بازی اکشن آر پی جی جهان باز است که اجازه می‌دهد بازیکنان آزادی عمل بیشتری در نقشه داشته باشند و بتوانند موارد جدیدی را کشف کنند. در کنار ماموریت اصلی، ماموریت‌های جانبی نیز در گوشه و کنار این بازی قرار گرفته است. پلیرها می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند دشمنان قوی‌تر و بزرگ‌تر را از بین ببرند یا به سیاه‌چال‌ها حلمه‌ور شوند.

گیم پلی بازی دیابلو IV

برخی از ویژگی‌های برجسته‌ای که اعلام شده شامل نبردهای یک به یک (PVP)، قابلیت اسب سواری برای جابه‌جایی سریع‌تر و قابلیت شخصی‌سازی کاراکتر می‌شود. تمامی کلاس‌ها دارای درجه‌های مهارت و درخت استعداد خودشان هستند که هرچه در بازی پیشرفت می‌کنید، آن‌ها نیز ارتقا می‌یابند. بلیزارد نیز اعلام کرده که گیمرها هنگامی که داستان اصلی بازی را به اتمام برسانند، تنها 40 درصد از مهارت‌ها را باز کرده‌اند؛ در واقع این ادعا نشان دهنده نیاز به انجام ماموریت‌های فرعی و الزام گشت و گذار داخل نقشه است.

همچنین پایان بازی (End Game)، سیستم سطح‌بندی جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در واقع این سیستم مانند سطوح Paragon در دیابلو 3 است؛ البته درباره نحوه عملکرد آن در حال حاضر صحبت زیادی نشده است. بازی Diablo 4 کاملا آنلاین است و کاربران به‌طور همزمان داخل نقشه به بازی می‌پردازند؛ البته برای افرادی که به تنهایی بازی کردن نیز علاقه دارند، حالت Solo در نظر گرفته‌اند؛ با این حال حالت مولتی‌پلیر دیابلو یکی از تجربه‌های لذت بخشی است که هر گیمر باید آن را تجربه کند.

با توجه به سطح بازیکنان داخل نقشه میزان سختی و هوش مصنوعی دشمنان تغییر می‌کند و سیاه‌چال‌ها نیز از میزان سختی متغیر بهره می‌برند. همچنین این گیم پلی جدید باعث استقبال کاربران از حالت مبارزه تک به تک شده است. با رفتن به منطقه Fields of Hatred می‌توانید با دشمنان قوی‌تر و بزرگ‌تری مبارزه کرده و لوت‌های بیشتری را دریافت کنید. سیستم رتبه‌بندی مهارت‌ها نیز به بازی دیابلو 4 راه یافته است.

کاربران با صرف امتیازهای بیشتری رو هر مهارت Potency آن را افزایش می‌دهند. اگر پلیری آیتمی را پیدا کند که هنوز مهارت آن را باز نکرده باشد، می‌تواند همچنان از آن آیتم استفاده کند. همچنین در صورت استفاده از زره یا دیگر لوازم خاص، می‌توانید به قدرت و سطح Legendary نیز دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که این قدرت‌ها به آیتم‌های منحصر به‌فردی محدود نمی‌شود.

با کسب Skill Points در جریان بازی، عناوین جدیدی در بخش Paragon Board برایشان باز می‌شود. انواع مختلفی از Tiles در سطوح Normal تا Legendary وجود دارد که فقط یکی از آن‌ها را می‌توان در هر خانه از Board استفاده کرد. همچنین Socket Tiles با طراحی گلیف قرار گرفته که گیمرها می‌توانند برای متصل کردن قفل دومین خانه Paragon Board از آن‌ها بهره ببرند.

کلاس کاراکترهای دیابلو 4

بازی Diablo IV شامل پنج کلاس شخصیت دارد که شامل Barbarian، Rogue، Necromancer، Druid و Sorcerer می‌شود. در مقایسه این نسخه با دیابلو 3 کلاس‌های دیابلوی جدید از قابلیت شخصی‌سازی بسیار بیشتری برخوردار است که اجازه می‌دهد پلیرها شخصیت خود را به نحوی که می‌خواهند، تغییر دهند. اکنون در ادامه مقاله هر آنچه باید درباره بازی Diablo IV بدانید به معرفی کلاس‌های کاراکترها می‌پردازیم.

نحوه شخصی سازی کاراکتر Diablo 4

 بربر (Barbarian)

کلاس بربر برای افرادی که دنبال نبردهای سنگین و تک به تک هستند‌، مناسب است. این کلاس به سیستم زرادخانه (Arsenal) مجهز شده که کاربران می‌توانند تا 4 سلاح را با خود حمل کنند.

 دروید (Druid)

دروید موجودی تغییر تغییر شکل دهنده است که می‌تواند با توجه به موقعیت‌های مختلفی خود را به حالت‌های مختلفی تغییر دهد که شامل حیواناتی نظیر خرس و گرگ می‌شود. همچنین می‌توانند هنگام حملات نیز با توجه به استراتژی‌ها اشکال مختلفی به‌خود بگیرند. از دیگر قابلیت‌های کلاس می‌توان تحت کنترل درآوردن نیروهای زمینی باد، زمین و طوفان اشاره کرد.

 نکرومنسر (Necromancer)

یکی از کلاس‌هایی که از آخرین بسته الحاقی دیابلو 3 به دیابلو 4 راه پیدا کرده است، کلاس Necromancer نام دارد. همانطور که از آن نیز می‌توان متوجه شد که نکرومنسر توانایی زنده کردن مرده‌ها را دارد. این کلاس قادر است ارتشی از مردگان را فراخوانی کند و سه عنصر از مرگ که شامل Blood، Bone و Shadow می‌شود در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در کنار ارتش اسکلتی، می‌توانید از داس معروف فرشته مرگ نیز برای از بین دشمنان خود استفاده کنید.

 جادوگر (Sorcerer)

یکی از کلاس‌های کلاسیک دیابلو 4 را می‌توان کلاس جادوگر دانست. جادوگرها می‌توانند از چند عناصر برای حمله به دشمنان خود استفاده کنند که شامل یخ، رعد و برق و آتش می‌شود. آن‌ها قادر هستند به گوله‌ای از رعد و برق تبدیل شوند و سراسر نقشه را مورد هدف قرار دهند که باعث می‌شود بازیکن از مواقعی که تحت محاصره است، به راحتی فرار کند.

 روگ (Rogue)

اگر از کلاس شکارچی در دیابلو 3 خوشتان می‌آید، کلاس روگ می‌تواند برایتان راضی کننده باشد. این کلاس از شمشیرها، کمان‌ها و حرکات متمرکز بر سرعت و مخفی کاری استفاده می‌کند. همچنین کلاس روگ برای نبردهای نزدیک و دور کاملا مناسب هستند و می‌توانند با استفاده از اثرهای Shadow و Poison از دمیج‌های خود را بیشتر کنند.

سیستم‌ مورد نیاز بازی Diablo IV

اگر بعد از خواندن مقاله هر آنچه باید درباره بازی Diablo 4 بدانید به تجربه این بازی اکشن استراتژی علاقه‌مند شدید، لازم از سیستم مورد نیاز برای بازی دیابلو 4 نیز آگاه شوید که در ادامه متن آمده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

 سیستم عامل: ویندوز 10 از نوع 64 بیتی با نسخه 1909 و بالاتر
 پردازنده: اینتل Core i5-2500K یا AMD FX-8350
 رم: 8 گیگابایت
 کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 660 یا AMD Radeon R9 280
 نسخه DirectX: نسخه 12
 فضای ذخیره‌سازی: از نوع SSD با 90 گیگابایت فضای خالی

سیستم مورد نیاز برای اجرا با تنظیمات Medium

 سیستم عامل: ویندوز 10 از نوع 64 بیتی با نسخه 1909 و بالاتر
 پردازنده: اینتل Core i5-4670K یا AMD Ryzen 1300X
 رم: 16 گیگابایت
 کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 970 یا AMD Radeon RX 470
 نسخه DirectX: نسخه 12
 فضای ذخیره‌سازی: از نوع SSD با 90 گیگابایت فضای خالی

سیستم مورد نیاز برای اجرا با تنظیمات High

 سیستم عامل: ویندوز 10 از نوع 64 بیتی با نسخه 1909 و بالاتر
 پردازنده: اینتل Core i7-8700K یا AMD Ryzen 2700X
 رم: 16 گیگابایت
 کارت گرافیک: انویدیا GeForce RTX 2060 یا AMD Radeon RX 5700 XT
 نسخه DirectX: نسخه 12
 فضای ذخیره‌سازی: از نوع SSD با 90 گیگابایت فضای خالی

سیستم پیشنهاد برای اجرا با وضوح 4K

 سیستم عامل: ویندوز 10 از نوع 64 بیتی با نسخه 1909 و بالاتر
 پردازنده: اینتل Core i7-8700K یا AMD Ryzen 7 2700X
 رم: 16 گیگابایت
 کارت گرافیک: انویدیا GeForce RTX 3080 و بالاتر یا AMD Radeon RX 6800 XT
 نسخه DirectX: نسخه 12
 فضای ذخیره‌سازی: از نوع SSD با 90 گیگابایت فضای خالی

پرسش‌های متداول

قیمت بازی دیابلو 4 برای PS5 چقدر است؟

بازی Diablo 4 برای کنسول بازی PlayStation 5 در نسخه استاندارد 70 دلار است.

قیمت بازی Diablo 4 برای ایکس باکس سری ایکس چقدر است؟

قیمت Diablo IV برای کنسول Xbox Series X و Series S در نسخه استاندارد 70 دلار، نسخه دیلاکس 90 دلار و نسخه آلتیمیت 100 دلار است که می‌توانید از طریق فروشگاه مایکروسافت نسبت به خرید آن اقدام کنید.

کی دیابلو چهار عرضه می‌شود؟

بازی Diablo IV در تاریخ 6 جوئن 2023 (16 خرداد 1402) عرضه شده است.

آیا بازی دیابلو IV داستان دارد؟

بله. Diablo 4 بازی اکشن RPG است که داستان آن به 50 سال بعد از اتفاقات دیابلو 3 و وقایع شوم Reaper of Souls رخ می‌دهد.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (1)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.
ارمین | میهمان
20 آبان 1402

آیا بازی دیابلو کلا انلاین هست یا آفلاین هم میشه بازی کنی