مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

لنوو یکی از جوان‌ترین کمپانی‌های تولید کننده لپ‌تاپ در جهان است که تنها 20 سال از تولید اولین رایانه‌های قابل‌حمل آن یا همان لپ‌تاپ‌های لنوو می‌گذرد. با این‌حال این برند توانسته است در مدت زمانی کوتاه به یکی از کمپانی‌های خوش‌آوازه جهانی تبدیل شود و از سویی با شرکت‌های قدیمی‌تر به رقابت بپردازد.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لنوو مدعی است که لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار آن رقیب سرسخت کمپانی‌هایی نظیر اپل است. اما تا چه میزان این ادعا صحت دارد؟ برای آنکه متوجه شویم مک ‌بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو ؟، باید این دو برند را از نظر طراحی و سخت‌افزار، نظیر به نظیر با یکدیگر مقایسه کنیم.

مسلماً برخی از مدل‌های لنوو باتوجه‌به سخت‌افزار به‌روزتر و قوی‌تر، از برخی لپ‌تاپ‌های قدیمی اپل بهتر است؛ بنابراین ما علاوه بر مقایسه این دو برند با یکدیگر، به مقایسه بهترین و جدید‌ترین لپ‌تاپ لنوو با بهترین و جدیدترین لپ‌تاپ اپل پرداخته‌ایم. برای‌آنکه بدانید لپ‌تاپ اپل بهتر است یا لنوو تا انتهای مطلب با کالاتیک همراه باشید.

مقایسه بهترین لپ‌تاپ اپل با لنوو

در ابتدای مقایسه باید گفت که مقایسه یک لپ‌تاپ ویندوزی با یک لپ‌تاپ با سیستم‌عامل macOS کمی دشوار است؛ اما برای پاسخ به این سؤال که مک بوک اپل بهتر است یا لپ‌تاپ لنوو، می‌توان جدیدترین و بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از این دو برند را با یکدیگر مقایسه کنیم تا به برتری هر یک پی ببریم.

بهترین لپ‌تاپی که از برند لنوو که توانایی رقابت با لپ‌تاپ مک بوک پرو 16 اینچی را داشته باشد، Legion Pro 7 لنوو نام دارد. در ادامه این مطلب به بررسی کلی این دو لپ‌تاپ خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد.

طراحی مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

در ابتدای این بررسی، ‌‌برای اینکه بدانیم طراحی مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو ؟، باید به بررسی و مقایسه طراحی لپ‌تاپ‌های بالارده این دو برند بپردازیم.

طراحی مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

اپل با لپ‌تاپ 16 اینچی 2023 خود طراحی بسیار جذاب، منحصربه‌فرد و درعین‌حال باکیفیتی را به نمایش می‌گذارد. این نوت‌بوک دارای شاسی آلومینیومی مستحکم است که در رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری به فروش می‌رسد.

از سویی دیگر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، لنوو لپ‌تاپ گیمینگ Legion Pro 7 خود را با طراحی بسیار خیره‌کننده‌ای عرضه کرده است. شاسی لپ‌تاپ لنوو نیز مانند از اپل از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود که استحکام مطلوبی دارد و با رنگ خاکستری تیره‌ای خود نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند.

مک‌بوک‌های اپل همواره به‌عنوان لپ‌‎تاپ‌های سبک و نازک شناخته می‌شوند و مک بوک پرو 16 اینچی 2023 نیز با 16.8 میلی‌متر در 248.1 میلی‌متر با ضخامت 355.7 میلی‌متر و وزن 1.6 کیلوگرمی خود از این قاعده مستثنی نیست.

این در حالی است که لنوو Legion pro 7 با ابعاد 25.9 میلی‌متر در 262.1 میلی‌متر با ضخامت 363.4 میلی‌متر و وزنی معادل 2.8 کیلوگرم، به‌مراتب بزرگ‌تر و سنگین‌تر است که حمل آن بر خلاف مک بوک پرو 2023 اپل بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان بررسی کرد تا متوجه شویم مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو، حسگر اثر انگشت است که مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل، از تاچ آی‌دی دقیق و سریع روی دکمه پاور برخوردار بوده تا امنیت دستگاه را افزایش دهد؛ اما لنوو برای Legion Pro 7 خود از هیچ قابلیت شناسایی اثر انگشت استفاده نکرده است.

طراحی صفحه‌کلید همان بخشی است که لنوو از اپل پیشی می‌گیرد. لپ‌تاپ Legion Pro 7 لنوو در سمت راست کیبورد جزیره‌ای شکل خود numpad را گنجانده و این در حالی است که صفحه‌کلید مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل فاقد numpad است.

طراحی مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

هر دو لپ‌تاپ از کیبورد بسیار دقیق و سریعی برخوردار هستند که کلیدها به‌صورت جزیره‌ای طراحی شده و فاصله بین آن‌ها کاملاً استاندارد است که تایپ با آن را لذت‌بخش کرده است. همچنین ترک پد هر دو دستگاه از ابعاد مناسبی برخوردارند که وظایف چند لمسی را به‌سرعت پاسخ می‌دهد.

لولاهای هر دو لپ‌تاپ از طراحی مستحکمی برخوردار هستند و در هنگامی که درب این لپ‌تاپ‌ها باز باشد، احتمال بسته‌شدن ناگهانی آن صفر است. اما لولاهای Legion Pro 7 از قابلیت باز شدن 180 درجه‌ای نمایشگر نسبت به بدنه برخوردارند که یکی دیگر از مزیت‌های لنوو محسوب می‌شود.

یکی دیگر از برتری‌های مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل نسبت به لنوو Legion Pro 7 اسپیکرهای آن است. مک بوک به 6 اسپیکر داخلی بسیار قدرتمند با پشتیبانی از Dolby Atmos مجهز شده که صدایی به‌مراتب واضح‌تر و قدرتمندتری ارائه می‌دهد؛ اما در بخش درگاه‌های اتصال، لنوو، اپل را شکست می‌دهد.

مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل تنها به 3 درگاه USB-C با قابلیت پشتیبانی از تاندربولت 4، یک درگاه شارژ مگ‌ سیف، یک درگاه اتصال هدفون، یک کارت‌خوان SD و یک درگاه HDMI است. درحالی‌که Legion Pro 7 دارای 4 درگاه USB 3.0 Type A، دو درگاه USB Type C با پشتیبانی از تاندربولت 4، یک جک هدفون، یک درگاه HDMI و یک درگاه شارژ است.

نمایشگر مک بوک اپل بهتر است یا لپ‌تاپ لنوو

در بخش نمایشگر نیز برای درک بهتر این موضوع که خرید مک بوک بهتر است یا لپ تاپ لنوو؛ باید به فناوری ساخت نمایشگر لپ‌تاپ‌های این دو برند اشاره کرد.

نمایشگر مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

نمایشگر 16.2 اینچی Liquid Retina XDR اپل از وضوح تصویر 2234 در 3456 پیکسل بهره می‌برد که با روشنایی 500 نیت تا 1600 نیتی که دارد، قادر است در هر شرایط نوری تصاویر واضح و زنده به نمایش بگذارد. فناوری نمایشگر Legion Pro 7 لنوو کاملاً متفاوت است و از یک پنل IPS LCD با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل یا همان وضوح QHD برخوردار است.

نمایشگر مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که Legion Pro 7 لنوو از پنلی با نرخ نوسازی 240 هرتز بهره می‌برد. هر دو این نمایشگرها با ابعاد 16 اینچ، حاشیه‌های کمی از اطراف دارند و کیفیت پخش آن‌ها بسیار عالی است.

سخت افزار مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

اکنون نوبت به بخش سخت‌افزار می‌رس، جایی که تفاوت این دو لپ‌تاپ بیش از سایر قسمت‌ها محسوس است و می‌توان نتیجه گرفت که مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو. اپل برای این مک بوک 16 اینچی 2023 خود از چیپست اختصاصی اپل M2 Pro بهره برده و لنوو برای Legion Pro 7 خود از پردازنده قدرتمند نسل 13 اینتل Core i9 استفاده کرده است.

  • پردازنده اصلی

اگرچه ما در مک بوک جدید اپل شاهد یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های روز دنیا هستیم، اما پردازنده نسل 13 اینتل Core i9 با اختلاف 2.5 برابری در عملکرد چندهسته‌ای، پردازنده M2 Pro اپل را شکست می‌دهد؛ اما در عملکرد تک‌هسته‌ای این اختلاف بسیار ناچیز بوده و می‌توان گفت هر دو پردازنده عملکرد یکسانی دارند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت کنید، میزان مصرف برق است که پردازنده M2 Pro ‌اپل به لطف فرایند ساخت 5 نانومتری که دارد، مصرف انرژی بسیار کم‌تری نسبت به نسل سیزدهم اینتل ‌Core i9 با فرایند ساخت 10 نانومتری داشته است؛ در نتیجه در هنگام اجرای نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی یا عناوین سنگین بازی Legion Pro 7 زودتر و بیشتر از مک بوک پرو 16 اینچی 2023 داغ می‌شود.

  • پردازنده گرافیکی
در بخش پردازنده گرافیکی نیز Legion Pro 7 لنوو با توجه به استفاده از پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند انویدیا GeForce RTX 4080 با 7424 هسته پردازشی و سرعت کلاک 1.86 تا 2.28 گیگاهرتز با اختلاف زیادی پردازنده گرافیکی یکپارچه اپل M2 Pro با 19 هسته پردازشی و سرعت کلاک 0.44 تا 1.4 گیگاهرتز پشت سر می‌گذارد؛ بنابراین لپ تاپ Legion Pro 7 برای گیمرها به‌مراتب بسیار بهتر از مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل خواهد بود.

  • رم و فضای ذخیره سازی
در بخش رم و فضای ذخیره‌سازی، دوباره لنوو پیشتاز است. این برند برای لپ‌تاپ Legion Pro 7 خود از 32 گیگابایت رم پر سرعت و بسیار کم‌مصرف DDR5 بهره برده که در کنار حافظه SSD با ظرفیت 2 ترابایت به‌مراتب سریع‌تر از مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD است.

  • باتری
طول عمر باتری همان چیزی است که اپل همواره در مک بوک‌های خود به آن افتخار می‌کند. مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل به یک باتری لیتیوم پلیمری قدرتمند 100 وات ساعتی مجهز بوده که با یک شارژر 140 واتی شارژ می‌شود و به‌راحتی بیش از 18 ساعت در استفاده سنگین شارژدهی خواهد داشت.

این همان باتری بوده که لنوو برای Legion Pro 7 خود در نظر گرفته است؛ اما در نظر داشته باشید باتوجه‌به مصرف بالای پردازنده لنوو که در بالا به آن اشاره شد، میزان شارژدهی لپ‌تاپ Legion Pro 7 کم‌تر از نصف مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل خواهد بود.

لپ تاپ لنوو بهتر است یا مک بوک اپل

اپل یکی از برندهای موفق در زمینه تولید لپ‌تاپ در جهان است که این دستگاه‌ها را با نام مک بوک عرضه می‌کند. اگرچه اپل همواره سعی داشته از بهترین سخت‌افزار و طراحی برای مک بوک‌های خود بهره ببرد؛ اما برندهای دیگر نیز مانند لنوو در تلاش هستند تا با تولید لپ‌تاپ‌های قدرتمند، گوی رقابت را از این کمپانی بگیرند. در ادامه به بررسی لپ‌تاپ‌های این دو برند خواهیم پرداخت.

مقایسه طراحی مک بوک اپل و لپ تاپ لنوو

طراحی کیبورد مک بوک بهتر است یا لنوو

برای اینکه بدانید طراحی مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو؛ باید گفت که مک بوک‌ها از طراحی ساده و مینیمالیستی برخوردار است و همواره به سبک و نازک بودن معروف هستند. بدنه آلومینیومی مستحکم و ابعاد جمع‌وجور مک بوک‌های اپل آن را به یکی از قابل اعتماد ترین دستگاه‌ها جهت حمل تبدیل کرده است. این در حالی بوده که لنوو تنها برای لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود از شاسی آلومینیومی استفاده می‌کند و از سویی دیگر این دستگاه‌های لنوو وزن و ضخامت بالایی داشته که حمل‌ونقل آن مشکل است.

از نظر زیبایی‌شناسی و کارایی، هر دو برند در تلاش هستند که با ارائه طراحی ارگونومی، کیبورد استاندارد با سرعت و دقت بالا، تعبیه اسپیکرهای قدرتمند؛ بهترین لپ‌تاپ را در اختیار کاربران خود قرار دهند؛ اما درهرصورت لنوو تنها قادر است با لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود به مبارزه با اپل بیاید و این رقابت شامل حال لپ‌تاپ‌های اقتصادی این کمپانی نخواهد شد.

مقایسه نمایشگر مک بوک اپل و لپ تاپ لنوو

اپل و لنوو از دو فناوری کاملاً متفاوت در پنل نمایشگر استفاده می‌کنند. لنوو سراغ پنل‌های IPS رفته و اپل از پنل‌های اختصاصی با نام Retina در مک بوک‌های خود بهره برده است. اگرچه Retina نیز همان تکنولوژی IPS است؛ اما نحوه چیدمان آن به‌گونه‌ای بوده که کنتراست و وضوح رنگ بسیار بالایی دارد و تنها نمایشگر لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار لنوو است که می‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

در مجموع برای درک بهتر تفاوت‌های نمایشگر مک بوک اپل و لپ تاپ لنوو باید گفت؛ نمایشگر مک بوک‌های اپل برای گرافیست‌ها و تدوینگران فیلم و عکس، بهترین نمایشگر بوده و تنها نمایشگر لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار لنوو است که می‌تواند تا حدی با آن رقابت کند؛ اما قادر به شکست آن نبوده و تنها برای گیمرها مناسب است.

مقایسه سخت افزار مک بوک اپل با لپ تاپ لنوو

در بخش سخت‌افزار، اپل همه قسمت‌های سخت‌افزاری را انحصاری کرده و پردازنده گرافیکی و پردازنده اصلی همگی تولید کمپانی اپل هستند. اگرچه این امکان وجود دارد که سخت‌افزار اپل از پردازنده‌های بالارده اینتل با اختلاف زیاد عقب بماند؛ اما در نظر داشته باشید که پردازنده‌های قدرتمند اینتل تنها در نسخه‌های پرچم‌دار لنوو حضور دارند و هرگز یک لپ‌تاپ میان‌رده از برند لنوو نمی‌تواند با مک بوک‌های اپل رقابت کند.

اتصالات مک بوک اپل بهتر است یا لپ تاپ لنوو

بنابراین، می‌توان گفت، مک بوک‌های اپل همگی از قدرت پردازشی بالایی برخوردار هستند؛ اما تنها لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار لنوو چنین قدرت پردازشی را در اختیار شما قرار خواهد داد. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، فرایند ساخت پردازنده‌ها است که پردازنده اپل M2 با فرایند 5 نانومتری ساخته شده، اما اینتل از فرایند 10 نانومتری بهره برده که منجر به مصرف پایین پردازنده اپل و مصرف انرژی بسیار بالای پردازنده اینتل می‌شود.

از سویی دیگر مک بوک‌ها از باتری‌های قدرتمندی برخوردار هستند که عمر باتری 18 ساعته آن‌ها زبانزد دنیای سخت‌افزار است. اما لنوو به دلیل استفاده از پردازنده‌های پر مصرف اینتل، حتی در شرایط استفاده از باتری برابر با مک بوک، به دلیل مصرف بالای انرژی در این پردازنده‌ها، مدت‌زمان شارژدهی بسیار کم‌تری نسبت به اپل دارد.

مقایسه قیمت مک بوک اپل با لپ تاپ لنوو

از نظر قیمت باید گفت که لنوو گستردگی قیمت بسیار زیادی نسبت به اپل دارد. حداقل قیمت لپ‌تاپ‌ لنوو از 250 دلار شروع و تا بیش از 1000 دلار ادامه دارد که به سه سطح پایین رده، میان‌رده و بالارده تقسیم می‌شود؛ بنابراین طیف گسترده‌ای از کاربران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اما اپل برخلاف اغلب کمپانی‌های تولید لپ‌تاپ از جمله لنوو عمل می‌کند. قیمت مک بوک های اپل از 900 دلار شروع و به بیش از 1500 دلار می‌رسند که می‌توان گفت، اپل مک بوک‌های خود را در دو سطح میان‌رده و بالارده تولید و به فروش می‌رساند.

بنابراین، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ اقتصادی باشید، لنوو پیشنهادهای خوبی برای شما دارد؛ اما اپل خیر. اما توجه داشته باشید که اگر نسبت به خرید لپ‌تاپ اقتصادی از برند لنوو اقدام کنید، دستگاهی به قدرت مک بوک نخواهید داشت؛ بنابراین اگر به دنبال یک لپ‌تاپ ویندوزی قدرتمند هستید باید به دنبال رده‌بالاهای آن باشید.

سخن آخر

اپل و لنوو تا به امروز لپ‌تاپ‌های متعددی با کاربری مختلف تولید و عرضه کرده‌اند و با توجه به کیفیت بالای محصولاتی که تا کنون عرضه کرده‌اند، توانسته‌اند بازار فروش خوبی در بین رقبای خود بدست آورند و از سویی دیگر به دو رقیب سرسخت یکدیگر بدل شوند.

برگ برنده لنوو در تنوع قیمتی آن است، این برند با عرضه لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار توانسته است اقشار مختلفی از دانشجو گرفته تا مهندسین و گرافیست‌های حرفه‌ای را زیر چتر خود گرد آورد. این در حالی است که اپل تنها لپ‌تاپ‌های بالارده تولید کرده و یک محدوده خاصی از کاربران را مورد هدف قرار داده است. بنابراین اگر به دنبال تنوع کالایی و قیمتی هستید، لنوو گزینه‌‎های بیش‌تری را پیش روی شما قرار می‌دهد.

پرسش‌های متداول

عملکرد پردازنده مک بوک های اپل و لپ تاپ های لنوو تا چه میزان با یکدیگر همخوانی دارند؟

معمولا لپ‌تاپ‌های پرچمدار لنوو قادر به رقابت به مک بوک های لنوو است. با این حال در برخی موارد مانند لژیون 7 پرو، عملکرد پردازنده اصلی بسیار قدرتمندتر از مک بوک پرو 2023 است. 

نمایشگر مک بوک های اپل بهتر است یا لپ تاپ های لنوو؟

نمایشگر لپ‌تاپی مانند لژیون که برای گیمرها در نظر گرفته شده، به مراتب بهتر از نمایشگر مک‌بوک‌های اپل است. در نهایت تنها این سری لپ‌تاپ‌های لژیوون هستند که قادر هستند با لپ‌تاپ‌های مک‌بوک در زمینه نمایشگر رقابت کنند.

قیمت مک بوک های اپل بهتر است یا لپ تاپ های لنوو؟

لنوو از تنوع قیمتی زیادی برخوردار است و با عرضه لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار امکان خرید بیش‌تری را برای کاربران فراهم کرده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.