مقایسه لپ تاپ ایسوس با هوآوی


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

شرکت چینی Huawei در سال 2016 اولین لپ تاپ خود را به سری نام‌‌های MateBook عرضه کرد. هوآوی در بسیاری از بازه‌های قیمتی محصولات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به همین دلیل به یکی از رقیبان سرسخت برندهای کهنه‌کاری همچون ایسوس تبدیل شده است.

ایسوس نیز یک شرکت تایوانی بوده که به نسبت هوآوی ید طولانی‌تری در زمینه تولید لپ‌تاپ دارد. لپ‌تاپ‌های ایسوس نیز مانند هوآوی از تنوع زیادی برخوردار است و توانسته طیف گسترده‌ای از کاربران را به خود جذب کند. هر دو برند تا کنون تلاش کرده‌اند با ارائه سخت‌افزار قدرتمند در کنار قیمت خوب، رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

قیمت لپ تاپ

هواوی معمولاً لپ تاپ‌های خود را با قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به ایسوس عرضه می‌کند؛ اما به آن معنا نیست که با یک لپ‌تاپ بی‌کیفیت روبه‌رو هستید. ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه لپ تاپ ایسوس با  لپ تاپ هواوی پرداخته تا دریابیم کدام‌یک از این دو برند از ارزش خرید بالاتری برخوردار است. با کالاتیک همراه باشید.

مقایسه بهترین لپ تاپ ایسوس با هوآوی

معمولاً برای‌آنکه بتوانیم به‌درستی دو برند را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به سراغ سری لپ تاپ‌های پرچم‌دار برویم. ما در این مقایسه قصد داریم لپ‌تاپ Matebook X Pro از برند هوآوی را با لپ‌تاپ ZenBook Pro UM535QE از برند ایسوس از نظر طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار مقایسه کرده تا در نهایت مشخص شود هر یک برای چه کاربری‌ای ارزش خرید بالاتری دارد.

طراحی Matebook X Pro هوآوی بهتر است یا ZenBook Pro UM535QE ایسوس

مقایسه طراحی میت بوک ایکس پرو با زنبوک پرو

سبک‌وزن بودن و ضخامت کم لپ‌تاپ‌ Matebook X Pro هوآوی یکی از شاخصه‌های طراحی آن است. این لپ‌تاپ 1.3 کیلوگرمی، 700 گرم از ZenBook Pro UM535QE ایسوس 2 کیلوگرمی سبک‌تر است؛ بنابراین حمل نقل آن به‌مراتب راحت‌تر از ایسوس خواهد بود.

اگرچه وزن کم لپ‌تاپ Matebook X Pro هوآوی یکی از شاخصه‌های مهم طراحی آن محسوب می‌شود؛ اما جنس بدنه، کیفیت ساخت و حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز از دیگر ویژگی‌های ممتاز این لپ‌تاپ است. از سویی دیگر ایسوس Matebook X Pro نیز از طراحی بدنه فوق‌العاده با کیفیتی برخوردار است.

بدنه هر دو لپ‌تاپ به طور یک‌پارچه از فلز بوده؛ اما ضخامت Matebook X Pro تنها 14 میلی‌متر است که 4 میلی‌متر از لپ‌تاپ ZenBook Pro ایسوس باریک‌تر است. لولاهایی که هوآوی برای Matebook X Pro در نظر گرفته کاملاً مشابه لولاهای استفاده شده در لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Pro بوده و شما می‌توانید درب هر دو دستگاه را با یک‌دست باز کنید.

چینی‌ها با قراردادن وب‌کم در حاشیه پایینی و بین دو کلید F6 و F7 سری لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود طراحی سنتی وب‌کم‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها را کنار گذاشته و خلاقیت بیش‌تری در طراحی لپ‌تاپ‌ Matebook X Pro به خرج داده‌اند. بااین‌وجود خروجی وب‌کم چندان عالی نیست؛ اما قابل‌قبول است. از سویی دیگر ایسوس نیز برای Zenbook Pro خود از یک وب‌کم سازگار با قابلیت Windows Hello بهره برده تا به کاربران اجازه ورود بدون واردکردن گذرواژه را بدهد.

 

طراحی کیبورد Matebook X Pro هوآوی بسیار شبیه به مک‌بوک پرو 13 اینچی اپل است. اسپیکرها در دوطرف کیبورد قرار داشته و صفحه‌کلید از نوع جزیره‌ای است. فاصله کلیدها و گپ هر کلید کاملاً استاندارد بوده و تایپ با آن بسیار راحت است. صفحه‌کلید Zenbook Pro ایسوس نیز از طراحی ارگونومیک برخوردار بوده که در هنگام تایپ طولانی منجر به خستگی انگشتان شما نخواهد شد.

هر دو دستگاه دارای پورت‌ها و اتصالات متعددی بوده که می‌توانید به‌راحتی تمام دستگاه‌های اکسترنال خود مانند هارد اکسترنال، کیبورد مجزا و ماوس، نمایشگر بزرگ‌تر و هدفون و میکروفون را به این دستگاه‌ها متصل کنید.

در مجموع می‌توان گفت هر دو برند سعی کرده‌اند در بخش طراحی لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار خود علاوه بر خلاقیت، کیفیت بالا را نیز لحاظ کنند تا خروجی بی‌نقصی داشته باشند. لپ‌تاپ Matebook X Pro هوآوی با وزن و ضخامت کمی که دارد توانسته تا حدی در بخش طراحی، لپ‌تاپ Zenbook Pro ایسوس را پشت سر بگذارد.

نمایشگر Matebook X Pro هوآوی بهتر است یا ZenBook Pro UM535QE ایسوس

مقایسه نمایشگر میت بوک ایکس پرو با زنبوک پرو

هوآوی Matebook X Pro از یک پنل IPS از نوع LTPS با قطر 13.9 اینچ بهره می‌برد و با نسبت تصویر 3:2 گزینه‌ای مناسبی برای نمایش محتوای وب، ویرایش اسناد یا برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

زولوشن 2000 پیکسل در 3000 پیکسل پنل لمسی میت بوک ایکس پرو با تراکم 260 پیکسل ‌بر اینچ تصاویر شارپی ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که مطالعه‌ متون و تماشای محتوای ویدئویی و تصاویر را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌سازد.

ایسوس نیز برای لپ‌تاپ پرچمدار خود از یک پنل OLED تمام لمسی استفاده کرده و ابعاد نمایشگر آن 1.7 اینچ از لپ‌تاپ پرچمدار هوآوی بزرگ‌تر است. بااین‌حال، نمایشگر Asus Zenbook Pro قادر نیست با نمایشگر Matebook Pro رقابت کند و از رزولوشن 1080 پیکسل در 1920 پیکسل برخوردار است. لازم به ذکر است که هر دو نمایشگر از سیستم صوتی Dolby Atmos بهره می‌برند.

در مجموع می‌توان گفت هر دو نمایشگر از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ اما ایسوس همان خطایی را در دستگاه پرچم‌دار خود مرتکب شده که اغلب تولیدکنندگان لپ‌تاپ در تولید دستگاه‌های پرچم‌دار خود مرتکب می‌شوند. ایسوس نتوانسته پنلی به‌وضوح و کیفیت Matebook X Series تولید کند. اما درهرصورت این به معنی کیفیت پایین نمایشگر Zenbook Pro نیست.

خرید لپتاپ

سخت افزار Matebook X Pro هوآوی بهتر است یا ZenBook Pro UM535QE ایسوس

مقایسه سخت افزار هووای و ایسوس

سخت‌افزار یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در مقایسه لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار باید به آن پرداخت؛ بنابراین ما در این مقایسه لپ تاپ ایسوس با هوآوی باید عملکرد هر کدام از سخت‌افزار استفاده شده در این دو برند را به‌صورت مجزا بررسی کرده و با در کنار هم قراردادن بررسی‌ها دریابیم کدام یک از برندها توانسته لپ‌تاپ پرچم‌دار باقدرت سخت‌افزاری بهتری را تولید و عرضه کند.

سخت‌افزارهایی که در این مطلب عملکردشان مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرند شامل پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و طول عمر باتری می‌شود.

   • پردازنده اصلی؛ چینی‌ها به‌جای استفاده از مدل‌های قدرتمندترِ کافی‌لیک، Matebook X Pro را با یکی از دو پردازنده‌ Core i5-8265U یا Core i7-8565U از خانواده‌ ویسکی‌لیک عرضه کرده‌اند. این پردازنده با لیتوگرافی 14 نانومتری و 4 هسته پردازشی به همراه 8 رشته از قدرت پردازشی بالایی برخوردار است.
   ایسوس نیز برای Zenbook Pro خود از پردازنده بسیار قدرتمند AMD Ryzen 7 5800H بهره برده که با 8 هسته پردازشی و 16 رشته، قدرت پردازشی بسیار بالاتری نسبت به Matebook X Pro داشته و با لیتوگرافی 7 نانومتری که دارد، مصرف انرژی و در نتیجه تولید حرارتی برابر با نصف پردازنده استفاده شده در لپ‌تاپ پرچم‌دار هوآوی خواهد داشت.
   • پردازنده گرافیکی؛ هوآوی برای اولترابوک پرچم‌دار خود از پردازنده گرافیکی مجزا انویدیا GeForce MX250 استفاده کرده از حافظه کش 2 گیگابایتی DDR5 بهره برده است. این پردازنده گرافیکی در کنار پردازنده اصلی Core i7-8565U قادر است نرم‌افزارهایی با گرافیک نسبتاً سنگین را به‌خوبی اجرا کند. بااین‌حال نمی‌تواند با Zenbook Pro ایسوس رقابت کند.
   ایسوس لپ‌تاپ پرچم‌دار Zenbook Pro خود را به پردازنده قدرتمند انویدیا GeForce RTX 3050 Ti مجهز کرده که از 4 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR6 برخوردار است. این پردازنده گرافیکی در کنار پردازنده اصلی Ryzen 7 5800H قادر است به‌راحتی تمامی نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین و عناوین روز بازی‌های کامپیوتری را اجرا کند.
   • حافظه رم؛ برخلاف سایر لپ‌تاپ‌های بالارده‌ ویندوزی که اغلب از ماژول رم DDR4 یا LPDDR4 بهره می‌برند، هواوی میت‌بوک ایکس پرو را با یکی از دو حافظه‌ رم 8 یا 16 گیگابایتی LPDDR3 با فرکانس 2133 مگاهرتز عرضه می‌کند. رم‌های LPDDR3 از نظر ولتاژ تفاوت چندانی با رم‌های DDR4 ندارند.
   اما ایسوس برای Zenbook Pro خود از رم LPDDR4X با سرعت بسیار بالاتر و مصرف بسیار کم‌تر نسبت به هوآوی بهره برده است که در نتیجه سرعت اجرای برنامه‌ها را بسیار بالا برده است.
   • فضای ذخیره‌سازی؛ میت‌بوک ایکس پرو 2019 علاوه بر حافظه‌ ذخیره‌سازی 256 یا 512 گیگابایتی SSD از نوع NVMe PCIe، اکنون با حافظه‌ یک ترابایتی نیز به فروش می‌رسد که از نرخ خواندن ترتیبی 3292.66 مگابایت بر ثانیه و نرخ نوشتن ترتیبی 2941.50 مگابایت بر ثانیه برخوردار است. ایسوس نیز Zenbook Pro خود را با یک ترابایت SSD NVMe PCle عرضه کرده که از همان نرخ خواندن و نوشتن ترتیبی برخوردار است.
   • عمر باتری؛ لپ‌تاپ Matebook X Pro ‌به یک باتری 57.4 وات‌ساعتی مجهز شده که هوآوی ادعا می‌کند که باتری این اولترابوک تا 13 ساعت شارژدهی خواهد داشت. ایسوس نیز با استفاده از باتری 6سلولی 96 وات‌ساعتی که برای Zenbook Pro خود در نظر گرفته، توانسته است عمر باتری را به بیش از 13 ساعت برساند.

در بررسی سخت‌افزار می‌توان به‌وضوح تفاوت عملکرد Matebook X Pro هوآوی را با Zenbook Pro ایسوس مشاهده کرد. باتوجه‌به پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی و حافظه رم، می‌توان گفت اولترابوک پرچم‌دار ایسوس با اختلاف، لپ‌تاپ پرچم‌دار هوآوی را پشت سر می‌گذارد.

لپ تاپ های ایسوس بهتر است یا هوآوی

برند هوآوی سعی کرده با تولید لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار وارد بازار لپ‌تاپ شده و این بار با اولترابوک‌های خود به رقابت با سایر برندهای جهانی پرداخته است. یکی از رقبای جدی هوآوی، برند ایسوس بوده که یدی طولانی در طراحی، تولید و عرضه لپ‌تاپ در جهان دارد.

هوآوی سعی کرده تا با خلاقیت و نوآوری در طراحی نوت‌بوک‌ها و قیمت پایین‌تر نسبت به سایر برندها، نظر کاربران به خود جلب کند؛ اما ایسوس باتکیه‌بر استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمندتر، آن دسته از کاربرانی را مورد هدف قرار داده که به دنبال یک لپ‌تاپ با عملکردی عالی هستند. در ادامه به بررسی کامل‌تر این دو برند خواهیم پرداخت.

مقایسه طراحی لپ تاپ های ایسوس با هوآوی

مقایسه طراحی کیبورد میت بوک ایکس پرو با زنبوک پرو

مسلماً ایسوس پس از سال‌ها حضور در بازار کامپیوتر و لپ‌تاپ سعی کرده است نقص‌های موجود در لپ‌تاپ‌های قدیمی را رفع کرده و دستگاه‌های جدید خود را باکیفیت ساخت بالاتر و طراحی جذاب‌تر به بازار عرضه کند. متأسفانه لپ‌تاپ‌های ایسوس از اقتصادی گرفته تا پرچم‌دار، علی‌رغم کیفیت ساخت بالا، وزن و ضخامت زیادی داشته که حمل‌ونقل آن را کمی دشوار می‌سازد.

از سویی دیگر هوآوی دقیقاً بر همین مسئله تمرکز کرده و لپ‌تاپ‌هایی با وزن بسیار کم و ابعادی جمع‌وجور تولید می‌کند که نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. هوآوی نیز مانند ایسوس از متریال ساخت باکیفیت برای لپ‌تاپ‌های خود بهره برده؛ اما از نظر نوآوری و خلاقیت در طراحی ساخت، یک‌قدم جلوتر از ایسوس است.

در طراحی کیبورد و ترک پد نیز هر دو برند عملکرد خوبی در تمامی رده لپ‌تاپ‌های تولید شده داشته و صفحه‌کلید جزیره‌ای که هر دو برند برای لپ‌تاپ‌های خود در نظر گرفته‌اند از دقت و سرعت بالایی برخوردار هستند. ترک پد، وب‌کم و اسپیکرهایی که این دو برند برای لپ‌تاپ‌های خود در نظر گرفته‌اند نیز به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که تجربه خوبی از کار با لپ‌تاپ را ارائه می‌دهد.

مقایسه نمایشگر لپ تاپ های ایسوس با هوآوی

نمایشگر بخشی است که بسیاری از کمپانی‌ها از آن غافل بوده و در تولید یک لپ‌تاپ اقتصادی از پنل‌های ضعیف‌تری استفاده می‌کنند. هوآوی نیز در ابتدای راه خود، دچار همین خطا شده بوده که به‌مرور این ضعف را جبران کرد و از سال 2019 شاهد لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر فوق‌العاده از این کمپانی بوده‌ایم.

ایسوس اما یکی از همان کمپانی‌هایی است که بیش‌تر تمرکز خود را رو سخت‌افزار گذاشته و توجه زیادی به نمایشگر ندارد؛ بنابراین همان‌طور که در بخش مقایسه لپ تاپ ایسوس با هوآوی شاهد بودید، هوآوی از نمایشگرهای واضح‌تر، شارپ‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به ایسوس برخوردار است.

در مجموع می‌توان گفت نمایشگرهایی که هر دو برند برای لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کنند قابل‌قبول است؛ اما هوآوی سعی کرده تا ضعف سخت‌افزاری خود را با ارائه نمایشگر قدرتمند جبران کند. در ادامه به بررسی سخت‌افزارهایی که این دو برند برای لپ‌تاپ‌های خود در نظر گرفته‌اند خواهیم پرداخت.

مقایسه سخت افزار لپ تاپ های ایسوس با هوآوی

مقایسه سخت افزار میت بوک ایکس پرو زنبوک پرو

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، ایسوس همواره سعی داشته تا با ارائه سخت‌افزار قدرتمند کاربرانی که به دنبال عملکرد بالای یک لپ‌تاپ هستند را به خود جذب کند؛ بنابراین می‌توان گفت ایسوس برای هیچ یک از لپ‌تاپ‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچم‌دار خود از سخت‌افزار ضعیف استفاده نکرده است.

هوآوی اما سعی کرده تا با میان‌رده نگه‌داشتن سخت‌افزار استفاده شده در لپ‌تاپ‌های خود، علاوه بر اینکه نیاز اغلب کاربران را از نظر قدرت پردازشی برطرف سازد، قیمت را نیز پایین نگه دارد. همان‌طور که در بخش مقایسه لپ تاپ ایسوس با هوآوی مشاهده کردید، هوآوی حتی برای لپ‌تاپ پرچم‌دار خود نیز از پردازنده، گرافیک و رم بالایی استفاده نکرده و به یک سخت‌افزار میان‌رده بسنده کرده است.

مقایسه قیمت لپ تاپ های ایسوس با هوآوی

سیاست کمپانی هوآوی مانند اغلب کمپانی‌های چینی، پایین نگه‌داشتن قیمت نهایی محصولات تولید شده‌شان است. هوآوی توانسته علی‌رغم حفظ کیفیت ساخت، قیمت را نیز پایین گنه دارد که در نتیجه به فروش بالایی دست پیدا کند. البته دقت داشته باشید که پایین نگه‌داشتن قیمت، منجر به استفاده از سخت‌افزار میان‌رده شده که حتی لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار این کمپانی نیز در این زمینه قادر به رقابت با کمپانی‌هایی نظیر ایسوس نیستند.

ایسوس اما قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به هوآوی دارد و تلاشی برای پایین نگه‌داشتن قیمت نیز نکرده است. بااین‌حال، این کمپانی با تولید لپ‌تاپ‌های اقتصادی سعی کرده است تا محصولاتی با قیمت پایین‌تر نیز عرضه کند که از مشخصات سخت‌افزاری و کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار و میان‎‌رده آن دارد.

 

سخن آخر

هوآوی علی‌رغم آنکه به‌تازگی لپ‌تاپ‌های برند خود را تولید و عرضه کرده است، توانسته باکیفیت ساخت عالی و طراحی خلاقانه به‌سرعت نظر کاربران را در سراسر دنیا به خود جلب کند و به یکی از رقبای سرسخت کمپانی‌های قدیمی مانند ایسوس تبدیل شود. بااین‌حال در کنار ویژگی‌های مثبت، برخی از کاستی‌های آن نیز باید در هنگام خرید موردتوجه قرار گرفته تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

 

پرسش‌های متداول

از نظر نمایشگر، Zenbook Pro ایسوس بهتر است یا Matebook X Pro؟

اگرچه نمایگر Zembook Pro از کیفیت پخش خوبی برخوردار است اما هوآوی Matebook X Pro از یک پنل IPS از نوع LTPS بهره می‌برد که از رزولوشن 2000 در 3000 پیکسل برخوردار است و به مراتب تصاویر باکیفیت‌تری را نمایش می‌دهد.

هوآوی در کدام بخش از لپ تاپ های خود بسیار عالی عمل کرده؟

بخش طراحی، همان بخشی است که هوآوی بسیار عالی عمل کرده و با حفظ کیفیت ساخت، وزن و ضخامت لپ‌تاپ‌های خود را کم کرده تا حمل و نقل آن نیز راحت باشد. 

سخت افزار لپ تاپ هوآوی بهتر است یا ایسوس؟

اگرچه سخت‌افزاری که هوآوی برای لپ‌تاپ‌های پرچمدار خود درنظر گرفته به راحتی قادر به اجرای اغلب نرم‌افزارهای پرچمدار است اما سخت‌افزار ایسوس با اختلاف بهتر از هوآوی است

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.