مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img
محبوب‌ترین پلتفرم گوش دادن به موسیقی آنلاین قطعا اسپاتیفای است که کاربران بسیاری در سراسر جهان دارد. اپل موزیک یکی از جدی‌ترین رقبای این سرویس به حساب می‌آید که در برخی از زمینه‌ها مانند کیفیت موسیقی عملکرد بهتری نسبت به Spotify دارد. در این مطلب سعی کردیم با بررسی این دو سرویس در حالت‌های مختلف، راهکار مناسبی به کاربران هنگام خرید اشتراک این دو سرویس ارائه دهیم.

اسپاتیفای (Spotify) و اپل موزیک (Apple Music) هر دو از نظر آرشیو موسیقی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند؛ اما انتخاب یکی از این دو سرویس محبوب کار دشواری به‌نظر می‌رسد، زیرا هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. در مقایسه Spotify و Apple Music برنده قطعی وجود ندارد و نمی‌توان به‌طور قطعی بیان کرد که اسپاتیفای از اپل موزیک بهتر است یا بالعکس.

خرید و مشاهده لیست قیمت روز گوشی آیفون از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در مقاله مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک تفاوت میان این دو سرویس محبوب استریم موسیقی را بازگو خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب راحت‌تری هنگام خرید اشتراک یکی از این دو سرویس داشته باشید.

مقایسه Spotify با Apple Music از نظر کیفیت صدا

یکی از تفاوت های قابل توجه Spotify و Apple Music کیفیت صدا است. حداکثر کیفیت صدایی که اسپاتیفای می‌تواند ارائه دهد به 320 کیلوبیت (Very High در تنظیمات) می‌رسد. با این حال، گزینه‌های با کیفیت پایین‌تری نیز وجود دارد که شامل جمله 24 کیلوبیت بر ثانیه (Low یا کم)، 96 کیلوبیت بر ثانیه (Normal یا معمولی) و 160 کیلوبیت بر ثانیه (High یا بالا) می‌شود و اگر می‌خواهید در مصرف اینترنت دیتای خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید یکی از آن‌ها را فعال کنید.

 علیرغم اینکه Spotify در استفاده از کیفیت صدای بهتر و بالاتر عقب مانده، اما از سال 2021 روی اضافه کردن پخش صوتی بدون افت کیفیت در یک طرح اختصاصی به نام Spotify HiFi کار کرده است. در طرف دیگر، اپل موزیک به راحتی کیفیت استریم اسپاتیفای را شکست می‌دهد؛ زیرا تا کیفیت 24 بیت/192 کیلوهرتز را پشتیبانی می‌کند که آن را به یکی از بهترین سرویس‌های پخش موسیقی برای علاقه‌مندان به کیفیت صدا تبدیل می‌کند.

حالت Spatial Audio اپل موزیک

 توجه داشته باشید که برای دسترسی به کیفیت صدای high-res lossless در اپل موزیک باید هدفون یا اسپیکری که به آیفون یا آیپد خود متصل می‌کنید، از این فرمت را پشتیبانی کند. از دیگر گزینه‌های کیفیت صدا در Apple Music می‌توان به 16 بیت/44.1 کیلوهرتز و 24 بیت/48 کیلوهرتز اشاره کرد. همچنین اگر می‌خواهید حجم اینترنتی که Apple Music استفاده می‌کند به حداقل برسد، می‌توانید گزینه کیفیت 256 کیلوبیت را فعال کنید.

لازم به ذکر است که اپل موزیک از قابلیت از حالت صدای فراگیر اپل با نام Spatial Audio پشتیبانی می‌کند که این فناوری توسط دالبی اتموس توسعه داده شده و حس قرار گرفتن در سینما را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

مقایسه برنامه اسپاتیفای با موزیک اپل از نظر آرشیو محتوایی

برنامه Spotify تنوع بی‌نظیری در محتوای صوتی دارد و آرشیو آن به ۸۲ میلیون آهنگ می‌رسد. همچنین در این بین می‌توان به پادکست و کتاب‌های صوتی نیز اشاره کرد. برخلاف اسپاتیفای، اپل موزیک فقط موسیقی درون خود دارد که آرشیو آن حدود 100 میلیون موزیک است و داخل آرشیو خود رادیوهای آنلاین از سراسر دنیا وجود دارد که می‌تواند هر لحظه به آن‌ها دسترسی داشت.

آرشیو اپل موزیک

با توجه به موارد گفته شده، اپل موزیک داخل آرشیو خود کتاب‌های صوتی و پادکست ندارد و برای گوش دادن به چنین محتوایی مجبور به استفاده از سرویس‌های Apple Books یا Apple Podcasts هستید که باید جداگانه بابت آن‌ها هزینه پرداخت کنید. با این حال از نکات مثبت اپل موزیک می‌توان به ایستگاه و برنامه‌های رادیویی دیجیتالی انحصاری این سرویس اشاره کرد که برخی از آن‌ها توسط هنرمندان معروف و محبوب دنیا میزبانی می‌شوند. 

همچنین Apple Music شامل موزیک ویدیو و اجراهای زنده می‌شود که در هیچ کدام از دیگر سرویس‌های پخش و استریم موزیک به چشم نمی‌خورد و این موضوع می‌تواند برگ برنده اپل موزیک مقابل اسپاتیفای باشد.

مقایسه دو برنامه موسیقی Apple Music با Spotify از نظر موزیک های پیشنهادی

روش معرفی موسیقی‌های جدید در هر کدام از سرویس‌های اپل موزیک و اسپاتیفای متفاوت است و هر کدام روش‌های مختلف خود را دارند. ابتدا از سرویس Spotify شروع می‌کنیم؛ این سرویس شامل شش فهرست به نام Daily Mix است که بر اساس سلیقه، موزیک‌های گوش کرده کاربر، ژانرهای مختلف، حالت‌های متفاوت و Decade Mix به شکل پلی لیست در می‌آیند که به‌صورت روزانه آپدیت می‌شوند تا کاربر با محتوای تکراری هیچگاه مواجه نشود.

همچنین دو لیست به نام‌های Discover Weekly و Release Radar وجود دارد که موزیک‌های جدید هنرمندان دنبال شده را به کاربر نمایش می‌دهد. در صفحه اصلی اسپاتیفای، پلی لیست‌های متعددی را می‌توان مشاهده کرد؛ اما این سرویس، یک تب اختصاصی (Made for You) به هر کاربر نیز ارائه می‌دهد.

تب Made for You به DJ با هوش مصنوعی مجهز شده است که لیستی از موزیک‌های لایک شده، هنرمندان دنبال شده و موزیک‌هایی که چندین بار گوش کردید، ارائه می‌دهد. علاوه بر این، Spotify بر اساس آهنگ‌هایی که قبلاً به فهرست خود اضافه کرده‌اید، موسیقی جدید پیشنهاد می‌کند.

آرشیو موسیقی اسپاتیفای

در طرف دیگر، اپل موزیک‌های مناسب کاربر را در تب Browse به نام Listen Now ارائه می‌دهد. در این تب می‌توان میکس‌، پلی لیست، موزیک، آلبوم و ایستگاه‌های رادیویی را مشاهده کرد. موزیک‌های شخصی‌سازی شده Apple Music به پلی لیست‌های Favorites (لایک شده‌ها)، !Get Up، Chill و میکس آهنگ‌های جدید تقسیم می‌شوند.

همچنین یک بخش Stations for You در تب Listen Now با ایستگاهی به نام خودتان، ایستگاه Discovery و چندین ایستگاه با هنرمندان مختلف دیده می‌شود که بسته به عادات کاربر تغییر می‌کند. این ایستگاه‌ها و لیست‌های پخش، پیدا کردن موسیقی جدید در Apple Music را آسان می‌کنند. با این حال برای دسترسی به محتوای جدید، اکثر اوقات باید به  Discovery Station اپل موزیک گوش دهید؛ زیرا به طور خاص برای این کار در نظر گرفته شده است.

در کل هر دو پلتفرم الگوریتم‌های شخصی‌سازی خود را دارند، اما طیف گسترده‌ای از کاربران ادعا می‌کنند که اسپاتیفای، بهترین الگوریتم را میان تمامی سرویس‌های استریم موسیقی دارد. در نظر داشته باشید که هر دو سرویس دارای آرشیو هنرمندان ایرانی هستند، اما آرشیو اسپاتیفای بسیار کامل‌تر است و در صورتی که به گوش کردن آثار هنرمندان ایرانی علاقه دارید Spotify می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

مقایسه سرویس استریم Spotify با Apple Music از نظر دسترسی

هر دو سرویس در iOS، macOS، iPadOS، Android و Windows در دسترس هستند. همچنین می‌توانید از طریق وب و چندین پلتفرم دیگر موسیقی خود را استریم کنید. با این حال، Spotify نسبت به Apple Music برتری دارد؛ زیرا در پلتفرم های بیشتری در دسترس است، از لینوکس گرفته تا سیستم عامل‌های تلویزیون هوشمند، کنسول‌های بازی، بلندگوهای هوشمند و موارد دیگر.

همچنین در نظر داشته باشید که سرویس اپل موزیک به‌صورت اختصاصی روی دستگاه‌های این شرکت و گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته است و نمی‌توان آن را روی دیگر پلتفرم‌ها استفاده کرد. علاوه بر این موارد، اسپاتیفای بر خلاف اپل Music توانایی ارائه پخش موسیقی به‌صورت همزمان روی چندین پلتفرم مختلف را دارد.

مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک از نظر تجربه استریم موسیقی

تجربه استریم موسیقی توسط Spotify نسبت به Apple Music بسیار بهتر است؛ به عنوان مثال، در Spotify به لطف Spotify Connect می‌توانید از یک دستگاه برای کنترل حالت پخش موسیقی در دستگاه دیگر استفاده کنید. همچنین Spotify Connect اجازه می‌دهد تا صدا را از یک دستگاه به دستگاه دیگر انتقال داد. برای مثال می‌توانید موزیک پخش شده روی گوشی موبایل خود را به تلویزیون هوشمند منتقل کرد. البته توجه داشته باشید که این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو دستگاه روی یک شبکه متصل باشند.

متاسفانه، اپل موزیک توانایی انتقال صدا را روی دستگاه‌های مختلف حتی زمانیکه از آیفون و مک بوک استفاده می‌کنید، ندارد. فقط این سرویس از قابلیت Handoff پشتیبانی می‌کند که در واقع قابلیت کنترل موسیقی پخش شده روی هوم پاد (HomePod) از طریق آیفون با استفاده از AirPlay است. اما بر خلاف اسپاتیفای، با استفاده از قابلیت Handoff پخش موزیک‌ها روی دستگاه‌های مختلف اپل با یکدیگر همگام‌سازی نمی‌شوند و هر دستگاه Session مختلف خود را خواهند داشت.

پخش موزیک اسپاتیفای

اسپاتیفای قابلیتی مانند شبکه‌های اجتماعی دارد که باعث می‌شود تجربه گوش کردن به موسیقی یا به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دوستان و آشنایان بسیار دلنشین‌تر شود. به عنوان مثال، می‌توانید پلی لیست مشترکی را در Spotify ایجاد کنید. قابلیتی به نام Blend وجود دارد که اجازه می‌دهد سایر کاربران را دعوت و Playlist سفارشی ایجاد کنید تا از ترکیب سلیقه موسیقی دوستان خود لذت ببرید.

با توجه به موارد گفته شده، اگر از طرفداران اکوسیستم اپل نیستید، اسپاتیفای تجربه بسیار بهتری را در بخش استریم و پشتیبانی از پتلفرم‌های مختلف ارائه می‌دهد. سرویس اپل موزیک به‌خوبی برای دستگاه‌های اپل بهینه شده است، اما اسپاتیفای تجربه بصری بسیار بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مقایسه قیمت و هزینه اشتراک اسپاتیفای با اپل موزیک

اسپاتیفای به عنوان یکی از بهترین سرویس‌های استریم موسیقی رایگان شناخته می‌شود که برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارید. نسخه رایگان این برنامه برای فعالیت خود به کاربران تبلیغات نمایش می‌دهد و چنانچه این تبلیغات برایتان آزاردهنده هستند می‌توانید اشتراک اسپاتیفای را خریداری کنید.

سرویس Spotify در حال حاضر اشتراک خود را در سه نوع به فروش می‌رساند که شامل نسخه استاندارد تک کاربره (10.99 دلار در ماه)، دو کاربره (14.99 دلار در ماه) و فمیلی (16.99 دلار در ماه) می‌شود و با خریداری اشتراک فمیلی به اسپاتیفای Kids نیز دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین این پلتفرم محبوب برای دانشجویان تخفیف‌های جداگانه نیز ارائه می‌دهد که هزینه اشتراک Spotify را به 5.99 دلار در ماه کاهش می‌دهد که با خرید این پلن به پلتفرم استریم فیلم Hulu نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

از طرف دیگر استفاده از اپل موزیک به هیچ عنوان رایگان نیست و ارزان‌ترین طرح آن یعنی Apple Music Voice که قابلیت‌های کمی دارد از 4.99 دلار شروع می‌شود. نسخه استاندارد قیمت (10.99 دلار در ماه) و فمیلی قیمت (16.99 دلار در ماه) دارد. اپل موزیک برای دانشجویان نیز تخفیف در نظر گرفته است با پرداخت 5.99 دلار در ماه می‌توانید از +Apple TV نیز استفاده کنید.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص اپل اسپاتیفای و اپل موزیک

از قابلیت‌های انحصاری Spotify می‌توان به خرید کتاب‌ها صوتی، تماشای پادکست‌های ویدیویی و ساخت پلی لیست‌های مشترک با دوستان اشاره کرد. همچنین می‌توان به اجرای زنده هنرمندان نیز دسترسی داشت و در نهایت می‌توانید آهنگ‌های خود را در اسپاتیفای آپلود کرده و برای دیگران به اشتراک بگذارید.

لوگوی اسپاتیفای

اپل موزیک نیز چندین قابلیت برجسته دارد که برنامه اسپاتیفای از آن‌ها بهره نمی‌برد. این قابلیت‌ها شامل Apple Music Sing، پلی لیست برترین آثار جهان که بر اساس شهر و کشور می‌توان مشاهده کرد، می‌شود و در نهایت توانایی گوش دادن به موسیقی با استفاده از SharePlay هنگام تماس‌های فیس‌تایم نیز وجود دارد که می‌توانید با دوستان خود موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید.

همچنین قابلیت پخش موزیک ویدیو زنده به‌صورت ۲۴ ساعته، مستندهای کوتاه، مصاحبه با هنرمندان، پشت صحنه و اجرای زنده در قالب‌های صوتی و تصویری به چشم می‌خورد. علاوه بر این موارد، در صورت خریداری کردن اشتراک اپل موزیک به‌جز طرح Voice می‌توانید به Apple Music Classical نیز دسترسی داشته باشید که به آثار موسیقی کلاسیک اختصاص یافته است.

اسپاتیفای بخریم یا اپل موزیک؟

Apple Music بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهد، ویژگی‌های منحصر به‌فرد متنوعی دارد که شامل موزیک ویدیوها و ایستگاه‌های رادیویی است. از طرف دیگر Spotify شامل موسیقی، کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها است که می‌توان به‌صورت رایگان نیز به آن‌ها دسترسی داشت. همچنین اسپاتیفای از سیستم عامل‌های مختلف بیشتری پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های مناسب شبکه‌های اجتماعی بهتری دارد. از نظر تجربه شنیداری، Spotify بهترین تجربه و الگوریتم پیشنهاد موسیقی نیز بسیار بهتر از اپل موزیک عمل می‌کند.

برای جمع‌بندی مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک، توجه داشته باشید که هر دو سرویس تجربه شنیداری بسیار خوبی را برای کاربران فراهم می‌کنند؛ اما برای انتخاب مناسب‌ترین سرویس باید ابتدا بودجه خود را تعیین کرده و سپس تعداد دستگاه‌هایی که قصد استفاده از آن را دارید در نظر بگیرید.

با این حال برای اکثر کاربران، سرویس Spotify می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ اما اگر از طرفداران اپل هستید، استفاده از Apple Music می‌تواند برایتان انتخاب معقول‌تری باشد. به‌نظر شما بهترین سرویس استریم موسیقی کدام است؟ اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ پاسخ‌های خود را در بخش نظرات برایمان بنویسید.

پرسش‌های متداول

قیمت اشتراک اسپاتیفای چقدر است؟

اشتراک Spotify را در سه مدل  استاندارد تک کاربره (10.99 دلار در ماه)، دو کاربره (14.99 دلار در ماه) و فمیلی (16.99 دلار در ماه)خریداری کرد.

قیمت اپل موزیک در ماه چقدر است؟

اشتراک سرویس Apple Music از 4.99 دلار شروع می‌شود و تا نسخه استاندارد قیمت (10.99 دلار در ماه) و فمیلی قیمت (16.99 دلار در ماه) ادامه پیدا می‌کند.

آرشیو موسیقی کدام پلتفرم اسپاتیفای یا اپل موزیک بیشتر است؟

برنامه اسپاتیفای آرشیو 80 میلیونی از موسیقی، پادکست و کتاب‌های صوتی دارد، در حالی که آرشیو اپل موزیک به 100 میلیون موسیقی می‌رسد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.