بهترین فیلم های سینمای کلاسیک


مهزاد اباذری
نظرات 0
content-main-img
بهترین فیلم های سینمای کلاسیک، همچنان طلایه‌دار دوران طلایی هالیوود هستند که حتی گذر زمان هم گَردی بر نام درخشان آن‌ها ننشانده است.

بهترین فیلم های سینمای کلاسیک، عصر طلایی هالیوود را رقم زدند که از آن به عنوان دوران شکوفایی سینما هم یاد می‌شود. در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰، سینمای صامت رو به افول رفت و سینمای کلاسیک در هالیوود جای آن را گرفت و به مرور زمان نیز توسعه پیدا کرد. رفته‌رفته این سبک قدرتمند در سراسر جهان ریشه دواند و در کشورهایی مانند فرانسه و سوئد نیز فیلم‌های درخشانی در این سبک روایی تولید و اکران شدند.

خرید و مشاهده قیمت لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی کالاتیک

می‌توان گفت شاخصه اصلی فیلم های سینمای کلاسیک قصه و داستان است؛ به بیان دیگر، سینمای کلاسیک بر مبنای قصه شکل می‌گیرد. عاشقان سینمای کلاسیک با این قصه‌ها همراه می‌شوند و در لایه‌های عمیق احساسی با داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. مفاهیمی مانند عشق، نفرت، سرخوردگی، تلاش و پایداری در سینمای کلاسیک جاری است که فراتر از بُعد زمان و در هر دورانی، قلب بینندگان را تسخیر می‌کند.

بهترین فیلم های سینمای کلاسیک بارها و بارها توسط شیفتگان سینما مشاهده شده‌اند، اما همچنان به همان میزان سال‌های اولیه اکران تاثیرگذار هستند و بیننده را جادو می‌کنند.

بهترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای جهان

علی‌رغم درخشش فیلم‌های مدرن روی پرده سینما، فیلم‌های کلاسیک همچنان تاثیرگذار و تماشایی هستند و گذر زمان گویی بیش از گذشته ارزش آن‌ها را نمایان کرده است. عناصر مختلفی سبب می‌شوند که یک فیلم بر عنصر بی‌رحم زمان غلبه کرده و در طول سالیان بدرخشد و افراد بسیاری را با خود همراه کند.

به عنوان مثال، گاهی بازی یک بازیگر در فیلم به‌قدری باورپذیر و فراموش‌ناشدنی است که در ذهن تاریخ سینمای جهان حک می‌شود؛ گاهی نیز کارگردانی یا فیلم‌نامه، اثری را در جایگاهی متفاوت نسبت به دیگر آثار قرار می‌دهد.

با این وصف، برخی از این فیلم‌ها شایستگی آن را دارند که در فهرست بهترین فیلم های سینمای کلاسیک قرار بگیرند. اگر علاقه‌مند به تماشای بهترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای جهان هستید، 5 فیلم شاهکار کلاسیک که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانند بهترین گزینه برای شروع باشند.

۱- کازابلانکا

  • سال اکران: ۱۹۴۲
  • ژانر: درام عاشقانه
  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • بازیگران: همفری بوگارت، اینگرید برگمان

عشق به عنوان یکی از ارزش‌های انسانی این قدرت را دارد که بر احساسات دیگر چیره شود؛ این پیوند درونی، معمولا در بزنگاه‌های حساس، مبنای تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ها در زندگی افراد است؛ اما گاهی اوقات انسان‌ها در شرایطی قرار می‌گیرند که ممکن است به ناچار عشق را نیز فدا کنند و از آن بگذرند.

«کازابلانکا» به عنوان یک شاهکار سینمای کلاسیک توانسته است عشق در روابط شخصی را در برابر عشق به هم‌نوع و میهن قرار دهد و بگوید زمانی در زندگی فرامی‌رسد که انسان‌ها باید به ارزش‌هایی فراتر از نیازها و امیال شخصی خود فکر کنند؛ جایی در زندگی که انسان ناچار می‌شود به هدفی والاتر و ارزشمندتر بیندیشد.

فیلم کازابلانکا

کازابلانکا که در سال ۱۹۴۲ روی پرده نقره‌ای رفت، موفق شد با اکران اولیه در آمریکا حدود ۳.۷ میلیون دلار فروش داشته باشد که به نسبت آن سال‌ها رقم بسیار قابل توجهی است. این فیلم به عشقِ شعله‌ور شده میان ریک و السا می‌پردازد که پس از گذشت چندسال دوباره رو به روی هم قرار می‌گیرند و این دیدار غلیان دوباره‌ی احساسات آن دو را به همراه دارد.

فضای فیلم در سال‌های جنگ جهانی دوم شکل می‌گیرد و لطافت عشق و خشونت جنگ را رو به روی هم قرار می‌دهد. جایی که انسان‌ها مجبور به انتخاب می‌شوند و هر لحظه‌ای که می‌گذرد تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است. این فیلم موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار شد و پس از گذشت سال‌ها از خلق این شاهکار بی‌بدیل، همچنان یکی از صدرنشینان بهترین فیلم های سینمای کلاسیک است.

۲- همشهری کین (Citizen Kane)

  • سال اکران: ۱۹۴۱
  • ژانر: درام معمایی
  • کارگردان: اورسن ولز
  • بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور

تمامی شیفتگان سینمای کلاسیک، حداقل یک بار به تماشای شاهکار تمام دوران‌ها، یعنی «همشهری کین» نشسته‌اند. این درام آمریکایی که یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخ سینما محسوب می‌شود، راوی گره‌گشایی از آخرین کلام «چارلز فاستر» در لحظه مرگ است.

«فاستر کین» روزنامه‌نگاری کهن‌سال و متمول است که هرآنچه بخواهد بی‌درنگ برای او فراهم می‌شود. او در لحظه آخر عمر خود عبارت «غنچه رز» را بر زبان می‌آورد که اطرافیان را وامی‌دارد تا از این کلمات رازآلود رمزگشایی کنند.

همشهری کین

شاید جالب باشد که بدانید، اکران اول این فیلم در سال ۱۹۴۱ با موفقیت همراه نبود و مورد استقبال عموم نیز قرار نگرفت. پس از گذشت ۱۵ سال، برخی از منتقدین فرانسوی به فیلم همشهری کین پرداختند. تمجید افرادی مانند آندره بازن، منتقد و نظریه‌پرداز نامدار فرانسوی سبب شد که توجه‌ها به این فیلم جلب شده و یک‌بار دیگر روی پرده سینما برود. این بار همشهری کین با استقبال چشم‌گیری مواجه شد و توانست شکست قبلی خود در گیشه را جبران کند.

آندره بازن معتقد بود اورسون ولز با ساخت همشهری کین، فیلم‌سازی را دوباره ابداع کرده است.

این فیلم از جهات مختلفی مانند فیلم‌برداری، موسیقی متن و تدوین ستایش شده و جوایز و افتخارات متعددی مانند اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را به خود اختصاص داده است. همشهری کین از نظر ارزش تاریخی، زیبایی‌شناختی و فرهنگی یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای کلاسیک تلقی می‌شود و به همین سبب در فهرست میراث ملی سینمایی آمریکا قرار گرفته است.

۳- بر باد رفته

  • سال اکران: ۱۹۳۹
  • ژانر: درام عاشقانه
  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • بازیگران: کلارک گیبل، ویوین لی، لزلی هاوارد

«برباد رفته» عاشقانه‌ای ناآرام است که در میانه‌‌ی جنگ داخلی آمریکا شعله‌ور می‌شود. این ملودرام عاشقانه و حماسی، وجه دیگری از جنگ را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد در کشاکش نبرد نیز زندگی همچنان جریان دارد.

این فیلم روایتگر سرگذشت دختری جوان، سرکش و پرشور به نام اسکارلت اوهارا است که در «تارا»، مزرعه پدر ثروتمند خود زندگی می‌کند. او که لبریز از شور جوانی است تصمیم می‌گیرد عشق مخفیانه خود به اشلی ویلکس را آشکار کرده و مانع ازدواج او با ملانی شود. در این میان رت باتلر که شاهد این اعتراف جسورانه است، مجذوب اسکارت می‌شود و ماجراهای بعدی رقم می‌خورد.

فیلم بر باد رفته

بر باد رفته یک شاهکار درخشان در سینمای کلاسیک آمریکا محسوب می‌شود که حتی اگر مخاطب جدی سینما هم نباشید به احتمال زیاد یک‌بار آن را دیده‌اید. این اثر ماندگار، با دریافت ۸ جایزه اسکار رکورد دار بیشترین تعداد دریافت جوایز اسکار بود که در سال ۱۹۵۸ این افتخار را به فیلم ژی‌ژی واگذار کرد.
با این حال «بر باد رفته» هم‌چنان یکه‌تاز دنیای فیلم‌های کلاسیک است و پس از گذشت حدود ۸۴ سال همچنان بینندگان را مسخ و مسحور خود می‌کند.

۴- خوب، بد و زشت

  • سال اکران: 1966
  • ژانر: وسترن اسپاگتی
  • کارگردان: سرجو لئونه
  • بازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف، ایلای والاک

کابوی‌ها به عنوان سمبل غرب آمریکا در قرن نوزدهم، نقش پررنگی در سینمای هالیوود داشته‌اند، تا جایی که ژانری را به عنوان «وسترن» به خود اختصاص دادند. در آن روزگار، روح مبارزه در غربِ وحشی جاری بود و این روحیات سرکش و خوی مبارزه‌جویانه به بهترین شکل در فیلم‌های وسترن به تصویر کشیده شده‌اند. فیلم «خوب، بد و زشت» که به عنوان یکی از محبوب‌‌ترین فیلم‌های ژانر وسترن جایگاه خود را تثبیت کرده، توسط سرجو لئونه کارگردانی شده است.

فیلم خوب، بد و زشت

نکته جالب توجه در خصوص این فیلم و کارگردان ایتالیایی آن این است که سرجو لئونه حتی یک بار نیز آمریکا را از نزدیک ندیده بود؛ با این حال توانست به گونه‌ای فیلم‌های وسترن را جلوی دوربین ببرد که گویا تمام عمرش را در غرب وحشی گذرانده است.

سبک فیلم‌های وسترن سرجو لئونه کارگردان ایتالیایی را «وسترن اسپاگتی» می‌نامند.

فیلم خوب، بد و زشت داستان زندگی سه کابوی کلاهبردار را روایت می‌کند که هر کدام به شیوه‌ای در پی به دست آوردن پول هستند. شخصیت «خوب» که کلینت ایستوود ایفاگر آن است به همراه «زشت» با بازی ایلای والاک از راه خلاف و گمراه کردن کلانترها نقشه‌های خود را عملی کرده و از این راه پول درمی‌آورند.
در این میان «بد» به دنبال یافتن گنج است و یک اتفاق سبب می‌شود که «خوب» و «زشت» نیز از وجود این گنجینه باخبر شده و هر سه به دنبال یافتن آن بروند. اتفاقات مختلف باعث می‌شود که آن‌ها نشانی‌های دقیق‌تری از محل قرار گرفتن گنج به دست بیاورند و رقابت شدیدتری بین آن‌ها دربگیرد.

یکی از درخشان‌ترین وجوه این اثر ماندگار، فیلم‌برداری آن است که سبب شده علاقه‌مندان به سینما، خصوصا سینمای کلاسیک از کلوزآپ‌ها و نماهای بلند فیلم خوب، بد و زشت به عنوان شاهکاری در زمینه فیلم‌برداری یاد کنند. اگر از علاقه‌مندان به ژانر وسترن هستید، می‌توانید به تماشای فیلم «خوب، بد و زشت» بنشینید که یکی از بهترین فیلم های سینمای کلاسیک جهان است.

۵- لورنس عربستان

  • سال اکران: 1962
  • ژانر: درام تاریخی-حماسی
  • کارگردان: دیوید لین
  • بازیگران: پیتر اوتول، آنتونی کوئین، عمر شریف

«لورنس عربستان» یکی دیگر از بهترین فیلم های سینمای کلاسیک است که بر اساس زندگینامه خودنوشت توماس ادوارد لورنس روی پرده سینما رفته است. تی.ای لورنس یک افسر نظامی و نویسنده اهل انگلستان بود که در سال‌های جنگ جهانی اول، داوطلبانه به ارتش پیوست تا به عنوان مستشار نظامی بریتانیا در عربستان به خدمت بپردازد.

فیلم لورنس عربستان
او که به فرهنگ قبایل عرب علاقه بسیاری نشان می‌داد، موفق شد با فراگرفتن زبان عربی به مردم بومی حجاز نزدیک شده و با متحد کردن قبایل عرب، امپراتوری عثمانی را به عقب براند. داستان فیلم لورنس عربستان نیز بر همین اساس شکل گرفته و به شکلی حماسی، زندگی تی.ای لورنس را روایت می‌کند. این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و توانست هفت عدد از آن‌ها را به خود اختصاص بدهد.

اکران فیلم لورنس عربستان که یکی از بهترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود، تحسین منتقدین را به همراه داشت. این فیلم در نظرسنجی‌های مختلف به عنوان یکی از برترین آثار سینمای کلاسیک شناخته شده است. با توجه به میزان محبوبیت این اثر ماندگار، می‌توان آن را در فهرست پر بیننده ترین فیلم های جهان نیز قرار داد.

سخن آخر

بهترین فیلم‌ های کلاسیک دنیا، آثاری درخشان و بی‌رقیب هستند که پس از گذشت سال‌ها از تولید و اکران، همچنان افراد را مجذوب خود می‌کنند. اگر از مخاطبان جدی سینمای جهان باشید، حتما بسیاری از این فیلم‌ها را مشاهده کرده‌اید، اگر هم قصد دارید به خیل عظیم شیفتگان سینمای کلاسیک بپیوندید، فیلم‌هایی که معرفی شدند، می‌توانند بهترین انتخاب برای شروع باشند. به عنوان مثال فیلم بر باد رفته و کازابلانکا دو اثر بی‌رقیب هستند که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تماشا کنید.

پرسش‌های متداول

بهترین فیلم های سینمای کلاسیک کدام هستند؟

بهترین فیلم های سینمای کلاسیک که دوران طلایی هالیوود را رقم زده‌اند شامل شاهکارهایی مانند بر باد رفته، کازابلانکا، همشهری کین و لورنس عربستان می‌شود.

فیلم کلاسیک لورنس عربستان بر چه مبنایی ساخته شده است؟

لورنس عربستان بر مبنای زندگینامه خودنوشت توماس ادوارد لورنس ساخته شده است.

سبک وسترن اسپاگتی به چه معنا است؟

فیلم‌های کارگردان ایتالیایی که در ژانر وسترن ساخته می‌شوند، به نام «وسترن اسپاگتی» شناخته می‌شود که تلفیقی از فرهنگ ایتالیا و آمریکا است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.