روش تشخیص نوع cpu گوشی


مهزاد اباذری
نظرات 0
content-main-img
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر تراشه را پردازنده مرکزی آن تشکیل می‌دهد، چرا که وظیفه اصلی پردازنده، پردازش‌های منطقی و محاسباتی است؛ به بیانی ساده‌تر، سی پی یو ارتباط مستقیمی با سرعت انجام دستورات و خواسته‌های کاربران دارد.

گوشی‌های هوشمند اندروید به فراخور مدل و رده‌بندی قیمتی که دارند با سی پی یوهای متفاوتی به بازار جهانی عرضه می‌شوند. اگر یکی از دارندگان گوشی‌های اندروید هستید، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که پردازنده گوشی من چیست؟ برای تشخیص نوع پردازنده اندروید، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد.

شاید تصور کنید روش تشخیص نوع CPU گوشی کار دشواری باشد؛ اما روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند کمک می‌کنند به راحتی CPU گوشی اندرویدی را تشخیص دهید.

CPU چیست؟

واحد پردازش مرکزی یا همان CPU (Central Processing Unit) قطعه سخت‌افزاری کوچکی است که در گوشی‌های هوشمند وظیفه پردازش و تحلیل داده‌ها را برعهده دارد که بر همین اساس «پردازنده» نیز نامیده می‌شود.

پردازنده‌ها معمولا ساختار یکسانی ندارند و از نظر طراحی و معماری داخلی با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال معماری ARM یکی از معروف‌ترین معماری‌های پردازنده است. تفاوت در ساختار پردازنده، بر عملکرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؛ به همین ترتیب هریک از پردازنده‌ها در گوشی‌های هوشمند عملکرد متفاوتی را از خود نشان می‌دهند.

خرید انواع گوشی موبایل

cpu سی پی یو چیست

منظور از عملکرد CPU چیست؟

در واقع عملکرد یک پردازنده را می‌توان در تعداد و کلاک هسته‌های آن محاسبه کرد.

نمونه اول پردازنده‌ها ابتدا دارای یک هسته بودند که به مرور زمان توسعه پیدا کردند و در حال حاضر، پردازنده‌ها از چند هسته تشکیل می‌شوند. به عنوان مثال برخی از پردازنده‌ها شش هسته‌ای هستند و برخی دیگر هشت هسته‌ای. این هسته‌ها با پردازش موازی دستورات، سرعت عملکرد گوشی هوشمند را افزایش داده و به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها کمک می‌کنند.

منظور از عملکرد cpu چیست

اما ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه می‌توان از قدرت پردازش یک هسته اطلاع پیدا کرد؟ یکی از فاکتورهایی که در توان پردازشی هسته‌های پردازنده تاثیر بالایی دارد، فرکانس هسته یا همان کلاک ریت (Clock Rate) است. درحقیقت هر پردازنده در فرکانس مشخصی پردازش می‌کند و هرچه این فرکانس بالاتر باشد، قدرت پردازش آن پردازنده نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. این فرکانس نشان می‌دهد که پردازنده با چه سرعتی قادر است هر بیت اطلاعات را تحلیل و پردازش کند.

این تفاوت در تعداد هسته‌ها، فرکانس آن‌ها و درنهایت قدرت پردازش و عملکرد آن‌ها در انتخاب آن‌ها در گوشی‌های مختلف تعیین‌کننده است. به عنوان مثال برخی از آن‌ها در گوشی‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر در گوشی‌های پرچمدار. همانطور که گفته شد نیز این تفاوت به نحوه عملکرد، میزان پیچیدگی معماری و قدرت پردازش آن‌ها مربوط می‌شود که در قیمت نهایی گوشی هوشمند نیز تاثیرگذار است.

محبوب‌ترین SoCها

برخی از تراشه‌ها با توجه به عملکرد و قابلیت‌های خود نسبت به دیگر مدل‌ها شناخته‌شده‌تر هستند. در این بخش با توجه به میزان اهمیت تراشه‌ها، پنج مورد از بهترین چیپ‌های گوشی موبایل را به شما معرفی می‌کنیم.

1- کوالکام اسنپدراگون: یکی از برترین و پراستفاده‌ترین خانواده‌های سیستم روی چیپ، اسنپدراگون است که توسط کمپانی کوالکام تولید می‌شود. می‌توان گفت کمپانی کوالکام با ارائه این محصول، بخش عمده‌ای از بازار گوشی‌های موبایل را در انحصار خود درآورده است. یکی از ویژگی‌های این تراشه پرقدرت و محبوب، مصرف کم انرژی است.

2- مدیاتک: مدیاتک یک شرکت تایوانی است که در زمینه تولید سیستم روی چیپ (SoC) برای گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۰۷ شروع به تولید تراشه برای گوشی‌های هوشمند و غیرهوشمند کرد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان به شمار می‌رود.

3- انویدیا تگرا: یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین خانواده‌های سیستم روی تراشه «تگرا» نام دارد که از طرف کمپانی انویدیا طراحی و تولید می‌شود. این تراشه مبتنی بر معماری ARM‌ است و به همین دلیل مصرف انرژی کمی دارند.

4- اگزینوس: اگزینوس یک سیستم روی چیپ بسیار معروف و قدرتمند است که توسط کمپانی سامسونگ توسعه پیدا کرده است.

5- HiSilicon Kirin: تراشه‌های HiSilicon Kirin نیز که توسط کمپانی هوآوی تولید می‌شوند از بهترین سیستم روی چیپ‌های موجود در بازار جهانی هستند. این شرکت در چین واقع شده و محصولات آن مبتنی بر معماری ARM‌ هستند.

محبوب‌ترین SoCها

پردازنده گوشی من چیست؟

همانطور که پیشتر هم ذکر شد، با توجه به اهمیت بالای پردازنده در عملکرد گوشی‌های هوشمند، ممکن است این سوال برای برخی از افراد مطرح شود که پردازنده گوشی من چیست؟ یا تشخیص نوع پردازنده اندروید چگونه است؟ در ادامه شش روش تشخیص نوع CPU گوشی را شرح می‌دهیم:

1.   تشخیص نوع سی پی یو با برنامه DevCheck

برنامه DevCheck برای دیدن مشخصات سخت‌افزاری گوشی سامسونگ و به طور کلی تمامی گوشی‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه رایگان علاوه‌بر تشخیص نوع CPU گوشی، اطلاعات دیگری درباره پردازنده گرافیکی، سیستم عامل، اطلاعات سیم‌کارت و رم گوشی هوشمند را نیز به شما ارائه می‌دهد.

۱- برای استفاده از این برنامه، ابتدا آن را دانلود و نصب نمایید.

۲- پس از ورود به برنامه روی قسمت داشبورد ضربه بزنید.

۳- پس از آن وارد بخش Hardware شوید.

پس از آن در قسمت Processor اطلاعات مورد نیاز شما از قبیل مدل پردازنده و تعداد هسته‌های آن را مشاهده خواهید کرد.

این برنامه همچنین قادر است سرعت پردازنده گوشی اندروید را نیز اعلام کند. برای دریافت این اطلاعات مجددا به قسمت داشبورد وارد شوید و در قسمتCPU Status از سرعت پردازنده گوشی خود آگاه شوید.

2.   تشخیص نوع پردازنده گوشی با برنامه CPU X

یک روش دیگر برای تشخیص نوع CPU گوشی، استفاده از برنامه CPU X است. این برنامه نیز مانند برنامه قبلی اطلاعات جامعی را راجع به پردازنده و به طور کلی سخت‌افزار گوشی اندروید در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱- برای استفاده از برنامه CPU X ابتدا آن را دانلود و نصب نمایید.

۲- وارد برنامه شوید.

۳- تب مربوط به سی پی یو را باز کنید.

۴- در این صفحه اطلاعات لازم درمورد پردازنده و تعداد هسته‌های آن را می‌توانید مشاهده کنید.

با باز کردن قسمت Memory نیز می‌توانید به اطلاعات مربوط به سخت‌افزار گوشی موبایل دست پیدا کنید.

3.   تشخیص نوع CPU گوشی با برنامه Inware

برای تشخیص نوع پردازنده گوشی موبایل، می‌توانید از برنامه Inware نیز کمک بگیرید. Inware یکی از بهترین و دقیق‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توانید برای اطلاع از مشخصات سخت‌افزاری گوشی اندرویدی خود از آن استفاده کنید.

۱- برای شناسایی نوع پردازنده گوشی برنامه Inware را دانلود و راه‌اندازی کنید.

۲- وارد قسمت Hardware شوید.

در این قسمت تمامی اطلاعات مربوط به CPU را مشاهده خواهید کرد.

4.   تشخیص پردازنده گوشی با اپلیکیشن CPU Info

یک روش دیگر برای تشخیص مدل پردازنده گوشی اندرویدی، استفاده از برنامه CPU Info است. این برنامه نیز به شما کمک می‌کند به راحتی بتوانید اطلاعات مورد نیاز پیرامون CPU و به طورکلی سخت‌افزار گوشی خود را به دست آورید.

۱- برای استفاده از این برنامه نیز ابتدا آن را دانلود و راه‌اندازی کنید.

۲- وارد برنامه شده سپس روی گزینه CPU ضربه بزنید.

در این قسمت اطلاعات لازم درمورد نوع پردازنده گوشی اندروید را مشاهده خواهید کرد.

5.   برنامه تشخیص نوع پردازنده گوشی Phone Tester

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که قصد داریم برای تشخیص نوع CPU گوشی معرفی کنیم، برنامه Phone Tester است. این برنامه نیز امکان دسترسی شما به تمامی اطلاعات لازم درخصوص سخت‌افزار گوشی‌های اندرویدی را فراهم می‌کند.

همچنین می‌توانید با کمک Phone Tester اطلاعات دیگری درمورد صفحه نمایش، وای فای، سنسور مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج و مواردی از این دست را نیز به دست آورید.

پس از نصب این برنامه وارد آن شده و در قسمت System Information تمامی اطلاعات مربوط به سخت‌افزار گوشی اندرویدی خود را مشاهده کنید.

پردازنده گوشی من چیست

6.   شناسایی نوع CPU با برنامه Device Info HW

روش دیگری که می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات سخت‌افزاری گوشی موبایل از آن استفاده کنید، برنامه Device Info HW است. این برنامه نیز اطلاعات دقیقی را درمورد نوع پردازنده گوشی اندرویدی، مشخصات SoC، رم همچنین اطلاعات نرم‌افزاری گوشی موبایل را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مشاهده اطلاعات گوشی خود وارد این برنامه شده و در قسمت General، تمامی اطلاعات لازم درمورد CPU را مشاهده کنید.

7.   استفاده از برنامه My Device-Device info

برنامه دیگری که می‌توانید از آن برای تشخیص نوع پردازنده گوشی اندرویدی استفاده کنید، برنامه My Device است. این برنامه نیز پس از نصب و راه‌اندازی روی گوشی اندرویدی قابل استفاده است.

برای مشاهده اطلاعات وارد قسمت منو شوید سپس روی گزینه CPU ضربه بزنید.

در این قسمت اطلاعات لازم برای تشخیص نوع CPU گوشی موبایل قابل مشاهده است.

8.   تشخیص نوع سی پی یو با برنامه تشخیص پردازنده گوشی‌های اندروید Device Info

یکی دیگر از راه‌های تشخیص نوع پردازنده گوشی اندروید، استفاده از برنامه Device Info است.

نرم‌افزار Device Info نیز مانند سایر برنامه‌هایی که معرفی کردیم، اطلاعات کاملی را درمورد سخت‌افزار گوشی اندروید در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از طریق آن نوع CPU گوشی خود را تشخیص دهید.

برای استفاده از این برنامه نیز ابتدا آن را دانلود و صبر نمایید و وارد آن شوید.

در مرحله بعد روی گزینه CPU ‌ضربه بزنید و اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

9.   تشخیص نوع CPU گوشی اندرویدی با برنامه CPU-Z | بهترین برنامه تشخیص پردازنده

شاید بتوان گفت بهترین و معروف‌ترین برنامه برای تشخیص نوع CPU گوشی اندروید، نرم‌افزار CPU-Z است. این برنامه با دقت بسیار بالایی عمل می‌کند و اطلاعات مورد نیاز کاربر برای تشخیص نوع CPU گوشی اندروید را در اختیار او قرار می‌دهد. برای استفاده از این برنامه می‌توانید آن را به رایگان دانلود و نصب نمایید.

در مرحله بعد برنامه را باز کنید.

روی تب CPU ضربه بزنید و در این قسمت با توجه به اطلاعات درج شده، نوع پردازنده گوشی اندرویدی را تشخیص داده و مشاهده کنید.

از کجا بفهمیم گوشی اسنپدراگون است؟

همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد، پردازنده‌ها بخشی از یک سیستم گسترده‌تر به نام تراشه یا همان SoC هستند. به بیان دیگر هر SoC از یک پردازنده، رم، ISP، مودم، NPU، APU و GPU ساخته می‌شود. با این حال با توجه به برچسب قیمتی محصول، هر تراشه می‌تواند برخی از این پردازنده‌ها را داشته باشد.

تراشه های کوالکام با نام تجاری اسنپدراگون روانه بازار می‌شوند که توانسته‌اند با ارائه عملکرد پایدار و قدرت مناسب به محبوبیت بالایی میان کاربران دست پیدا کنند. همانطور که می‌دانید این تراشه در اکثر گوشی‌های اندرویدی خصوصا محصولات کمپانی سامسونگ به کار می‌رود. سیاست سامسونگ برای عرضه گوشی‌های پرچمدار خود یکی از انتقادات منفی است که کاربران به آن وارد می‌کنند.

این شرکت کره‌ای سری اس خود را در دو نسخه با تراشه‌های مختلف روانه عرضه می‌کند. بازار آمریکای شمالی تراشه کوالکام و بازار جهانی تراشه اگزینوس. به همین دلیل ممکن است این سوال برای برخی از کاربران ایجاد شود که از کجا بفهمیم گوشی اسنپدراگون است؟ یا از کجا بفهمیم گوشی سامسونگ اسنپدراگون است یا اگزینوس؟ برای پاسخ به این سوال مهم ادامه مقاله پردازنده گوشی چیست؟ را دنبال کنید.

از کجا بفهمیم گوشی اسنپدراگون است

همانطور که بالاتر گفته شد، گوشی های سامسونگ در دو نسخه با تراشه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. برای مثال هر دو نسخه گلکسی S21 FE در بازار ایران وجود دارد و همین مسئله باعث می‌شود کاربران برای تشخیص اسنپدراگون و اگزینوس S21 FE با مشکل مواجه شوند.

همچنین ممکن است برخی مایل باشند گوشی مجهز به تراشه اگزینوس را داشته باشند و برخی دیگر نسخه مجهز به چیپ اسنپدراگون؛ اما در چنین شرایطی «نحوه تشخیص اسنپدراگون از اگزینوس از روی جعبه» چگونه است؟

یکی از روش‌های تشخیص پردازنده گوشی بدون نرم افزار این است که شماره مدل گوشی هوشمند را از روی جعبه پیدا کرده و با توجه به حروف آخر درج شده در این قسمت، تراشه آن را تشخیص دهید.

اگر تراشه اگزینوس در گوشی به کار رفته باشد، حرف آخر در انتهای شماره مدل یکی از حروف B و B/DS است و در صورتی که تراشه گوشی اسنپدراگون باشد حروف U، U1، W، N یا E در انتهای شماره مدل قرار دارد.

البته درصورتی که جعبه گوشی را باز کرده‌اید، علاوه‌بر برنامه‌های معرفی شده، می‌توانید وارد قسمت تنظیمات گوشی شده و در قسمت About Device گزینه Features را انتخاب کرده و مشخصات مربوط به تراشه، پردازنده، رم و مواردی از این دست را مشاهده کنید.

سخن آخر

یکی از اصلی‌ترین قطعات گوشی‌های هوشمند پردازنده یا همان CPU است. این قطعه سخت‌افزاری تمامی دستورالعمل‌ها را دریافت کرده و تحلیل، پردازش و اجرا می‌کند.
به بیانی دیگر، CPU به عنوان مغز متفکر گوشی هوشمند، پیوسته در حال پردازش و اجرای دستورات است. این قطعه کوچک اما تاثیرگذار، بخشی از یک سیستم پردازش کامل به نام SoC، کوتاه شده عبارت System-on-a-Chip سیستم روی چیپ است.

روش‌های مختلفی برای تشخیص CPU گوشی موبایل وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها با بخش سخت‌افزاری گوشی خود آشنا شوید. برای انجام این کار می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Device Info یا CPU X کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

بهترین SoC کدام‌اند؟

اسنپدراگون، اگزینوس، تگرا، مدیاتک و HiSilicon Kirin از بهترین سیستم روی چیپ‌های موجود در بازار جهانی هستند.

از کجا بفهمیم گوشی اسنپدراگون است؟

اگر از گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE استفاده می‌کنید، ممکن است مایل باشید بدانید تراشه آن اسنپدراگون است یا اگزینوس؟ برای انجام این کار طبق روشی که توضیح دادیم کد ثبت شده روی جعبه را بررسی کنید.

روش تشخیص نوع cpu گوشی چگونه است؟

برای تشخیص نوع CPU گوشی بهتر است از برنامه‌هایی مانند CPU-Z و  Inware استفاده کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.