مقایسه اندروید 14 با اندروید 15


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
به‌تازگی اندروید 15 برای برخی گوشی‌های گوگل منتشر شده است. در این مطلب به بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های اندروید 14 پرداخته‌ایم و این دو سیستم‌عامل را با هم مقایسه کرده‌ایم.

مدتی‌ست که از انتشار اندروید ۱۴ گذشته و از قابلیت‌ها و امکانات آن رونمایی شده. محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان ویژگی‌هایی جدیدی با خود به همراه داشت که نسبت به اندروید 13 جزئی‌تر بود. حتی اگر یک حرفه‌ای گوشی‌های اندرویدی باشید، ممکن است با همه قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن تاکنون آشنا نشده باشید.

به تازگی اولین پیش‌نمایش اندروید 15 ارائه شده و اکنون برای دانلود در دسترس است. طبق ادعای گوگل، اندروید 15 بر تقویت حریم خصوصی و امنیت فایل‌های کاربران  تمرکز کرده است. سیستم‌عامل جدید اندروید، همچنین به سازندگان اجازه می‌دهد از سخت‌افزار دوربین استفاده بهتری ببرند و به توسعه‌دهندگان راه‌های بیشتری برای مدیریت گرما و قدرت پردازش برای عملکرد بیشتر برنامه‌ها ارائه می‌دهد.

قیمت گوشی موبایل

اندروید 14 تجربه کاربری بسیار روان‌تری را در اختیار شما می‌گذاشت که احتمالا آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. گوگل چندین ویژگی جدید به اندروید 14 اضافه کرده بود اما واقعیت را بخواهیم بگوییم در اندروید 14 ارائه شده، ویژگی قابل‌توجهی همچون iOS 17 دیده نمی‌شد؛ با وجود اینکه پیش‌نمایش اندروید 15 بیشتر برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده، با این حال این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توانید یا نباید اندروید 15 را دانلود کنید. انتظار می‌رود نسخه نهایی اندروید 15 که برای تمامی کاربران اندروید در نظر گرفته شده است، در پاییز 2024 منتشر شود. در هر آنچه باید درباره اندروید ۱۵ بدانید بیشتر می‌توانید از جزییات این سیستم‌عامل جدید بخوانید. در این مقاله به نقد و بررسی اندروید 14و مقایسه آن با اندروید 15 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی‌های اندروید 14

نسخه بتا اندروید 14 در 25 آگوست سال 2023 عرضه شد و مدتی بعد هم نسخه نهایی آن انتشار یافت. در ادامه نگاهی به قابلیت‌ها و کاربردهای اندروید 14 می‌اندازیم تا با نسخه ۱۴ این سیستم‌عامل محبوب بیشتر آشنا شویم.

سازگاری اندروید 14

نسخه نهایی اندروید 14 در تاریخ 4 اکتبر 2023 عرضه شد و در ابتدا برای گوشی‌های Google Pixel 4a 5G یا جدیدترین گوشی‌های ساخته‌شده توسط گوگل قابل استفاده بود. ما انتظار داریم هر گوشی اندرویدی که در سال 2024 عرضه می‌شود قابلیت استفاده از اندروید 14 را داشته باشد. اما وضعیت گوشی‌هایی که سال‌های گذشته عرضه شده‌اند متفاوت است و ممکن است نتوانند به اندروید 14 مجهز شوند. با این حال فهرست گوشی هایی که آپدیت اندروید 14 را دریافت می کنند هم لیست نسبتا کاملی از گوشی‌ها را شامل می‌شود.

قابلیت های اندروید 14

سامسونگ به‌روزرسانی رابط کاربری One UI 6 را در گوشی‌های هوشمند واجد شرایط از ماه نوامبر تا دسامبر 2023 عرضه کرد. از وضعیت به‌روز رسانی برندهایی مانند موتورولا و ایسوس مشخص نیست اما امیدواریم که به روزرسانی‌های خود را حداکثر تا اوایل سال 2024 ارائه کنند. 

با خبر عرضه اندروید 15، باید ببینیم کدام گوشی ها آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند؟، معمولا پیش‌نمایش سیستم‌عامل اندروید در ابتدا فقط برای دستگاه‌های گوگل منتشر می‌شود که این موضوع شامل اندروید 15 هم می‌شود. در حال حاضر گوشی‌های پیکسل ۶، پیکسل ۶ پرو، پیکسل ۷، پیکسل 6a، پیکسل ۷ پرو، پیکسل 7a، پیکسل ۸، پیکسل ۸ پرو، پیکسل فولد و تبلت پیکسل فولد ارائه شده است. به مرور زمان اندروید 15 برای دیگر گوشی‌های اندرویدی هم در دسترس قرار می‌گیرد.

طراحی و رابط اندروید 14

یکی از بزرگترین و قابل‌توجه‌ترین تغییرات ایجاد شده در اندروید 14، سیستم شخصی‌سازی قفل صفحه‌نمایش است. اگر قفل گوشی خود را باز دارید، اکنون می‌توانید مستقیما از صفحه قفل خود به آن دسترسی داشته باشید، اکنون گزینه‌هایی از طرح‌های ساعت و الگوهای طرح‌بندی جدید منطبق بر هوش مصنوعی پیش روی شماست.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی طراحی و رابط اندروید 14 میانبرهای مختلف Lock Screen است که برای کاربران جذاب و کاربردی خواهد بود. یکی از تغییراتی بزرگی که در سفارش‌سازی گوشی خیلی به چشم می‌آید، انتخاب یک تصویر پس‌زمینه است.

نقد و بررسی اندروید 14

اندروید 14 با کمک هوش مصنوعی پس‌زمینه‌هایی جذاب و تقریبا سه‌بُعدی را پیش روی شما می‌گذارد؛ یعنی زمانی که شما بین بخش‌های مختلف جابه‌جا می‌شوید، پس‌زمینه ثابت نمی‌ماند و حرکت می‌کند. همچنین اندروید 14، رنگ‌ها را برای عناصر رابط کاربری و بر اساس تصویر پس‌زمینه شما انتخاب می‌کند. با این حال، اگر ساده‌پسند هستید و  ترجیح می‌دهید همه چیز را ساده نگه دارید، در اندروید 14 می‌توانید یک تم تک رنگ را انتخاب کنید.

آخرین تغییر کاربری اندروید 14 که می‌توان به آن اشاره کرد، ویجت At a Glance است که برای کاربران غیر گوشی‌های پیکسل هم فعال شده. البته ناگفته نماند که نسخه At a Glance هنوز هم در گوشی‌های پیکسل امکانات بیشتری ارائه می‌دهد.

دوربین‌ها و صدا در اندروید 14

در نقد و بررسی اندروید 14 به بخش دوربین و صدا رسیدیم؛ اندروید 14 ارتقای خوبی را برای عکاسی در قالب عکس‌های Ultra HDR به ارمغان می‌آورد؛ این قابلیت باعث می‌شود که در اکثر گوشی‌های پرچمدار عکس‌ها با رنگ‌های دقیق‌تری ثبت شوند. این تصاویر همچنین در صفحه‌نمایش SDR هم به خوبی نمایش داده می‌شوند.

بررسی اندروید 14

البته باید بگوییم این ویژگی در حال حاضر فقط در گوشی‌های پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو وجود دارد و به طور پیش‌فرض هم فعال است و امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد. زمانی که گوگل یک کلید را به برنامه دوربین خود اضافه کند تا ببینیم تفاوت‌ بین عکس‌های Ultra HDR و معمولی چگونه به نظر می‌رسد، این موضوع رو به طور کامل بررسی خواهیم کرد. 

گوگل در اندروید 15 به توسعه‌دهندگان و سازندگان کنترل دقیق‌تری بر سخت‌افزار دوربین می‌دهد تا به آنها کمک کند از ویژگی‌های سخت‌افزاری ممتاز، از جمله دوربین پیکسل، پردازنده‌های گرافیکی و پردازش هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. این کنترل‌های توسعه‌یافته می توانند روشنایی پیش‌نمایش دوربین را افزایش دهند، قدرت فلش را تنظیم کنند، دستگاه‌های MIDI 2.0 را از طریق USB و موارد دیگر متصل کنند.

احتمالا کاربران از شنیدن این خبر که اندروید 14 صدای USB را بدون افت ارائه می‌دهد، خوشحال خواهند شد. اگر هدفون یا هدفون سیمی دارید و آن‌ها را به گوشی خود وصل می‌کنید (احتمالا از طریق جک هدفون به دانگل USB-C)، می‌توانید هنگام پخش موسیقی از شنیدن صدا با کیفیت بالاتر لذت ببرید.

رابط اندروید 14

به‌طور پیش‌فرض، در اندروید 14 حرکت در صفحه‌های اصلی، برنامه‌ها و منوهای شما بسیار شبیه به اندروید 13 است؛ چرا که گوگل قابلیت جدیدی در این بخش اضافه نکرده است. با این حال، خبر خوب این است که چندین بخش اساسی اندروید با روش‌هایی کاربردی توسعه یافته.

اندروید 14

همچنین در اندروید 14 قابلیت predictive back animation هم اضافه شده که این ویژگی برای جلوگیری از بستن تصادفی برنامه توسط کاربران در میانه کار طراحی شده است. البته باید بگوییم که این قابلیت هنوز به طور کامل در اندروید 14 پیاده‌سازی نشده و در برخی برنامه‌ها آن طور که انتظار دارید، کار نمی‌کند. اما قابلیت developer-focused یک ارتقای ویژه در اندروید 14 است که در حال حاضر چند برنامه از جمله Chrome (کروم) به خوبی از آن استفاده کرده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند قابلیت copy-paste (کپی - پیست کردن) است که اندروید 14 با امکان کشیدن و رها کردن متن یا تصاویر بین برنامه‌ها، آن را بهبود داده است. حالت بهبود یافته Battery Saver mode (حالت ذخیره باتری) Google در اندروید 14 اکنون به شما این امکان را می‌دهد که هنگام فعال کردن حالت ذخیره باتری، حالت استاندارد یا حداکثر را فعال کنید.

android 14 review

همچنین یک نمای مصرف انرژی جدید در اندروید 14 وجود دارد که با جزییات نشان می‌دهد که چگونه سطح باتری شما از آخرین باری که شارژ شده پایین آمده؛ برای مثال چقدر صفحه‌نمایش شما روشن مانده و از چه برنامه‌هایی و برای چه مدت استفاده کرده‌اید.

Data and privacy در اندروید 14

اندروید به طور کل در مراقبت از اطلاعات کاربران در چند سال گذشته بهتر شده است و این بهبود در اندروید 14 هم ادامه دارد. وقتی برای اولین‌بار برنامه‌ها را install (نصب) کنید، احتمالا با پنجره‌هایی روبه‌رو می‌شوید که از شما اجازه دسترسی به قسمت‌های مختلف را می‌خواهد.

نقد اندروید 14

همچنین سرویس جدید Health Connect با سیاست‌های امنیتی متفاوت، از جزئیات سلامت و تناسب اندام شما محافظت می‌کند. Health Connect اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کند و آن‌ها را در محلی امن نگه می‌دارد، در صورت نیاز آن‌ها را به برنامه‌های تناسب اندام منتقل می‌کند و باعث راحتی و امنیت بیشتر به طور همزمان می‌شود. همچنین گوگل امیدوار است در اندروید 14 بتواند به جای رمز 4 رقمی با رمز ۶ رقمی از حریم خصوصی شما محافظت کند. افزایش تعداد رقم پین از 4 به 6، برای ایمنی بیشتر دستگاه‌های اندرویدی ارتقایی ارزشمند است.

برای حفظ حریم خصوصی و امنیت، اندروید 15 از آخرین نسخه Privacy Sandbox استفاده می‌کند که ابتکاری برای افزایش حریم خصوصی کاربر در اندروید است. Privacy Sandbox با محدود کردن داده‌هایی که اشخاص ثالث می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، حریم خصوصی را در تبلیغات تلفن همراه بهبود می‌بخشد. اندروید 15 همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا به جای کل صفحه، بخشی از صفحه‌نمایش خود را به اشتراک بگذارند.

دسترسی در اندروید 14

گوگل در اندروید 14 تلاش کرده تا کاربران در قسمت دسترسی در گوشی‌های اندرویدی خود احساس راحتی داشته باشند. کاربران اندرویدی که برای کار کردن با گوشی خود از سمعک‌های مجهز به بلوتوث استفاده می‌کنند، امکانات قابل‌توجهی در اندروید 14 دریافت خواهند کرد. به لطف پشتیبانی گوگل با یک سیستم راه‌اندازی اختصاصی جدید، کاربران سمعک گزینه‌ای برای انتخاب صداهایی که از طریق سمعک به گوششان می‌رسد، خواهند داشت.

این صداها از طریق بلندگوی گوشی پخش می‌شوند و میانبر Quick Settings برای بازگشت آسان به این تنظیمات در صورت نیاز وجود دارد. البته باید ذکر کرد که برخی از این ویژگی‌ها برای پیاده‌سازی به تولیدکنندگان سمعک هم بستگی دارند. بنابراین اگر از کاربرانی هستید که از سمعک استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده از این سمعک‌ها، ویژگی‌های آن را خوب مطالعه کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در اندروید 14 اضافه شده و برای کاربران معمولی و کم‌شنوا کاربردی است، فلش پشت گوشی برای اعلام نوتفیکشن‌هاست. با این ویژگی می‌توانید بدون نیاز به شنیدن صدای گوشی یا ویبره، متوجه دریافت نوتفیکشن‌ها شوید.

نقد و بررسی اندروید 14

اعلام نوتیفکیشن‌ها با فلش، قابلیتی است که در گوشی‌های آیفون دیده می‌شد. از این جهت برای کاربران اندروید هم خوشحال‌کننده است که اندروید 14 این ویژگی را توسعه داده. اما اضافه شدن حالت فلش نمایشگر که اندروید 14 مبتکرانه آن را به تنظیماتش اضافه کرده، به این معنی است که حتی اگر گوشی رو به پایین هم باشد، فلش اعلان را می‌بینید.

برای کاربرانی که اختلالات بینایی دارند، گوگل ابزار ذره‌بین روی صفحه خود را در اندروید 14 مجددا راه‌اندازی کرده است. با این ابزار به راحتی می‌توان اندازه بزرگنمایی روی صفحه را با ضربه‌ها و فشارها تغییر داد و تنظیم کرد. اگر می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید، می‌توانید در قسمت تنظیمات آن را فعال کنید تا دیگر نیازی نباشد مدام آن را فعال یا غیرفعال کنید. میانبر دکمه تنظیم صدا برای فعال کردن ذره‌بین باعث می‌شود که در صورت نیاز بتوانید به سرعت آن را فعال یا غیرفعال کنید.

بررسی اندروید 14

اگر می‌خواهید اندازه متن گوشی خود را به صورت دائمی بزرگ کنید، باید به سیستم بهبود یافته text scaling اندروید 14 مراجعه کنید که اندازه متن را آهسته آهسته افزایش می‌دهد تا جلوه صفحه به طور ناگهانی به هم نریزد. حداکثر اندازه متن در اندروید 14 از 130٪ به 200٪ افزایش پیدا کرده است. همچنین برای تغییر اندازه فونت یک میانبر سریع در قسمت quick settings وجود دارد که می‌توانید از آن قسمت هم برای فعال کردن استفاده کنید.

One UI 6 (رابط کاربری سامسونگ) در اندروید 14

اندروید 14 برای بسیاری از گوشی‌ها از جمله گوشی‌های سامسونگ عرضه شده است. One UI 6 رابط کاربری سامسونگ است که در این قسمت می‌خواهیم ببینیم کاربران سامسونگ با به‌روزرسانی‌های جهانی گوگل چه چیزی دریافت خواهند کرد.

سفارشی‌سازی قفل صفحه سامسونگ در اندروید 14 به شما این امکان را می‌دهد که ساعت را در یک سوم بالای صفحه قفل حرکت داده و اندازه آن را تغییر دهید. پیش‌فرض گوگل تنها دارای دو اندازه از پیش تنظیم شده است و هیچ گزینه حرکتی فراتر از انتخاب یکی از ساعت‌های تراز عمودی ندارد، بنابراین کاربران گوشی‌های گلکسی راحت‌تر می‌توانند صفحه قفل خود را سفارشی‌سازی کنید. 

one ui در اندروید 14

سامسونگ همچنین تلاش کرده است تا پنل quick settings را که گزینه‌های کلیدی را در بالای اعلان‌های شما قرار می‌دهد، دوباره طراحی کند. شما هنوز شش گزینه اساسی برای کنترل تنظیمات اتصال اولیه (و چراغ قوه) و همچنین یک نوار برای تنظیم روشنایی صفحه دریافت می‌کنید.

تفاوت اصلی با کشیدن انگشت به پایین برای بار دوم است که یک صفحه کنترل تمام صفحه با شبکه‌ای از 12 گزینه، به علاوه بخش‌های اختصاصی برای روشنایی، بلوتوث و وای فای باز می‌شود. این یک قابلیت هوشمندانه برای استفاده از فضا است که عملکردهای مهم را در دسترس نگه می دارد و همچنین به مجموعه کاملی از گزینه‌ها که نیاز دارید، اجازه دسترسی می‌دهد.

در One UI 6 سامسونگ طراح قابل توجهی را برای اپلیکیشن دوربین خود معرفی کرد. طرح‌بندی آن نیز هوشمند شده است و اکنون دارای یک دکمه وضوح اختصاصی است که به شما امکان می‌دهد به سرعت بین حالت‌های دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، 50 مگاپیکسلی و 200 مگاپیکسلی جابه‌جا شوید، با این فرض که سنسور گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

one ui 6 در اندروید 14

همچنین می‌توانید با استفاده از ویجت دوربین جدید سامسونگ عکس‌هایی را که می‌گیرید به یک آلبوم انتخابی ارسال کنید، همچنین می‌توانید سریع‌تر از صفحه اصلی خود به دوربین بروید. پیش از این تغییرات، هر بار که برنامه دوربین را دوباره باز می‌کردید، می‌توانستید تنظیمات پیش‌فرض را بازنشانی کنید یا تنظیمات مربوط به استفاده قبلی خود را حفظ کنید. این میانبرها باز کردن تنظیماتی را بسیار سریع‌تر می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف اندروید ۱۴ پرداختیم و باید بگوییم که اندروید 14 کامل‌ترین نسخه نیست و اندروید 15 به تازگی انتشار یافته است. همانطور که گفتیم با وجود اینکه بخش‌های مهمی در اندروید 14 بهبود و گسترش یافته با این حال به‌روزرسانی‌ها در اندروید 14 آنقدر چشمگیر نیستند و باید دید این سیستم‌عامل محبوب چه قابلیت‌هایی در اندروید 15 ارائه می‌دهد.

گوگل اعلام کرده است که انتظار دارد چندین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده را در ماه فوریه و مارس برای حذف ویژگی‌های جدید و بررسی سازگاری منتشر کند. نسخه‌های Platform Stability برای ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست برنامه‌ریزی شده‌اند و برای تست نهایی باید تا پاییز 2024 قبل از انتشار عمومی اندروید 15 منتظر بمانیم.

پرسش‌های متداول

آیا در اندروید 14 می‌توان قفل صفحه‌نمایش را شخصی‌سازی کرد؟

یکی از بزرگترین و قابل‌توجه‌ترین تغییرات ایجاد شده در اندروید 14، سیستم شخصی‌سازی قفل صفحه‌نمایش است.

نسخه بتا اندروید 14 در چه تاریخی عرضه شد؟

نسخه بتا اندروید 14 در 25 آگوست سال 2023 عرضه شد.

خرید آنلاین گوشی موبایل لپ تاپ و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.