بررسی قابلیت های اندروید ۱۵


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
پیش‌نمایشی از اندروید ۱۵ با نام Vanilla Ice Cream از گوگل در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. اندروید ۱۵ آخرین به‌روزرسانی اندروید است که شامل تغییرات متعددی می‌شود.

نسخه اولیه اندروید ۱۵ بیشتر برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده تا با بررسی آن برنامه‌های تنظیم‌شده برای نسخه جدید را بسازند. علاوه بر آن گوگل می‌تواند از بازخورد آن‌ها نسبت به این به‌روز رسانی استفاده کند. با این حال اینکه این نسخه جدید اندروید برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده، به این معنا نیست که نباید اندروید ۱۵ را برای دستگاه خود دانلود کنید.

نکته حائز اهمیت این است که نسخه اولیه اندروید ۱۵ می‌تواند اشکالات و ایراداتی داشته باشد؛ پس قبل از نصب آن باید اقداماتی در جهت مراقبت از اطلاعات و دستگاه خود انجام دهید. در ادامه به اندروید ۱۵ و امکانات جدید آن بیشتر خواهیم پرداخت.

اندروید ۱۵، اهمیت به سلامت دستگاه شما

با اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۵، گوگل اعلام کرد که تمرکز این نسخه از اندروید بر افزایش حریم خصوصی و امنیت فایل‌های کاربر است. علاوه بر آن سازندگان به سلامت ابزارها و سخت‌افزارهای دستگاه هم توجه ویژه‌‌ای داشته‌اند. مدیریت گرمای دستگاه و انرژی آن خصوصا در بهبود عملکرد برنامه‌ها و بازی‌ها در این آپدیت اهمیت زیادی داشته است.

حفظ حریم خصوصی در اندروید ۱۵

توسعه‌دهندگان به حریم خصوصی کاربر در آپدیت اندروید ۱۵ توجه زیادی داشته‌اند. اندروید ۱۵ برای حفظ حریم خصوصی، از آخرین نسخه Privacy Sandbox استفاده می‌کند. با استفاده از Privay Sandbox اشخاص ثالث دسترسی محدودی به دستگاه تلفن همراه شما خواهند داشت. علاوه بر آن اندروید ۱۵ به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای کل صفحه، بخشی از آن را به اشتراک بگذارند.

اندروید ۱۵

کنترل بر دوربین با اندروید ۱۵

یکی دیگر از ویژگی‌های اندروید ۱۵، این است که به شما اجازه می‌دهد تا از امکانات خاصی مثل دوربین پیکسل، پردازنده‌های گرافیکی و البته پردازش هوش مصنوعی بهره ببرید. با استفاده از این کنترل‌های توسعه‌یافته می‌توانید روشنایی پیش‌نمایش دوربین را افزایش دهید، قدرت فلاش را تنظیم کنید، همچنین دستگاه‌های MIDI 2.0 را از طریق USB و موارد دیگر متصل کنید.

مدیریت گرما و توان پردازشی دستگاه با پشتیبانی از اندروید ۱۵

ویژگی مهم دیگری که با آپدیت اندروید ۱۵ به گوشی شما اضافه می‌شود، شامل ابزارهای مدیریت گرما و افزایش توان پردازشی دستگاه است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌ها و بازی‌هایی با عملکرد سنگین را بهینه کنند و در اختیار کاربران قرار دهند. از طرف دیگر کاربران می‌توانند با خیال راحت انواع برنامه‌های سنگین را روی دستگاه خود نصب کنند.

اندروید ۱۵ برای چه گوشی هایی می آید؟

یکی از سوال‌هایی که با شنیدن خبر عرضه آپدیت ۱۵ پیش می‌آید این است که کدام گوشی ها آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند؟ معمولا شرکت گوگل پیش‌نمایش اولیه توسعه‌دهندگان را فقط برای دستگاه‌های خود منتشر می‌کند که شامل اندروید ۱۵ هم می‌شود. در حال حاضر می‌توانید اندروید ۱۵ را برای تبلت و گوشی های گوگل با مدل‌های زیر دانلود کنید:

  • پیکسل ۶
  • پیکسل ۶ پرو
  • پیکسل ۷
  • پیکسل 6a
  • پیکسل ۷ پرو
  • پیکسل 7a
  • پیکسل ۸
  • پیکسل ۸ پرو
  • پیکسل فولد
  • تبلت پیکسل فولد

اگر موبایل یا تبلت شما در این لیست وجود ندارد، جای نگرانی نیست و به مرور زمان اندروید ۱۵ برای گوشی و تبلت‌های دیگر هم در دسترس قرار خواهد گرفت.

همه چیز درباره اندروید ۱۵

اقدامات لازم قبل از نصب اندروید ۱۵

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اجرای نرم‌افزار پیش‌نمایش اندروید ۱۵ می‌تواند آن را ناپایدار کند یا داده‌های دستگاه شما را پاک کند. اولین کاری که باید قبل از دانلود پیش‌نمایش اندروید ۱۵ انجام دهید، تهیه نسخه Back Up از اطلاعات دستگاهتان است؛ زیرا پیش‌نمایش آن در روزهای اولیه ممکن است باگ‌ها و نقص‌هایی داشته باشد که استفاده از آن به گوشی موبایل یا تبلت شما آسیب بزند.

به صورت پیش‌فرض وقتی گوشی موبایل گوگل پیکسل به Wifi متصل باشد و دو ساعت بدون استفاده بماند،‌ به طور خودکار از اطلاعات شما Back Up می‌گیرد. در غیر این صورت می‌توانید به صورت دستی از اطلاعات گوشی موبایل یا تبلت خود Back Up بگیرید.

برای این کار باید به Settings>Google>Back Up بروید و در نهایت روی Back Up Now کلیک کنید. متناسب با تعداد برنامه و فایل‌هایی که دارید، این کار به اندازه یک تا چند دقیقه طول می‌کشد. پس از گرفتن Back Up از اطلاعات خود آماده دانلود نسخه جدید اندروید و نصب آن باشید.

در مرحله بعد اشکال‌زدایی USB و باز کردن قفل OEM را فعال کنید. برای نصب Android 15 روی گوشی Pixle باید ابتدا گوشی خود را از طریق USB به رایانه شخصی وصل کنید. این مستلزم باز کردن Pixle و فعال بودن اشکال‌زدایی USB است. باز کردن قفل گوشی کار راحتی است ولی برای فعال کردن اشکال‌زدایی USB باید گزینه‌های Developer را باز کنید.

زمان انتشار اندروید ۱۵

طبق اعلام گوگل چندین پیش‌نمایش از اندروید ۱۵ عرضه خواهد شد. یکی از این پیش‌نمایش‌ها در فوریه ۲۰۲۴ و دیگری در مارچ برای حذف ویژگی‌های جدید و بررسی سازگاری دستگاه عرضه می‌شود. نسخه‌های بتای برنامه‌ریزی شده برای کاربران اولیه در ماه می و آپریل عرضه خواهد شد که نسخه‌ای پایدارتر، باکیفیت‌تر و سازگارتر است.

تاریخ انتشار اندروید ۱۵

آموزش نصب اندروید ۱۵

در مرحله پیش‌نمایش اندروید ۱۵ فقط می‌توانید آن را روی دستگاه‌های گوگل که پیش‌تر به مدل‌های آن اشاره کردیم، بارگذاری کنید. به طور کلی پیشنهاد ما این است که منتظر بمانید تا نسخه نهایی اندروید ۱۵ منتشر شود و سپس آن را روی گوشی خود پیاده‌سازی کنید ولی اگر درباره ویژگی‌های اندروید ۱۵ کنجکاو هستید، نحوه نصب آن به شرح زیر است.

1. اندروید ۱۵ را برای گوشی مورد نظرتان دانلود کنید

در صورتی که گوشی شما در لیست مدل‌های ذکرشده وجود دارد، اولین قدم دریافت و نصب فایل اندروید ۱۵ است. برای این کار می‌توانید دو راه پیش بگیرید. اول اینکه باید Factory Image را نصب کنید تا همه چیز را از گوشی شما پاک کند. راه دیگر استفاده از فایل OTA است که با استفاده از آن بدون نیاز به پاک کردن اطلاعات، می‌توانید اندروید ۱۵ را نصب کنید. اگر قصد نصب اندروید ۱۵ را دارید، بهتر است از راه اول یعنی استفاده از Factory Image این کار را انجام دهید؛ زیرا با مشکلات احتمالی کمتری مواجه خواهید شد.

2. ابزارهای ADB را تنظیم کنید

مرحله بعدی در نصب اندروید ۱۵ آماده کردن رایانه برای ابزارهای ADB است. برای انجام این کار باید درایورهای ADB را از طریق Android Studio یا ابزارهای SDK دانلود کنید که برای ویندوز، دومین راه پیشنهاد بهتری است.

3. به حالت بازیابی Boot شوید و به ADB Sideload بروید

در این مرحله باید گوشی موبایل یا تبلت Pixle خود را در حالت Recovery بوت کنید. برای این کار باید پس از خاموش کردن دستگاه، دکمه Power و کاهش صدا را همزمان فشار دهید تا به صفحه Boot Loader بروید. با دیدن نماد اندروید باید متوجه شوید که در مرحله درستی هستید. با استفاده از دکمه تنظیم صدا، به حالت بازیابی و پایین صفحه بروید.

در روش دیگر می‌توانید از طریق رایانه شخصی این مرحله را انجام دهید. برای این کار باید ابزارهای ADB را در Command Prompt وارد کنید تا از اتصال به دستگاه مطمئن شوید. در این مرحله از دستور بازیابی راه‌اندازی مجدد استفاده کنید تا بدون نیاز به فشار دادن هیچ دکمه‌ای بازیابی انجام شود.
پس از مشاهده نماد اندروید، باید دکمه Power و افزایش صدا را فشار دهید تا وارد حالت بازیابی شوید.

نصب اندروید ۱۵

اگر دکمه کاهش صدا را فشار دهید و به پایین صفحه بروید، به‌روزرسانی از ADB اعمال می‌شود و باید با دکمه Power آن را انتخاب کنید. با این اقدام یک صفحه خالی با متنی در قسمت پایین پیش روی شما باز می‌شود که برای راه‌اندازی یک OTA شما را راهنمایی می‌کند.

4. فرایند بارگذاری جانبی را شروع کنید

حالا که همه‌چیز در سر جای خود قرار گرفته، می‌توانید فایل OTA را نصب کنید. در ادامه باید مطمئن شوید که در ویندوز Comman Prompt شما به پوشه ADB Tools هدایت شده تا ADB Sideload را تایپ کنید. اگر از سیستم‌عامل Linux یا macOS استفاده می‌کنید، باید همین کار را در Terminal انجام دهید. (برای اینکه مطمئن شوید پوشه شما در ترمینال سمت راست وجود دارد، باید از دستورات CD و IS استفاده کنید.)

سپس فایل زیپی را که از گوگل دانلود کرده‌اید، وارد کنید و Enter را بزنید تا فرایند آغاز شود. اگر همه‌چیز به درستی انجام شده باشد، باید در رایانه و گوشی خود چند دیالوگ ببینید که روند بارگذاری و نصب اندروید ۱۵ را به شما نشان می‌دهد.

5. گوشی خود را Reboot کنید

در آخرین مرحله از نصب اندروید ۱۵، پس از اتمام نصب OTA به حالت Recovery Now برمی‌گردید. در نهایت با استفاده از دکمه Power گزینه Reboot Now را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره اندروید ۱۵، مراحل نصب روی گوشی و ویژگی‌های آن به صورت مفصل صحبت کردیم. این نسخه از اندروید به صورت پیش‌نمایش عرضه شده است و نسخه نهایی آن در پاییز سال ۲۰۲۴ در دسترس عموم قرار می‌گیرد. نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۵ بیشتر برای توسعه‌دهندگان منتشر شده تا متناسب با آن برنامه‌های جدید و سنگین را طراحی و اجرا کنند.

به نظر شما کدام ویژگی‌های دیگر باید به نسخه جدید اندروید اضافه شود؟

پرسش‌های متداول

برای دانلود نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۵ چه اقدامی باید انجام دهیم؟

در ابتدای امر برای دانلود اندروید ۱۵ باید از اطلاعات دستگاه خود Back Up بگیرید.

اندروید ۱۵ برای چه گوشی‌هایی در دسترس است؟

نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۵ برای گوشی و تبلت‌های خاصی از گوگل در دسترس است و در آینده نزدیک برای گوشی‌های دیگر منتشر خواهد شد.

اندروید ۱۵ چه زمانی قابل دانلود است؟

نسخه نهایی اندروید ۱۵ را می‌توانید در پاییز ۱۴۰۳ دانلود کنید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.