رفع مشکلات عمومی لپ تاپ های لنوو


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

با افزایش روزافزون استفاده از لپ ‌تاپ‌ها، مشکلاتی که کاربران با این دستگاه‌ها پیدا می‌کنند نیز بیش‌تر می‌شود. گاهی این مشکلات پی در پی تکرار شده و کاربر را کلافه می‌کنند. لپ ‌تاپ های لنوو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مشکلات رایجی دارند که البته به سادگی قابل حل هستند.

خرید و مشاهده لیست قیمت لپ تاپ در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

لنوو لپ‌ تاپ‌های اقتصادی و بالارده خود را در خانواده‌های تینک پد، آی‌دی‌پد و لژیون عرضه می‌کند که تمامی آن‌ها از ویژگی‌های سخت‌افزاری قدرتمندی برای انجام کارهای مختلف از وب‌گردی گرفته تا اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین برخوردارند. با این حال، نباید انتظار داشته باشید که لپ‌ تاپ‌های لنوو هرگز با مشکلی مواجه نشوند. این لپ ‌تاپ‌ها ویژگی‌های مثبت زیادی دارند؛ اما در برخی از مواقع مشکلات جزئی پیدا می‌کنند.

یکی از مشکلات رایجی که برای لپ‌ تاپ‌های این برند پیش می‌آید، فرآیند بسیار آهسته بوت شدن ویندوز است؛ یا هنگام روشن شدن، صداهای عجیبی از آن به گوش می‌رسد که نشان دهنده نقص عملکرد است. اگر در حین کار با یکی از لپ‌ تاپ‌های لنوو با مشکل مواجه شدید، نگران نشوید، ما در مقاله رفع مشکلات عمومی لپ تاپ لنوو قصد داریم شما را با 10 مورد از ایرادات لپ تاپ لنوو آشنا کرده و به شما آموزش دهیم که چگونه این مشکلات را رفع کنید. با کالاتیک تا انتهای مطلب همراه باشید.

بررسی 10 مشکل رایج لپ تاپ لنوو و نحوه رفع آن

برخی از مشکلات رایج لپ تاپ لنوو عبارتند از؛ قطع برق، شناسایی نشدن هارد دیسک، کار نکردن صفحه کلید، کار نکردن Wifi، گرم شدن بیش از حد و مشکل صفحه آبی. چنانچه با هر یک از این مشکلات مواجه شدید، توصیه می‌شود لپ تاپ لنوو خود را به یکی از مراکز تخصصی تعمیرات لپ ‌تاپ ببرید.

همچنین، مشکلات دیگری نیز امکان دارد، ایجاد شود که برای هر دستگاه منحصر به فرد است. در ادامه به بررسی این مشکلات و نحوه حل آن خواهیم پرداخت. همانطور که گفته شد، چنانچه این مشکلات با روش‌های این مطلب رفع نشدند، آن را به یک مرکز تخصصی تعمیر لپ ‌تاپ ببرید تا وضعیت دستگاه شما ارزیابی شود.

1- مشکل صفحه آبی لپ تاپ لنوو

صفحه نمایش آبی لپ تاپ لنوو

صفحه آبی یا خالی لپ‌ تاپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل صفحه نمایش آبی نشانه یک خطر جدی بوده و باید آن را به یکی از مراکز تعمیرات تخصصی لپ ‌تاپ ببرید. مشکلات سخت‌افزاری در مادربرد معمولا منجر به ایجاد صفحه آبی لپ‌ تاپ می‌شود، اما مشکلات نرم‌افزاری نیز می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شود. از آنجایی که تشخیص این مشکلات اغلب دشوار است، ضرروی بوده که به سرعت علت را پیدا کرده و چنانچه ایراد سخت‌افزاری عامل بروز صفحه آبی شده باشد، آن را به تعمیرگاه ببرید.

همانطور که گفته شد، علاوه بر مشکلات سخت افزاری، صفحه آبی می‌تواند ناشی از مشکلات نرم افزاری نیز باشد. این نوع مشکلات اغلب زمانی رخ می‌دهند که سیستم عامل به دلیل اجرای بیش از حد برنامه‌ها به طور همزمان شروع به بارگذاری بیش از حد می‌کند. در چنین شرایطی، تمامی برنامه‌ها به کندی اجرا شده و باعث بروز چنیدن مشکل شوند که به شرح زیر هستند:

• ناپایداری سیستم‌عامل
سیستم عامل کند و ناپایدار می‌شود. این بدان معنا است که عملکرد خوبی نخواهد داشت و ممکن است در نهایت به طور کامل از کار بیفتد.

• از کار افتادن برنامه‌ها
برنامه‌هایی که به سیستم عامل متکی هستند، ممکن است با اختلال و مشکل کار کنند یا به طور کلی از کار بیفتند.

• کند شدن برنامه‌ها
برخی از برنامه‌ها ممکن است شروع به کند شدن کنند و باعث از کار افتادن سایر برنامه‌ها شوند.

برای جلوگیری از بروز صفحه آبی در اثر مشکلات نرم‌افزاری، به‌روز کردن لپ‌ تاپ یک امر کاملا ضروری و مفید است. همچنین اطمینان حاصل کنید که همه برنامه‌ها به درستی نصب شده و استفاده می‌شوند. در نهایت مطمئن شوید که میزان رمی که لپ ‌تاپ شما به آن مجهز شده، توانایی اجرای درست نرم‌افزار‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید را داشته باشد.

2- مشکل بوت نشدن لپ تاپ لنوو

راه اندازی نشدن لپ تاپ لنوو

راه‌اندازی نشدن لپ‌ تاپ لنوو مانند صفحه آبی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از دلایلی رایج، اتمام شارژ باتری آن است. اگر باتری لپ ‌تاپ شما خالی شده باشد، جریان برق برای روشن شدن آن وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل رایج، مشکلات مربوط به مادربرد است. چنانچه قطعات مادربرد آسیب دیده باشد یا به درستی کار نکند، لپ ‌تاپ نیز نمی‌تواند به درستی راه‌اندازی شود. ممکن است نیاز باشد برای استفاده مجدد از لپ‌ تاپ خود، باتری و مادربرد را تعویض کنید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی راه‌اندازی نشدن لپ ‌تاپ، وجود آلودگی و گردوغبار در زیر صفحه‌کلید است که باید تمیز شوند. باقی ماندن آلودگی و ذرات غبار می‌تواند آسیب جدی به لپ ‌تاپ شما وارد سازد، بنابراین تمام قطعات را تمیز کرده و از اتصال درست آن‌ها و کابل‌ها اطمینان حاصل کنید؛ سپس حدود 20 ثانیه دکمه پاور را نگه دارید تا دستگاه مجدد راه‌اندازی شود.

3- مشکل از کار افتادن صفحه کلید لپ تاپ لنوو

از کار افتادن صفحه کلید لپ تاپ لنوو

از کار افتادن کامل صفحه‌کلید یا برخی از دکمه‌های آن یکی دیگر از مشکلات رایج لپ تاپ لنوو است. مشاهده علائمی مانند ترک و شکستگی که نشان می‌دهد به کیبورد ضربه وارد شده یا صداهای غیر عادی در حین تایپ باعث می‌شود که فکر کنید صفحه‌کلید به طور کامل از کار افتاده است؛ اما چند راه وجود دارد که می‌توانید پیش از تعویض، امتحان کرده تا متوجه شوید، صفحه کلید نیاز به تعمیر دارد یا تعویض.

   1. سعی کنید درب لپ تاپ خود را ببندید تا لپ‌ تاپ به حالت Sleep رفته و مجدد باز کنید؛ ببینید آیا مشکل همچنان وجود دارد یا خیر.
   2. فشار دادن کلیدها را با ترکیب مختلف انگشتان امتحان کنید. ممکن است فشار دادن برخی از کلیدها دشوارتر از سایر کلیدها باشد.
   3. بررسی کنید تا مطمئن شوید زیر کلیدها هیچ زباله یا آلودگی وجود ندارد.

اگر مراحل فوق مشکل را حل نکرد، احتملا کیبورد لپ ‌تاپ لنوو شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

4- مشکل کار نکردن وای فای لپ تاپ لنوو

کار نکردن وای فای لپ تاپ لنوو

عدم اتصال وای‌فای لپ ‌تاپ لنوو نیز دلایل متعددی دارد؛ سیگنال ضعیف و روتر قدیمی از جمله دلایل این عدم اتصال است. برای حل مشکل وای‌فای راه‌های متعددی وجود دارد. ابتدا مطمئن شوید که سیگنال وای‌فای در مکانی که لپ‌ تاپ قرار دارد، قوی باشد. سپس بررسی کنید که چقدر از عمر روتری که استفاده می‌کنید گذشته و قدیمی شده است یا خیر.

روترهای قدیمی سیستم‌عامل و تنظیمات قدیمی دارند که همین موضوع از اتصال لپ‌ تاپ شما به اینترنت جلوگیری می‌کند. برای رفع این مشکل، سیستم‌عامل روتر را به‌روز کرده و یک بار آن را مجدد راه‌اندازی کنید. اگر همچنان مشکل عدم اتصال وجود داشت، زمان آن رسیده که روتر خود را تعویض کنید.

5- مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

کار نکردن پد لمسی لپ تاپ لنوو

چنانچه تاچ پد لپ ‌تاپ کار نکند، آیکون ماوس روی نمایشگر با حرکت دست شما روی ترک پد، تکان نمی‌خورد. برای این موضوع نیز دلایل متعددی وجود دارد. ممکن است ترک‌پد کثیف شده باشد؛ همچنین ممکن است آسیب فیزیکی دیده و نیاز به تعویض داشته باشد. می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Touch Diagnostics برای بررسی عملکرد درست تاچ پد لپ‌ تاپ لنوو خود استفاده کنید. همچنین از تمیز بودن انگشتان و سطح ترک پد اطمینان حاصل کنید؛ زیرا آلودگی می‌تواند مانع عملکرد درست آن شود.

6- مشکل صفحه نمایش سیاه لپ تاپ لنوو

صفحه نمایش سیاه لپ تاپ لنوو

صفحه سیاه لپ تاپ لنوو از دیگر مشکلی بوده که معمولا در صورت خرابی لوازم الکترونیکی لپ تاپ رخ می‌دهد. در برخی موارد مشکلات نرم‌افزاری نیز می‌تواند دلیل خالی بودن نمایشگر لپ‌ تاپ لنوو باشد. در هر صورت، مشکل چه سخت‌افزاری باشد و چه نرم‌افزاری، باید در اسرع وقت آن را به یک مرکز تخصصی تعمیرات لپ‌ت اپ برده و نسبت به حل مشکل اقدام کنید.

یکی از شایع ترین دلایل صفحه نمایش سیاه لپ ‌تاپ لنوو آسیبی است که گرما به آن وارد کرده. گرما زمانی به لپ‌ تاپ شما آسیب می‌رساند که برای مدت طولانی بدون فن از آن استفاده کنید. علت دیگر نشت مایع یا آداپتور برق معیوب است. اگر با نمایشگر سیاه لپ‌ تاپ مواجه شدید برای رفع مشکل مراحل زیر را انجام دهید.

1. مواردی را که ممکن است باعث ایجاد گرمای بیش از حد شود، مانند کتاب‌ها یا کاغذهای سنگینی را که روی میز کنار لپ ‌تاپ قرار دارند، بردارید.

2. مطمئن شوید که تهویه لپ ‌تاپ به خوبی صورت می‌گیرد. برای این منظور از فن اکسترنال زیر لپ‌ تاپ خود استفاده کنید.

3. بررسی کنید که کابل‌های اتصال محکمی داشته باشتد تا مشکلی در جریان هوای زیر لپ تاپ ایجاد نکنند.

4. اگر صفحه لپ تاپ لنوو بی‌حرکت مانده باشد، باید کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. برای انجام این کار، دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا سیگنال مربوطه را از رایانه خود مشاهده کنید. 

7- مشکل کار نکردن وبکم لپ تاپ لنوو

کار نکردن دوربین لپ تاپ لنوو

برند لنوو به خاطر لپ ‌تاپ‌های مستحکم، سیستم‌عامل‌های قابل اعتماد و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود. کارنکردن دوربین، یکی از مشکلات رایج در میان سری لپ‌ تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه این کمپانی است. شایع‌ترین علت خرابی دوربین، محکم نبودن اتصال کانکتور است، بنابراین بهتر است کابل را به دقت بررسی کنید.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که ممکن است هنگام استفاده از وبکم لپ تاپ لنوو با آن مواجه شوید، کاهش کیفیت تصویر یا تار شدن آن در حین استفاده است. می‌توانید با تمیز کردن لنز با یک دستمال پنبه‌ای این مشکل را برطرف کنید.

گاهی پیش می‌آید که هنگام روشن کردن دوربین، تصویر تاریک می‌شود. این مشکل به دلیل انسداد View Finder دوربین یا نصب نادرست نرم‌افزار کنترل کننده تنظیمات باشد. برای رفع این مشکل، باید هرگونه اشیایی که می‌تواند منظره یاب را مسدود کند، حذف کرده و نرم‌افزار را به درستی راه اندازی کنید.

8- مشکل عدم پخش صدای لپ تاپ لنوو

عدم پخش صدای لپ تاپ لنوو

مشکل عدم پخش صدا به دلیل کارت صدای ضعیف یا معیوب است. خرابی کارت صدا باعث می‌شود شما از طریق اسپیکرهای آن صدایی دریافت نکنید. یکی از شایع‌ترین علل این مشکل، اتصال ضعیف بین کارت صدا و مادربرد است.

اگر لپ ‌تاپ لنوو شما با چنین مشکلی روبه‌رو شود، کابل‌ها را جدا کرده و دوباره وصل کنید و ببینید کمکی می‌کند یا خیر. کابل اسپیکر معیوب نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی بروز این مشکل است. برای بررسی این موضوع، سیم‌های قرمز و سفید را از مادربرد جدا کرده و دوباره وصل کنید. اگر مشکل شما برطرف شد، کابل بلندگو معیوب است.

تداخل نرم‌افزاری نیز می‌تواند منجر به بروز مشکل عدم پخش صدا توسط اسپیکرهای لپ ‌تاپ لنوو شما شده باشد. برای رفع این مشکل به کنترل پنل رفته و از آنجا وارد System and Security شوید، سپس به System رفته و Hardware tab را انتخاب کنید، وارد Device Manager شده و Device Manager را بررسی کنید که چه نرم‌افزاری باعث این مشکل می‌شود. بخش Sound را بررسی کنید و ببینید آیا تداخلی در سایر برنامه‌ها وجود دارد یا خیر.

9- مشکل شناسایی نشدن هارد لپ تاپ لنوو

اگر در هنگام نصب ویندوز متوجه شدید که هارد دیسک شناسایی نمی‌شود، با ریست کردن بایوس می‌توانید مشکل را حل کنید. بسیاری از لپ تاپ های لنوو از گزینه Legacy Boot Mode پشتیبانی می‌کنند که به سیستم اجازه می‌دهد از فلش یا سی‌دی بوت شود.

10- مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ لنوو

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ لنوو

داغ شدن بیش از حد یک مشکل رایج برای تمامی لپ تاپ ها است. داغ شدن بیش‌از حد لپ تاپ می‌تواند به اجزای داخلی آن آسیب جدی وارد کند. دلایل متعددی وجود دارد که حرارت لپ تاپ لنوو را بالا می‌برد. یکی از رایج ترین دلایل عدم تهویه کافی در لپ ‌تاپ است. همچنین اگر لپ تاپ خود را در حین شارژ روشن بگذارید، حرارت در آن بالا رفته و ممکن است آسیب جدی به سخت‌افزار آن وارد شود.

قدیمی بودن لپ تاپ یا فن معیوب نیز از دیگر عوامل داغ شدن بیش‌از حد لپ ‌تاپ است. همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز نیز ممکن است باعث ایجاد حرارت شود. اطراف لپ تاپ را از اشیاء بزرگ خالی کنید تا هوا د راطراف دستگاه شما به خوبی جریان پیدا کند.

سخن آخر

لنوو یکی از خوش‌نام‌ترین کمپانی‌های تولید کننده لپ تاپ بوده که علی‌رغم استفاده از سخت‌افزار قدرتمند، این لپ تاپ‌ها را با قیمت کم‌تری نسبت به سایر برندها به فروش می‌رساند. مانند هر لپ تاپ دیگری، لنوو نیز ممکن است با برخی از مشکلات رایج سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روبه‌رو شوند.

مشکلات رایجی که در این مطلب به آن اشاره شد می‌تواند زنگ هشداری باشد تا هرچه سریع‌تر در نحوه استفاده از لپ تاپ لنوو خود تجدید نظر کنید. برخی این از مشکلات به سادگی قابل رفع هستند؛ اما برای حل مشکلات دیگر، لازم است به یکی از مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

پرسش‌های متداول

دلایل بروز مشکل صفحه آبی در لپ تاپ لنوو  چیست؟

مشکلات سخت‌افزاری در مادربرد معمولا منجر به ایجاد صفحه آبی لپ‌ تاپ می‌شود، اما مشکلات نرم‌افزاری نیز می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شود. این نوع مشکلات اغلب زمانی رخ می‌دهند که سیستم عامل به دلیل اجرای بیش از حد برنامه‌ها به طور همزمان شروع به بارگذاری بیش از حد می‌کند.

دلایل کار نکرد ترک پد لپ تاپ لنوو چیست؟

ممکن است ترک‌پد یا انگشتان دست شما کثیف باشد؛ همچنین ممکن است آسیب فیزیکی دیده و نیاز به تعویض داشته باشد. 

دلایل داغ شدن لپ تاپ لنوو چیست؟

یکی از رایج ترین دلایل عدم تهویه کافی در لپ ‌تاپ است. همچنین اگر لپ تاپ خود را در حین شارژ روشن بگذارید، حرارت در آن بالا رفته و ممکن است آسیب جدی به سخت‌افزار آن وارد شود. قدیمی بودن لپ تاپ نیز یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد آن است.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.