مقایسه رابط کاربری One UI و HyperOS


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله به بررسی و مقایسه دو رابط کاربری HyperOs و One UI می‌پردازیم تا با ویژگی‌ها و برتری‌های هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

رابط کاربری One UI و HyperOS چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ یکی از بخش‌های گوشی‌های موبایل که کمپانی‌های مختلف حول محور آن با هم مقایسه می‌شوند، رابط کاربری است. به طور کلی رابط کاربری همان صفحه گرافیکی پیش روی شما در گوشی است که به لمس دست در حین کار حساسیت دارد و دستورات لازم را از این طریق اعمال می‌کند. رابط کاربری در گوشی‌های مختلف با هم تفاوت دارند که این تمایز در HyperOS و One UI بسیار اندک و قابل بررسی است. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های رابط کاربری HyperOS و One UI می‌پردازیم.

قیمت انواع گوشی موبایل

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

سامسونگ و شیائومی دو تا از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید گوشی در سراسر جهان هستند که محبوبیت زیادی بین کاربران گوشی موبایل دارند. این برندها، دستگاه‌هایی با سخت‌افزار قدرتمند به بازار عرضه می‌کنند ولی نرم‌افزار آن‌ها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟ رابط کاربری One UI و Hyperos هر دو مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید هستند ولی از نظر طراحی و ویژگی‌های هوش مصنوعی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در ادامه تفاوت‌های عمده بین این دو رابط کاربری را بررسی می‌کنیم.

اولین تفاوت: صفحه قفل

هر دو رابط کاربری One UI و Hyperos گزینه‌های زیادی برای قفل صفحه ارائه می‌کنند. در ابن مقایسه باید گفت که رابط کاربری Hyperos افکت‌ها و طراح‌های متنوع‌تری برای این بخش از گوشی دارد. از طرف دیگر One UI به‌عنوان بهترین رابط کاربری سامسونگ به شما اجازه می‌دهد چندین ابزار به صفحه قفل اضافه کنید.

مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

دومین تفاوت: صفحه اصلی

نسخه جدید رابط کاربری One UI ابزارهای بیشتری نسبت به HyperOS در اختیار کاربر قرار می‌دهد و البته گزینه‌های بیشتری هم برای سفارشی‌سازی صفحه اصلی دارد تا آن را متناسب با سلیقه و نیاز خود تغیییر دهید. در مقابل، HyperOS امکانات زیادی برای مرتب کردن برنامه‌ها در پوشه‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد. این قابلیت برای کسانی که برنامه‌های زیادی دارند، یک نکته قوت به حساب می‌آید؛ زیرا برنامه‌ها به راحتی قابل مرتب کردن و دسته‌بندی هستند.

سومین تفاوت: مرکز کنترل (Control Center)

مرکز کنترل شامل صفحه‌ای است که با لمس صفحه به سمت پایین، گزینه‌ها و تنظیمات مختلف برای شما باز می‌شود. رابط کاربری Hyperos یک Control Center الهام‌گرفته از سیستم‌عامل iOS دارد که شامل کلیدهای بزرگ برای WiFi و سایر تنظمیات گوشی تلفن است. در مقابل این رابط کاربری، One UI قرار می‌گیرد که Control Center را به چندین قسمت تقسیم می‌کند. فقط دو میانبر بزرگ در قسمت بالایی صفحه قرار می‌گیرد و در قسمت پایین، تنظیمات و گزینه‌های دیگر وجود دارند.

مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

چهارمین تفاوت: ویژگی هوش مصنوعی

در این ویژگی خاص، پوسته ONE UI به خوبی می‌تواند با سایر پوسته‌های اندروید از جمله HyperOS رقابت کند. در واقع ONE UI به‌عنوان بهترین رابط کاربری اندروید ویژگی‌های هوش مصنوعی زیادی را ارائه می‌کند تا هم از کار با گوشی لذت ببرید و هم در زمان، صرفه‌جویی کنید. به جز برخی از امکانات ویرایشی هوش مصنوعی در گالری، هیچ یک از ویژگی‌های هوش مصنوعی در HyperOS یافت نمی‌شود. ویژگی‌های هوش مصنوعی که ONE UI از آن بهره‌مند است، شامل ترجمه سریع، گالری قدرتمند، تولید تصویر زمینه، و دستیار مرورگر می‌شود.

رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

پنجمین تفاوت: سفارشی‌سازی

از نظر شخصی‌سازی، رابط کاربری One UI مزایای زیادی نسبت به رابط کاربری Hyperos دارد. یکی از اولین گزینه‌ها، پالت‌های متنوع رنگی هستند که با ایجاد تغییرات، تجربه‌ای کاملا متفاوت را رقم می‌زنند. شما این گزینه را در رابط کاربری مقابل، یعنی HyperOS پیدا نخواهید کرد.

ششمین تفاوت: عملکرد

شاید عملکرد، مهم‌ترین تفاوتی باشد که بخواهید درباره دو رابط کاربری One UI و Hyperos بدانید. در این خصوص باید بدانید که هر دو رابط کاربری تجربه فوق‌العاده‌ای از کار با گوشی هوشمند را ارائه می‌دهند. با این حال HyperOS برتری جزئی نسبت به ONE UI دارد که به قدری اندک است، اصلا به چشم نمی‌آید.

ویژگی‌های جالب رابط کاربری Hyperos

شیائومی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان گوشی همراه، برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ گوشی موبایل شیائومی ۱۴ را با رابط کاربری Hyperos به بازار عرضه کرد. پیش از آن گوشی‌های این کمپانی با رابط کاربری MIUI به دست کاربران گوشی همراه می‌رسید و به مرور جایگزینی برای آن پیدا شد. رابط کاربری HyperOS در گوشی‌های شیائومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

۱. می‌توانید Bloutware را حذف کنید

یکی از نکاتی که در گوشی‌های موبایل، خصوصا پرچمداران باعث نارضایتی کاربران شده، برنامه‌های Bloutware است. این نرم‌افزارها به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند و معمولا حذف آن‌ها امکان‌پذیر نیست. حالا شیائومی گامی بزرگ در این راستا برداشته است تا به لطف HyperOS، برنامه‌های آزاردهنده Bloutware را حذف کنید. با این قابلیت کنترل بیشتری روی دستگاه‌های خود خواهید داشت.

مقایسه hyperos و oneui

۲. صفحه قفل را سفارشی‌سازی کنید

یکی از بخش‌های جذاب گوشی، صفحه قفل آن است که با استفاده از رابط کاربری Hyperos می‌توانید مانور زیادی روی ظاهر آن بدهید. فونت متن و سبک ظاهری ساعت که پس از قفل کردن گوشی ظاهر می‌شوند، از نظر بصری قابل تغییر و شخصی‌سازی هستند. با تغییرات مورد نظر می‌توانید ظاهر صفحه قفل را مطابق سلیقه خود تنظیم کنید.

رابط کاربری سامسونگ

۳. از امکانات پیشرفته گالری استفاده کنید

با وجود اینکه هیچ مشکی در ظاهر و کاربری سابق گالری گوشی‌های شیائومی وجود نداشت ولی در بهترین شکل ممکن نبود. از همین رو شیائومی تغییراتی در این بخش ایجاد کرد و حالا علاوه بر دو پنل عکس و آلبوم، پنل دیگری به نام Recommendations وجود دارد. پیش از این برخی از ویژگی‌ها و امکانات گالری با انتخاب منوی سه نقطه گالری در اختیار کاربر قرار می‌گرفت ولی در رابط کاربری فعلی شیائومی در پنل جدید آن در دسترس هستند. با استفاده از امکاناتی که در این بخش از گالری وجود دارد، می‌توانید تغییرات زیادی در عکس‌ها ایجاد کنید. به این شکل به برنامه‌های ویرایش عکس نیاز ندارید و می‌توانید از فضای در اختیار خود برای نصب برنامه‌های کاربردی‌تر استفاده کنید.

۴. امنیت و حریم خصوصی خود را بهبود دهید

طراح رابط کاربری HyperOS به حریم خصوصی و امنیت در گوشی شیائومی توجه ویژه‌ای داشته است. یکی از ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیت در گوشی‌های شیائومی، دریافت تایید برای خاموش کردن دستگاه است؛ یعنی گوشی تلفن بدون اجازه شما خاموش نمی‌شود.

مقایسه رابط کاربری شیائومی و سامسونگ

۵. یک رابط کاربری کم‌حجم در اختیار داشته باشید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در زمان بررسی رابط کاربری Hyperos با آن مواجه شدیم، حجم کم و سرعت بالای آن است. این رابط کاربری فقط ۸.۷۶ گیگابایت از حافظه داخلی را اشغال می‌کند تا جای کافی برای نصب و حفظ برنامه‌های دیگر داشته باشید. اگر نگاهی به سابقه شیائومی در این زمینه بیندازید، خواهید دید که چگونه بر کم‌حجم کردن رابط کاربری تمرکز داشته است. حتی آخرین نسل رابط کاربری سابق شیائومی یعنی MIUI ۱۴ فقط حدود ۱۳ گیگابایت را اشغال می‌کرد. در حال حاضر رابط کاربری شیائومی ۱۴ پرو فقط ۸.۷۶ گیگابایت از فضای دستگاه را اشغال می‌کند.

مقایسه hyperos و one ui

ویژگی‌های فوق‌العاده رابط کاربری One UI

یکی دیگر از رابط‌های کاربری که در این مقاله به آن می‌پردازیم، رابط کاربری سامسونگ است. پوسته نرم‌افزاری One UI مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است که دلایل مختلفی هم برای آن وجود دارد. ویژگی‌های کاربردی مختلف، عملکرد روان و به‌روزرسانی مرتب، از مهم‌ترین دلایل برتری OneUI نسبت به رقباست. برای اینکه با One UI بیشتر آشنا شوید، در ادامه به ویژگی‌های آن بیشتر می‌پردازیم.

۱. کارها را به صورت اتوماتیک در یک روتین منظم انجام دهید

هرکس در طول روز کارها و روتین مشخصی را دنبال می‌کند که برخی از آن‌ها در گوشی هوشمند هم قابل اجرا و ذخیره‌سازی است. برای این کار باید ابتدا گزینه Modes And Routines را در بخش تنظیمات پیدا کنید. در این قسمت، موقعیت‌ها و مکان‌هایی وجود دارند که می‌توانید صدای زنگ یا نور گوشی موبایل را متناسب با آن تنظیم کنید. با تعریف این روتین‌ها در ساعات مشخص، تغییرات به صورت خودکار اعمال می‌شود و پس از آن ساعت، به حالت معمول بازمی‌گردد.

۲. برنامه‌ها را در پنجره‌های POP-UP باز کنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که به دو برنامه به صورت همزمان نیاز داشته باشید. با استفاده از آخرین نسخه One UI می‌توانید پنجره‌های دیگر را باز کنید و اندازه آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید. از این قابلیت POP-UP برای تماشای ویدیوی یوتوب یا تماشای فیلم می‌توانید استفاده کنید.

رابط کاربری سامسونگ

۳. در گالری، فیلم‌ها را ویرایش کنید

یکی از قابلیت‌های دیگری که در بررسی رابط کاربری one ui شما را به وجد می‌آورد، ویرایشگر ویدیویی اختصاصی سامسونگ است که در بخش Gallery وجود دارد. با استفاده از این قابلیت هم می‌توانید برای ویرایش یک ویدیو استفاده کنید هم تصاویر، فیلم‌ها، متن، اموجی و موسیقی به آن بیفزایید. با اینکه در حال حاضر امکانات ویرایشی این رابط کاربری ساده است ولی امکان اضافه کردن امکانات دیگر در آینده وجود دارد.

رابط کاربری شیائومی

۴. صفحه قفل را سفارشی‌سازی کنید

یکی از اولین چیزهایی که در زمان کار با گوشی تلفن با آن روبه‌رو می‌شوید، صفحه قفل است. با استفاده از آخرین نسخه One UI می‌توانید ساعت صفحه قفل را با فونت و استایل‌های مختلف ویرایش کنید. به جز ویرایش سبک و فونت ساعت، می‌توانید تصاویر مورد نظرتان را به صفحه قفل اضافه کنید.

مقایسه رابط کاربری hyperos و oneui

رابط کاربری Hyperos برای چه گوشی هایی است؟

کمپانی‌های تولید گوشی، رابط کاربری خود را به صورت مرتب آپدیت می‌کنند تا امکانات و ویژگی‌های جدیدی به آن بیفزایند. امکانات جدید رابط کاربری One UI 6 سامسونگ در گوشی‌های خاصی اجرا می‌شود. کدام دستگاه‌ها رابط کاربری ONE UI 6.1 را دریافت می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم، شیائومی پس از چند سال استفاده از MIUI، رابط کاربری جدیدش یعنی HyperOS را معرفی کرد. این رابط کاربری با گوشی موبایل شیائومی 14 در اختیار کاربران قرار گرفت. برای پاسخ به این سوال که چگونه هایپر او اس را دریافت کنیم، باید به برنامه‌های مخصوص دانلود رابط کاربری HyperOS و آپدیت MIUI مراجعه کنید. سوال دیگری که وجود دارد، این است که کدام گوشی‌ها آپدیت HyperOS را دریافت می‌کنند؟

رابط کاربری شیائومی

سخن آخر

در این مقاله از کالاتیک به بررسی ویژگی‌های مختلف دو رابط کاربری در گوشی‌های شیائومی و سامسونگ پرداختیم که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و امتیازات خاص خود را داشتند. همانطور که اشاره کردیم این دو رابط کاربری یا پوسته، از نظر عملکرد تقریبا یکسان هستند و تفاوت‌های جزئی آن‌ها در بخش‌های دیگر قابل توجه است. به نظر شما چه تفاوت‌های دیگری در این دو رابط کاربری به چشم می‌خورد؟

پرسش‌های متداول

شباهت اصلی رابط کاربری One UI با Hyperos چیست؟

سطح عملکرد، در این دو رابط کاربری تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد.

رابط کاربری Hyperos برای اولین بار با کدام گوشی وارد بازار شد؟

رابط کاربری جدید شیائومی برای اولین بار با Xiaomi 14 به بازار معرفی شد.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.