گوگل Gemini چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم؟


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله به یکی از بهترین مدل‌های هوش مصنوعی گوگل یعنی جمینی می‌پردازیم و آن را با رقیبش یعنی چت جی پی تی مقایسه می‌کنیم.

گوگل جمینی چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه زندگی ما تا حدی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است. هوش مصنوعی می‌تواند در طول روز کارهای تکرارشونده را با یک نظم مشخص انجام دهد، بدون اینکه از شما زمان و انرژی خاصی بگیرد.

جمینی مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی است که رقیب مدل‌های GPT OpenAI به حساب می‌آید و توسط گوگل ایجاد شده است. استفاده از این هوش مصنوعی در طول روز می‌تواند به پیشبرد سریع‌تر و بهتر کارها کمک شایانی کند. در ادامه این مقاله درباره مزایای گوگل Gemini، ماهیت آن و تفاوت‌های آن با چت جی پی تی بیشتر صحبت می‌کنیم.

قیمت انواع لپ‌تاپ

مزایای استفاده از هوش مصنوعی Gemini

هوش مصنوعی (AI) شیوه تعامل ما را با جهان فناوری متحول کرده است که Gemini در راس این نوآوری قرار دارد. در واقع Gemini یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند محسوب می‌شود که توسط گوگل توسعه پیدا کرده و علاوه بر درک متن، قادر به درک تصاویر، صدا و ویدیو هم هست. با قابلیت‌های پیشرفته‌ای که در این هوش مصنوعی وجود دارد، برای کسب‌وکارها و افراد مختلف هم امکاناتی وجود دارد. برای اینکه با جمینی آشنا شوید، در ادامه به مزایای استفاده از این هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم.

1. بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری

هوش مصنوعی جمینی برای بهبود عملکرد و استقرار در مقیاس بالا بهینه شده است. با استفاده از آن می‌توانید به حجم زیادی از داده‌ها و عملیات پیچیده رسیدگی کنید تا کارها در سازمان شما بهتر و باکیفیت‌تر پیش رود.

2. بهینه‌سازی هزینه و تاخیر

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای سایت Gemini بهینه‌سازی هزینه و تاخیر آن است. با به کارگیری این هوش مصنوعی می‌توانید در عین ارائه بهترین نتایج کارآمد، استفاده از منابع و تاخیر را به حداقل برسانید. این نکته جمینی را به یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای مشاغلی تبدیل کرده است که به تجزیه و تحلیل داده‌ها، پردازش و تصمیم‌گیری متکی هستند. با کاهش زمان و منابع مورد نیاز، جمینی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که گردش کار خود را بهینه کنند و کارایی بیشتری به دست آورند.

سایت gemini

3. درک چندوجهی از محتوا

یک دیگر از مزایای این هوش مصنوعی Gemini اندروید یا وب، توانایی درک و ترکیب حالت‌های مختلف داده است. جمینی می‌تواند با دریافت تصویر، متن، ویدیو و صدا، درک بیشتری از محتوای در حال پردازش ارائه کند. این درک چندوجهی به جمینی اجازه می‌دهد بینش عمیق‌تر و جامع‌تری از موضوع کسب کند تا منجر به بهبود تجربیات و نتایج کاربری شود.

4. افزایش بهره‌وری و اتوماسیون

گوگل جمینی امکانی فراهم می‌کند تا کارهای تکراری شما در طول روز به صورت خودکار انجام شود. با استفاده از قابلیت‌های جمینی می‌توانید کارایی و اتوماسیون را بهبود ببخشید و کارها را ساده و سریع پیش ببرید. به این شکل می‌توانید در کسب‌وکار خود بهره‌وری را افزایش دهید و فرایند کاری خود را با حداکثر کارایی بهینه کنید.

هوش مصنوعی جدید گوگل

5. تجزیه تحلیل داده‌های پیشرفته

تجزیه و تحلیل داده‌ها، جنبه حیاتی و مهمی از تصمیم‌گیری و توسعه در هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید. گوگل Gemini با ارائه قابلیت‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به کسب‌وکار شما کند. با پردازش داده‌های چندوجهی توسط این هوش مصنوعی بینش‌های ارزشمندی از منابع مختلف متن، تصویر و ویدیو به دست خواهید آورد. داده‌های به دست‌آمده از این راه به شما کمک می‌کند تا درکی عمیق‌تر از مشتریان خود و روند بازار کسب کنید.

هوش مصنوعی گوگل Gemini چیست؟

جمینی آخرین مدل زبان بزرگ گوگل محسوب می‌شود که آن را به اختصار LLM می‌نامیم. زبان LLM زیربنای انواع ابزار هوش مصنوعی است که احتمالا تا به حال با آن در اینترنت تعامل داشته‌اید. گوگل Gemini چیزی فراتر از یک مدل هوش مصنوعی است، ضمن اینکه به‌عنوان نام و هویت جدید چت ربات Bard شناخته می‌شود. در صورتی که بخواهید از جمینی در گوشی موبایل خود استفاده کنید، یک نسخه رایگان از آن برای اندروید وجود دارد که می‌تواند جایگزینی برای Google Assistant باشد.

علاوه بر آن، در سیستم‌عامل iOS جمینی در برنامه Google App وجود دارد. به جز نسخه رایگانی که برای همه در دسترس است، یک اشتراک هوش مصنوعی هم وجود دارد که با نام Gemini Advanced در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این نسخه از جمینی مبتنی بر یک LLM قدرتمندتر به نام Gemini Ultra است که با ثبت نام در اشتراک Google One AI Permium می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. به صورت خلاصه باید گفت که همه ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل در حال حاضر در خدمت گوگل جمینی هستند تا کارها را برای اشخاص یا کسب‌وکارها در گوشی یا وب ساده کنند.

هوش مصنوعی gemini

هوش مصنوعی گوگل جمنای چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

پاسخ به این سوال می‌تواند مختصر باشد و در یک جمله بگوییم که گوگل Gemini قادر به انجام کارهای بسیاری است. همانطور که گوگل در یک بیانیه مطبوعاتی در جهت معرفی این هوش مصنوعی اشاره کرد، جمینی یک ابزار چندوجهی است. همین نکته به معنای انعطاف بالای آن در جهت انجام طیف متنوعی از وظایف است.

در خصوص وظایف این سایت هوش مصنوعی باید گفت که می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، متن را خلاصه کند و تصاویر جدید و زیبا درست کند. علاوه بر آن جمینی امکان اتصال به سرویس‌های گوگل مثل Google Maps، Gmail و YouTube را هم دارد. اشتراک پیشرفته (Gemini Advanced) طیف وسیعی از امکانات قدرتمند مثل رسیدگی به پرسش‌های چندمرحله‌ای و کدنویسی را ارائه می‌کند. به صورت کلی در این نسخه از جمینی پاسخ‌ها سازماندهی‌تر، دقیق‌تر و بهتر خواهد بود.

آیا جمینی بهتر از چت جی پی تی است؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران در سراسر جهان پیش می‌آید، تفاوت هوش مصنوعی جدید گوگل با جت جی پی تی است. هر دو سرویسی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و رابط کاربری مشابهی دارند. اگر آشنایی کافی با چت جی پی تی ندارید، مقایسه Chat GPT 3.5 با Chat GPT 4 می‌تواند به شما کمک کند.

در مجموع تفاوت‌های این دو سایت هوش مصنوعی در مدل‌های زبانی آن‌ها نمایان می‌شود. تفاوت دیگری که در این دو هوش مصنوعی وجود دارد، در مدل‌های آموزشی، منابع داده، تجربیات کاربر و نحوه ذخیره داده‌ها نمایان می‌شود. اگر بخواهیم به صورت مفصل و با جزئیات درباره تفاوت‌های Gemini Ai و ChatGPT اشاره کنیم، باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم.

هوش مصنوعی Gemini Pro

1. مدل‌های آموزشی

به طور کلی چت جی پی تی بر اساس GPT-3.5 یا GPT-4 OpenAI ساخته شده که متناسب با اینکه نسخه رایگان یا پولی ChatGPT Plus باشد، متفاوت است. گوگل Gemini در سه نسخه مختلف ارائه می‌شود که شامل Gemini Pro برای طیف وسیعی از وظایف، Gemini Ultra برای کارهای بسیار پیچیده و Gemini Nano برای دستگاه‌های تلفن همراه است.

2. منابع اطلاعات

تفاوت اصلی بین گوگل جمینی و چت جی پی تی در منابع داده‌ای است که برای آموزش LLM آن‌ها استفاده می‌شود. Chat GBT-3.5 از داده‌های از پیش تعیین‌شده استفاده می‌کند که فراتر از ژانویه 2022 نمی‌رود، در حالیکه اطلاعات GPT-4 تا آپریل 2023 آپدیت شده‌اند. در ضمن Gemini Ultra بزرگ‌ترین مجموعه اطلاعات با 1.6 تریلیون پارامتر و مجموعه داده آموزشی 1.56 تریلیون کلمه را دارد.

در مقابل، GPT-4 تقریبا 1.5 تریلیون پارامتر و مجموعه داده‌های آموزشی حدود 13 تریلیون نشانه دارد که می‌تواند تک کاراکتر، کلمه یا قسمتی از کلمه باشد. با توجه به اینکه هم گوگل جمینی و هم چت جی پی تی به صورت مرتب در حال گسترش هستند، تفاوت کمی بین آن‌ها به وجود خواهد آمد.

gemini ai

3. تجربه کاربر

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید بین هوش مصنوعی گوگل و چت جی پی تی مورد مقایسه قرار بگیرد، تجربه کاربران است. کاربران چت جی پی تی می‌توانند با هر ایمیلی وارد آن شوند. در ضمن دکمه‌ای در سمت چپ صفحه اصلی قرار دارد که برای بازیابی سریع اطلاعات بایگانی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی ChatGPT-3.5 مبتنی بر متن است و نمی‌تواند از محتواهای دیگری مثل تصاویر، ویدیو، نمودار یا لینک برای پاسخ به شما استفاده کند. علاوه بر آن، چت جی پی تی نمی‌تواند در اینترنت محتوای مورد نظر شما را جستجو کند. به دلیل همکاری نزدیک OpenAI با مایکروسافت، چت جی پی تی می‌تواند از طریق برنامه‌های ویندوز مثل Word، Excel، PowerPoint و Outlook مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن، دستیاران هوش مصنوعی Copliot مایکروسافت از مدل زبان ChatGPT-4 بهره می‌برند.

در مقابل رابط کاربری هوش مصنوعی Gemini Pro فرصتی برای کاربران فراهم می‌کند که اندازه یا لحن پاسخ را تغییر دهند، پاسخ را به اشتراک بگذارند یا آن را به Google Docs و Gmail ببرند. در ضمن، جمینی به کاربران اجازه آپلود تصاویر را می‌دهد ولی توانایی آن برای درست کردن تصاویر جدید فعلا در حالت تعلیق است. گوگل قصد دارد Gemini را با برنامه‌های خود مثل Gmail، Docs، Google Meet و Google Slides به‌عنوان بخشی از اشتراک Google One AI Premium خود ادغام کند. برای اینکه به‌عنوان یک کاربر از گوگل Gemini استفاده کنید، باید یک حساب در Google داشته باشید.

4. ذخیره‌سازی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی

آخرین فاکتوری که در چت جی پی تی و جمینی با هم قابل مقایسه هستند، ذخیره‌سازی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی است که برای بسیاری از کاربران فاکتورهای مهمی به شمار می‌روند. یکی از نقاط مشترکی که در مترجم هوش مصنوعی Gemini و ChatGPT وجود دارد، ذخیره داده‌های کاربر است. چت جی پی تی می‌تواند همه درخواست‌ها و مکالمه‌های شما را ذخیره کند.

سخن آخر

در این مقاله از کالاتیک درباره یکی از بهترین مدل‌های هوش مصنوعی یعنی گوگل Gemini صحبت می‌کنیم. این هوش مصنوعی چندوجهی می‌تواند محتواهای مختلفی از جمله متن، تصویر و فیلم را درک کند. استفاده از جمینی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روند و کیفیت کار شما خواهد گذاشت. به نظر شما مزایا و معایب هوش مصنوعی در دنیای امروز چیست؟

پرسش‌ها متداول

آیا در هوش مصنوعی احتمال خطا و اشتباه وجود دارد؟

بله با توجه به اینکه هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم کار می‌کند و احتمال خطا در آن وجود دارد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از گوگل Gemini چیست؟

افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان مهم‌ترین مزایای استفاده از جمینی است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.