آموزش تمیز کردن پلی استیشن 5 و اهمیت آن


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
تمیز کردن پلی استیشن 5 بخشی از مراحل حفظ و نگهداری آن است که باید آن را به خوبی یاد بگیرید.

تمیز کردن پلی استیشن 5 به چه صورت انجام می‌شود؟ پلی استیشن یکی از دستگاه‌هایی است که به دلیل هزینه‌ای که بابت آن پرداختید، باید دقت زیادی در نگهداری آن به خرج دهید. یکی از کارهایی که باید در این راستا انجام دهید، تمیز کردن به موقع و درست آن است. در ادامه این مقاله قدم به قدم در مراحل تمیز کردن PS5 شما را همراهی می‌کنیم تا دستگاه خود را در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی و تجمع گردوغبار حفظ کنید.

قیمت پلی استیشن

چگونه PS5 را تمیز کنیم؟

برخی از صاحبان پلی استیشن 5 دقیقا روش های تمیز کردن آن را نمی‌دانند؛ در صورتی که این کار بر دوام و عملکرد آن تاثیر بالایی خواهد داشت. در ادامه به صورت دقیق اقدامات لازم برای تمیز کردن PS5 را شرح می‌دهیم.

1. آماده کردن پلی استیشن برای تمیز کردن

اولین گام آموزش تمیز کردن PS5، آماده‌سازی اولیه آن است. در این جهت باید ابتدا پلی استیشن خود را خاموش کنید و آن را از برق بکشید. در اصل اولین گام، تضمین ایمنی شما حین تمیز کردن دستگاه خواهد بود. در ادامه باید پایه‌ها را باز کنید و پیچ‌ها را در مکانی امن و دور از شلوغی قرار دهید تا گم نشوند.

تمیز کردن ps5

2. تمیز کردن قسمت خارجی دستگاه

در قدم بعدی باید پوشش‌های پلاستیکی و دسته‌ها را با استفاده از یک پارجه میکروفایبر پاک کنید تا دستگاه شما براق و تمیز به نظر برسد. برای اینکه آسیبی به کنسول بازی نرسد، از پارچه‌هایی غیر از میکروفایبر استفاده نکنید.

3. حذف گردوغبار از پورت‌ها

به مرور زمان، در قسمت درگاه یا پورت‌های دستگاه پلی استیشن 5 امکان جمع شدن گردوغبار وجود دارد. برس‌ها و ابزارهای مخصوصی وجود دارند که برای تمیز کردن دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ و پلی‌استیشن یک گزینه مناسب محسوب می‌شوند. این برس‌ها به قدری نرم هستند که آسیبی به دستگاه وارد نمی‌کنند و سبب ایجاد خطوخش نمی‌شوند. با استفاده از فشار هوا یا برس، گردوغبار انباشته‌شده در پورت‌ها را خارج کنید.

تمیز کردن پلی استیشن 5

4. نظافت بخش داخلی پلی استیشن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمیز کردن پلی استیشن 5 نظافت بخش داخلی آن است. برای این کار باید درپوش‌های پلاستیکی را به آرامی جدا کنید و مراقب باشید که هیچ یک از بخش‌های دستگاه آسیب نبیند و نشکند. گردوغباری را که در بخش داخلی دستگاه پلی استیشن جمع شده، با استفاده از یک پارچه نرم و خشک پاک کنید. قسمت‌هایی که گردوغبار گیر کرده به‌راحتی با استفاده از یک مسواک نرم قابل تمیز شدن است. در صورت نیاز می‌توانید کمی ایزوپروپیل الکل را روی پنبه بریزید تا بتوانید لکه‌های سخت را پاک کنید.

تمیز کردن پلی استیشن 5

5. مونتاژ مجدد دستگاه و بررسی نهایی

در آخرین مرحله از تمیز کردن PS5 باید درپوش‌های پلاستیکی را عوض کنید و آن‌ها را در جای مناسب خود قرار دهید. پایه‌های دستگاه را مجددا در جای خود بگذارید و قبل از وصل کردن دوباره چک کنید که همه‌چیز در جای مناسب خود قرار بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید:
بهترین بازی‌های پلی استیشن 5

تمیز کردن دسته PS5

دسته پلی استیشن یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که باید تمیز شوند؛ زیرا در طول استفاده و بازی کردن با دست‌ها تماس زیادی پیدا می‌کنند. برای تمیز کردن دسته‌ها به هیچ عنوان از آب استفاده نکنید؛ زیرا باعث آسیب به قسمت‌های الکتریکی آن می‌شود. در ادامه، مراحل تمیز کردن دسته را شرح می‌دهیم.

مرحله اول: تمیز کردن دستگیره‌ها

در ابتدا با استفاده از پارچه میکروفایبر و کمی الکل، همه کثیفی‌ها را از سطح دسته پلی استیشن پاک کنید. به یاد داشته باشید که فشار بیش از حد استیک‌ها باعث شل شدن آن‌ها می‌شود. در صورتی که گردوخاک یا نقاط آلوده‌ای روی سطح دسته وجود داشت، از چسب برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن دسته ps5

مرحله دوم: تمیز کردن دکمه‌ها

از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دکمه‌ها و اطراف آن‌ها استفاده کنید. گوش پاک‌کن به شما کمک می‌کند تا کثیفی‌های موجود بین شکاف‌های تنگ دسته را کاملا پاک کنید. به یاد داشته باشید که در زمان تمیز کردن دکمه‌ها بیش از حد آن‌ها را فشار ندهید.

مرحله سوم: تمیز کردن شکاف‌ها و پورت‌ها

در این مرحله باید فضای خالی بیش شکاف‌ها و پورت‌ها را با استفاده از یک شیء تیز یا باریک مثل کارت عابر بانک پاک کنید. به یاد داشته باشید وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید، نباید باعث ایجاد خطوخش روی دسته پلی استیشن شود.

تمیز کردن فن پلی استیشن

یکی از بخش‌های مهم دستگاه پلی استیشن 5 فن آن است که در صورت نیاز می‌توانید آن را هم به صورت مجزا و بادقت تمیز کنید. به یاد داشته باشید برای این کار باید فن را بدون هیچ ابزاری و با دست بیرون بکشید. سپس با استفاده از پارچه میکروفایبر یا مسواک نرم سطح آن را تمیز کنید.

در صورت نیاز استفاده از ایزوپروپیل الکل برای کنترل و راحتی فرایند تمیز کردنPS5  بلامانع است. در ادامه پره‌های فن را با استفاده از یک برس بسیار نرم تمیز کنید. در صورت نیاز می‌توانید از جاروشارژی یا جاروبرقی با مکش بسیار کم برای تمیز کردن باله‌های فن پلی استیشن 5 هم بهره ببرید.

چرا تمیز کردن پلی استیشن 5 اهمیت دارد؟

شاید اولین سوال مهمی که در خصوص تمیز کردن پلی استیشن 5 مطرح می‌شود، این است که چرا باید آن را تمیز کنیم؟ با تمیز کردن به موقع و مرتب دستگاه، می‌توانید تا حد زیادی از عملکرد درست و طول عمر پلی استیشن مطمئن شوید. در ادامه چند دلیل برای تمیز کردن پلی استیشن 5 ذکر می‌کنیم.

جلوگیری از تجمع گردوغبار

در طول استفاده از پلی استیشن 5 و قرار دادن آن روی سطوح مختلف، احتمال جمع شدن گردوغبار و کثیفی در بخش‌های مختلف آن وجود دارد. جمع شدن گردوغبار روی سطوح دستگاه، باعث بیش از حد گرم شدن آن می‌شود. این گرم شدن بیش از حد به قطعات پلی استیشن اجازه نمی‌دهد که به درستی کار کنند.

جلوگیری از اختلال در عملکرد دستگاه

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باید به صورت مرتب دستگاه پلی استیشن خود را تمیز کنید، اطمینان از عملکرد درست دستگاه است. در صورتی که پلی استیشن را روی زمین یا هر جای کثیف دیگری قرار دهید، انباشت مو یا گردوخاک روی آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اگر در تمیز کردن پلی استیشن 5 خود سهل‌انگاری کنید و به موقع آن را از گردوغبار پاک نکنید، نباید انتظار عملکردی یکپارچه از دستگاه داشته باشید.

تمیز کردن پلی استیشن 5

جلوگیری از افزایش نویز

هر چقدر گردوغبار بیشتری روی بدنه دستگاه پلی استیشن 5 قرار بگیرد، احتمال افزایش نویز هم بیشتر می‌شود. در صورتی که این مراقبت را جدی نگیرید، به زودی خواهید دید دستگاهی که تقریبا بی‌صدا بود، با گذشت زمان شروع به تولید صدا می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید دستگاه را در جای مناسب قرار دهید و به صورت مرتب آن را تمیز کنید.

اخطارهایی درباره تمیز کردن پلی استیشن 5

همانطور که بارها تاکید کردیم، تمیز کردن PS5 از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته مهم این است که پلی استیشن همچون بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال حساسیت بالایی دارد و باید با احتیاط با آن کار کنید. در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم که باید در زمان تمیز کردن PS5 از آن اجتناب کنید.

  • برای تمیز کردن کنسول پلی استیشن 5 از جارو برقی پرقدرت استفاده نکنید. استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن گردوغبار به قطعات داخلی پلی استیشن 5 آسیب وارد می‌کند.
  • در تمیز کردن PS5 این است که نباید از پارچه‌های غیرمیکروفایبر استفاده کنید.
  • پارچه‌های میکروفایبر برای تمیز کردن یک گزینه عالی به حساب می‌آیند. آن‌ها آلودگی و باکتری‌ها را به طور موثرتری نسبت به سایر پارچه‌ها جذب می‌کنند.
  • در زمان باز و بسته کردن پیچ‌های پلی استیشن 5 باید دقت کافی را داشته باشید تا بدانید کدام یک از پیچ‌ها در کجای دستگاه قرار می‌گیرند.
  • برای قرار دادن پیچ‌ها بهتر است به جای دست از موچین یا ابزارهای دیگر استفاده کنید تا در جای درست قرار بگیرند.

نکات جلوگیری از تجمع گردوغبار در پلی استیشن

همانطور که گفتیم تجمع گردوغبار داخل دستگاه پلی استیشن و قطعات آن، آسیب جدی به آن وارد می‌کند و باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم که برای اجرای روان دستگاه و جلوگیری از تجمع گردوخاک در آن مفید خواهد بود.

پلی استیشن را در جایی با تهویه مناسب قرار دهید

همانطور که می‌دانید جریان هوا روی دستگاه پلی استیشن و داخل آن اهمیت زیادی دارد. جریان هوای مناسب برای جلوگیری از تجمع گردوخاک ضروری است. به یاد داشته باشید که تا جای ممکن کنسول را در فضای بسته یا نزدیک به دیوار قرار ندهید؛ زیرا در این مکان‌ها، هوا به اندازه کافی جریان ندارد.

کنسول را روی سطوح نرم قرار ندهید

نکته دیگر درباره تمیز کردن PS5 این است که به جای فرش و موکت آن را روی یک سطح سخت و پایدار بگذارید. سطوح نرم به‌راحتی پورت و دریچه‌ها را مسدود می‌کنند و احتمال تجمع گردوغبار در دستگاه را افزایش می‌دهند.

تمیز کردن پلی استیشن 5

به صورت منظم دستگاه را تمیز کنید

به یاد داشته باشید برای محافظت از دستگاه پلی استیشن به صورت منظم اطراف آن را تمیز کنید. گردوغبار به‌راحتی از اطراف دستگاه به کنسول ورود می‌کند و آسیب‌های جدی به آن می‌زند؛ از همین رو پس از هر بار بازی کردن با پلی استیشن آن را پاک و تمیز کنید.

کنسول را از زمین دور کنید

به طور کلی اگر یک جای مشخص برای دستگاه پلی استیشن داشته باشید، بهتر است. قرار دادن کنسول، در یک ارتفاع مشخص می‌تواند احتمال تجمع گردوغبار در آن را کاهش دهد.
در آخر با پیروی از این نکات می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پلی استیشن شما در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شود و مشکلات رایج مربوط به گردوغبار برای آن پیش نخواهد آمد.

سخن آخر

در این مقاله درباره یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های شخصی یعنی پلی استیشن 5 صحبت کردیم. کنسول‌های بازی در طول استفاده، روی سطوح و مکان‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این سطوح می‌توانند گردوغبار زیادی به پورت‌ها و بخش‌های داخلی پلی استیشن انتقال دهند که تمیز کردن آن‌ها بسیار اهمیت دارد. با تمیز کردن پلی استیشن 5، از آسیب به قطعات داخلی و اختلال در عملکرد آن جلوگیری خواهید کرد.

پرسش‌های متداول

گردوغبار در طولانی مدت چه آسیبی به پلی استیشن می‌زند؟

گردوغبار به مرور زمان باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و اختلال در عملکرد آن می‌شود.

بهترین ابزار برای تمیز کردن پلی استیشن 5 چیست؟

پارچه میکروفیبر، برس نرم و ایزوپروپیل بهترین ابزارهایی هستند که برای تمیز کردن یک PS5 به کارتان می‌آید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.