NFC چیست و چه قابلیت هایی دارد؟


کالاتیک
نظرات 1
content-main-img

دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر از محبوبیت بالایی میان افراد برخوردار شده‌اند و امروزه هر چه دستگاه هوشمندتر باشد میزان بیشتری می‌توانیم از آن جهت تعامل با محیط اطراف خود استفاده کنیم. یکی از عناصر هوشمند به کار رفته در دستگاه‌های هوشمند که احتمالاً نام آن را شنیده باشید تکنولوژی NFC است که این امکان را فراهم می‌کند تا دستگاه‌ها به‌راحتی برای تبادل داده‌ها به یکدیگر متصل شوند.

بسیاری از افراد وجود دارند که هیچ اطلاعاتی درباره این تکنولوژی ندارند و این سؤال برایشان به وجود آمده که NFC چیست و چه کاربردی دارد؟ ما نیز در ادامه قصد داریم به‌صورت جامع درباره قابلیت NFC و کاربردهای آن در ایران صحبت کنیم پس اگر سؤالی در این باره ذهن شما را درگیر کرده این مطلب مناسب شما خواهد بود.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

فناوری NFC چیست؟

فناوری NFC چیست؟

واژه NFC مخفف عبارت Near Field Communication است که در زبان فارسی از آن با عنوان‌هایی نظیر ارتباط حوزه نزدیک یا همان ان اف سی یاد می‌شود. به این معنا که مجموعه‌ای از فناوری‌های بی‌سیم با برد کوتاه محسوب می‌شوند که معمولاً برای شروع اتصال به یک فاصله 4 سانتی‌متر یا حتی کمتر نیاز دارند.

همان‌طور که از نام این فناوری مشخص است این امکان را برای گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و غیره فراهم می‌کند تا به‌آسانی داده‌های خود را با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند. همچنین گوشی‌های موبایل را می‌توان رایج‌ترین دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی NFC دانست که در کنار آن دستگاه‌های کارت‌خوان‌ حمل‌ونقل عمومی و پایانه‌های پرداخت لمسی نمونه دیگری از این فناوری محسوب می‌شوند.

افزون بر این سیستم کیف پول‌های تلفن همراه مانند Apple Pay، Samsung Pay، Android Pay و سایر روش‌های پرداخت بی‌سیم، همگی از فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند؛ از همین رو اکثر افراد استفاده از تکنولوژی NFC را برای پرداخت پول یک مزیت بزرگ امنیتی و جایگزین مطلوب برای کارت‌های اعتباری می‌دانند.

لازم به ذکر است که تکنولوژی NFC عملکردی بسیار شبیه به فرکانس رادیویی (RFID) دارد که احتمالاً از آن در کارت‌های امنیتی و جاکلیدی‌ها برای ورود به محل کار یا باشگاه خود استفاده می‌کنید. در واقع NFC تکامل یافته‌تر از فرکانس RFID است و ویژگی‌های پیشرفته‌تر و امنیتی بهتری را ارائه می‌کند؛ البته هنوز هم میان این دو فناوری موارد مشترک و مشابهی نیز وجود دارد.

فناوری NFC چطور کار می‌ کند؟

پیش‌تر درباره مفهوم واژه NFC صحبت کردیم و احتمالاً این سؤال برایتان به وجود آمد که NFC چگونه کار می‌کند؟ فناوری NFC مانند بلوتوث، وای-فای و سایر دستگاه‌های بی‌سیم دیگر عملکردی بر پایه ایجاد یک فرکانس رادیویی دارد که از طریق آن ارتباط میان دو دستگاه برقرار می‌شود. البته بر خلاف بلوتوث نیاز به تنظیم دستی وجود ندارد و تنها با نزدیک‌کردن دو دستگاه مدنظر ارتباط برقرار شده و کارهایی نظیر پرداخت بی‌سیم، اسکن و غیره انجام می‌گیرد.

سرعت بالای فناوری NFC که از فرکانس 13.56 مگاهرتز و سرعت انتقال داده 106 تا 424 کیلوبیت بر ثانیه برخوردار است، باعث شده تا به‌صورت گسترده مورد استفاده کاربران در سراسر دنیا قرار بگیرد و افراد زیادی این تکنولوژی را در روزمره خود قرار دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که معمولاً برای انتقال اطلاعات میان دو دستگاه نیاز به وارد کردن کد تأیید جهت تضمین امنیت وجود دارد. به‌علاوه امنیت بالا و مصرف انرژی کم این فناوری نسبت به وای‌فای و بلوتوث می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای انتقال اطلاعات به نظر برسد.

تگ NFC چیست؟

تگ NFC چیست؟

تگ NFC به دستگاه‌های غیرفعالی گفته می‌شود که هیچ‌گونه منبع تغذیه یا انرژی ندارند و به‌صورت برچسب‌ها و سایر فرستنده‌های کوچک می‌توانند اطلاعات را به سایر دستگاه‌های NFC ارسال کنند. همچنین تگ های NFC قادر به پردازش اطلاعات از منابع دیگر نخواهند بود و نمی‌توانند به سایر تگ‌های دیگر متصل شوند.

با استفاده از برنامه‌هایی نظیر Tasker و بدون نیاز به هیچ‌گونه منبع انرژی می‌توانید تگ موردنظر خود را برای انجام کارهای خاص برنامه‌ریزی کنید. برای مثال می‌توانید یک نمونه تگ NFC را طوری برنامه‌ریزی کنید که پس از اسکن‌کردن آن گوشی شما به‌صورت خودکار وارد برنامه دوربین شود.

روش های استفاده از NFC و نحوه عملکرد آن

در مجموع سه روش کلی وجود دارد دستگاه‌ها می‌توانند از طریق آن با یکدیگر ارتباط بگیرند. در ادامه جداگانه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. روش همتا به همتا

روش همتا به همتا

همتا به همتا یا Peer-to-peer را می‌توان جزو متداول‌ترین روش‌های استفاده از فناوری NFC دانست که جهت اتصال دستگاه‌ها برای تبادل داده‌هایی مانند فایل‌های صوتی، عکس‌ها و مخاطبین استفاده می‌شود.

2. روش خواندن و نوشتن

حالت خواندن و نوشتن یا Reader/writer جهت برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مجهز به فناوری NFC با تگ‌های NFC استفاده می‌شود. این تگ‌ها یا برچسب‌ها جهت انجام یک کار خاص هستند که ممکن است روزانه روی مکان‌ها یا اشیای مختلف با آن روبه‌رو شوید.

3. حالت شبیه‌ساز کارت

حالت شبیه‌ساز کارت

حالتی را که میان کارت یا دستگاه‌های مجهز به NFC با دستگاه‌های کارتخوان ان اف سی ارتباط برقرار می‌شود را روش شبیه‌ساز کارت می‌نامند. طراحی این دستگاه‌ها معمولاً جهت تبادل اطلاعات رادیویی برای ارتباط میدان نزدیک با کارت یا گوشی انجام شده است.

از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد؟

1. برای اینکه متوجه شویم گوشی ما از NFC برخوردار است یا خیر، آسان‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، بررسی مشخصات فنی مدل گوشی است. برای این کار می‌توانید مدل گوشی خود را در گوگل جستجو کنید و از سایت‌های معتبری مانند GSMArena برای چک کردن مشخصات دستگاه استفاده کنید.

2. در برخی گوشی‌های موبایل نیز بخشی که ماژول ان اف سی آن قرار دارد کلمه NFC را نیز مشاهده خواهید کرد یا در نوار اعلان می‌توانید فناوری NFC را مشاهده کنید.

3. روش دیگری که می‌توانید از طریق آن برای اینکه بفهمید آیا گوشی شما از NFC پشتیبانی می‌کند یا خیر استفاده کنید این است که در منوی تنظیمات گوشی NFC یا Near Field Communication را جستجو کنید. اگر نتیجه‌ای یافت نشد، نشان‌دهنده این است که گوشی شما از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند.

4. از جمله روش‌های تشخیص وجود فناوری NFC در گوشی موبایل این است که دستگاه را به یک تگ NFC یا سایر دستگاه دارای این فناوری نزدیک کنید. در صورت وجود این فناوری قطعاً واکنشی را از سمت گوشی خود دریافت خواهید کرد که نشان‌دهنده وجود NFC در دستگاه شماست.

5. استفاده از برنامه‌های شخص ثالث که به بررسی وجود تکنولوژی NFC در داخل دستگاه شما می‌پردازند از دیگر روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای فهمیدن وجود NFC در گوشی موبایل خود بهره ببرید.

کاربرد NFC چیست؟

باید بگوییم که تکنولوژی NFC علاوه بر اتصال دو گوشی موبایل به یکدیگر کاربردهای جذاب دیگری نیز داراست که در روزمره می‌تواند برای افراد بسیار کاربردی باشد. در ادامه با کاربردهای NFC همراه شما خواهیم بود.

پرداخت الکترونیک و بی سیم از طریق NFC

پرداخت الکترونیک و بی سیم از طریق NFC

یکی از کاربردهای مهم ان اف سی به پرداختی‌های الکترونیکی مربوط می‌شود که از طریق گوشی موبایل با دستگاه‌های کارتخوان مجهز به فناوری NFC صورت می‌گیرد. به این صورت که تراشه NFC موجود در گوشی موبایل شما با ذخیره‌سازی مشخصات حساب بانکی باعث می‌شود که پس از خرید با نزدیک کردن گوشی خود به کارتخوان یا دستگاهی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند عملیات پرداخت وجه به‌آسانی صورت بگیرد.

ارتباط گیری سریع میان دستگاه های مجهز به فناوری NFC

ارتباط گیری سریع میان دستگاه های مجهز به فناوری NFC

با استفاده از ویژگی NFC می‌توانید به‌راحتی با سایر گجت‌هایی که به تراشه NFC مجهز شده‌اند ارتباط بگیرید. به‌عنوان مثال پرینترها یا تلویزیون‌هایی وجود دارند که تنها با نصب نرم‌افزار مربوطه می‌توانید از طریق NFC با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. همچنین برخی اسپیکرها به‌وسیله ان اف سی امکان پخش موسیقی را برای کاربران فراهم می‌کنند یا می‌توانید با استفاده از شارژهای NFC دستگاه‌های خود را مانند گوشی موبایل، ساعت هوشمند یا هندزفری‌های مجهز به تراشه NFC را بدون دردسر شارژ کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که برای بازدهی شارژ بهتر، خوب است که دستگاه خود را از داخل قاب جدا کنید تا فاصله معین شده رعایت شود.

پرداخت بلیط اماکن عمومی با کمک NFC

پرداخت بلیط اماکن عمومی با کمک NFC

برای اینکه بتوانید از گیت امکان عمومی مانند اتوبوس یا مترو عبور کنید نیاز است تا کارت مربوط به آن را بزنید. فناوری NFC این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تنها با نزدیک‌کردن گوشی خود به دستگاه وجه موردنیاز را پرداخت کرده و از گیت عبور کنید که باعث صرفه‌جویی در زمان شما خواهد شد. همچنین گفتنی است که ویژگی NFC برای ورود کارکنان به شرکت و کارخانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

خواندن اطلاعات تگ‌های NFC از طریق اسکن

خواندن اطلاعات تگ‌های NFC از طریق اسکن

تگ‌های NFC را می‌توان به‌عنوان برچسب‌های فیزیکی معرفی کرد که امروزه آن‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های مربوطه برای انجام کارهای خاص برنامه‌ریزی می‌کنند. برای مثال معمولاً تگ‌های NFC برای نمایش آدرس اینترنتی در رستوران یا کافه‌ها برای نمایش منو برنامه‌ریزی می‌شوند؛ اما می‌توان طوری آن‌ها را تنظیم کرد که عمل خاصی را در گوشی موبایل انجام دهند. مثلاً تنها با اسکن ‌کردن تگ NFC برنامه مربوطه باز شود، تنظیمات وای‌فای یا خاموش و روشن‌کردن بلوتوث صورت بگیرد.

باز کردن درب‌ها با فناوری NFC

باز کردن درب‌ها با فناوری NFC

NFC می‌تواند به‌عنوان یک کلید دیجیتالی برای باز کردن درب‌ها مورداستفاده قرار بگیرد و از درب ورودی منزل تا درب ماشین را برای شما باز کند. برای مثال به‌تازگی شاهد باز شدن درب ماشین‌های لوکس با استفاده از تکنولوژی ان اف سی هستیم که این موضوع در سوئیچ‌های خاص ماشین‌های شرکت BMW دیده می‌شود.

البته از این تکنولوژی در درب‌های بسیاری از هتل‌ها یا ساختمان‌ها دیده می‌شود که از کارت‌هایی با فناوری NFC برای بازگشایی درب‌ها بهره می‌برند. به همین منظور می‌توان گفت ویژگی NFC تنها به گوشی‌های موبایل محدود نمی‌شود و کاربرد گستره آن را می‌توان در لوازم و امور دیگر مشاهده کرد.

تبادل اطلاعات میان گوشی های هوشمند

از جمله پرکاربردترین و محبوب‌ترین ویژگی NFC که افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند انتقال داده‌ها و اطلاعات مدنظر میان دو دستگاه است که پیش‌تر تحت عنوان همتا به همتا یا ارتباط Peer-to-Peer به آن پرداختیم. این ویژگی به دلیل سرعت بالا و مصرف کم‌انرژی قادر به ارائه عملکرد مطلوب‌تری نسبت به بلوتوث خواهد بود.

کاربرد NFC در ایران چیست؟

کاربرد NFC در ایران چیست؟

برای اینکه بدانید کاربرد NFC در ایران چیست و آیا این فناوری در ایران کاربردی دارد یا خیر؟ در ادامه با پاسخ به این سوالات همراه شما خواهیم بود.

 سرویس NFC ایرانسل

 سرویس NFC ایرانسل

ایرانسل قابلیت NFC را در قالب سرویس کیف پول به‌زودی قرار است در اختیار مشارکین خود بگذارد تا بتوانند از طریق گوشی موبایل پرداختی‌های فیزیکی خود را انجام دهند. برای انجام این کار تنها باید گوشی خود را مقابل گیت مخصوص مترو و اتوبوس بگیرید تا فرایند پرداخت به‌صورت خودکار انجام شود. البته این موضوع برای خرید از فروشگاه‌ها نیز صدق می‌کند. برای شارژ کیف پول خود نیز می‌توانید از طریق از طریق دستگاه خودپرداز یا کارت‌خوان اقدام کنید و با وارد کردن مبلغ انتقال وجه را از کارت‌بانکی به کیف پول همراه انجام دهید.

سرویس NFC همراه اول

بر خلاف سرویس ان اف سی ایرانسل که به‌صورت کیف پول ارائه می‌شود،‌ سرویس NFC همراه اول نیازی به سیم‌کارت یا مجهز بودن گوشی به فناوری NFC ندارد؛ چرا که این سیستم به‌صورت تگ NFC به مشترکین ارائه می‌شود که کاربر آن را به قسمت پنل پشتی گوشی خود می‌چسباند و از طریق آن می‌توان نسبت به پرداخت وجه اقدام کرد.

در حاضر برای شارژ‌کردن تگ‌های NFC همراه اول باید به باجه‌های شارژ کارت مترو و اتوبوس مراجعه کرد؛ اما احتمالاً در آینده نزدیک شاهد شارژ‌کردن مستقیم کارت‌ها از گوشی خواهیم بود. اکثر گوشی‌های برندهای مطرح مانند Samsung، Xiaomi یا Apple که در بازار هستند از فناوری ان اف سی پشتیبانی می‌کنند؛ اما اگر گوشی مدنظرتان فاقد این قابلیت است، می‌توانید با چسباندن آنتن NFC به پشت باتری گوشی خود از این تکنولوژی بهره ببرید.

NFC در گوشی شیائومی چیست و چگونه فعال می‌شود؟

NFC در گوشی شیائومی چیست و چگونه فعال می شود؟

اگر گوشی مورد استفاده شما از برند محبوب شیائومی است، احتمالاً این سؤال برایتان به وجود آمده است که NFC در گوشی شیائومی کجا قرار دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که مانند تمامی گوشی‌های اندرویدی دیگر NFC گوشی شیائومی نیز در بخش تنظیمات قرار گرفته است.

اگر به هر دلیلی نتوانستید تنظیمات ان اف سی گوشی خود را پیدا کنید به این خاطر است که برخی از گوشی‌های تولید شده توسط این برند ممکن است به تراشه NFC مجهز نشده باشند؛ به همین منظور جای تعجبی وجود ندارد که دو مدل یکسان از یک گوشی یکی از فناوری NFC برخوردار باشد و دیگری خیر. در مجموع اگر این موضوع برای شما اهمیت شایانی دارد، بهتر است قبل از خرید گوشی موردنظرتان از برند شیائومی، مشخصات فنی آن را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه فعال سازی NFC در گوشی شیائومی

برای فعال سازی NFC در گوشی شیائومی ابتدا باید وارد بخش تنظیمات گوشی موبایل شده و گزینه connection & sharing را برگزینید. سپس در منوی پیش رویتان NFC را فعال کنید.

نحوه فعال سازی NFC در سامسونگ

نحوه فعال سازی NFC در گوشی های سامسونگ به این صورت است که شما می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات دستگاه از بخش ارتباطات یا Connections نسبت به فعال‌سازی گزینه NFC and Contactless paymants اقدام کنید.

NFC در گوشی ایفون چیست

NFC در گوشی ایفون چیست

فناوری ان اف سی در گوشی های آیفون نیز از گوشی‌های مدل 6 به بالا وجود دارد که می‌توانید از بخش Control Cnter نسبت به فعال‌سازی آن اقدام کنید. البته بسته به مدل گوشی آیفون نحوه استفاده از آن ممکن است تغییر کند؛ چراکه پس از انتشار iOS 14، برای تمامی کاربرانی که از مدل آیفون 7 به بالا استفاده می‌کردند فناوری NFC Tag Reader در دسترس قرار گرفت؛ از همین رو اگر دستگاه مورداستفاده شما مدل 7 به بالا است دیگر نیازی به استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث وجود ندارد.

سخن آخر

در مقاله فوق به سؤال NFC چیست و چه کاربردی دارد؟ به‌صورت جامع پاسخ داده‌ایم و تلاش کردیم هر آنچه باید درباره فناوری NFC و کاربردهای آن بدانید را برایتان مطرح کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و تمامی اطلاعات لازم را در این باره کسب کرده باشید. آیا شما برای انجام امور روزمره خود از NFC استفاده می‌کنید؟ به نظر شما آیا روزی می‌رسد که استفاده گسترده و همه‌گیر از تکنولوژی NFC در ابران اتفاق بیفتد؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا تمام گوشی‌ های اندروید و آیفون به فناوری NFC مجهز هستند؟

خیر. در تمامی گوشی‌های اندروید و آیفون فناوری NFC مانند بلوتوث وجود ندارد. البته در حال حاضر این قابلیت در اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار اندرویدی مشاهده می‌شود و گوشی‌های آیفون 6 به بالا نیز از NFC بهره می‌برند.

مزایای فناوری NFC چیست؟

استفاده از فناوری NFC مزایای فراوانی را از جمله امنیت بالا، صرفه‌‌جویی در زمان، استفاده راحت و آسان و استفاده از تکنولوژی‌های جدید به همراه دارد.

پرداخت از طریق NFC چیست؟

از جمله جدیدترین تکنولوژی‌هایی که برای پرداخت وجه از آن استفاده می‌شود NFC نام دارد که تنها با نزدیک‌کردن گوشی موبایل به دستگاهی که مجهز به تراشه ان اف سی است، صورت می‌گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (1)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.
جمشید | میهمان
20 آبان 1402

فناوری nfc واقعا خفنه امیدوارم به زودی فرهنگ استفادش تو ایران جا بیفته