چگونه عکس‌های پاک شده از گوشی را ریکاوری کنیم؟


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img

پاک شدن عکس‌های خاطره‌انگیز و مهم می‌تواند یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های افراد باشد. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی مانند سرقت و یا آسیب‌دیدن گوشی رخ دهد. این اتاق زمانی تلخ‌تر می‌شود که هیچ بک‌آپ و فایل پشتیبانی از تصاویر نداشته باشیم. اگر شما هم این تجربه را دارید و از ریکاوری عکس‌های خود ناامید شده‌اید، ما برای شما خبر خوشی داریم؛ تصاویر شما هنوز هم قابل بازیابی هستند.

 مشاهده لیست قیمت گوشی در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

در مقاله پیش‌رو به این سؤال که چگونه عکس‌های پاک شده از گوشی را ریکاوری کنیم پاسخ می‌دهیم. برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه با کالاتیک همراه باشید:

نکات مهم پیش از شروع به ریکاوری عکس های پاک شده گوشی

اگر باوجود تمام مراقبت‌هایی که از گوشی موبایل و تصاویر خود داشتید باز هم عکس و فیلم‌هایتان پاک شد نگران نشوید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این شرایط باید به‌خاطر داشته باشید این است که هیچ عکس و فیلم جدیدی را با گوشی خود ثبت نکنید.

علت این امر آن است که اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قبلی ذخیره شده و امکان بازیابی آن‌ها را از بین می‌برد. زیرا عملیات ریکاوری، تصاویر جدیدی را که در دسترس هستند و بر روی داده‌های قبلی ذخیره شده‌اند را شناسایی می‌کند. این مسئله شامل دانلود تصاویر از طریق اپلیکیشن‌های مختلف نیز می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که فرایند ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی اندروید تمام نشده است& از عکس‌برداری و دانلود تصاویر خودداری کنید.

روش‌های ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی اندروید

اگر با مشکل پاک شدن تصاویر مواجه شده‌اید و این سؤال برایتان مطرح شده است که چگونه عکس‌های پاک شده از گوشی را ریکاوری کنیم ما دو راه‌حل را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

• ریکاوری تصاویر از طریق فضای ابری
• بازیابی تصاویر با کمک نرم افزارهای مخصوص

فضای ابری این امکان را به افراد می‌دهد تا بدون نیاز به هاردهای فیزیکی، از اطلاعات مهم خود حفاظت کنند؛ بنابراین به خوانندگان محترم توصیه می‌کنیم اگر هنوز از فضای ابری استفاده نمی‌کنید، دراسرع‌وقت اقدام کرده و فایل‌های مهم خود را روی این فضا ذخیره کنید. برنامه‌های بازیابی تصاویر نیز از جمله ابزارهایی هستند که کمک می‌کنند تا تصاویر را بازیابی کنید. کارکردن با این نرم‌افزارها کار چندان دشواری نیست و افراد مبتدی نیز می‌توانند به‌راحتی تصاویر از دست رفته خود را ریکاوری کنند. در ادامه به روش‌های ریکاوری عکس‌های پاک شده از گوشی اندروید به کمک فضای ابری و نرم‌افزارهای بازیابی می‌پردازیم.

1. ریکاوری از طریق فضای ابری

همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، فضای ابری کمک می‌کند تا افراد بتوانند اطلاعات مهم خود را ذخیره و از آن نگهداری کنند. فضای ابری یا همان cloud storage به فضایی در اینترنت گفته می‌شود که بدون نیاز به داشتن قطعات فیزیکی مانند هارددیسک، داده‌ها را ذخیره می‌کند. به‌این‌ترتیب دیگر دغدغه آسیب‌دیدن و خراب‌شدن هارد و درنتیجه ازبین‌رفتن آرشیو اطلاعات خود را نخواهید داشت.

ریکاوری از طریق فضای ابری

در حقیقت فضای ابری، فضای ذخیره‌سازی آنلاین است که عکس‌های گوشی شما را از خطر پاک‌شدن حفظ می‌کند. فضای ابری با قرار دادن دو امکان ویژه در اختیار شما کمک می‌کند تا بتوانید در صورت لزوم تمامی اطلاعات خود از جمله عکس‌های گوشی را ریکاوری کنید. این دو گزینه عبارت‌اند از:

1. گوگل فوتوز Google Photos
2. دراپ باکس DropBox

1. سرویس فضای ابری گوگل فوتوز

گوگل فوتوز یک برنامه است که به‌صورت پیش‌فرض بر روی سیستم‌عامل گوشی‌های اندروید قرار دارد. این برنامه مانند یک گالری درگوشی‌های اندروید عمل کرده  و از تمام فیلم و عکس‌های گوشی بک‌آپ می‌‌گیرد. این برنامه در ابتدا به‌صورت پیش‌فرض فضایی را در حدود 15 گیگابایت در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با دادن دسترسی به گوگل فوتوز عکس‌های خود را بر روی این فضا ذخیره کنید. اگر عکس‌های خود را از روی گوگل فوتوز پاک کنید، این تصاویر به یک فولدر به نام Trash منتقل می‌شوند.

سرویس فضای ابری گوگل فوتوز

تمامی تصاویر پاک شده از روی گوگل فوتوز به مدت 30 روز در این فولدر نگهداری می‌شوند. پس از آن به‌صورت اتومات تمام عکس‌ها پاک شده و فولدر ترش خالی می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید عکس‌های پاک شده از روی گوشی را ریکاوری کنید، پس از انتخاب گزینه Library به سراغ فایل Trash بروید و عکس‌ها را Restore کنید. پس از انجام این کار تمامی عکس‌های پاک شده به گالری گوشی شما بازمی‌گردند.

2. سرویس فضای ابری دراپ‌باکس

دراپ باکس نیز یکی دیگر از سرویس‌های ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری است که روی سیستم‌های عامل اندروید، ویندوز، مک و IOS استفاده می‌شود. اگر می خواهید از دراپ‌باکس برای ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی استفاده کنید، ابتدا باید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. Drop Box یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری و همچنین ریکاوری عکس‌های پاک شده از گوشی است. 

سرویس فضای ابری دراپ‌ باکس

برای ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی با کمک دراپ باکس به ترتیب زیر عمل کنید:

1. برنامه دراپ باکس را روی سیستم خود باز کنید.
2. بر روی فایل Camera Upoads کلیک کنید.
3. عکس٬هایی را که مایل هستید مجد بازیابی کنید را انتخاب کنید.
4. به قسمت بالای صفحه رفته و بر روی سه نقطه ضربه بزنید.
5. گزینه Save To Device را انتخاب کنید.

2. استفاده از نرم افزارهای بازیابی عکس

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، برای بازیابی تصاویر نباید داده‌های جدیدی را بر روی گوشی اندروید خود ثبت کنید. برای ریکاوری عکس‌های پاک شده از گوشی نیاز داریم که حافظه پنهان گوشی اندروید را دست‌نخورده نگه داریم. اگر به فضای ابری دسترسی ندارید به سراغ برنامه‌ها و نرم‌افزارها بروید. برخی از این نرم‌افزارها در بین کاربران گوشی‌های اندروید بسیار معروف و پرطرف‌دار هستند و ی توان گفت امتحان خود را پس داده‌اند. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با صرف مدت زمانی کوتاه، تصاویر ازدست‌رفته خود را بازیابی کنید.

البته در نظر داشته باشید که این برنامه‌ها قادر نیستند؛ مانند سرویس‌های فضای ابری تمام اطلاعات ازدست‌رفته را بازگردانند و در برخی موارد ممکن است تنها تعدادی از عکس‌ها را بازگردانی کنند. به همین علت به شما کاربران محترم توصیه می‌کنیم درصورتی‌که از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنید‌ دراسرع‌وقت نسبت به فعال‌سازی آن‌ها اقدام کنید.

معرفی بهترین برنامه های ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی موبایل

برنامه‌های بسیاری برای ریکاوری عکس‌های پاک شده از گوشی اندروید ساخته شده‌اند، اما برخی از این برنامه‌ها بین کاربران شناخته‌تر شده هستند و می‌توان گفت امتحان خود را پس داده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین و قوی‌ترین نرم افزارهای بازیابی عکس‌های حذف شده از گالری می‌پردازیم:

1. اپلیکیشن DroidKit

اپلیکیشن DroidKit یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین برنامه‌ها برای بازیابی عکس‌های پاک شده است. این برنامه به‌صورت رایگان قابل‌دسترسی است و به‌راحتی می‌توانید آن را دانلود کنید. علاوه بر عکس‌های پاک شده، شما می‌توانید فیلم‌ها، پوشه‌ها، تماس‌ها، لیست مخاطبین و... را بازیابی کنید. این برنامه را می‌توانید بر روی گوشی اندروید و همچنین تبلت نصب و از آن استفاده کنید.

اپلیکیشن DroidKit

برای ریکاوری عکس های پاک شده از گوشی با نرم‌افزار DroidKit مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1. ابتدا برنامه را باز کرده و به قسمت Quick Recovery From Device بروید.
2. برای ریکاوری عکس‌های پاک شده روی قسمت Photos کلیک کنید.
3. حالا گوشی خود را به لپ تاپ وصل کنید.
4. پس از اتصال لپ تاپ به گوشی اندروید، روی Start کلیک کنید.

پس از اینکه برنامه را فعال می‌کنید برنامه شروع به کار کرده و عکس‌های پاک شده را اسکن کرده و نمایش می‌دهد و شما می‌توانید هرکدام را که مایل بودید ذخیره کنید.

2. نرم افزار PhoneRescue

برنامه دیگری که می‌تواند کمک کند تا عکس‌های پاک شده از گوشی را ریکاوری کنید‌ PhoneRescue است. برای برگرداندن عکس پاک شده از گوشی اندرویدی باید ابتدا این نرم‌افزار را نصب کنید.

نرم افزار PhoneRescue

پس از نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار، گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید. پس از آن فایل Photos را انتخاب کرده و گزینه Next را بزنید. پس از اینکه تصاویر پاک شده اسکن شدند، لیستی از آن‌ها به شما نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید مواردی را که مایل هستید بازیابی کنید انتخاب و گزینه Restore را بزنید.

3. نرم افزار EaseUS

برنامه بعدی برای بازیابی عکس‌های حذف شده از گالری، نرم‌افزار EaseUS است. این برنامه یکی از بهترین نرم‌افزارها برای بازیابی عکس‌های پاک شده قدیمی است. برای برگرداندن عکس‌های پاک شده از کارت حافظه گوشی می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید. برای انجام این کار ابتدا کارت حافظه را به لپ‌تاپ وصل کنید.

نرم افزار EaseUS

در ادامه مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. پس از اینکه وارد برنامه شدید تب Hard Disk Drive را باز کنید.
2. یکی از دیسک‌هایی که نمایش داده شده است را انتخاب کنید.
3. روی گزینه اسکن در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.
4. در این مرحله فایل های اسکن شده را مشاهده می کنید.
5. فایل های موردنظر خود را انتخاب کرده و گزینه Recovery را بزنید.

4. اپلیکیشن Dr.Fone

یکی از بهترین برنامه‌ها برای بازیابی عکس‌های پاک شده قدیمی، برنامه Dr Fone است. این نرم‌افزار علاوه بر ریکاوری عکس‌های پاک شده گوشی اندروید، قابلیت‌های دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال با کمک Dr Fone  می‌توانید پسوردهای خود را مدیریت کرده همچنین چت‌های خود را بین سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS جابه‌جا کنید.

اپلیکیشن Dr.Fone

برای ریکاوری عکسهای پاک شده خود توسط این اپلیکیشن ابتدا آن را دانلود و نصب نموده سپس مراحل زیر را طی کنید:

1. گوشی را به وسیله یک کابل USB به کامپیوتر وصل کنید.
2. وارد نرم افزار Dr Fone شده و روی گزینه Data Recovery کلیک کنید.
3. پس از اسکن فایل ها لیستی از فایل های قابل دسترس برای شما نمایش داده می شود.
4. اگر فایلی در این لیست وجود دارد که مایل به برگرداندن آن نیستید، تیک کنار آن را بردارید.
5. در این مرحله دو گزینه پیش روی شما قرار می گیرد؛ Scan for deleted files و Scan fo all files. باانتخاب گزینه دوم و کلیک روی دکمه Next تمام اطلاعات برای شما بازیابی می شود.
با کمک این برنامه شما می توانید هر فایلی را که خواستید به صورت جداگانه ریکاور کنید.

5. برنامه DiskDigger

یکی از بهترین برنامه‌ها برای برگرداندن عکس‌های پاک شده از کارت حافظه گوشی اندروید، اپلیکیشن DiskDigger است. این نرم‌افزار با اسکن حافظه داخلی تصاویر پاک شده از گوشی را برمی‌گرداند. قابلیت مهمی که این برنامه را تا حدی از سایر اپلیکیشن‌ها متمایز می‌کند، امکان ایمیل‌کردن محتوای بازیابی شده روی فضای ابری است. همچنین می‌توانید این داده‌ها را روی فضای Cloud آپلود نیز بکنید.

اپلیکیشن Dr.Fone

برای ریکاوری عکسهای پاک شده توسط نرم افزار DiskDigger ابتدا آن را دانلود، نصب و اجرا کنید:


1. گزینه Start Basic Photo Scan را انتخاب کنید تا فرآیند بازیابی عکس ها آغاز شود.
2. پس از اینکه عکس‌ها اسکن شدند، موارد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
3. حالا روی گزینه Recover کلیک کنید.
4. در این مرحله Save The Files به شما نمایش داده می شود، آن را انتخاب کنید.
5. حالا فایل مورد نظر خود را برای دخیره عکس‌های بازیابی شده انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله به این سؤال که چگونه عکس‌های پاک شده از گوشی را ریکاوری کنیم پاسخ دادیم. نکته مهمی که برای برگرداندن عکس‌های پاک شده باید به‌خاطر داشته باشید این است که به‌هیچ‌عنوان عکس و فیلم جدیدی را روی گوشی خود دانلود و یا ثبت نکنید. برای اینکه راحت‌تر بتوانید تصاویر از دست رفته را بازیابی کنید بهتر است از فضای ابری استفاده کنید و تمام داده‌های مهم خود را روی آن آپلود و نگهداری کنید. درصورتی‌که به فضای ابری دسترسی نداشتید نیز می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی که در این مقاله معرفی کردیم استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا ریکاوری صددرصد عکس ممکن است؟

اگر از فضای ابری و سرویس‌های مختلف آن استفاده می‌کنید، می‌توان گفت ریکاوری صددرصد عکس امکان‌پذیر است. اما درصورت استفاده از نرم افزارها بهتر است بدانید که هرکدام از برنامه‌ها عملکرد متفاوتی دارند. ریکاوری صددرصد عکس بستگی به برنامه مورد استفاده شما و همچنین دسترسی‌هایی که به شما می‌دهد دارد. برخی از این اپلیکیشن‌ها نیاز به روت دارند و برخی دیگر خیر. بنابراین قبل از استفاده از هرکدام از این نرم‌افزارها به امکاناتی که به کاربر می‌دهند دقت کنید.

عکس های حذف شده گوشی کجا می روند؟

درصورت استفاده از سرویس‌های فضای ابری، عکس‌های پاک شده به بخش سطل بازیافت منتقل می‌شوند و در یک مدت زمان مشخص می‌توانید از آن قسمت تصاویر را ریکاور کنید. درصورتی که از این سرویس‌ها استفاده نمی کنید، تصاویر در حافظه پنهان باقی مانده و تا زمانی که تصاویر جدیدی را در گوشی اندروید ذخیره نکنید آنجا باقی می مانند.

برای بازیابی عکسهای حذف شده از گالری چکار کنیم؟

اگر به سرویس هایی مانند دراپ باکس DropBox و یا گوگل فوتوز Google Photos دسترسی دارید، تصاویر را از سمت سطل زباله ریکاور کنید. درغیراین صورت با دانلود قویترین نرم‌ افزار ریکاوری عکس های پاک شده، آن ها را بازیابی کنید.

ریکاوری عکس های پاک شده بدون برنامه چگونه است؟

اگر مایل نیستید درصورت از دست رفتن تصاویر گالری گوشی خود از برنامه و نرم‌افزارها استفاده کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی سرویس‌های فضای ابری اقدام کنید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.