آنچه در رویداد سپتامبر 2023 اپل گذشت


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 2
content-main-img

هر سال شرکت اپل با برگزاری رویدادهای مختلف، محصولات خود مانند اپل، آیپد، مک بوک، مک، اپل واچ و دیگر گجت‌های خود را معرفی می‌کند. حال، رویداد سپتامبر اپل با کلی اتفاقات مثبت برگزار شد و شاهد جدیدترین نوآوری‌ها و اختراعات اپل بودیم.

خرید و مشاهده لیست قیمت گوشی آیفون در فروشگاه اینترنتی کالاتیک

از آیفون سری 15 گرفته تا نسل جدید ساعت های اپل واچ‌، ایرپادها و اسپیکر جدید خود. اپل سال 2023 را توانسته تا کنون با موفقیت طی کرده و بازار لوازم الکترونیکی را بسیار داغ کند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر تمامی اتفاقات و محصولاتی که طی رویداد 2023 اپل معرفی و عرضه شدند.

محصولات معرفی شده در رویداد سپتامبر 2023 اپل

مانند روند هر سال اپل، این شرکت جدیدترین گوشی های آیفون خود را در اواخر تابستان به همراه نسل جدید اپل واچ و هندزفری‌ها معرفی می‌کند. در ادامه مطلب نیز به معرفی تمامی محصولاتی که در این رویداد عرضه شده‌اند، پرداخته‌ایم.

آیفون 15 و 15 پلاس

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که بسیاری از کاربران انتظار آن را می‌کشیدند، معرفی آیفون های 15 بود. طبق رسم هر ساله خود این شرکت آمریکایی ابتدا نسخه‌های معمولی این گوشی‌ها را یعنی iPhone 15 و iPhone 15 Plus را معرفی کرد.

این دو دستگاه به ترتیب در ابعاد 6.1 و 6.7 اینچ تولید می‌شوند؛ در واقع گوشی های آیفون 15 و 15 پلاس بسیار به نسل‌های قبلی خود شباهت دارند و از بخش پشتی بسیار سخت می‌توان این دو نسل را از یکدیگر جدا کرد.

آیفون 15 و 15 پلاس

شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این نسل استفاده از درگاه شارژ USB-C به‌جای درگاه قدیمی و اختصاصی اپل یا همان لایتنینگ باشد؛ کوپرتینویی‌ها با فشار اتحادیه اروپا، مجبور به استفاده از این نوع درگاه شدند. همانطور که می‌دانید نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 از پانچ هول کپسولی (Punch Hole) با نام داینامیک آیلند استفاده می‌کنند و خوشبختانه ناچ آزاردهنده در نسخه‌های آیفون 15 و 15 پلاس نیز حذف شده‌اند و شاهد یک دست شدن طراحی پنل جلویی در تمامی مدل‌های نسل جدید آیفون‌ها هستیم.

با این حال بخش صفحه نمایش همچنان نسبت به نسخه‌های پرو و پرو مکس عقب مانده و iPhone 15 و iPhone 15 Plus همچنان از نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کنند و خبری از نرخ نوسازی تطبیقی 120 هرتزی نیست. از دیگر نکات مثبت بخش طراحی می‌توان به تغییر ساختار پنل پشتی از حالت شفاف به مات اشاره کرد؛ در واقع پنل مات پیش‌تر برای نسخه‌های پرو استفاده می‌شد.

رنگ‌بندی جدیدی نیز برای آیفون‌های 15 معرفی شدند که شامل رنگ‌های آبی روشن، نارنجی مرجانی، زرد مایل سبز روشن، سفید و روشن می‌شوند. همچنین رنگ کابل‌ها نیز هم‌رنگ دستگاه خواهند بود. بخش دوربین نیز دستخوش ارتقا شده است؛ حسگر 48 مگاپیکسلی با میزان گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 که عملکرد دوربین را در شرایط نوری کم بهبود می‌بخشد. متاسفانه دوربین اولتراواید تغییری نداشته و همچنان حسگر 12 مگاپیکسلی که در مدل‌های قبلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، نیز در این دستگاه دیده می‌شود.

آیفون 15 و 15 پلاس از مودم‌های جدید 5G کوالکام استفاده می‌کند که باعث بهبود وضعیت دریافت سیگنال، کاهش تاخیر و بهینه‌تر شدن مصرف شده است. مانند روند سال‌های گذشته نیز اپل برای نسخه‌های استاندارد خود از تراشه نسل قبلی خود استفاده کرده است؛ A16 بایونیک با لیتوگرافی 4 نانومتری. قیمت آیفون 15 و آیفون 15 پلاس نیز ثابت مانده و به ترتیب برای نسخه‌های پایه برچسب 799 دلاری و 899 دلاری دارند.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس

بیشترین تغییرات پانزدهمین نسل آیفون مربوط به نسخه پرو می‌شود؛ با این حال ابعاد و طراحی همچنان ثابت مانده است. حاشیه‌های صفحه نمایش، ضخامت کم‌تر و شاسی تیتانیومی از مهم‌ترین تغییرات بخش طراحی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس محسوب می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند برای خرید آیفون 15 پرو یا پرو مکس بین رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری (titanium Gray)، مشکی و آبی تیره یکی را انتخاب کنند.

توجه داشته باشید که فریم دستگاه به علت استفاده از متریال تیتانیومی، حالت مات به خود می‌گیرد و اثر انگشت کم‌تری نیز جذب می‌کند. همچنین باعث شده که وزن این دو گوشی 10 درصد سبک‌تر شده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات بخش طراحی گوشی های موبایل آیفون 15 پرو یا پرو مکس را می‌توان حذف سوئیچ سایلنت کننده و جایگزینی آن با کلید قابل شخصی‌سازی جایگزین شده دانست.

آیفون 15 پرومکس

مانند نسخه‌های استاندارد این دو دستگاه نیز از درگاه‌های Type-C بهره می‌برند؛ البته توجه داشته باشید که این درگاه از نوع تاندربولت است که می‌تواند فایل‌ها را با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. سرعت شارژ نیز در نسخه پرو مکس به صورت غیر رسمی تا 35 وات می‌رسد که می‌تواند بسیار سریع‌تر از قبل شارژ شود.

در بخش دوربین، شاهد بهبود عملکرد اولتراواید، واید و تله‌فوتو هستیم. البته لازم به ذکر است که دوربین تله فوتو 15 پرو مکس جای خود را به دوربینی با لنز پریسکوپی داده و می‌تواند زوم‌های پنج برابری انجام دهد.

در بخش سخت افزار می‌توانیم بدون اغراق بگوییم که اپل در این بخش کاملا همه را مجذوب کرده است؛ چیپست بایونیک A17 Pro که فرایند ساخت سه نانومتری دارد. در واقع برخورداری از چنین سخت افزاری نه‌تنها مصرف باتری را کاهش می‌دهد، بلکه باعث افزایش عملکرد و قدرت پردازشی نسبت به تمامی گوشی‌های موجود در بازار شده است.

نسخه‌های پرو سری iPhone 15 از مودم 5G و جدید اختصاصی خود استفاده می‌کند که پیش‌تر آن را روی هدست واقعیت ترکیبی اپل دیده‌ایم. 8 گیگابایت رم نیز از دیگر بهبودهای این سری محسوب می‌شود که مولتی تسکینگ را برای کاربران راحت می‌کند. قیمت آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس حدود صد دلار افزایش داشته است؛ 999 دلار برای iPhone 15 Pro و 1199 دلار برای iPhone 15 Pro Max.

اپل واچ سری 9

نسل جدید اپل واچ‌ها با نام سری 9 در رویداد 12 سپتامبر 2023 رونمایی شد و مطابق انتظار خبری از زبان طراحی جدید یا نوآوری خاصی نبودیم؛ در واقع بیشتر تمرکز اپل روی سخت افزار و امکانات سلامتی بوده است.

 اضافه شدن پردازنده عصبی به تراشه S9 باعث شده این ساعت هوشمند از دستورات حرکتی برای پاسخ به تماس‌ها یا سایر کارها استفاده کرد. سنسورهای سلامتی نیز دستخوش تغییر شده‌اند که بسیار دقیق‌تر از قبل مولفه‌های سلامتی را اندازه‌گیری می‌کنند.

اپل واچ سری 9

عملکرد و قدرت پردازشی به‌لطف چیپست جدید بهبود یافته و چیپست U2 به‌کار رفته نیز باعث بهبود موقعیت‌یابی شده است. رنگ صورتی جدیدی برای نسخه بدنه آلومینیومی معرفی شده که جنس بند آن نیز متفاوت‌تر نسبت به سایر مدل‌ها به حساب می‌آید. همچنین جنس چرم نیز به‌خاطر حمایت اپل از محیط زیست حذف شده است.

اپل واچ اولترا 2

پرچمدار ساعت‌های اپل با به‌رزورسانی‌هایی در بخش سخت افزار نیز طی رویداد اپل معرفی شده‌اند. شرکت آمریکایی برای این ساعت محبوب از چیپست جدید S9 استفاده کرده که در سری 9 نیز به‌کار رفته است.

چیپست U2 برای اتصال ماهواره‌ای و حسگر ضربان قلب جدید از دیگر تغییرات این گجت پوشیدنی بودند. یکی از معایب نسل اول اپل واچ اولترا، وزن زیاد آن بود؛ در واقع اپل با انجام برخی از بهبودها این مشکل را در نسل دوم به خوبی توانسته برطرف کند.

اپل واچ اولترا

ایرپاد پرو 2 با درگاه تایپ سی

نسل دوم ایرپاد پرو که در سال 2022 معرفی شده بود نیز به علت رعایت قوانین اتحادیه اروپا و پیروی از روند درگاه شارژ آیفون‌ها با به‌روزرسانی دوباره عرضه شد. تغییرات خاصی برای این هندزفری محبوب لحاظ نشده و فقط درگاه شارژ آن از لایتنینگ به Type-C تغییر پیدا کرده است.

ایرپاد پرو 2

قاب های جدید iPhone

همانطور که می‌دانید اپل با محیط زیست قرار خاصی دارد و امسال نیز اعلام کرده که خبری از قاب‌های چرمی محبوب نیست و آیفون های 15 همراه با کاورهای سازگارتر با محیط زیست عرضه می‌شوند. طبق گفته اپل، متریال به‌کار رفته در این قاب‌ها از پلاستیک بازیافتی خواهد بود و به علت برخورداری از ساختاری بافت‌دار حس چرمی بودن را به کاربر منتقل می‌کند.

سخن آخر

رویداد اپل چه ناقص و چه تکمیل برگزار شد و طی آن شرکت آمریکایی جدیدترین محصولات خود را یعنی آیفون‌های سری 15، اپل واچ سری 9، اپل واچ اولترا دو و ایرپاد پرو دو معرفی کرده است. دستگاه‌های معرفی شده اپل، متاسفانه تغییرات بسیار بزرگ و گسترده‌ای نداشتند و بخش عمده تغییرات آن‌ها مربوط به سخت افزار است. شما به عملکرد چند سال اخیر اپل چه امتیازی می‌دهید؟ پاسخ خود را در قالب کامنت می‌توانید در بخش نظرات بنویسید.

پرسش‌های متداول

قیمت گوشی آیفون 15 چقدر است؟

قیمت گوشی iPhone 15 و پلاس مانند نسل‌های قبلی خود با برچسب 799 دلار و 899 دلاری و قیمت آیفون 15 پرو  و 15 پرو مکس نیز به با برچسب 999 دلار و 1199 دلار عرضه می‌شود.

آیا آیفون 15 رجیستر می‌شود؟

خیر. طبق گفته انجمن واردکنندگان موبایل iPhone 15 و iPhone 14 رجیستر نخواهند شد و خبری از واردات رسمی این دستگاه‌ها نیست.

قیمت اپل واچ سری 9 چقدر است؟

ساعت هوشمند Apple Watch با برچسب قیمتی 399 دلار به‌فروش خواهد رسید و خبری افزایش قیمت اپل واچ جدید نیست.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (2)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.
رضا محمدی | میهمان
20 آبان 1402

سلام ایفون 6 کی ios 17 میگیره؟

عباس گوشه ای | میهمان
20 آبان 1402

ایفون اصلا خوب نیست دوربین ایفون 15 48 مگاپیکسل a14 منم 48 انقد اپل داغون????????