نحوه تشخیص Ram گوشی چگونه است؟


مهزاد اباذری
نظرات 0
content-main-img
حافظه رم (Ram) گوشی موبایل به فضای ذخیره‌سازی موقت داده‌های برنامه‌ها و سیستم‌عامل گفته می‌شود. این فضا با حافظه ذخیره‌سازی گوشی موبایل متفاوت است. زمانی که سیستم‌عامل و برنامه‌ها در گوشی موبایل اجرا می‌شوند، حافظه RAM‌ داده‌های درحال اجرا را ذخیره می‌کند که به روان‌تر اجرا شدن برنامه‌ها منتهی می‌شود.

هر گوشی هوشمند مقدار رم مشخصی دارد؛ اما درنهایت لازم است که استفاده از آن به درستی انجام شود تا با محدودیت فضای ذخیره‌سازی مواجه نشوید. کمبود فضای رم باعث می‌شود که برنامه‌ها با تاخیر اجرا شوند، بنابراین بهتر است نحوه تشخیص Ram‌ گوشی را فرا بگیرید تا بتوانید آن را مدیریت کرده و استفاده مفیدی داشته باشید.

RAM‌ چیست؟

این حافظه تصادفی و بسیار سریع، اطلاعات برنامه‌های در حال استفاده را ذخیره می‌کند. اگر دوباره به برنامه بازگردید، از همان جایی که برنامه متوقف شده شروع به کار می‌کند، گویا هیچ‌گاه از برنامه خارج نشده بودید. درحقیقت نداشتن حافظه رم کافی باعث می‌شود برنامه‌ها پس از استفاده بسته شده و برای راه‌اندازی مجدد با تاخیر مواجه شوند.

همین نکته نشان از میزان اهمیت حافظه RAM گوشی موبایل دارد. بنابراین برای استفاده بهتر از گوشی موبایل و تجربه کاربری خوب، بهتر است از میزان رم گوشی هوشمند مطلع باشید. در ادامه نحوه تشخیص Ram گوشی را شرح می‌دهیم تا با کمک آن‌ها علاوه‌بر اطلاع از میزان رم، مقدار مصرف‌شده از آن را نیز پیدا کنید.

خرید گوشی موبایل

تشخیص ظرفیت رم گوشی‌های هوشمند اندرویدی

نحوه تشخیص Ram گوشی کار چندان سختی نیست و به راحتی انجام می شود. برای انجام این کار کافی است که طبق مراحل ذیل به قسمت تنظیمات (Setting) بروید یا برنامه‌های موردنیازی که ذکر می‌شوند را دانلود و نصب کنید.

1. استفاده از Device maintenance یا Device Care

در گوشی‌های سامسونگ و به طور کلی اندرویدی می‌توانید برای تشخیص RAM‌ گوشی به قسمت تنظیمات وارد شوید و در ادامه مراحل زیر را طی کنید.
۱. در قسمت Setting وارد بخش Device Maintenance‌ شوید.
۲. روی گزینه Memory ضربه بزنید.
۳. در این قسمت می‌توانید با مشاهده یک «دایره» می‌توانید از مقدار رم استفاده شده گوشی اندرویدی خود آگاه شوید. مقدار رم استفاده شده به صورت درصدی نمایش داده می شود.

درنظر داشته باشید نحوه نمایش مقدار RAM مصرف‌شده گوشی اندرویدی در هر دستگاه با توجه به نسخه اندروید و مدل گوشی متفاوت است.
در این بخش می‌توانید برنامه‌هایی را مقدار بیشتری از حافظه RAM ‌را اشغال می‌کنند نیز ببینید. نام این برنامه‌ها را به همراه میزان رم مورداستفاده، در قسمت (Memory used by Apps) مشاهده کنید.

پس از انجام این مراحل و تشخیص RAM گوشی ، اگر متوجه شدید که گوشی شما به کندی عمل می‌کند و با تاخیر برنامه‌ها را اجرا می‌کند، می‌توانید با انتخاب گزینه (Clean Now) که زیر تب (Memory Used) قرار گرفته، رم گوشی را پاک کرده و مقداری از حافظه تصادفی را آزاد کنید.

2. استفاده از Android Developer Option برای تشخیص RAM گوشی

روش دیگری که برای تشخیص RAM گوشی اندرویدی می‌توانید استفاده کنید، چک کردن قسمت Android Developer Option در بخش تنظیمات است. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:
۱. ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی اندرویدی شوید.
۲. در قسمت انتهای Setting گزینه About Phone‌ را پیدا کرده و باز کنید.
۳. در این قسمت دکمه (Build Number) را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید.

این گزینه ممکن است در برخی از دستگاه‌ها با نام (Software Version) مشاهده شود. بنابراین اگر گزینه Build Number‌ را پیدا نکردید، تب‌های دیگر را نیز جستجو کنید تا یکی از این عبارات را با توجه به مدل دستگاه پیدا کنید. البته اطلاعات نرم‌افزار در گلکسی‌های اندروید یافت می‌شوند و اگر از Galaxy‌ استفاده می‌کنید روی این دکمه ضربه بزنید.

۴. در این مرحله باید هفت بار روی Build Number یا Software Version‌ ضربه بزنید تا پیامی را مبنی بر (You are now a developer) در قسمت پایین صفحه نمایش دریافت کنید. اگر این پیام برای شما نمایش داده نشد، به ضربه زدن ادامه دهید تا پیغام را دریافت کنید.
۵. پس از آن دوباره به صفحه اصلی Setting بازگشته و این‌بار گزینهDeveloper Options را پیدا کرده و انتخاب کنید.
۶. پس از اینکه Developer Options را باز کردید، وارد گزینه Memory‌ شوید. در این قسمت می‌توانید میزان رم گوشی اندرویدی را تشخیص داده و ببینید چه مقدار از آن مصرف شده است.

توجه داشته باشد که اگر از گلکسی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، به جای گزینه Memory باید روی دکمه Running Service ضربه بزنید.
این بخش هم با توجه یه مدل گوشی متفاوت است؛ به عنوان مثال در برخی از مدل‌های گوشی سامسونگ، برای تشخیص RAM گوشی ، باید به قسمت RAM Status وارد شوید.

3. تشخیص RAM گوشی با کمک برنامه Simple System Monitor

برای تشخیص RAM‌ گوشی با این روش، ابتدا باید برنامهSimple System Monitor را دانلود و نصب کنید. پس از آن می‌توانید مراحل زیر را طی کنید و از مقدار RAM‌ گوشی اندرویدی خود آگاه شوید.
۱. ابتدا برنامه را در گوشی سامسونگ یا اندرویدی خود باز کرده و وارد آن شوید.
۲. هرگاه گزینه (Ok) نمایش داده شد روی آن کلیک کنید و وارد صفحه اصلی نرم‌افزار Simple System Monitor شوید.
۳. در این صفحه تب RAM‌ را در قسمت بالای صفحه انتخاب کنید.
۴. پس از انتخاب گزینه RAM‌ می‌توانید میزان رم گوشی و مقدار استفاده شده آن را مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده کردید، نحوه تشخیص RAM گوشی بسیار ساده است و می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

تفاوت بین حافظه RAM و حافظه گوشی (Storage) چیست؟

حافظه RAM یا حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) در واقع نوعی از حافظه است که اطلاعات را به صورت دائم روی خود ذخیره نمی‌کند و با هر بار خاموش و روشن شدن دستگاه، اطلاعات ذخیره شده روی خود را از دست می‌دهد.

برای مثال تصور کنید با گوشی خود برنامه‌ای را باز می‌کنید یا به سراغ فایلی می‌روید و می‌خواهید اطلاعات آن را بخوانید، در این شرایط حافظه RAM داده‌هایی را که اجرا شده‌اند، ذخیره می‌کند و به این ترتیب برای اجرای مجدد برنامه یا فایل مورد نظر نیازی نیست که اطلاعات از ابتدا خوانده شوند. این کار کمک می‌کند سرعت اجرای برنامه‌ها و فایل‌ها و به طور کلی عملکرد گوشی افزایش پیدا کند و با مشکل کندی مواجه نشوید.

در طرف دیگر حافظه گوشی موبایل (Storage) محل ذخیره‌ عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد، داده‌ها و به طور کلی تمامی فایل‌ها است. این فایل‌ها برای مدت‌زمان نامحدودی ذخیره می‌شوند و دستگاه برای دسترسی به آن‌ها نیاز دارد که هربار آن‌ها را از اول بخواند.

رم مجازی اندروید چیست؟

رم مجازی اندروید کمک می‌کند تا کمبود حافظه فیزیکی در دستگاه‌های اندرویدی جبران شود. عملکرد حافظه مجازی اندروید به این صورت است که داده‌های را موقتا روی حافظه ذخیره‌سازی دستگاه، ذخیره و نگهداری می‌کند. به طورکلی رم مجازی این قدرت را دارد که به عملکرد گوشی اندرویدی را افزایش دهد و متوجه سریع و روان‌تر شدن اجرای برنامه‌ها خواهید شد؛ اما این افزایش سرعت چندان چشمگیر نخواهد بود و در عملکرد نهایی گوشی هوشمند تاثیری نخواهد گذاشت.

شاید بتوان گفت علت محسوس نبودن تاثیر رم مجازی در سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها مقدا بالای رم گوشی‌های هوشمند جدید است. این گوشی‌ها به اندازه‌ی کافی فضا برای اجرای برنامه‌ها در اختیار دارند و معمولا می‌توانند اطلاعات چندین برنامه را ذخیره کرده و به راحتی و بدون تاخیر و کندی اجرا کنند. درحقیقت رم مجازی تاثیر چندانی در گوشی‌های با ۴ گیابایت RAM ندارند.

آیا رم مجازی برای اجرای بازی موبایل مناسب است؟

پاسخ این سوال منفی است. رم مجازی تاثیری در بالا رفتن سرعت اجرای بازی‌ها ندارد. اگر می‌خواهید هنگام بازی با تاخیر و کندی سرعت مواجه نشوید بهتر است تعدادی از برنامه‌های پس‌زمینه را پاک کنید. درحقیقت رم مجازی کمک می‌کند تا بتوانید تعدادی برنامه را در پس‌زمینه درحال اجرا نگه دارید که کمکی به بالا رفتن سرعت اجرای بازی نمی‌کند.

گوشی هوشمند شما به چه مقدار رم نیاز دارد؟

افراد از گوشی موبایل به اشکال مختلفی استفاده می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان میزان رم مشخصی را برای تمام کاربران درنظر گرفت. به عنوان مثال مقدار رم موردنیاز گیمرها با فردی که فقط از گوشی موبایل برای برقراری تماس و ارسال پیامک استفاده می‌کند، یکی نیست. علاوه‌بر میزان رم موردنیاز برای اجرای برنامه‌ها، باید مقداری RAM را نیز برای سیستم‌عامل درنظر بگیرید.

به طورکلی بهتر است هنگام خرید گوشی موبایل به سراغ مدل‌هایی بروید که حداقل ۶ تا ۸ گیگابایت رم دارند. به این ترتیب برای اجرای برنامه‌های مختلف با مشکل مواجه نخواهید شد. اگر هم برنامه‌های سنگینی را در گوشی خود اجرا می‌کنید یا برای انجام مولتی‌تسکینگ، بهتر است گوشی هوشمند شما حداقل ۱۲ گیگابایت رم داشته باشد.

چگونه رم گوشی اندرویدی را افزایش دهیم؟

افزایش رم گوشی موبایل به شما این امکان را می‌دهد که فضای بیشتری برای اجرای چند برنامه به صورت هم زمان در اختیار داشته باشید. این برنامه‌ها به راحتی در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و دیگر با مشکل لگ و کندی مواجه نخواهید شد. . البته برای افزایش رم مجازی گوشی اندرویدی باید ابتدا گوشی خود را روت کنید سپس RAM گوشی را افزایش دهید. توجه داشته باشید که اگر سازنده گوشی شما از قابلیت افزایش رم مجازی پشتیبانی نکرده و گوشی کارت میکرو SD‌ را ساپورت می‌کند، با استفاده از microSD Card رم گوشی خود را ارتقا دهید.

چگونه از RAM گوشی استفاده بهینه داشته باشیم؟

یکی از روش‌های استفاده بهینه از رم گوشی موبایل، پاک کردن برنامه‌های اضافه و بدون‌استفاده است. سعی کنید از والپیپرهای زنده استفاده نکنید. معمولا این تصاویر زنده و متحرک انیمیشنی حجم بالایی از رم گوشی را اشغال می‌کنند؛ بنابراین هرچه کمتر از این تصاویر استفاده کنید، حجم کمتری از رم را از دست خواهید داد. برخی دیگر از برنامه‌ها نیز به صورت پیش‌فرض روی گوشی موبایل وجود دارند و قابل‌نصب نیستند؛ شما می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را نیز غیرفعال کنید تا از فضای RAM گوشی اندرویدی شما استفاده نکنند. به این ترتیب از اجرای آن‌ها در پس‌زمینه تلفن‌همراه جلوگیری خواهید کرد.

سخن آخر

داده‌های برنامه‌هایی که در گوشی‌های موبایل اجرا می‌شوند در فضایی به نام رم RAM ذخیره می‌شوند. به این ترتیب اگر از برنامه خارج شوید و دوباره به آن بازگردید نیازی نیست برنامه از ابتدا اجرا شود و از همان‌جایی که متوقف شده مجددا راه‌اندازی می‌شود. نحوه تشخیص RAM‌ گوشی کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. با تشخیص RAM گوشی می‌توانید از میزان رم اشغال‌شده باخبر شوید و استفاده از آن را مدیریت کنید.

سوالات متداول

RAM‌ چیست؟

حافظه تصادفی و بسیار سریع که داده‌های برنامه‌های در حال اجرا و سیستم عامل را ذخیره و نگهداری می‌کند تا برای راه‌اندازی مجدد با تاخیر مواجه نشوید.

از چه روش‌هایی می‌توان رم گوشی را تشخیص داد؟

با سه روش ساده زیر می‌توانید رم گوشی را تشخیص بدهید.

  1. Device Maintenance
  2. Android Developer Option 
  3. برنامه Simple System Monitor

چگونه رم گوشی موبایل را افزایش دهیم؟

شما می‌توانید پس از روت کردن گوشی، با استفاده از کارت microSD حافظه رم مجازی را افزایش دهید.

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.