با هوش مصنوعی رایگان زبان یاد بگیرید!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
امروزه یادگیری زبان با هوش مصنوعی، به عنوان یک فرصت طلایی در دسترس ماست تا مهارت‌های زبان‌آموزی خود را تقویت کرده و بر آن مسلط شویم.

یادگیری زبان‌های خارجی، همواره برای بسیاری از ما دغدغه بوده و به دنبال راهی آسان برای دست‌یابی به آن هستیم. باید بگوییم یادگیری و آموزش زبان گرچه ساده نیست اما می‌توان با به کارگیری تکنولوژی، راه را برای خود هموار کنیم. یکی از فرصت‌‌های طلایی که نسبت به چند سال گذشته در اختیار داریم و به نوعی می‌تواند برگ برنده ما باشد، ظهور و توسعه هوش مصنوعی است.

یادگیری زبان با هوش مصنوعی یکی از فرصت‌هایی است که تکنولوژی در اختیار ما قرار داده است. برای کسانی که فرصت حضور در کلاس‌های آموزش زبان را ندارند، استفاده از ابزار هوش مصنوعی چت جی پی تی(ChatGPT) بسیار سودمند خواهد بود.

ChatGPT می‌تواند در اصلاح اشتباهات نگارشی و گرامری، یافتن ایده برای مکالمه و تقویت مهارت شنیداری بسیار کمک‌کننده باشد. در این آموزش قصد داریم تا با نحوه یادگیری مهارت‌های اساسی زبان به ویژه زبان انگلیسی، با هوش مصنوعی ChatGPT آشنا شویم در ادامه به مشکلات یادگیری زبان با هوش مصنوعی می‌پردازیم.

یادگیری گرامر با هوش مصنوعی

اهمیت یادگیری گرامر یا دستور زبان بر کسی پوشیده نیست. گرامر، در واقع یک نوع استخوان‌بندی است که اجزا و واژگان زبان روی آن سوار شده‌اند. برای یادگیری آن، می‌توانید از هوش مصنوعی مانند یک معلم درخواست کنید که یکی از مباحث دستور زبان انگلیسی را که برای شما مبهم است، با ذکر مثال توضیح دهد، برایتان تمرین طرح و در انتها تصحیح کند. به عنوان مثال به انگلیسی از ChatGPT نسخه 3.5 خواسته‌ایم مبحث گرامر آینده کامل را توضیح دهد.(متاسفانه نتایج فارسی نسخه 3.5 این چت‌بات ناامید کننده بود.)

یادگیری گرامر با چت جی پی تی 3.5


حال از هوش مصنوعی گوگل بارد (Google Bard) خواستیم به زبان فارسی این مبحث را توضیح دهد که نتیجه به زبان فارسی، روان، کامل و همراه با مثال نمایش داده شد.

یادگیری گرامر با هوش مصنوعی


یادگیری لغت با هوش مصنوعی

زبان آموزان می‌توانند در یادگیری لغات از هوش مصنوعی استفاده کنند. فرض کنید موضوعی در ذهن دارید که می‌خواهید لغات مربوط به آن را در سطح ابتدایی تا پیشرفته‌ بدانید یا با افعال عبارتی (Phrasal Verb) پر کاربرد و مهم آشنا شوید و تفاوت بین کلمات را بدانید. برای همه این موارد می‌توانید از ChatGpt استفاده کنید. به عنوان مثال، از چت جی پی تی خواستیم تا لغات مربوط به سفر را برایمان مثال بزند و با آن‌ها جمله بسازد.

یادگیری لغات با هوش مصنوعی


تقویت مهارت رایتینگ با هوش مصنوعی

یکی از چالش‌هایی که زبان‌آموزان عموما با آن مواجه می‌شوند، یادگیری و تسلط به مهارت رایتینگ است. به علت اینکه ابزارهای هوش مصنوعی از الگوریتم‌های پیشرفته برای تجزیه و تحلیل متن استفاده می‌کنند، می‌توان از این ابزار در این زمینه استفاده کرد. از هوش مصنوعی بخواهید تا از زوایای مختلف راجع به موضوعی برایتان ایده پردازی کند، یا اگر نیاز بود نوشته شما را اصلاح کند و عبارات بهتری را جایگزین کند. به عنوان مثال، از ChatGPT خواستیم تا متنی را که راجع به مشکلات محیط زیستی نوشته‌‎‌ایم، اصلاح کند و همانطور که می‌بینید، به خوبی اشکالات موجود در متن را تشخیص داده و آن‌ها را رفع کرد.

یادگیری لغت با هوش مصنوعی


تقویت مکالمه با هوش مصنوعی

زمانی که در مسیر یادگیری زبان خارجه هستید، همواره نیاز دارید تا همراهی در کنار شما باشد تا بتوانید انواع مکالمه‌های روزمره و تخصصی را تمرین کرده و اشکالات خود را برطرف کنید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به صورت خودخوان این مسیر را طی ‌کنید و دسترسی به افراد متخصص نداشته باشید. با ChatGPT این امکان وجود دارد تا هم به صورت نوشتار و هم به صورت صوتی مکالمه کنید. در تصویر زبر می‌بینید که از هوش مصنوعی خواستیم تا مکالمه‌ای در زمینه طرفداری در فوتبال شکل دهد.

تقویت مکالمه با هوش مصنوعی


استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری زبان خارجی چه معایبی دارد؟

درست است که می‌توانیم برای یادگیری و آموزش زبان از هوش مصنوعی استفاده کنیم؛ ولی نتایج به دست آمده از آن، به ویژه در سطوح پیشرفته به طور کامل قابل اعتماد نیست و باید به طور مرتب چک شده تا از بروز احتمال خطا جلوگیری شود. از معایب هوش مصنوعی در زبان خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  احتمال اشتباه گرامری و اطلاعات نادرست: درست است که می‌توانیم برای یادگیری و آموزش زبان از هوش مصنوعی استفاده کنیم؛ ولی نتایج به دست آمده از آن به ویژه در سطوح پیشرفته به طور کامل قابل اعتماد نیستند. لذا بایستی نتایج، مرتبا چک شود تا از احتمال بروز خطا جلوگیری شود.
  •  وابستگی به تکنولوژی و انزوا: در امر آموزش و یادگیری، گفت و گو و اتکا به هوش مصنوعی، موجب وابستگی بیش از حد به تکنولوژی می‌شود. هم چنین این امر، موجب می شود تا فرد تعاملات اجتماعی نداشته باشد و منزوی شود.
  •  محدودیت در ارائه باز خورد شخصی: هوش مصنوعی یک معلم واقعی نیست که با شناخت نقاط قوت و ضعف فرد، بازخوردهای منحصر به فرد و واقع‌گرایانه دهد. هم‌چنین به دلیل دارا نبودن عواطف انسانی، ممکن است باعث شود تا فرد از ادامه مسیر ناامید شود.

پرسش‌های متداول

آیا ChatGPT نسخه 3.5 می‌تواند به صورت صوتی با زبان آموز مکالمه کند؟

بله، ChatGPT نسخه 3.5 با دارا بودن این قابلیت می‌تواند مانند یک پارتنر با شما به صورت صوتی مکالمه کند.

آیا می‌توان به نتایج حاصل از هوش مصنوعی در یادگیری زبان انگلیسی اعتماد و اکتفا کنیم؟

خیر، در حال حاضر ممکن است در مواردی هوش مصنوعی نتواند موارد صحیح را برای زبان‌آموز باز تولید کند، لذا باید نتایج با منابع معتبر چک شود.
    

خرید آنلاین موبایل و لوازم جانبی

 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.