تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ | کد و جزئیات تست


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
وقتی تصمیم می‌گیرید یک گوشی دست دوم بخرید، باید از سلامت عملکرد بخش‌های مختلف آن مطمئن شوید. علاوه بر آن مدتی بعد از کار کردن با گوشی می‌توانید با استفاده از یک کد مخفی سلامت آن را بررسی کنید. اگر قصد بررسی و تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ خود را دارید، در ادامه کدها و جزئیات آن را شرح خواهیم داد.

چطور می‌توانید از سلامت ابزارهای مختلف گوشی خود مطمئن شوید؟ این رازی است که شاید هر کسی آن را نداند ولی بخش‌های مختلف گوشی مثل دوربین، صفحه نمایش، باتری و سنسورهای گوشی از طریق یک کد مخفی قابل بررسی و تست است. هر کدام از این ابزارها در گوشی به شما کمک می‌کنند تا تجربه بهتری از کار با گوشی داشته باشید؛ پس سلامت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. 

خرید گوشی موبایل

بررسی سلامت بخش‌های مختلف گوشی سامسونگ

گوشی‌های هوشمند علاوه بر ویژگی‌های مهم و اساسی در صفحه نمایش و حسگرهای بیومتریک، مجموعه‌ای از سخت‌افزارها را در دل خود دارند. این سخت‌افزارها به گوشی موبایل کمک می‌کنند تا محیط اطراف را بهتر احساس کند. با وجود قابلیتی که در سامسونگ وجود دارد، به‌راحتی می‌توانید از سلامت سنسورها، باتری و سایر ابزارهای آن اطمینان پیدا کنید. 

بسیاری از کاربران سامسونگ از این راز باخبر نیستند که با وارد کردن یک کد خاص می‌توانند تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ را انجام دهند.با انجام این تست به‌راحتی می‌توانید گوشی دست دوم یا نوی خود امتحان کنید و از عملکرد فوق‌العاده آن در آینده مطمئن شوید.

دسترسی به منوی تشخیص مخفی

پیش از اینکه هر اقدامی انجام دهید، باید مطمئن شوید که این ویژگی در گوشی شما وجود دارد. برای این که از سلامت گوشی همراه خود مطمئن شوید، فقط کافی است گوشی همراه خود را باز کنید و کد *#0*# را در قسمت صفحه شماره‌گیری، وارد کنید. به محض وارد کردن این کد، گوشی وارد یک صفحه جدید و حالت تشخیص مخفی می‌شود.

توجه داشته باشید که ورود به این صفحه به صورت کاملا خودکار اتفاق می‌افتد و به برقراری تماس یا فشار دادن هیچ دکمه‌ای نیاز نیست پس اگر این کد را وارد کردید و هیچ اتفاقی نیفتاد، قابلیت مورد بحث در گوشی شما فعال نیست. در ضمن این کد برای تست سلامت گوشی های آیفون یا سایر برندها متفاوت است.

پس از وارد کردن کد و ورود به حالت HwModule Test، می‌توانید آزمایش‌های زیر را برای اطمینان از سلامت بخش‌های مختلف گوشی انجام دهید. در ادامه درباره هر یک از این آزمایش‌ها صحبت می‌کنیم.

تست سلامت گوشی سامسونگ

۱. تست صفحه نمایش قرمز آبی و سبز

اولین تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ به صفحه نمایش مربوط است. انتخاب هر یک از این سه رنگ شما را از سالم بودن صفحه، برای نمایش رنگ‌ها مطمئن خواهد کرد.
در صورتی که کل صفحه بدون خط و خشی رنگ مورد نظر را نشان داد، به این معناست که صفحه کاملا سالم است. برای بازگشت دوباره به صفحه اصلی تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ فقط کافی است که یک بار روی صفحه کلیک کنید.

۲. تست گیرنده و لرزش

برای اطمینان از سلامت و عملکرد درست گیرنده گوشی، باید روی Reciever کلیک کنید تا آزمایش شروع شود. با کلیک روی این بخش، باید به یک صفحه سفید هدایت شوید که در آن صدای شماره‌گیری را به‌صورت کاملا واضح بشنوید. بعد از اینکه این صدا را به‌صورت واضح شنیدید، ۲ بار دکمه برگشت را بزنید تا به صفحه قبل بازگردید.

تست لرزش یا ویبره، این قابلیت را در زمان تماس با شما، دریافت پیام و مواردی از این قبیل می‌سنجد. وقتی این بخش از تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ را انتخاب می‌کنید، یک صفحه سیاه باز می‌شود و یک لرزش مداوم را احساس می‌کنید. برای خروج از این بخش تست هم یک بار روی صفحه بزنید تا دوباره به صفحه قبل بازگردید.

۳. دوربین مگا

دوربین یکی از اصلی‌‎ترین امکانات در یک گوشی هوشمند است و باید به‌درستی کار کند. برای آزمایش عملکرد دوربین گوشی باید روی Mega Camera کلیک کنید. در این مرحله باید دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا را فشار دهید و سپس روی دکمه شاتر پایین صفحه بزنید تا عکس گرفته شود.

در نظر داشته باشید که به‌صورت پیش‌فرض فلاش روشن است و عکس در گالری شما ذخیره خواهد شد. بعد اینکه عکس به‌درستی گرفته شد، روی دکمه بازگشت بزنید و به صفحه اصلی تست برگردید.

تست سلامت دوربین گوشی سامسونگ

۴. سنسورها

گوشی سامسونگ با مجموعه‌ای از سنسورها طراحی و تولید می‌شود. برای آزمایش این امکان سامسونگ، روی دکمه سنسور کلیک کنید. صفحه آزمایشی مجموعه‌ای از سنسورها یعنی شتاب‌سنج، حسگر مجاورت، فشارسنج، سنسور نور، ژیروسکوپ، سنسور مغناطیسی، HRM و حسگر اثر انگشت را به شما نمایش می‌دهد. در ادامه آزمایش همه این حسگرها را شرح می‌دهیم.

  • شتاب‌سنج (Accelerometer)

شتاب‌سنج‌ها از حسگرهای مهم برای گوشی و کاربر محسوب می‌شوند. هدف اصلی استفاده از شتاب‌سنج در گوشی و گجت‌های هوشمند، تغییر جهت صفحه گوشی از عمودی به افقی یا بالعکس است. مسلما نمای افقی دید بهتر و وسیع‌تری در زمان بازی یا تماشای فیلم به شما می‌دهد.

برای اینکه سلامت این ویژگی مهم را در گجت یا گوشی سامسونگ تست کنید، روی تست تصویر ضربه بزنید تا انتقال افقی به عمودی تصویر را بررسی کنید. همچنین با انتخاب گراف، سیستم به شما نشان می‌دهد که با بالا و پایین کردن دستگاه، تا چه حد حرکت را تشخیص می‌دهد. شتاب‌سنج کارکردهای دیگری مثل شمارش تعداد گام و مشخص کردن مسیر در بازی‌های مسابقه‌ای مثل ماشین‌بازی هم دارد.

  • سنسور مجاورت (Proximity Sensor)

یکی دیگر از حسگرهایی که حتما تا به حال نام آن به گوشتان خورده، سنسور مجاورت است. این سنسور از یک جزء ساطع‌کننده و دریافت‌کننده نور تشکیل شده است. آیا تا به حال به این دقت کرده‌اید که چرا در زمان تماس وقتی گوشی را به صورت خود نزدیک می‌کنید، خاموش می‌شود ولی وقتی در حالت عادی گوشی را به دست خود نزدیک می‌کنید، صفحه خاموش نمی‌شود؟ این دقیقا به خاطر قابلیت سنسور مجاورت است.

برای تست این ویژگی گوشی‌های هوشمند فقط باید با دست بالای گوشی خود را بپوشانید. در صورتی که سنسور مجاورت به درستی کار کند، صفحه باید سبز شود سپس انقدر منتظر بمانید تا صفحه به سفید تغییر رنگ بدهد و بعد به ادامه تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ ادامه دهید.

  • فشارسنج (Barometer)

از سال ۲۰۱۵ قابلیت فشارسنج به گجت‌های مختلفی مثل تبلت، ساعت هوشمند و گوشی‌های هوشمند اضافه شد. این قابلیت در درجه اول وظیفه ردیابی ارتفاع را برعهده دارد و به تشخیص دقیق موقعیت با GPS کمک می‌کند. 
آزمایش این عملکرد گوشی های هوشمند سامسونگ ساده است و فقط باید روی Selfest Barometer کلیک کنید. پس از کلیک روی این گزینه فورا تست خودکار شروع می‌شود تا به شما اطلاع دهد که فشارسنج به‌درستی کار می‌کند یا خیر.

  • سنسور نور (Light Sensor)

همانطور که از نام این سنسور پیداست به میزان نور در محیط بستگی دارد و میزان نور در فضای اطراف گوشی را تشخیص می‌دهد. این حسگر در زمان کم یا زیاد شدن نور محیط، نور صفحه نمایش را مطابقت می‌دهد. حسگر نور به کاهش مصرف باتری و افزایش زمان عملکرد گوشی و سایر گجت‌های سامسونگ کمک می‌کند. برای شروع تست سنسور نور روی حسگر نور (Light Sensor) کلیک کنید و بعد گوشی را در معرض نور با شدت متفاوت قرار دهید.

  • سنسور ژیروسکوپ (Gyroscope)

سنسور ژیروسکوپ هم یکی دیگر از بخش‌های دستگاه‌های هوشمند است که باید در تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ بررسی کنید. در واقع ژیروسکوپ یک نسخه به‌روزشده از سنسور شتاب‌سنج است که گاهی همراه با شتاب‌سنج به کار گرفته می‌شود تا عملکردی دقیق‌تر داشته باشد. این سنسور هم در بازی‌های حرکتی،‌ نرم‌افزارهای مسیریاب، جلوگیری از تاثیر لرزش دست بر عکاسی و عکاسی ۳۶۰ درجه کاربرد دارد.

  • سنسور مغناطیسی (Magnetic sensor)

یکی دیگر از سنسورهایی که در تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ مورد بررسی قرار می‌گیرد، سنسور مغناطیسی است. این سنسور برای اهداف مختلفی مثل قطب‌نما، کنترل ژست حرکتی، تشخیص میدان مغناطیسی، تشخیص شیب گوشی، ردیابی جهت‌یابی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

تست سلامت حسگر اثر انگشت

  • حسگر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

در این مرحله از تست سلامت گوشی و گجت های سامسونگ، می‌توانید اسکنر اثر انگشت دستگاه خود را امتحان کنید. برای شروع این تست باید روی Scan normal کلیک کنید تا به طور خودکار انجام شود. در ادامه Sensor information را انتخاب کنید تا جزئیاتی مثل نسخه سیستم عامل را ببینید.

۵. لمس صفحه نمایش (Touch)

به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین قسمت گوشی هوشمند صفحه لمسی آن است که باید با تست گوشی ها و گجت های سامسونگ از عملکرد درست آن مطمئن شوید. اهمیت این قسمت از گوشی به این خاطر است که برای دسترسی و تعامل با گوشی به این بخش نیاز دارید. برای آزمایش و بررسی این مورد باید روی دکمه Touch بزنید. در ادامه باید مربع‌های موجود در صفحه را با انگشت پر کنید تا علامت X سبز شود. پس از آن به صورت خودکار یا با فشار دادن دکمه افزایش صدا، به صفحه آزمایش اصلی بازگردید.

۶. کلید فرعی (Sub key)

با انتخاب گزینه Sub key در تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ می‌توانید دکمه‌های سخت‌افزاری را آزمایش کنید. با فشار دادن هر دکمه، رنگ صفحه نمایش تغییر می‌کند تا عملکرد آن تایید شود. پس از اینکه از سلامت دکمه‌ها مطمئن شدید، به صفحه اصلی تشخیص سلامت گوشی برگردید.

۷. دوربین جلو (Front cam)

یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوشی هوشمند، دوربین آن است که حتما باید از سلامت آن مطمئن شوید. در تست سلامت گوشی و گجت های سامسونگ با انتخاب Front cam و گرفتن یک عکس سلفی می‌توانید دوربین جلوی گوشی را تست کنید. هر عکس آزمایشی که می‌گیرید به صورت خودکار در گوشی شما ذخیره می‌شود. پس از اتمام این تست، دو بار روی دکمه بازگشت کلیک کنید تا به صفحه اصلی بازگردید.

تست سلامت دوربین جلو

۸. چراغ LED و فرکانس پایین (LED و Low Frequency)

در این بخش از تست سلامت گوشی سامسونگ، می‌توانید از چراغ اعلان LED مطمئن شوید. برای این کار باید دکمه LED در تست را انتخاب کنید. پس از اینکه روی صفحه ضربه زدید، صفحه باید از رنگ قرمز به سبز و در نهایت به آبی تغییر کند.

فرکانس پایین، بخش بلندگو را آزمایش می‌کند که برای این کار باید روی دکمه Low frequency کلیک کنید. سپس باید ۱۰۰ هرتز، ۲۰۰ هرتز و ۳۰۰ هرتز را انتخاب کنید و گوش خود را مقابل گوشی قرار دهید تا صدای وزوز ضعیفی را بشنوید.

خروج از حالت HwMoudleTest

پس از اینکه همه موارد تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ را انجام دادید، از حالت HwMouduleTest خارج شوید. برای این کار فقط کافی است که دو بار روی دکمه برگشت بزنید تا به صفحه شمار‌گیری گوشی برگردید. حالا می‌توانید با خیال راحت روز خود را ادامه دهید؛ زیرا همه‌چیز در گوشی یا گجت سامسونگ شما مرتب است. 

تست سلامت باتری گوشی سامسونگ

برای تست سلامت باتری گوشی هوشمند سامسونگ راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها بهره‌گیری از کدهای مخفی است. برای این کار باید پس از باز کردن صفحه تماس *#*#4636#*#* را شماره‌گیری کنید. در این مرحله یک صفحه باز می‌شود که شامل اطلاعات باتری گوشی همراه شماست.

در صورتی که این روش برای گوشی شما کار نکند، باید از یک برنامه دیگر کمک بگیرید. این برنامه در Play Store با نام DevCheck برای شما آماده دانلود است. پس از اینکه برنامه را نصب کردید به تب باتری بروید و از سلامت آن مطمئن شوید.

این نکته را در نظر بگیرید که سلامت باتری چیزی نیست که به بررسی مرتب نیاز داشته باشد ولی اگر قصد دارید سال‌ها با خیال راحت از باتری گوشی خود استفاده کنید، با این تست از طول عمر آن مطمئن خواهید شد.

سخن آخر

در نهایت در این مقاله با ارائه کدهای مخفی، جزئیات نحوه تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ را شرح دادیم. اینکه هر کدام از ابزارهای گوشی به درستی کار کنند، سبب استفاده بهتر و لذت‌بخش‌تری از گوشی خواهد شد. پس از انجام این تست خیالتان از بابت عملکرد درست و سالم گوشی همراهتان راحت می‌شود.

پرسش‌های متداول

آیا امکان تست صفحه نمایش گوشی وجود دارد؟

بله طبق توضیحاتی که در مقاله بالا دادیم، می‌توانید مواردی مثل نمایش درست رنگ‌ها و حساسیت به لمس صفحه نمایش را از طریق کد مخفی تست کنید.

تست سلامت باتری چیست؟

با استفاده از این تست می‌توانید از عمر باتری، درصد شارژ و جزئیات مربوط به باتری آگاه شوید.

آیا تست سلامت گوشی ها و گجت های سامسونگ برای همه گوشی‌ها قابل انجام است؟

خیر؛ بعضی از گوشی‌ها قابلیت اجرای این تست را ندارند و برای اطمینان از امکان استفاده از آن باید کد مخفی را شماره‌گیری کنید.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.