تشخیص باتری اصلی آیفون به روش‌های مختلف


نازنین شفایی
نظرات 0
content-main-img
بازار گوشی پر است از قطعات و لوازم جانبی فیک که خیلی از فروشنده‌ها با نام جنس اورجینال به مشتری می‌فروشند. تشخیص باتری اصلی ایفون هم یکی از چالش‌هایی‌ست که بسیاری از کاربران اپل موقع تعویض باتری با آن مواجه می‌شوند.

بازار گوشی پر است از قطعات و لوازم جانبی فیک که خیلی از فروشنده‌ها با نام جنس اورجینال به مشتری می‌فروشند. تشخیص باتری اصلی ایفون هم یکی از چالش‌هایی‌ست که بسیاری از کاربران اپل موقع تعویض باتری با آن مواجه می‌شوند. از طرفی، اپل در سایت خود به صراحت اعلام کرده که طول عمر باتری‌هایش محدود است و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.

بنابراین اگر حس می‌کنید آیفون‌تان دیگر مثل قبل شارژدهی نمی‌کند، احتمالاً باید به فکر خرید یک باتری جایگزین باشید. خوشبختانه اپل یک فاکتور معروف برای تشخیص سلامت باتری روی گوشی‌هایش در نظر گرفته که با اسم Battery Health شناخته می‌شود. این فاکتور به قدری مهم است که به یکی از مهم‌ترین معیارهای قیمت‌گذاری آیفون تبدیل شده و اگر بخواهید گوشی‌تان را بفروشید باید Battery Health خوبی داشته باشید. زمانی که عدد سلامت باتری از ۸۰ درصد کمتر می‌شود، یعنی دیگر بازدهی اولیه را ندارد و وقت تعویض کردنش است.

در طی سال‌های اخیر انواع مختلفی از باتری‌های غیراصل برای گوشی‌های آیفون تولید شده که پیدا کردن نسخه اورجینال از بین‌شان مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. برای حل این مشکل در ادامه ۱۰ روش کاربردی برای تشخیص باتری اصل ایفون را به شما معرفی می‌کنیم که حتماً به دردتان می‌خورد.

قیمت روز گوشی‌های آیفون

معرفی ۱۰ روش کاربردی برای تشخیص باتری آیفون اورجینال از فیک

برند اپل نیز مانند همه کمپانی‌های سازنده گوشی به کاربرانش توصیه می‌کند که به هیچ‌وجه سراغ باتری‌های فیک نروند. این باتری‌ها تأییدیه کمپانی اپل را ندارند و در اکثر مواقع آسیب‌های جدی به گوشی وارد می‌کنند. از طرفی به دلیل محدود بودن طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند، نیاز به تعویض یا تعمیر باتری امری‌ست که دیر یا زود اتفاق می‌افتد. در این شرایط تشخیص باتری اورجینال ایفون یکی از چالش‌های اصلی هنگام خرید باتری جدید است. این مسئله مخصوصاً در کشور ما که هیچ نماینده رسمی برای خرید گوشی‌های اپل وجود ندارد و همه قطعات از طریق فروشنده‌های واسطه به دست مشتری می‌رسد، بیشتر از هر جای دیگری به چشم می‌آید. نتیجه این اتفاق این شده که خیلی از فروشنده‌ها نسخه‌های فیک و های‌کپی را با نام اصل به فروش می‌رسانند و تشخیص باتری اورجینال آیفون را با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو کرده‌اند.

روش های تشخیص باتری فیک ایفون

استفاده از باتری‌های غیراورجینالی که توسط شرکت اولیه تولید نشده باشند، می‌تواند آسیب‌های زیادی به عملکرد کلی آیفون وارد کند. این باتری‌ها با شارژرهای اورجینال اپل سازگاری ندارند و ممکن است باعث داغ شدن، کندی و هنگ کردن آیفون شوند. بنابراین اگر به فکر تعویض باتری هستید یا می‌خواهید ایفون‌تان را برای تعمیر به دست متخصص بسپارید، بهتر است قبل از هرچیزی با راه‌های تشخیص باتری آیفون اورجینال از فیک آشنا شوید. با کمک ۱۰ روشی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم با یک نگاه به ظاهر باتری، فیک بودنش را تشخیص می‌دهید و در دام هیچ کلاه‌برداری نمی‌افتید!

روش اول؛ مراجعه به تنظیمات باتری (برای آی‌اواس ۱۵.۲ به بالا)

از iOS 15.2 به بعد، اپل تصمیم گرفت مشکل خیلی از کاربران در تشخیص باتری اصلی آیفون را با اضافه کردن یک قابلیت جدید حل کند. این قابلیت که با عنوان Parts and service history شناخته می‌شود به کاربر اجازه می‌دهد تا کیفیت باتری جایگزین‌شده را در تنظیمات گوشی چک کند. علاوه‌ بر این، اگر یک آیفون جدید خریده‌اید و حس می‌کنید باتری‌اش به اندازه کافی بازدهی ندارد، با مراجعه به این تنظیمات می‌توانید بررسی کنید که آیا باتری گوشی قبلاً عوض شده یا آکبند است. برای دسترسی به این بخش مسیر زیر را طی کنید:

  1. ابتدا به تنظیمات یا Settings گوشی رفته و وارد تب General شوید.
  2. سپس در بخش About به دنبال گزینه Parts and service history بگردید و تاریخچه قطعات گوشی را بررسی کنید. 

تشخیص بارتی فیک ایفون از تنظیمات

در صورتی که هیچ‌ تعمیراتی روی گوشی انجام نشده باشد، چیزی در این قسمت وجود ندارد و یعنی باتری ایفون اورجینال است. اما اگر باتری ایفون شما قبلاً جایگزین شده باشد و بخواهید اورجینال بودنش را مورد بررسی قرار دهید، باید به پیام نوشته شده در کنار بخش باتری توجه کنید. در صورتی که با پیام Genuine Apple Part روبه‌رو شدید، یعنی قطعه باتری جایگزین‌شده اصل است و جای هیچ نگرانی‌ای نیست. اما نمایش پیام An Unknown Part نیاز به تأمل دارد و می‌تواند معانی مختلف زیر را داشته باشد:

  • باتری به خوبی روی گوشی نصب نشده
  • باتری استفاده‌شده غیراصل است
  • باتری جایگزین‌شده قبلاً متعلق به یک گوشی آیفونی دیگر بوده
  • باتری دچار مشکلات دیگری است

آخرین پیامی که ممکن است با آن مواجه شوید Apple has updated the device information for this iPhone می‌باشد. این پیام به این معناست که اپل آپدیت‌هایی را روی اطلاعات دستگاه شما اعمال کرده و ربطی به اصل یا فیک بودن باتری ندارد.

روش دوم؛ بررسی عملکرد باتری

اولین زنگ خطری که باید حواس‌تان را به فیک بودن باتری متوجه کند، عملکرد ضعیف باتری‌ست. باتری‌های نو و اورجینال آیفون بازدهی خیلی خوبی دارند و بسته به ظرفیت‌شان نباید هیچ مشکلی از نظر شارژ خالی کردن داشته باشند. بنابراین اگر جدیداً باتری گوشی را عوض کرده‌اید و حس می‌کنید باتری جایگزین‌شده کیفیت باتری اولیه را ندارد، باید به اصل بودنش شک کنید. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن توجه کنید کندی، خاموش شدن ناگهانی، عدم سازگاری با شارژر اورجینال و نرسیدن به توان شارژ آیفون است. 

باتری‌های فیک ایفون نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه از نظر عملکردی هم به راحتی قابل تشخیص هستند.

روش سوم؛ واضح بودن شماره سریال

ظاهر باتری می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد اصل یا فیک بودنش به شما بدهد. بنابراین اگر به باتری جدیدی که می‌خواهید روی آیفون نصب کنید دسترسی دارید، یادتان نرود که به خوبی ظاهرش را مورد بررسی قرار دهید. با وجود باتری‌های فیکی که در بازار وجود دارند، خیلی از کاربران اپل نسبت به اورجینال بودن قطعات گوشی خریداری‌شده مطمئن نیستند.

بنابراین اگر مدل تازه‌ای خریده‌اید و می‌خواهید از اصل بودن باتری‌اش مطمئن شوید باید شماره سریال ایفون را بررسی کنید. اگر نمی‌دانید سریال نامبر آیفون چیست باید بگوییم که هر باتری یک شماره اختصاصی دارد که رویش حک شده و با سریال نامبر نوشته شده در تنظیمات آیفون یکسان است. در صورتی که باتری گوشی آیفون شما قبلاً تعویض شده باشد، این دو عدد نباید با هم یکی باشند. برای بررسی این قضیه می‌توانید مسیر زیر را طی کنید:

تشخیص باتری اصلی ایفون از سریال نامبر

  1. ابتدا به منوی تنظیمات و بخش General بروید.
  2. در قسمت About گزینه Battery Serial Number را پیدا کنید. اگر شماره سریالی که روی خود باتری حک شده مشابه با عددی که در این قسمت می‌بینید نباشد، یعنی باتری گوشی شما قبلاً جایگزین شده است. 

البته این اتفاق خیلی نادر نیست و مشتری‌های معدودی وجود دارند که آیفون‌هایی با باتری تعویض‌شده از اپل تحویل می‌گیرند. اما در برخی مواقع این عدم تطابق به این معناست که باتری نصب‌شده روی گوشی فیک بوده و اورجینال اپل نیست. در این شرایط تنها راه این است که به ظاهر باتری و چشم‌های‌تان تکیه کنید. پشت و روی باتری اورجینال با مجموعه‌ای نوشته پر شده که توجه به آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به تشخیص باتری اصلی آیفون کند. در صورتی که متن نوشته‌شده روی باتری از استانداردهای زیر پیروی نکند، باید به اصل بودنش شک کنید.

  • نوشته‌های روی باتری‌های اصل هیچ اشتباه تایپی‌ای ندارند.
  • رنگ نوشته‌ها سفید خالص نیست و می‌توان کمی طیف آبی کم‌رنگ را در آن مشاهده کرد.
  • سریال نامبر و کد QR حک‌شده روی باتری اورجینال به هیچ‌وجه مخدوش یا رنگ‌ورو‌رفته نیستند.

روش چهارم؛ داشتن پکیج باتری

باکس باتری اورجینال ایفون

مورد دیگری که می‌توانید در مورد ظاهر باتری‌های اورجینال مورد بررسی قرار دهید، نوع بسته‌بندی است. باتری‌هایی که با عنوان های‌کپی و فیک در بازار به فروش می‌رسند، هیچ بسته‌بندی درستی ندارند و اگر از فروشنده بخواهید که جعبه باتری را به شما بدهد، چیزی برای ارائه نخواهد داشت. بنابراین چک کردن جعبه باتری می‌تواند خیال شما را از بابت اورجینال بودن راحت کند. باتری اصل ایفون دارای پکیج مناسب با لیبل اپل، هولوگرام و سریال‌نامبر دقیق است. حتماً چک کنید که بسته‌بندی باتری کاملاً آکبند باشد و هیچ نشانه‌ای از باز شدن در لبه‌ها و برچسب‌ها مشاهده نشود.

روش پنجم؛ توجه به تاریخ باتری

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل ریزه‌کاری‌های زیادی را در طراحی باتری رعایت می‌کند که شرکت‌های کپی‌کننده قادر به انجامش نیستند. مورد دیگری که می‌تواند شما را در تشخیص باتری اورجینال کمک کند، توجه به تاریخ نوشته‌شده روی باتری است. به طور مثال باتری iPhone 5s در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ تولید شده و تاریخ حک‌شده روی باتری اورجینال باید در همین سال‌ها باشد. اما اگر با بررسی باتری ببینید که مثلاً تاریخ ۲۰۱۶ رویش ثبت شده یعنی باتری از نوع های‌کپی یا سرهم‌شده است. به طور کلی فاصله بین تاریخ تولید باتری و تاریخ عرضه گوشی باید نهایتاً یک سال باشد؛ بنابراین اگر متوجه فاصله‌های زمانی غیرعادی شدید، مطمئن باشید که باتری‌تان اصل نیست.

روش ششم؛ طراحی لوگوی اپل

لوگوی باتری اورجینال ایفون

محصولات اپل دارای ظرافت خاصی هستند که امضای این برند است و انتظار می‌رود در باتری‌هایش هم قابل مشاهده باشد. بنابراین موقع چک کردن پشت و روی باتری حتماً به دنبال لوگوی اپل بگردید. جزئیات لوگوی حک‌‌شده را به دقت بررسی کنید تا از هر نظر با لوگوی باتری اصلی یکی باشد. طبق مواردی که در مقایسه باتری اصل و فیک ایفون مشاهده شده، در نسخه اورجینال لوگوی سیب کمی بالاتر بوده و در زیرش گواهی استاندارد 60950 قرار گرفته است. این استاندارد نام کشور، آیتم گواهینامه و شماره تست‌های انجام‌شده روی باتری را نشان می‌دهد. در حالی که باتری‌های فیک گواهینامه استاندارد ندارند و در نتیجه این بخش روی‌شان حک نمی‌شود.

روش هفتم؛ بررسی اتصالات باتری

باتری‌‌ها دارای تعدادی کابل و محل اتصال هستند که برای نصب روی گوشی استفاده می‌شود. توجه به این اتصالات می‌تواند حقایق زیادی را در مورد اصل یا فیک بودن باتری برای‌تان آشکار کند. از این جهت، یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید بالشتک‌های اسفنجی روی کابل فلکس هستند. در باتری اورجینال آیفون این بالشتک‌ها روی کابل را می‌پوشانند تا احتمال برخورد کابل به برد اصلی و در نتیجه رخ دادن اتصال کوتاه به صفر برسد. این در حالیست که اکثر باتری‌های فیک از این پوشش‌های اسفنجی برخوردار نمی‌شوند و در نتیجه به راحتی قابل تشخیص‌اند. علاوه بر این، جنس کابل فلکس اورجینال سفت است و به راحتی تغییر شکل نمی‌دهد، اما در نسخه فیک حالتی نرم و انعطاف‌پذیر دارد.

کابل فلکس باتری اورجینال ایفون

با وجود اینکه بالشتک‌ها مختص نسخه‌های اصل هستند، اما در این میان بعضی از مدل‌های های‌کپی نیز که از سرهم‌بندی قطعات باتری‌های اورجینال ساخته‌شده‌اند، بالشتک دارند. در واقع فقط کابل فلکس این باتری‌ها از روی باتری‌های اورجینال برداشته شده و بقیه قطعات‌شان فیک است. با دقت به این قسمت در باتری‌های فیک می‌توانید نشانه‌های جایگزین شدن قطعه را در برد مدار باتری نیز مشاهده کنید.

بخش دیگری که می‌تواند در تشخیص باتری اصلی آیفون به شما کمک کند توجه به اتصالات چیپ است. البته برای این کار نیاز به باز کردن باتری و مقایسه‌اش با نسخه اورجینال دارید که در صورت نداشتن تجربه پیشنهاد نمی‌کنیم. با مشاهده مدار PCB باتری غیراصل می‌توان به وضوح دید که قطعات به کار رفته روی مدار کاملاً متفاوتند و جای جوشکاری روی‌شان معلوم است.

روش هشتم؛ مقایسه سایز و وزن

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اپل توجه زیادی به جزئیات محصولاتش دارد و باتری‌ها نیز از این قانون مستثنی نیستند. باتری‌های اورجینال تولید‌شده توسط برند اپل دارای ابعاد و وزن دقیق هستند که در اطلاعات محصول ثبت می‌شود. بنابراین پیش از تعویض حتماً باتری مدنظرتان را با اطلاعاتی که اپل از باتری‌های اورجینالش ارائه‌داده مطابقت دهید. علاوه بر این، تمام باتری‌های اورجینال ایفون از الکترولیک کلوئیدی ساخته می‌شوند و در نتیجه اگر آن‌ها را فشار داده یا خم کنید نرم بودن باتری را حس خواهید کرد. این در حالیست که باتری‌های فیک ایفون بسیار سفت و سخت به نظر می‌رسند و موقع فشار دادن هیچ تغییر شکلی نمی‌دهند. 

روش نهم؛ بررسی سلامت باتری

آیفون از یک سیستم امتیازدهی به باتری استفاده می‌کند که معیاری برای کیفیت باتری از ۱۰۰ است. تست سلامت باتری یا Battery Health نشان می‌دهد که باتری وقتی به دست شما رسیده چقدر سالم بوده و الان در چه وضعیتی قرار دارد. برای بررسی این ویژگی باید به تنظیمات گوشی بروید:

سلامت باتری اصل ایفون

  1. در قسمت تنظیمات به بخش Battery مراجعه کنید.
  2. در اینجا روی Battery Status کلیک کنید تا گزارشی از وضعیت مصرف باتری به شما نمایش داده شود.

دو معیار مهم در این قسمت به شما نشان داده می‌شود که یکی Maximum Capacity یا بیشترین ظرفیت باتری و دیگری Peak Performance Capability یا اوج عملکرد است. گزینه بیشترین ظرفیت باتری مشخص می‌کند که باتری آیفون شما در مقایسه با روزهای اولیه چقدر تغییر کرده و افت داشته است. مقدار این عدد با معادله زیر محاسبه می‌شود:

100% - Maximum Capacity = عمر باتری (Battery Life)

تا اینجای کار یعنی باتری گوشی شما اصل است و هیچ مشکلی ندارد. اما اگر بخش اوج عملکرد در گزارش باتری با پیغام This iPhone cannot determine the battery status مواجه شود، یعنی به احتمال زیاد باتری آیفون فیک است.

روش دهم؛ استفاده از نرم‌افزار تست باتری

اگر تمام روش‌هایی که در بالا معرفی کردیم قانع‌تان نکرد و هنوز شک داشتید که باتری ایفون‌تان فیک است، می‌توانید از برنامه‌های تست باتری استفاده کنید. این نرم‌افزارها با دقت بسیار بالایی باتری آیفون شما را چک می‌کنند تا خیال‌تان از نتیجه راحت باشد. 

  1. اول از همه به اپ‌استور بروید و اپلیکیشن Battery Testing را دانلود و نصب کنید.
  2. حالا برنامه را باز کرده و به بخش Devices و سپس Battery بروید. در این بخش اطلاعاتی از باتری آیفون روی صفحه نمایش داده می‌شود.
  3. به قسمت Battery Status Assessment رفته و پس از موافقت با پیام دسترسی به Data Collection گزینه Start Checking را بزنید.

این برنامه اطلاعات کاملی از مشکلات باتری و نحوه عملکرد آن در اختیارتان می‌گذارد تا هیچ شک‌وشبهه‌ای در مورد فیک بودن باتری نداشته باشید.
دانلود و نصب برنامه Battery Testing از اپ‌استور

آیا باتری‌های فیک آیفون ارزش خرید دارند؟

به طور کلی چند نوع باتری فیک برای گوشی‌های ایفون تولید می‌شود که از نظر کیفیت با هم متفاوتند. بعضی از این مدل‌ها باتری‌های کارکرده اصلی ایفون هستند که از روی گوشی‌های قدیمی‌ برداشته شده و بعد از صفر کردن سیکل شارژ روی گوشی جدید نصب شده‌اند. تشخیص این باتری‌ها از روی ویژگی‌های ظاهری کمی مشکل است اما در عمل متوجه ضعیف بودن‌شان می‌شوید. مورد دوم باتری‌های های‌کپی هستند که جنس چینی را با کابل فلکس ایفون ترکیب کرده و یک محصول سرهم‌بندی‌شده تحویل مشتری می‌دهند. این باتری‌ها اصلاً ارزش خرید نداشته و جز مضرترین قطعاتی هستند که می‌توانید روی آیفون نصب کنید.

در آخر باتری‌های OEM را داریم که توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند اما باتری اورجینال هستند. استفاده از باتری‌های OEM در ایران بسیار رایج است؛ زیرا از لحاظ کیفیت نزدیک‌ترین مدل به باتری اصل اپل بوده و فقط نام تجاری متفاوتی دارند. خرید و نصب این باتری‌ها عیبی ندارد، اما مشکل اینجاست که تشخیص باتری OEM کار راحتی نیست؛ پس تا زمانی که از شرکتی بودن باتری مطمئن نشده‌اید هر مدلی را به اسم باتری OEM خریداری نکنید.

سخن آخر

آخر از همه به شما پیشنهاد می‌کنیم که روش‌های تشخیص باتری اصلی آیفون را جدی بگیرید و جز در موارد خاص سراغ مدل‌های غیراورجینال نروید. باتری‌های فیک به دلیل استفاده از قطعات بی‌کیفیت دارای قیمت پایین‌تری هستند و به همان میزان هم خرج روی دست‌تان می‌گذارند. احتمال وقوع نقص‌های فنی و عدم سازگاری گوشی با باتری‌های فیک خیلی بیشتر است و این مسئله امنیت آیفون با به خطر می‌اندازد. این درحالیست که با پرداخت هزینه‌ای معقولانه و خرید باتری اورجینال آیفون از تمام تعمیرات احتمالی آینده در امان خواهید بود.

سوالات متداول

چطور باتری فیک آیفون را از اورجینال تشخیص دهیم؟

راه‌های متفاوتی از جمله بررسی ظاهری باتری، چک کردن اتصالات، گزارش سلامت باتری و استفاده از اپلیکیشن‌های متفاوت برای تشخیص باتری اصلی آیفون وجود دارد.

چطور سریال نامبر باتری آیفون را بررسی کنیم؟

برای دسترسی به سریال نامبر باتری و بررسی مطابقت آن با سریال نامبر داخل گوشی، باید باتری را خارج کرده و شماره را از روی بدنه بخوانید. عدد سریال داخل گوشی نیز در مسیر General>About>Battery Serial Number قابل چک کردن است.

چطور بفهمیم که باتری گوشی آیفون جایگزین شده است؟

برای آیفون‌هایی که سیستم‌عامل ۱۵.۲ و بالاتر دارند می‌توانید جایگزین یا فیک بودن باتری را از طریق تنظیمات Parts and service history بررسی کنید.
 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.