هرآنچه باید درباره سایدلودینگ اپ‌ ها در iOS بدانید!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
پس از سال‌ها انتظار بالاخره قابلیت بارگذاری جانبی در آیفون و دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور در آپدیت iOS 17.4 فراهم خواهد شد. این قابلیت فعلا برای کاربران ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسترس خواهد بود.

سیاست نصب اپلیکیشن‌های آیفون در آستانه بزرگترین تغییر خود از زمان راه‌اندازی اپ‌استور در سال 2008 است. اپل در تاریخ 25 ژانویه برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (Digital Market Act) اعلام کرد که قوانین خود را برای توسعه دهندگان iOS در اتحادیه اروپا اپلیکیشن منتشر می‌کنند، تغییر خواهد داد. در واقع، توسعه‌دهنگان iOS مجاز هستند برنامه‌های خود را در پلتفرم‌هایی غیر از اپ استور منتشر کنند و بدین‌ترتیب فروشگاه‌های شخص ثالث برای اولین بار به‌طور قانونی مجاز خواهند بود که بستری برای نرم‌افزارهای iOS فراهم کنند.

همچنین کاربران می‌توانند از پلتفرم‌هایی غیر از اپ استور، برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود کنند؛ تغییری که سال‌ها کاربران آیفون منتظر آن بودند. پس از در دسترس قرار گرفتن این قابلیت، می‌توان به جای اپ استور فروشگاه مورد نظر را از طریق تنظیمات به‌عنوان فروشگاه پیش‌فرض قرار داد و برای دانلود برنامه‌ها از آن استفاده کرد.

مطابق با قانون DMA اپل تا هفتم مارس هم‌زمان با انتشار نسخه iOS 17.4 مهلت دارد تا امکان نصب برنامه از منابع دیگر یا همان سایدلودینگ (SideLoading) را برای کاربران اروپایی فراهم کند.

آیا قابلیت سایدلودینگ اپ ها در آیفون امنیت لازم را دارد؟

اپل سال‌ها به‌دلیل قوانین سرسختانه خود به انحصارطلبی محکوم شده‌ بود؛ اما اظهارات این کمپانی نشان می‌دهد یکی از دلایل چنین اقداماتی مربوط به تامین امنیت کاربران می‌شود. در واقع نصب برنامه‌ها از منابعی شخص ثالث می‌تواند دستگاه‌ها را در معرض بدافزارها قرار دهد و داده‌های شخصی کاربران مورد سوء استفاده قرار بگیرند. با این وجود منتقدان باور دارند که چنین رویکرد سخت‌گیرانه‌ای مانع از نوآوری و رقابت می‌شود.

سایدلودینگ و امنیت کاربران

با این حال اپل، پس از اجرای قانون DMA، بر پلتفرم‌های دیگر و برنامه‌های منتشر شده در آن‌ها نظارت خواهد داشت و برای کاهش خطرات، تدابیری در نظر گرفته است. در واقع توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS ملزم شده‌اند که طبق استانداردهای اپل و در جهت عملکرد، ایمنی و قوانین حریم خصوصی این شرکت حرکت کنند.

با این حال به اظهار اپل، این کمپانی پس از اجرای این قانون فقط به‌طور محدودی می‌تواند روی خطرات برنامه‌های منتشر شده مانند اسکم‌ (Scam) یا کلاهبرداری‌های اینترنتی، محتوای نامناسب و توهین‌آمیز نظارت داشته باشد. کوپرتینویی‌ها معتقدند استفاده از مرورگرهایی که مبتنی بر وب‌کیت اپل (WebKit) نیستند می‌تواند روی عملکرد و تجربه کاربر اثر منفی بگذارد.

آیا کاربران ایرانی از مزایای قابلیت سایدلود در آیفون بهره‌مند خواهند شد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، قابلیت بارگذاری جانبی برنامه های آیفون فقط برای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است و اپل به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی این قابلیت را برای سایر مناطق جهان عرضه منتشر نخواهد کرد. این شرکت اظهار داشته که برای در دسترس بودن سایدلود در سراسر جهان به فرآیندهای نیاز دارد که هنوز آزمایش نشده است.

برای دسترسی به قابلیت بارگذاری جانبی در آیفون، اپل به بررسی جزئیات مربوط به اپل آیدی مانند مشخصات حساب بانکی، مکان فعلی و نوع دستگاه می‌پردازد و اگر دستگاه کاربر مربوط به خارج از محدوده اتحادیه اروپا باشد اجازه استفاده از این قابلیت را نخواهد داشت. در نتیجه، کاربران ایرانی که بیشتر از گوشی‌های آیفون با پارت نامبر کشور چین (CH/A) استفاده می‌کنند، به این قابلیت دسترسی نخواهند داشت.

آیا قابلیت سایدلودینگ آیفون هزینه‌ای به توسعه‌دهندگان اپ و استورهای شخص ثالث تحمیل می‌کند؟

کمپانی اپل بابت انتشار اپلیکیشن در اپ استورهای دیگر از توسعه‌دهندگان هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کند. البته این موضوع برای توسعه‌دهندگان فروشگاه‌ها متفاوت است چرا که ملزم شده‌اند سالانه 0.5 یورو به این کمپانی کمیسیون پرداخت کنند.

سخن آخر
پس از سال‌ها انتظار بالاخره قابلیت سایدلودینگ در آیفون و دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور در آپدیت iOS17.4 فراهم خواهد شد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این قابلیت فعلا برای کاربران ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسترس خواهد بود.

پیش‌تر اپل اعلام کرده بود مخالفت این شرکت با سایدلود برنامه‌ها محدود به انحصار طلبی این شرکت نیست؛ بلکه دلایل امنیتی مانند حفاظت از داده‌های کاربران دارد. البته اپل حتی پس از فراهم آوردن این قابلیت تمهیداتی در نظر گرفته که تا حدودی امنیت کاربران آیفون را تامین خواهد کرد.

پرسش‌های متداول

آیا قابلیت نصب برنامه از مارکت‌های شخص ثالث در آیفون برای کاربران ایرانی هم ممکن خواهد بود؟

خیر، در راستای اجرای قانون DMA این قابلیت تنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل اجرا است و به‌دلیل نیاز به فناوری‌های جدید و توسعه نرم‌افزاری این قابلیت در بقیه نقاط جهان وجود نخواهد داشت.

آیا قابلیت سایدلودینگ برای توسعه‌دهندگان هزینه خواهد داشت؟

این قابلیت برای توسعه دندگان اپلیکشین‌ها هزینه بر نخواهد بود و توسعه دهندگان فروشگاه‌ها را به ازای هر نصب ملزم به پرداخت هزینه سالانه می‌کند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.