ممنوعیت واردات کالاهای IT؛ روزهای سیاه بازار کامپیوتر!


کالاتیک
نظرات 0
content-main-img
در اقدامی عجیب از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت، ورود کالاهای IT به کشور ممنوع شد!

در حالی‌که که هنوز چند روزی از ممنوعیت واردات کلیه گوشی‌های آیفون و افزایش هزینه واردات گوشی‌های بالای 600 دلار نگذشته که امروز روزنامه شرق از ممنوعیت واردات کالاهای IT به کشور خبر داد تا تنش در بازار محصولات دیجیتال ادامه داشته باشد. طبق گزارش روزنامه شرق از حدود یک هفته پیش تا کنون این ممنوعیت برای واردات کالا‌های حوزه IT برقرار شده و این امر قیمت‌ها را حدود 20 تا 30 درصد افزایش داده است.

وارد کنندگان می‌گویند بسیاری از شرکت‌ها به آن‌ها اقلامی نظیر مادربرد، کی‌بورد و دیگر موارد سفارش داده‌اند اما نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند، چرا که ثبت سفارش این دسته از کالا با هیچ نوع ارزی از جمله ارز حاصل از صادرات امکان پذیر نیست. محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، با تایید این خبر اظهار داشت که ممنوعیت واردات کالاهای IT به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی انجام شده و وارد کنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

ممنوعیت واردات کالای آی تی

وی ادامه می‌دهد: «مسئله‌ای که ذهن‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که چرا در ایام حساس انتخابات ریاست جمهوری، واردات کالای IT با ممنوعیت مواجه شده است؟ مشتریان برای خرید کالای مورد نظر خود به بازار می‌روند اما به‌دلیل چنین محدودیت‌هایی کالای مورد نظر در بازار وجود ندارد و خریداران با پاسخ منفی فروشندگان مواجه می‌شوند که این امر می‌تواند موجب نارضایتی و سرخوردگی قشر بزرگی از مردم را به‌همراه داشته باشد.»

فرجی تهرانی تاکید کرد که در دولت پیشین، برخی از دستورالعمل‌های صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد دچار خطاهایی بوده، اما با پیگیری‌های مستمر و مکاتبات و هماهنگی‌های انجام شده این خطاها به‌موقع شناسایی و از بروز تنش و التهاب بیشتر در بازار کالای دیجیتال جلوگیری به عمل آمد.

وی همچنین با تاکید بر نقش کلیدی وزاری صنعت معدن تجارت، از رییس جمهور آینده می‌خواهد در انتخاب کابینه مورد نظر خود دقت بیشتری به خرج دهد چرا که عدم شایستگی عده‌ای می‌تواند کل سیستم را زیر سوال ببرد. قابل ذکر است که چنین اقداماتی در دولت‌های قبلی نیز مسبوق به سابقه بوده است. حال باید منتظر بمانیم تا علت این اقدامات از سوی دولت‌مردان ایرانی و پاشیدن گرد ناامیدی به بازار موبایل و کالای IT کشور مشخص گردد!!

ورود کدام یک از کالاهای IT به کشور ممنوع شدند؟

طبق لیست منتشر شده در رسانه از ورود کالاهای زیر به کشور جلوگیری به عمل می‌آید:

  • وسایل ذخیره‌سازی مانند SSD, UFD, FC
  • پاوربانک
  • انواع کیبورد و ماوس
  • انواع هدفون و هدست
  • انواع مادربرد، کارت گرافیک، کارت صدا
  • پایه‌های گوشی و لپ تاپ
  • شارژرهای دیواری
  • انواع کابل

سخن پایانی

بازار محصولات IT و همچنین گوشی‌های موبایل روزهای دشواری را سپری می‌کند. بالا رفتن بی‌رویه قیمت دلار خود به تنهایی موجب شده تا قشر بزرگی از جامعه از دسترسی به محصولات IT و گوشی‌های با کیفیت بی‌نصیب بمانند. حال تصمیمات یک طرفه دولت نیز بر افزایش هر چه بیشتر قیمت این محصولات دامن می‌زند تا به‌زودی شاهد روزهای سخت‌تری در بازار کامپیوتر و موبایل کشور باشیم!

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی 

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.