قبرستان 2023 گجت ها؛ چه دستگاه هایی بدون طرفدار حذف شدند؟


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
در سال ۲۰۲۳ شاهد شکست پروژه‌های بسیاری در عصر فناوری و گجت‌ها بودیم که ناباورانه در میدان رقابت با برترین‌ها حذف شدند. در این مطلب به گجت‌هایی که نتوانستند توجه افراد را به خود جلب کنند و ناباورانه از دنیای تکنولوژی حذف شدند را معرفی می‌کنیم.

سال ۲۰۲۳ سالی بسیار مهم در دنیای فناوری بود. سالی که هوش مصنوعی پیشرفت بسیاری کرد و توانست با نوآوری‌های جدیدش وارد رقابت با اپلیکیشن‌های برتر دنیا شود، اما در این میان شاهد شکست گجت‌هایی هم بودیم که نتوانستند از شکستی که سرنوشت برایشان رقم زده فرار کنند و جایگاه خود را در بازار به تثبیت برسانند. 

خرید انواع لوازم دیجیتالی

دستبند ردیاب سلامتی هیلو (Amazon Halo Brand)

آیا می‌دانستید، شرکت آمازون در سال 2020 دستبندهای سلامت و تناسب اندام خود با نام Halo را به بازار عرضه کرده است؟ احتمالا جواب اکثر شما منفی است و دقیقا همین موضوع باعث شد، آمازون نتواند در برابر رقبای بزرگی چون اپل، سامسونگ و سایر برندهای معروف در دنیا خودی نشان دهد و جلب توجه کند.

مدل Halo سه محصول مختلف داشت که هر کدام از آنها شامل ویژگی‌های قابل‌توجهی بودند. Rise یک مچ بند هوشمند تناسب اندام بود که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و این قابلیت را داشت تا چربی بدن را به همراه اسکن سه بعدی نمایش داده و فرد را از وضعیت سلامت بدن خود آگاه کند.

محصول دوم به نام View، یک ساعت هوشمند بود که در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و مواردی چون ضربان قلب، فشار سنج، شتاب‌سنج، نمایش مسافت پیاده‌روی و سایر موارد را در اختیار فرد قرار دهد. محصول سوم هم به نام Rise اخیرا وارد بازار شده بود و ردیاب خواب و ساعت زنگ دار بود. 

اما هیچکدام از این محصولات پرکاربرد نتوانستند با برندهای بزرگ رقابت کرده و توجه خریداران را به خود جلب کنند. به این ترتیب آمازون در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت تا این گجت‌های بدون طرفدار را از لیست محصولات خود حذف کرده و در قبرستان گجت‌های ۲۰۲۳ دفن کند. 

نسخه سازمانی عینک گوگل (Google Glass)

گوگل گلس یا عینک گوگل، یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های سخت‌افزاری شرکت گوگل به شمار می‌رود که از صفحه نمایشی به اندازه چشم انسان برخوردار است. این عینک به سیستم عامل اندروید با قابلیت کنترل صدا و حرکت مجهز شده است و اطلاعات را مستقیما در دید کاربر نمایش می‌دهد. این عینک می‌تواند به افراد در حوزه‌های مختلف کاری مانند کشاورزی، پزشکی و کارخانجات یک صفحه نمایش هدآپ ارائه داده و بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهد.

اما به دلیل وجود مشکلاتی چون قیمت ۱۵۰۰ دلاری، عدم عملکرد و وضوح پایین، عدم وجود حریم شخصی و بسیاری موارد دیگر نتوانست به هدف اصلی دست یابد. به این ترتیب این عینک که قرار بود که عصر جدیدی از گجت‌های پوشیدنی باشد، با شکست مواجه شده و در نهایت در سال ۲۰۲۳ به زباله‌دان تاریخ منتقل شد.

نسخه سازمانی عینک گوگل (Google Glass)

کورتانا دستیار صوتی مایکروسافت

کورتانا دستیار صوتی دیجیتال برای مایکروسافت بود که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد؛ اما پس از سال‌ها تلاش و با روی کار آمدن سیری و دستیار صوتی گوگل، طرفداران خود را از دست داد. 

کورتانا با اینکه می‌توانست به سوالات کاربران پاسخ دهد و کارهایی چون ارسال ایمیل، گفتگو، بازی کردن، یافتن فایل‌ها و اطلاعات، انجام محاسبات ریاضی و کلی موارد دیگر را انجام دهد، اما در مبارزه با رقیبان بزرگ خود شکست خورد. بنابراین مایکروسافت تصمیم گرفت تا ابتدا در سال ۲۰۲۱ این اپلیکیشن را از روی گوشی‌های اندروید و آی‌او‌اس و همچنین نوار پایین ویندوز حذف کند و در نهایت در آگوست ۲۰۲۳ به صورت کامل متوقف شد و کاربران آن به برنامه هایی چون Bing Chatbot و and AI Copilot هدایت شدند.

گوشی های گیمینگ لنوو به نام Legion

گوشی‌های هوشمند Legion که در سال گذشته وارد بازار موبایل شد، در ابتدا محبوبیت بالایی را نزد گیمرها کسب کرده بود اما به مرور زمان و با عرضه گوشی‌های حرفه‌ای‌تر جایگاه خود را از دست داد. حتی برخورداری از ویژگی‌هایی چون برخورداری از پردازنده قوی، نورپردازی RGB، حافظه رم بسیار خوب و فن‌های خنک‌کننده هم نتوانست جلوی حذف شدن این گوشی را گرفته و آن را در میدان رقابت با گوشی‌های گیمینگ برتر دنیا حفظ کند. به این ترتیب این گوشی هم به دیگر گجت های دفن شده در ۲۰۲۳ اضافه گردید و برای همیشه از بازار گوشی‌های گیمینگ حذف شد.

گوشی های گیمینگ لنوو به نام Legion

گجت WordPad

با پیشرفت چندین ساله نرم‌افزارهای Word و Notepad مایکروسافت اعلام کرد که پس از ۲۵ سال دیگر نرم‌افزار WordPad را به روز نمی‌کند و در نسخه بعدی ویندوز با این نرم‌افزار پردازش متن خداحافظی خواهد کرد. 

وردپد به کاربران اجازه می‌داد تا بتوانند بدون ایجاد حاشیه متن مورد نظر خود را نوشته فونت‌ها و قالب‌ها را ویرایش کنند اما امکانات ارائه‌دهنده آن به قدری محدود بود که کاربران را به استفاده از نرم‌افزار ورد تشویق می‌کرد. به این ترتیب مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت این گجت را از لیست خود حذف کرده و  نرم افزارهای Microsoft Word و Notepad را جایگزین آن کند.

نرم افزار Omegle

لیف کی بروکس (Leif K-Brooks) بنیانگذار  Omegle در ماه نوامبر بود که از توقف این نرم افزار چت آنلاین خبر داد و گفت که پس از یک دهه فعالیت، عملیات این برنامه متوقف خواهد شد. از زمان راه‌اندازی این نرم‌افزار در سال ۲۰۰۹، Omegle به عنوان مقصدی رایگان برای برقراری چت و ویدئو به صورت آنلاین بود و به کاربران اجاره می داد تا بتوانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. 

نرم افزار Omegle

پس از گذشت چند سال و در اوایل سال ۲۰۱۳ کاربران گزارش دادند که در این نرم افزار با محتواهای نامناسب مواجه می‌شوند که به دنبال آن نظارت بر رفتار بد و مراقبت از افراد زیر ۱۸ سال در برابر محتواهای نامناسب اجرا شد. در سال ۲۰۲۰ اپل و گوگل این برنامه را نامناسب دانسته و آن را در لیست برنامه‌های اپ‌استور و پلی‌استور حذف کردند. به این صورت در سال ۲۰۲۳ بنیانگذار Omegle نتوانست مخالفت‌ها را در برابر Omegle  تحمل کند و تصمیم گرفت با توقف و حذف آن خیال همه را راحت کند.

قطار هایپرلوپ وان (Hyperloop One)

استارتاپ هایپرلوپ وان پس از یک دهه فعالیت در زمینه جابجایی سریع‌السیر انسان‌ها از طریق لوله‌های بدون هوا، سرانجام در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت فعالیت خود را متوقف کند. بر اساس آزمایش‌هایی که روی این قطار سریع‌السیر انجام شده بود، سرعت این قطار دو برابر سریع‌تر از پرواز جت های مسافربری تجاری و چهار برابر سریعتر از قطارهای سریع‌السیر معمولی بود.

اما طبق آخرین اخبار گزارش شده از بلومبرگ، هایپرلوپ وان در حال فروش دارایی‌ها و تعطیل کردن دفترهای کاری خود است و فعالیت آن تا پایان سال ۲۰۲۳ متوقف خواهد شد. علت تعطیلی آن هم اتهاماتی است که مربوط به خرابکاری و رفتارهای نامناسب مدیران در محیط کار و جدا شدن آنها از شرکت می‌شود.

به این صورت Hyperloop One نیز یکی‌دیگر از گجت‌هایی است که در سال ۲۰۲۳ حذف شده و با پایان خود احتمالا رویاهای استارتاپ‌هایی که برای ساخت هایپرلوپ تلاش می‌کنند را نابود خواهد کرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد گجت‌ها و نرم‌افزارهایی که نتوانستند در عصر تکنولوژی خود را ثابت کنند و  در کمال ناباوری از عرصه تکنولوژی حذف شدند صحبت کردیم. این گجت‌ها شاید در ظاهر کاربردی بنظر آیند اما به این خاطر که نتوانستند مورد توجه افراد قرار بگیرند، مدیران آنها تصمیم گرفتند که تولید این گجت‌ها را متوقف کرده و آنها را برای همیشه حذف کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.