نحوه تشخیص cpu لپ تاپ


آنیا عباسی
نظرات 0
content-main-img
برای کشف قلب عملکرد لپ تاپ خود آماده‌اید؟ با ما همراه باشید تا دریابید چگونه می‌توان cpu لپ تاپ را تشخیص داد.

آیا می‌دانید چه سخت‌افزاری در سیستم شما به کار رفته است؟ می‌دانید پردازنده لپ تاپ شما چیست و چه مشخصاتی دارد؟پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چگونه مشخصات سخت افزاری کامپیوتر را پیدا کنیم؟ هم مطالعه کنید.

برای تشخیص CPU یا باید اطلاعات لپ تاپ را بررسی کرد یا به صورت فیزیکی پردازنده را بررسی کرد. در ویندوز می‌توانید از ابزار "System Information" استفاده کنید. در مک، روی "About This Mac" کلیک کنید. برای بازرسی عملی، CPU را روی مادربرد قرار دهید و جزئیات حکاکی شده روی آن را یادداشت کنید. برای نحوه تشخیص cpu لپ تاپ با ادامه مطلب همراه باشید.

قیمت لپ تاپ

قبل از خرید نرم‌افزار برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود، بهتر است بدانید سرعت کامپیوتر شما چقدر است. پردازنده یا CPU یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر شماست که انواع مختلفی دارد و توسط بسیاری از برندها تولید می‌شود. با جستجو در ویندوز می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد پردازنده خود پیدا کنید. 

پردازنده چیست؟

بسیاری از کاربران روزانه از سیستم‌های خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه از نوع تراشه‌های پردازشگر لپ تاپ خود اطلاعاتی داشته باشند. باید گفت، تشخیص نوع پردازنده در بسیاری از شرایط مهم است. برای مثال برای خرید یا نصب یک نرم‌افزار ممکن است نیاز باشد از نوع پردازنده آگاه باشید تا مطمئن شوید سیستم‌تان می‌تواند نرم‌افزار مورد نظر را اجرا کند.

پردازنده در لپ تاپ

زمانی که لپ تاپ خود را ارتقا می‌دهید یا به مشکلی در عملکرد آن برمی‌خورید، به نوع پردازنده نیاز خواهید داشت. دانستن نوع پردازنده می‌تواند در بسیاری از شرایط کمک کند. هر کامپیوتر دارای حداقل یک پردازنده است که به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی هم شناخته می‌شود. CPU لپ تاپ یا کامپیوتر شما احتمالا توسط Intel یا AMD ساخته شده است. 

چگونه پردازنده رایانه خود را تشخیص دهیم؟

برنامه "Settings" را در ویندوز باز کنید و روی تب "About" کلیک کنید تا ببینید چه پردازنده‌ای در سیستم شما نصب شده است. همچنین می‌توانید Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید تا Task Manager باز شود و برای مشاهده CPU خود به تب "Performance" بروید یا ابزار "System Information" را باز کنید تا تمام سخت‌افزار سیستم خود را ببینید.

1. تشخیص نوع cpu لپ تاپ در منو تنظیمات

برای یافتن این اطلاعات در برنامه تنظیمات ویندوز 10 یا ویندوز 11، به Settings > System > About بروید. به بخش "Device specifications" (مشخصات دستگاه) نگاه کنید. نام پردازنده کامپیوتر شما و سرعت آن در سمت راست "Processor" (پردازنده) نمایش داده می‌شود.

برای باز کردن سریع برنامه تنظیمات، می توانید Windows+i را فشار دهید. همچنین می‌توانید کلید Windows را فشار دهید، "About" را تایپ کنید تا منوی "Start" خود را برای این صفحه تنظیمات جستجو کنید و سپس روی میانبُر "About This PC" که ظاهر می‌شود، کلیک کنید.

how to see what cpu

2. نحوه تشخیص cpu در Task Manager 

"Task Manager" در ویندوز 10 و ویندوز 11 اطلاعات دقیق CPU را هم نشان می‌دهد. روی "taskbar" خود کلیک راست کرده و "Task Manager" را انتخاب کنید یا برای میان‌بُر Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید. روی "Performance" کلیک کنید و CPU را انتخاب کنید. نام و سرعت CPU رایانه شما در اینجا دیده می‌شود.
how do i identify a cpu

3. پیدا کردن cpu لپ تاپ در کنترل پنل

کاربران ویندوز 10 و ویندوز 11 هم می‌توانند این اطلاعات را در کنترل پنل پیدا کنند، اما اکنون صفحه "About" را در برنامه تنظیمات باز کنید. به مسیر Control Panel > System and Security > System بروید تا آن را باز کنید. همچنین می‌توانید Windows+Pause را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا فورا این پنجره باز شود. مدل CPU و سرعت کامپیوتر شما در سمت راست "پردازنده" در زیر عنوان "System" نمایش داده می‌شود.

نحوه تشخیص cpu در لپ تاپ

4. پیدا کردن CPU در برنامه System Information

برنامه "System Information" جزئیات بسیار بیشتری در مورد لپ تاپ شما نسبت به گزینه‌های دیگر دارد. منوی "Start" را باز کنید، "msinfo" را تایپ کنید، سپس روی نتیجه "System Information" که ظاهر می‌شود کلیک کنید. در برگه "Summary" بمانید و نتایج را به پایین اسکرول کنید تا "Processor" (پردازنده) را ببینید.

پیدا کردن سی پی یو در لپ تاپ

اگر ویندوز روی سیستم شما بوت نمی‌شود (booting)، همچنان می‌توانید این اطلاعات را از چند راه دیگر مانند صفحه تنظیمات سیستم عامل BIOS یا UEFI رایانه خود پیدا کنید.

سخن آخر

پس از تکمیل یکی از مراحلی که در بالا ذکر شد، مارک و مدل CPU نصب شده بر روی لپ تاپ خود را خواهید شناخت. لپ تاپ‌ها سیستمی‌هایی پیچیده با قطعات داخلی فراوان هستند که همه‌چیز از صفحه‌نمایش و کیبورد تا قطعات داخلی در کیفیت آن نقش دارند، اما CPU و GPU موتورهایی هستند که همه چیز را هدایت می‌کنند و به همین دلیل نقش پررنگ‌تری در عملکرد سیستم دارند. در این مقاله ۴ روش پیدا کردن سی پی یو در لپ تاپ را به شما ارائه دادیم تا بتوانید نوع cpu سیستم خود را تشخیص دهید.

پرسش‌های متداول

پردازنده به کار رفته در لپ تاپ‌ها از چه نوعی هستند؟

CPU لپ تاپ یا کامپیوتر شما احتمالا توسط Intel یا AMD ساخته شده است.

هر رایانه چند پردازنده دارد؟

هر کامپیوتر دارای حداقل یک پردازنده است که به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی هم شناخته می‌شود.

خرید آنلاین موبایل، لپ تاپ و تجهیزات جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.