راهنمای خرید حافظه SSD تا 2 میلیون تومان


امیرمحمد جواهری زاده
نظرات 0
content-main-img

در مقاله راهنمای خرید حافظه SSD تا 2 میلیون تومان قصد معرفی بهترین اس اس دی های بازار بین 1 تا 2 میلیون تومان را داریم.حافظه SSD جدیدترین نسل حافظه‌های ذخیره‌سازی است که سرعت خواندن و نوشتن بالاتری را نسبت به نسل قبلی خود یعنی HDD-ها ارائه می‌دهد. قیمت SSD می‌تواند با توجه به سرعت و حافظه آن افزایش پیدا کند. SSD مخفف کلمه‌های Solid State Drive که به معنی حافظه جامد است که در انواع مختلفی با درگا‌ه‌های متنوعی روانه بازار می‌شوند. اگر قصد خرید SSD را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

خرید حافظه SSD

نکاتی که هنگام خرید SSD باید رعایت کنید

حافظه های جامد در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگونی داخل بازار هستند؛ اما مناسب‌ترین SSD برای شما چیست؟ در ادامه به شرح برخی از نکاتی را که هنگام خرید اس اس دی باید رعایت کنید، پرداخته‌ایم.

قیمت SSD

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید به آن توجه داشته باشید، قیمت SSD است. قیمت اس اس دی می‌تواند با افزایش ظرفیت آن افزایش پیدا کند و باید به نسبت بودجه خود، ظرفیت موردنظرتان را خریداری کنید.

نوع ساختار

درایو های جامد در دو سایز 2.5 اینچ که حافظه‌های HDD نیز از همین ابعاد بهره می‌برند و سایز M.2 که بسیار کوچک‌تر و باریک‌تر از 2.5 هستند، تولید می‌شوند. M.2-ها نسبت به حافظه جامد 2.5 اینچ استاندارد سرعت خواندن و نوشتن بالاتری ارائه می‌دهند.

رابط اتصال

حافظه SSD از طریق دو رابط SATA و PCIe متصل می‌شوند. رابط SATA نیز در دو سرعت انتقال 3 گیگابیت بر ثانیه و 6 گیگابیت بر ثانیه در دسترس هستند که قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

البته توجه داشته باشید که درگاه PCIe سرعت بالاتری نسبت به SATA ارائه می‌دهد و همچنین این قیمت SSD با درگاه PCIe گران‌تر از SATA است.

عملکرد

مهم‌ترین برتری SSD در مقایسه با HDD سرعت بالای آن‌ها در خواندن و نوشتن است که موجب بوت شدن ویندوز در کسری از ثانیه می‌شود یا می‌توانید برنامه‌های را با کم‌ترین اتلاف وقت اجرا کنید.

دوام

دوام و ماندگاری درایو SSD یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام خرید هارد اس اس دی به آن توجه کنید. البته در حالت کلی این حافظه‌های نسل جدید بین 5 تا 7 سال عمر مفید دارند و می‌توانند مدت طولانی‌تری را نسبت به هارد دیسک‌ها دوام بیاورند. بلوک‌های حافظه SSD در نوشتن اطلاعات محدودیت دارند و بدیهی است که هر چه اطلاعات بیشتری را رایت کند از عمر آن کاسته می‌شود؛ البته همچنان توانایی خواندن اطلاعات را حفظ می‌کند.

فهرست بهترین حافظه SSD تا 2 میلیون تومان

در راهنمای خرید حافظه SSD تا 2 میلیون تومان، فهرستی از بهترین درایو های جامد بین 1 تا 2 میلیون تومان تهیه کرده‌ایم تا از بین آن‌ها بتوانید با توجه به نیازهای خود مناسب‌ترین گزینه ممکن را خریداری کنید.

1. اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل LEGEND 700 ظرفیت 256 گیگابایت

شرکت تایوانی ADATA یکی از نام‌های آشنا در زمینه تولید حافظه‌های ذخیره‌سازی است که محصولات این شرکت از کیفیتی بالایی برخوردارند. اس اس دی اینترنال ADATA مدل Legend 700 ظرفیتی معادل 256 گیگابایت دارد که برای نصب ویندوز و برنامه‌های مورد نیاز اکثر کاربران کافی به‌نظر می‌رسد. این درایور از ساختار M.2 با سایز 2280 بهره می‌برد که به راحتی می‌تواند داخل انواع لپ تاپ‌ها یا کامپیوترهای خانگی قرار بگیرد.

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل LEGEND 700 ظرفیت 256 گیگابایت

این دستگاه از درگاه ارتباطی PCIe نسل سوم برخوردار است و می‌تواند تا اطلاعات را با نهایت سرعت 1900 مگابایت بر ثانیه بخواند و با سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه بنویسد که سرعت قابل قبولی به حساب می‌آید. اس اس دی ای دیتا به فلش 3D TLC NAND مجهز شده است که می‌تواند تا حد امکان حرارت تولید شده را مهار کند که باعث افزایش دوام و ماندگاری دستگاه در استفاده‌های طولانی می‌شود.

همچنین Legend 700 از فناوری اصلاح خطا LDPC-ECC پشتیبانی می‌کند تا اطلاعات کاربران در معرض پاک یا خراب شدن قرار نگیرد. از دیگر امکانات این SSD اینترنال می‌توانیم به پشتیبانی از S.M.A.R.T، طول عمر 1.5 میلیون ساعتی و مقاومت در برابر شوک تا 1500G اشاره کنیم.

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل LEGEND 700

2. اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SWORDFISH ظرفیت 250 گیگابایت

حافظه اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل Swordfish ، یک حافظه  SSD اقتصادی است که برای گیمرها و افرادی که دنبال عملکرد سریع‌تر سیستم خود هستند، مناسب است. این حافظه اینترنال با پشتیبانی از کنترلر سطح پایه NVMe SSD Realtek، سرعت 1.8 گیگابایت در ثانیه را برای پردازش به کاربر ارائه می‌دهد و از رمزگذاری AES 256 بیتی پشتیبانی می‌کند. 

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SWORDFISH ظرفیت 250 گیگابایت

با بهره‌مندی این اس‌اس‌دی از کنترلر RTS5763DL NVMe SSD Realtek، نه‌تنها این دستگاه از این پشتیبانی امنیتی اختیاری برای امنیت اطلاعات بهره می‌برد، بلکه با قیمتی حدود دو میلیون تومان، عملکرد فوق‌العاده از خود نشان می‌دهد. 

حافظه اس‌اس‌دی ای دیتا SWORDFISH  در بخش سخت‌افزار،  از رابط سخت‌افزاری PCIe Gen3x4 برای اتصال به مادربرد بهره برده و از پورت M.2 با فرم فاکتور 2280 ساپورت می‌کند که به کمک این ویژگی می‌توان از این حافظه در سیستم‌های قوی و لپ‌تاپ‌های گیمینگ استفاده کرد. 

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SWORDFISH

3. اس اس دی اینترنال ای دیتا ایکس پی جی مدل SPECTRIX S40G ظرفیت 512 گیگابایت

اس اس دی اینترنال ای دیتا ایکس پی جی مدل  SPECTRIX S40G RGB، یکی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی بسیار حرفه‌ای شرکت ای دیتا است که در لیست بهترین حافظه اس اس دی با 2 میلیون تومان قرار دارد؛ این اس اس دی بهترین گزینه برای کارهای حرفه‌ای مانند گیم، استریم و غیره است.

اس اس دی اینترنال ای دیتا ایکس پی جی مدل SPECTRIX S40G ظرفیت 512 گیگابایت

اس اس دی Spectrix S40G مجهز به کنترلر بالارده RTS5762 و رابط NVMe 1.3 هشت‌کاناله PCIe 3.0 مجهز و با یک فلش 3D TLC میکرون (Micron) است. سرعت خواندن اطلاعات در این حافظه طبق برآوردها، 3.5 گیگابایت بر ثانیه‌، سرعت نوشتن اطلاعات 3.0 گیگابایت بر ثانیه‌ و سرعت خواندن و نوشتن 290,000 و 240,000 گیگابایت در ثانیه است. 

اس اس دی اینترنال ای دیتا ایکس پی جی مدل SPECTRIX S40G

4. اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU630 ظرفیت 240 گیگابایت

یکی دیگر از بهترین اس اس دی ها در لیست حافظه اس اس دی تا 2 میلیون تومان که به نسبت قیمت پایین، عملکرد بسیار خوبی دارد، حافظه اس اس دی ای دیتا SU630  است. این حافظه با ابعاد 7×69×100 میلی متر و وزن 47 گرم در سه ظرفیت متفاوت طراحی و تولید شده است که یکی از پرفروش ترین مدل های آن، اس اس دی 240 گیگابایتی است.

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU630 ظرفیت 240 گیگابایت

اس اس دی SU630  از لحاظ فنی از موتور اصلاح شده (LDPC ECC) بهره‌مند است که این موتور، اشتباهات فرایند نقل‌وانتقالات را کاهش می‌دهد. 

از سایر ویژگی‌های این حافظه اس اس دی، می‌توان به تجهیز دستگاه به فلش نوع (3D NAND TLC) و کنترلر (SMI 2258) اشاره کرد؛ همچنین SU630 می‌تواند از طریق رابط پرسرعت (SATAIII) به مادربرد دستگاه میزبان وصل شود و عملیات ذخیره‌سازی را انجام دهد.

اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU630

5. اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 870EVO ظرفیت 250 گیگابایت

سامسونگ را می‌توان یکی از بهترین تولید کنندگان حافظه SSD دانست. محصولات این شرکت نه تنها دوام و کیفیت ساخت بالاتری دارند، بلکه سرعت خواندن و نوشتن بالاتری نیز ارائه می‌دهند و اکثر کاربران حرفه‌ای برای خرید SSD به سراغ این برند می‌روند. سامسونگ 870EVO ظرفیت 250 گیگابایتی دارد و می‌توانید این حافظه را در کنار هارد دیسک استفاده کنید و با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه نشوید.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 870EVO ظرفیت 250 گیگابایت

سایز این درایو جامد 2.5 اینچ است و رابط SATA 6 استفاده می‌کند که می‌تواند فایل‌ها را با سرعت 560 مگابایت بر ثانیه بخواند و با سرعت 530 مگابایت بر ثانیه عمل رایت را انجام دهد. اس اس دی سامسونگ طول عمر 1.5 میلیون ساعتی دارد. همچنین به منظور افزایش طول عمر و کارایی آن به فناوری TRIM مجهز شده است و نوع فلش به‌کار در این دستگاه V-NAND 3-bit MLC نام دارد. 870EVO به‌لطف سیستم کشینگ DDR4 SDRAM می‌تواند اطلاعات مهم را به سرعت فراخوانی کند.

از دیگر نکات قابل توجه و مثبت SSD سامسونگ مدل 870EVO می‌توان کنترلر Samsung MKX، پشتیبانی از حالت Device Sleep Mode، نرم افزار مدیریت SSD، پشتیبانی از رمزنگاری AES 256-Bit و IEEE1667، پشتیبانی از الگوریتم Auto Garbage Collection و پشتیبانی از World Wide Name را نام برد که همگی این موارد ارزش خرید Samsung 870EVO را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهند.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 870EVO

سخن آخر

در مقاله راهنمای خرید حافظه SSD تا 2 میلیون تومان به معرفی بهترین اس اس دی های بازار تا 2 میلیون تومان پرداختیم که می‌توانند سرعت و عملکرد کامپیوتر و لپ تاپ‌هایتان را تا حد بسیاری بهبود ببخشند. درایو جامد در انواع ظرفیت‌ها و مدل‌های مختلف به‌فروش می‌رسند و بدیهی است که با افزایش مقدار حافظه، قیمت SSD نیز افزایش پیدا کند. هنگام خرید اس اس دی باید به نکاتی نظیر قیمت، فرم ساختار، نوع رابط متصل کننده، عملکرد و دوام آن‌ها توجه کنید. به‌نظر شما بهترین SSD به کدام برند تعلق دارد؟ برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید.

پرسش‌های متداول

بهترین SSD بازار تا 2 میلیون تومان کدام است؟

تمامی اس اس دی های معرفی شده در این مقاله جزو بهترین حافظه های آیند.

حافظه SSD قیمت مناسب از کجا بخرم؟

برای خرید حافظه SSD با بهترین قیمت بازار می‌توانید به فروشگاه کالاتیک مراجعه کرده تا محصول خود را در کنار قیمت مناسب با گارانتی مناسب خریداری کنید.

هنگام خرید SSD به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر قصد خرید اس اس دی دارید به نکاتی مانند قیمت SSD، دوام و ماندگاری، عملکرد، سرعت خواندن و نوشتن و نوع رابط توجه داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.