اخبار جدید اسنپدراگون 8S نسل 3؛ اژدهای قدرتمند کوالکام


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
اخیرا کوالکام در حساب کاربری خود در پلتفرم چینی Weibo اعلام کرده که قصد دارد طی یک کنفرانسی به‌زودی از تراشه اسنپدراگون 8S نسل 3 و دیگر محصولات جدید خود رونمایی کند. این تراشه نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر اسنپدراگون 8 نسل 3 محسوب می‌شود.

از آنجا که قطار سریع‌السیر مدیاتک (MediaTek) تصمیم به ایستادن ندارد و اخیرا با ساخت تراشه‌ یا سیستم روی چیپ (SoC) قدرتمند خود یعنی دایمنسیتی ۹۳۰۰، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را به‌شدت تحقیر کرده است، کوالکام (Qualcomm) نیز با پخش تیزری اعلام کرد که چند روز دیگر و در هجدهم مارس طی کنفرانسی قصد دارد از محصولات جدید خود، به‌ویژه تراشه پرچمدار جدیدی به‌نام اسنپدراگون ۸S نسل ۳ رونمایی کند. این تراشه که نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر و کمی ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است، با شعار «هوش در هسته است و در آن یک اژدها وجود دارد» رونمایی خواهد شد. این خبر را اکانت رسمی شرکت کوالکام در پلتفرم چینی Weibo منتشر کرد که به مضمون زیر اشاره دارد: «اژدهای بهاری برمی‌خیزد و همه‌چیز از نو متولد می‌شود! تراشه پرچمدار جدید اسنپدراگون در راه است. بیایید همگی با هم به سال جدید و عصر جدید خوش‌آمد بگوییم! هجدهم مارس گوش به‌زنگ مراسم رونمایی از محصولات جدید اسنپدراگون باشید!».

اگر متعجب هستید که چرا کوالکام در پیام فوق از لفظ اژدها استفاده کرده است، باید بگوییم که با آمدن بهار، سال نوی چینی آغاز می‌شود و طبق رسوم چینی سال پیش‌رو، سال اژدها نامیده می‌شود و همزمان، در لوگوی تراشه‌های اسنپدراگون نیز یک اژدها به‌چشم می‌خورد.

شایعات حاکی از آن است که کوالکام در طول این رویداد علاوه‌بر رونمایی از تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳، تراشه Snapdragon 7+ Gen 3 را معرفی خواهد کرد. این دو تراشه بنا به گزارش‌ها به اسم رمز "Cliffs" به‌معنای "صخره‌ها" نام‌گذاری شده‌اند و گمان می‌رود که دارای هسته‌ها و معماری یکسان با Snapdragon 8 Gen 3 باشند.

مشخصات فنی تراشه جدید کوالکام؛ اسنپدراگون ۸S نسل ۳ و ۷ پلاس نسل ۳

طبق اخبار و اطلاعات فاش شده، کوالکام برای واحد پردازشی تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳ چینش ۳-۴-۱ را در نظر گرفته است؛ در کلاستر اصلی این واحد پردازشی از یک هسته قدرتمند Cortex-X4 با فرکانس ۳.۰۱ گیگاهرتز، در کلاستر دوم از چهار هسته Cortex-A720 و در کلاستر سوم سه هسته کم‌مصرف Cortex-A520 با حداکثر کلاک ۱.۴۸ گیگاهرتز استفاده شده است. همچنین نسبت به تراشه هشت نسل سه که از Adreno 750 بعنوان واحد پردازش گرافیکی بهره می‌برد، برای تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳ از Adreno 735 به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی استفاده شده است.

مشخصات فنی اسنپدراگون 8S نسل 3

به‌طور مشابه، در اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ نیز از چینش ۳-۴-۱ استفاده شده است؛ البته هسته‌های واحد پردازشی هشت‌هسته‌ای آن در فرکانس‌های پایین‌تری کار می‌کنند. تک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز، ۴ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و هسته‌های Cortex-A520 با سرعت ۱.۹ گیگاهرتز عمل می‌کنند.

چه گوشی هایی از دو تراشه جدید کوالکام استفاده خواهند کرد؟

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که گوشی‌های زیر ممکن است با تراشه‌های جدید کوالکام عرضه شوند:

  • ریلمی GT Neo6 Series (اسنپدراگون ۸S نسل ۳ یا اسنپدراگون +۷ نسل ۳)
  • ردمی Note 13 Turbo (اسنپدراگون ۸S نسل ۳)
  • شیائومی Civi 4 (اسنپدراگون ۸S نسل ۳)
  • ویوو Pad 3 (اسنپدراگون ۸S نسل ۳)
  • وان‌پلاس Ace 3V (اسنپدراگون +۷ نسل ۳)
  • سری جدید گوشی‌های iQOO Neo 9 (اسنپدراگون ۸S نسل ۳)

حال باید منتظر هجدهم مارس و خبرهای تکمیلی دیگری از کوالکام درباره تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳ باشیم.

برای اطلاعات به روز با کالاتیک همراه باشید.

قیمت تراشه جدید کوالکام؛ اسنپدراگون ۸S نسل ۳ و ۷ پلاس نسل ۳

تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳، مسلما از قیمت کمتری نسبت به تراشه 200 دلاری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برخوردار خواهد بود. گرچه هنوز اطلاع چندانی از عملکرد این تراشه سیلیکونی در دسترس نیست، اما کمپانی‌های سازنده گوشی در صورت استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸S نسل ۳ و با قربانی کردن تنها 10 تا 15 درصد از عملکرد پردازشی، می‌توانند حاشیه سود خود را حفظ کنند.

پرسش‌های متداول

سیستم روی چیپ یا تراشه چیست؟

سیستم روی تراشه (SoC)، ترکیبی از همه یا بیشتر اجزای یک کامپیوتر یا سیستم الکترونیکی است که که روی یک تراشه سوار شده است. این سیستم شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، رابط‌های حافظه (برای RAM و ROM)، ماژول‌های ارتباطی (بلوتوث، وای فای) و دیگر موارد است.

آیا قدرت اسنپدراگون ۸S نسل ۳ از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بیشتر است؟

خیر؛ اسنپدراگون ۸S نسل ۳ نسخه ضعیف‌تری از تراشه فوق است.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.