راهنمای خرید بهترین گوشی از نظر پردازنده


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله به نحوه عملکرد پردازنده در گوشی همراه و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و در انتها بهترین گوشی‌های بازار از نظر پردازنده را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین گوشی از نظر پردازنده کدام است؟ پردازنده یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی همراه محسوب می‌شود که در عملکرد و سرعت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. پردازنده‌ها در سری و مدل‌های مختلفی، طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام برای گوشی‌های پرچم‌دار، میان‌رده یا پایین‌رده مناسب هستند. آشنایی با عملکرد پردازنده، مدل‌ها و سری‌های مختلف آن می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین گوشی از نظر پردازنده را انتخاب کنید. در ادامه به ویژگی‌های هر یک از پردازنده‌ها، عملکرد انواع آن‌ها و بهترین مدل‌های گوشی همراه از نظر پردازنده می‌پردازیم.

پردازنده چیست و در گوشی چه وظیفه‌ای دارد؟

یکی از نکاتی که باید در راهنمای خرید گوشی به آن توجه کنید، پردازنده آن است که بخشی از سخت‌افزار گوشی به حساب می‌آید. کمپانی‌های تولیدکننده گوشی همراه، هر کدام از پردازنده‌های مختلفی مثل Apple ،Snapdragon ،Mediatek و Exynos استفاده می‌کنند. به طور کلی پردازنده، یک مدار الکترونیکی است که به طور خاص برای اجرای دستورالعمل‌های حیاتی سیستم‌عامل، طراحی و ساخته شده است.

خرید بهترین گوشی موبایل از نظر پردازنده

اگر بخواهیم خیلی ساده درباره این بخش از گوشی هوشمند صحبت کنیم، باید آن را به مغز انسان تشبیه کنیم. در طی فرایند کار با گوشی موبایل، کاربر از طریق سیستم‌عامل با دستگاه تعامل می‌کند. پس از اینکه سیستم‌عامل این دستور را درک کرد، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را به پردازنده می‌دهد تا دستور به اجرا درآید و کار انجام شود. از این فرایند می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده، به دستورالعمل‌های اساسی گوشی پاسخ می‌دهد و آن‌ها را پردازش می‌کند.

هسته‌ها و سایر اصطلاحات مربوط به پردازنده چیست؟

یک پردازنده از ترانزیستورهای متعددی تشکیل شده که اندازه آن‌ها از گذشته تا به حال، تغییر زیادی کرده است. متخصصان و تولیدکنندگان آن‌ها، همیشه در پی آن هستند که اندازه ترانزیستورها را کاهش دهند تا تعداد بیشتری از آن را در سخت‌افزارهای کوچک بگنجانند.

پیشنهاد خرید گوشی با بهترین پردازنده

یکی از سوالاتی که برای کاربران گوشی هوشمند پیش می‌آید، این است که کدام یک از انواع گوشی‌های همراه کیفیت بهتری از نظر پردازنده دارند؟ هر چقدر پردازنده قدرتمندتر و بهتر باشد، عملکرد گوشی موبایل هم بهتر می‌شود. در ادامه چند مدل از بهترین گوشی‌ها با پردازنده قدرتمند را معرفی می‌کنیم.

گوشی موبایل وان پلاس مدل OnePlus Ace Pro

بهترین گوشی با پردازنده اسنپدراگون در لیست ما، وان پلاس ایس پرو ۵ جی است که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. این گوشی موبایل با ابعاد ۱۶۳ در ۷۵.۴ و ضخامت ۸.۸ میلی‌متر دارای وزن ۲۰۳.۵ گرم است. بدنه وان پلاس ایس پرو از جنس شیشه و در قسمت فریم پلاستیک است که این مواد برای ساخت گوشی یک طراحی زیبا از آن می‌سازد.

صفحه نمایشی که کمپانی وان پلاس برای این گوشی موبایل در نظر گرفته، Fluid AMOLED با ۱۲۰ هرتز نرخ نوسازی و ۶.۷ اینچ اندازه است. این صفحه نمایش می‌تواند تصاویر را در ۱ میلیارد رنگ و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل نمایش دهد که یک محافظ Corning Gorilla Glass 5 آن را می‌پوشاند. وان پلاس ایس پرو با سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری ColorOS 12.1 روانه بازار شده است.

بهترین گوشی از نظر پردازنده

در ضمن گوشی مورد بحث از پردازنده اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و پردازنده گرافیکی Adreno 730 بهره می‌برد. دوربین‌هایی که پشت گوشی قرار دارند، شامل حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با لنز عریض، حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و حسگر ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو است. دوربین سلفی آن هم عکس‌ها را با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنز عریض ثبت می‌کند. در نهایت باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی وان پلاس ایس پرو با شارژر 150 واتی شارژ می‌شود و غیر قابل تعویض است.

قیمت گوشی موبایل وان پلاس مدل One Plus Ace Pro

گوشی موبایل تکنو مدل Phantom V Flip 5G

یکی دیگر از محصولاتی که در لیست این راهنمای خرید قرار می‌گیرد، فانتوم وی فلیپ ۵ جی است که از یک بدنه منحصربه‌فرد و شیک تاشو بهره می‌برد. اندازه صفحه نمایش LTPO AMOLED این گوشی موبایل ۶.۹ اینچ است و تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۶۴۰ پیکسل نمایش می‌دهد. سیستم‌عاملی که فانتوم وی فلیپ از آن بهره می‌برد، اندروید ۱۳ است که با پوسته HIOS 13.5 عملکرد خوب و روانی دارد.

بهترین پردازنده گوشی

همانطور که اشاره کردیم، پردازنده در یک گوشی هوشمند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که در این محصول، باید به Mediatek Dimensity 8050 اشاره کنیم. به علاوه، پردازنده Mali-G77 MC9 عملیات پردازش گرافیکی را در این گوشی همراه انجام می‌دهد. میزان ظرفیتی که با Phantom V Flip در اختیار خواهید داشت، ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت حافظه رم است.

دوربین دوگانه این گوشی موبایل فوق‌العاده، شامل سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با لنز عریض و سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید است که در کنار سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با لنز عریض دوربین سلفی آن، همه دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهند. باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی موبایل تکنو مدل Phantom V Flip با استفاده از شارژر سیمی ۴۵ واتی، در عرض ۱۵ دقیقه، تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

قیمت گوشی موبایل تکنو مدل Phantom V Flip

گوشی موبایل آنر مدل Honor X8a

یکی دیگر از گوشی‌هایی که برای بررسی بهترین گوشی‌ها از نظر پردازنده، از آن نام می‌بریم، Honor X8a است که در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد. وزن این گوشی موبایل فقط ۱۷۹ گرم است و بدنه آن ترکیبی از پلاستیک و شیشه را شامل می‌شود. صفحه نمایشی که آنر برای این گوشی در نظر گرفته، از نوع IPS LCD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است.

از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش می‌توانیم به اندازه ۶.۷ اینچی آن با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۸۸ پیکسل اشاره کنیم. سیستم‌عاملی که آنر برای این گوشی موبایل در نظر گرفته، اندروید ۱۲ با رابط کاربری Magic UI 6.1 است. با توجه به اینکه این گوشی از پردازنده Mediatek MT6769H Hedlio G88 بهره می‌برد، برای کارهای روزمره و عادی با گوشی مناسب است و برای اجرای بازی‌های سنگین پیشنهاد خوبی به حساب نمی‌آید.

خرید بهترین گوشی از نظر پردازنده

به علاوه، پردازنده Mali-G52 MC2 عملیات پردازش گرافیکی در آنر ایکس ۸ ای را بر عهده دارد. میزان ظرفیتی که این گوشی در اختیار شما قرار می‌دهد، متنوع است و شامل ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم و در نهایت ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی با ۴ گیگابایت رم می‌شود.

دوربین سه‌گانه‌ای که پشت گوشی قرار گرفته، یک حسگر ۱۰۰ مگاپیکسلی با لنز عریض، یک حسگر ۵ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و یک حسگر ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو است. باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی همراه، با ۲۲.۵ وات ساعت ظرفیت به صورت سیمی و در عرض ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

قیمت گوشی موبایل آنر مدل Honoe X8a

گوشی موبایل ریلمی مدل Realme C67

یکی دیگر از گوشی‌هایی که در لیست راهنمای خرید بهترین گوشی از نظر پردازنده جای می‌گیرد، ریلمی سی ۶۷ است. این گوشی هوشمند که در سال ۲۰۲۳ عرضه شده است، فقط ۱۹۰ گرم وزن دارد. استاندارد IP54 در گوشی موبایل ریلمی سی ۶۷ مقاومت آن را در برابر گردوغبار و پاشیدن آب تضمین می‌کند. صفحه نمایش IPS LCD آن با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و اندازه ۶.۷۲ اینچ، تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل نمایش می‌دهد.

بهترین پردازنده گوشی موبایل

سیستم‌عاملی که ریلمی برای این گوشی در نظر گرفته،‌ اندروید ۱۳ است که با رابط کاربری Realme UI 4.0 عملکردی راحت و روان را ارائه می‌کند. ریلمی این گوشی موبایل را با پردازنده +Mediatek Dimensity 6100 به بازار عرضه کرده است. پردازنده Mali-G57 MC2 هم پردازش گرافیکی در این گوشی را به خوبی انجام می‌دهد.

دوربین دوگانه این گوشی متشکل از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با لنز عریض و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی با لنز تشخیص عمق است. یک جک ۳.۵ میلیمتری روی بدنه می‌تواند از مزایای این گوشی به حساب آید که برای اتصال هندزفری و هدفون طراحی شده است. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در گوشی موبایل ریلمی C67 از دیگر ویژگی‌های این گوشی به محسوب می‌شود که با شارژر سیمی ۳۳ وات، از ۱ تا ۵۰ درصد در عرض ۲۹ دقیقه شارژ می‌شود.

قیمت گوشی موبایل ریلمی مدل C67

مقایسه پردازنده گوشی در مدل‌ها و برندهای مختلف

پس از اینکه به معرفی گوشی‌های مختلف پرداختیم، باید راهنمای خرید cpu را تکمیل کنیم. همانطور که گفتیم پردازنده وظایف مختلفی مثل اجرای برنامه‌ها، مدیریت گرافیک و مدیریت اتصال را بر عهده دارد. از سال ۲۰۲۳ تا به حال پردازنده‌های قدرتمندی وارد بازار شده‌اند که هر یک از آن‌ها بر عملکرد گوشی موبایل اثر می‌گذارند. در ادامه به انواع بهترین پردازنده گوشی، با ویژگی‌های متمایز هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

پردازنده Apple سری A

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، پردازنده Apple سری A برای گوشی‌های آیفون و آیپدها طراحی شده‌اند. پردازنده‌های سری A با طراحی سفارشی خود، عملکرد و بهره‌وری بالایی دارند و قابلیت‌های هوش مصنوعی مثل تشخیص چهره و واقعیت افزوده را ارائه می‌کنند. به طور کلی اپل با طراحی این پردازنده‌ها و عملکرد خوبی که دارند، معیارهای جدیدی برای عملکرد گوشی همراه تعریف کرده است. در نهایت قدرتمندترین و جدیدترین پردازنده‌ای که اپل برای گوشی‌های خود از آن استفاده می‌کند، Apple A17 Pro است که در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرومکس وجود دارد.

بهترین پردازنده آیفون

پردازنده Qualcomm سری Snapdragon

سری پردازنده Qualcomm Snapdragon یک خانواده شناخته‌شده و فوق‌العاده از پردازنده‌های گوشی هوشمند است. پردازنده‌های اسنپدراگون توسط شرکت Qualcomm Technologies به بازار عرضه شده است و در گجت‌های مختلفی مثل گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و سایر دستگاه‌ها وجود دارد. این پردازنده‌ها، شامل معماری ARM، چندین هسته CPU، واحدهای پردازش گرافیکی Adreno، پردازنده‌های سیگنال دیجیتال شش گوشه (DSP) و پردازنده‌های سیگنال تصویر Qualcomm Spectra هستند.

حتما تا به حال نام این پردازنده‌ها را شنیده‌اید؛ چراکه آن‌ها به گزینه‌های پیشرفته اتصال بی‌سیم، قابلیت‌های دوربین عالی و پشتیبانی از شتاب هوش مصنوعی شهرت دارند. آن‌ها در مدل‌های مختلفی از جمله اسنپدراگون ۸، اسنپدراگون ۷، اسنپدراگون ۶، اسنپدراگون ۴ و اسنپدراگون ۲ در دسترس هستند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که جدیدترین پردازنده‌های گوشی موبایل Qualcomm، سری پردازنده اسنپدراگون ۸ است که در گوشی‌های بالارده به کار رفته‌اند. گوشی‌های پرچمداری که از آغاز سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شده‌اند، از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ یا اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می‌برند.

بهترین پردازنده گوشی اندروید

سری پردازنده Exynos

یکی دیگر از پردازنده‌هایی که در راهنمایی خرید گوشی موبایل با آن مواجه خواهید شد، سری پردازنده‌های Exynos است که معمولا در گوشی‌های هوشمند و برخی دیگر از دستگاه‌های سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ها توسط خود شرکت سامسونگ طراحی شده‌اند و از معماری ARM هم بهره می‌برند.

به طور کلی Exynos ترکیبی از هسته‌های قدرتمند CPU، پردازنده گرافیکی Mali و قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی است. نام این پردازنده‌ها با ارائه عملکرد عالی و بهره‌وری بالا و تجربه کاربری روان گره خورده است. معمولا از پردازنده Exynos در گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده سامسونگ بهره برده می‌شود تا عملکردی عالی در گیمینگ و چندوظیفگی را ارائه کنند. بهترین گزینه از این سری، پردازنده Exynos 2400 است که تفاوت‌هایی جزئی با پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 دارد.

بهترین پردازنده گوشی سامسونگ

پردازنده Mediatek

یکی دیگر از بهترین پردازنده‌هایی که در انواع گوشی‌های هوشمند امروزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، سری پردازنده مدیاتک است که در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند یافت می‌شود. این مدل پردازنده هم از معماری ARM بهره می‌برد و هسته‌های CPU، پردازنده گرافیکی Mali یا PowerVR، ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل هوش مصنوعی و دوربین‌هایی با وضوح بالا را ارائه می‌کنند.

پردازنده‌های مدیاتک در پیکربندی‌های مختلف تک‌هسته‌ای تا هشت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی پردازنده‌های مدیاتک به دلیل عملکرد خوب و مقرون‌به‌صرفه بودنشان شناخته می‌شوند و در گوشی‌های هوشمند میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده Mediatek از سری Demensity 9200 Plus است.

بهترین پردازنده گوشی

پردازنده Google Tensor

شرکت گوگل برای تولید گوشی‌های خود از پردازنده Google Tensor بهره می‌برد. اولین گوشی این پردازنده اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد تا گوشی‌های پیکسل 5 و پیکسل 5a را تامین کند. این پردازنده با معماری ARMV8-A طراحی شده و توسط Samsung Foundry با فرایند ۵ نانومتری ساخته شده است. عملکرد باتری گوشی‌هایی که با این پردازنده تولید شده‌اند، عالی است؛ زیرا از یک طراحی شش هسته‌ای سفارشی بهره می‌برند. در آینده نزدیک نسل جدید گوشی‌های هوشمند گوگل یعنی پیکسل ۹ و پیکسل ۹ پرو با پردازنده Tensor G4 ارائه می‌شوند.

پردازنده گوشی موبایل

پردازنده Hisilicon K

کمپانی Hisilicon به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت Huawei Technologies است که پردازنده‌های گوشی هوشمند را طراحی و تولید می‌کند. پردازنده‌های این کمپانی با عملکرد عالی، بهره‌وری انرژی و یکپارچگی خاصشان شناخته می‌شوند. آن‌ها معمولا دارای هسته‌های CPU، GPU و NPU با طراحی سفارشی هستند.

بهترین پردازنده گوشی

پردازنده Unisoc Spreadtrum

کمپانی Unisoc که پیشتر با نام Spreadtrum شناخته می‌شد، پردازنده‌های مختلفی برای گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و ساعت هوشمند به بازار عرضه می‌کنند. این پردازنده‌ها برای دستگاه‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه مناسب هستند. پردازنده مورد بحث به وضوح نمی‌تواند با پردازنده‌های بالارده رقابت کند ولی استفاده از آن‌ها برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه منطقی است.

بهترین گوشی موبایل از نظر پردازنده

سخن آخر

در این مقاله از کالاتیک به صورت مفصل، به عملکرد پردازنده‌های گوشی، مدل‌های مختلف آن‌ها و معرفی انواع گوشی با پردازنده قوی و قیمت مناسب پرداختیم. پردازنده‌ها با راه درازی که تا به امروز پیموده‌اند، تحول بزرگی در گوشی‌های موبایل و دیگر دستگاه‌های هوشمند، ایجاد کرده‌اند. در مسیر تکامل و پیشرفت تکنولوژی، می‌توانیم منتظر پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم تا گوشی‌های قدرتمندتر و کارآمدتر وارد بازار شوند. از نظر شما بهترین گوشی از نظر پردازنده کدام است؟

پرسش‌های متداول

پردازنده چه تاثیری بر گوشی می‌گذارد؟

همانطور که اشاره کردیم، هر چقدر پردازنده قدرتمندتر باشد، عملکرد گوشی موبایل هم بهتر خواهد بود.

بهترین پردازنده گوشی‌های سامسونگ کدام است؟

بهترین گوشی‌های سامسونگ از پردازنده Snapdragon 8 نسل ۲ یا ۳ بهره می‌برد.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.