تقلب بزرگ کوالکام؛ دروغ یا حقیقت؟ مساله این است!


غزاله لواسانی
نظرات 0
content-main-img
کوالکام که چندی‌ست ادعا می‌کند اپل و اینتل را در ساخت تراشه‌های مبتنی بر ویندوز شکست داده است؛ حال در معرض اتهام تقلب و دستکاری در نتایج بنچمارک‌ها قرار گرفته است!!

هنوز چند روزی از معرفی پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس نمی‌گذرد که متخصصان تکنولوژی، کوالکام را متهم به تقلب، دستکاری و آمارسازی در نتایج بنچمارک‌های دو پردازنده اسنپدراگون X Plus و X Elite کرده‌اند. به ادعای کوالکام پردازنده X Plus مبتنی بر معماری آرم (ARM) که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده می‌گیرد، با اینکه نسخه ضعیف‌تری از پردازنده پرچمدار اسنپدراگون X Elite است، اما می‌تواند در پردازش‌های چند رشته‌ای CPU حدود 10 درصد بهتر از تراشه M3 اپل عمل کند. اسنپدراگون X Plus با اینکه فاقد ساختار خوشه‌ای است و 10 هسته تماما قدرتمند Oryon را در ساختار خود دارد، اما کوالکام ادعا می‌کند که این پردازنده از لحاظ بهینگی مصرف انرژی و شارژدهی باتری نسبت به تمامی پردازنده‌های موجود، برتری دارد.

با تمامی این اوصاف SemiAccurate، وب‌سایت معتبر در حوزه تکنولوژی، با تکیه بر شواهد موجود کوالکام را به دروغ متهم می‌کند و می‌گوید که این آمارها با واقعیت فاصله بسیاری دارد. بنا به گفته این وب‌سایت، دو شرکت بزرگ سازنده تجهیزات (OEM‌) و منبعی موثق در شرکت کوالکام، جزئیات مربوط به این تقلب را ارائه داده‌اند و ادعا کرده‌اند که حتی نزدیک شدن به چنین نتایجی غیر ممکن است. ادعای تقلب کوالکام از آنجایی نشأت می‌گیرد که هیچ کدام از شرکت‌‎های سازنده تجهیزات (OEM) پس از آن‌که به پردازنده سری X دست پیدا کردند، نتوانستند نتایج این بنچمارک‌ها را تکرار کنند.

 معرفی پردازنده اسنپدراگون X Elite

کوالکام در آخرین مراسم Snapdragon Summit که در اکتبر سال 2023 برگزار شد، با معرفی پردازنده قدرتمند و سطح بالای X Elite، اولین نتایج بنچمارک‌های این پردازنده را ارائه داد. طبق ادعای کوالکام، پردازنده ایکس الیت در مقایسه با تراشه M2 اپل، با مصرف انرژی کمتر تا حدود 68 درصد، بیش از 50 درصد در پردازش دستورات، سرعت بیشتری دارد. همچنین، ایکس الیتِ کوالکام در پردازش‌های گرافیکی تا دو برابر بهتر از پردازنده اینتل i7-13800H عمل می‌کند. کوالکام در حالی این آمار و نتایج را منتشر کرد که در کنفرانس هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان نتوانستند به جزئیات بنچمارک‌ها دسترسی داشته باشند و این اعداد و ارقام تنها متکی به چند نمودار مبهم بود که توسط این کمپانی ارائه شد.

این شرکت در پاسخ رسمی به وب سایت دیگری به اسم Tom'sHardware، این اتهامات را واهی دانسته و گفته است «ما قویا بر صحت آمار و نتایج خود اطمینان داریم و به‌زودی مشتریان ما دستگاه‌هایی با پردازنده اسنپدراگون X Plus و X Elite را در اختیار خواهند داشت». کوالکام در ادامه اضافه کرد: «تفاوت در نتایج بنچمارک‌ها به‌دلیل عدم بهینگی نسخه ویندوز روی آرم و سیستم خنک‌سازی ضعیف است». اما گفته می‌شود حتی پس از بهبود سیستم خنک‌سازی توسط متخصصان، نتایج مورد نظر حاصل نشد و این موضوع زمانی بحرانی و به مسیر جدیدی از اتهامات کشیده شد که طبق گفته منبعی دیگر به وب‌‎سایت SemiAccurate، قدرت پردازنده بالا رده اسنپدراگون X Elite را تنها می‌توان با پردازنده‌های Celeron اینتل مقایسه کرد.

اتهامات وارده به کوالکام بسیار جدی است و در صورتی‌که نتواند خلاف آن‌ها را ثابت کند به اعتبار این شرکت بزرگ آمریکایی خدشه بزرگی وارد می‌شود. گفته می‌شود Surface Pro 10 و Surface Laptop 6 اولین دستگاه‌هایی هستند که با پردازنده اسنپدراگون عرضه خواهند شد. به احتمال خیلی زیاد مایکروسافت از این دستگاه‌ها در رویداد Microsoft Developers که اواسط ماه می 2024 برگزار می‌شود، رونمایی خواهد کرد. ما نیز برای دانستن اینکه کوالکام با دستکاری آمارها سعی بر فریب رسانه‌ها و کاربران داشته است یا این موضوع تنها از شیطنت برخی افراد و رقبای این کمپانی نشأت می‌گیرد، ناچاریم چند روزی را تا معرفی محصولات مایکروسافت و انتشار نتایج بنچمارک‌های این دستگاه‌ها منتظر بمانیم.

پرسش‌های متداول

کدام شرکت تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس را برای کوالکام ساخته است؟

شرکت تراشه‌ساز تایوانی TSMC تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس را برای کوالکام ساخته است.

از کدام منبع آخرین اخبار مربوط به حواشی تقلب کوالکام را دریافت کنم؟

مجله فناوری کالاتیک تمام تلاش خود را می‌کند تا به‌روزترین و آخرین اخبار دنیای تکنولوژی را برای علاقه‌مندان منتشر کند.

خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.