عدم شناسایی هارد اکسترنال (در ویندوز و تلویزیون)


مینو زمانی
نظرات 0
content-main-img
وقتی که هارد اکسترنال خود را به تلویزیون یا رایانه شخصی وصل می‌کنید، ممکن است با خطای عدم شناسایی هارد مواجه شوید که رفع این خطای آزاردهنده روش‌های مختلفی دارد. اگر می‌خواهید با روش‌های مختلف رفع خطای عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز و تلویزیون آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

حتما در قسمت کناری یا پشت تلویزیون، کامپیوتر و لپ‌تاپ خود پورت USB را دیده‌اید. با استفاده از این پورت می‌توانید انواع فلش یا هاردهای اکسترنال را به تلویزیون یا لپ‌تاپ خود متصل کرده و از محتوای داخل آن استفاده کنید. اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید، به‌راحتی می‌توانید فیلم مدنظر خود را دانلود کرده و با انتقال آن به فلش و اتصال به تلویزیون، به‌آسانی و در ابعاد بزرگ آن را مشاهده کنید.

اما گاهی اوقات ممکن است هنگام اتصال فلش یا هارد اکسترنال به تلویزیون یا کامپیوتر با مشکلی جدی روبه‌رو شوید و آن مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال است. اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید و دلیل آن را نمی‌دانید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با دلایل شناسایی نشدن هارد اکسترنال و روش‌های برطرف‌کردن این مشکل به‌صورت کامل آشنا شوید.

مشاهده لیست قیمت هارد اکسترنال

بررسی دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال در تلویزیون 

گاهی اوقات ممکن است پس از اتصال هارد به تلویزیون، با پیغام خطای Not Recognized  یا عدم شناسایی هارد مواجه شوید که سبب عدم نمایش محتوای داخلی آن خواهد شد. حال شاید این پرسش مطرح شود که دلیل ظاهرشدن چنین خطایی روی نمایشگر تلویزیون چیست؟ 

یکی از دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال، اتصال نادرست کابل به پورت USB است؛ بنابراین گاهی اوقات با بیرون آوردن هارد و اتصال مجدد آن به پورت USB  مشکل برطرف شده و محتوا نمایش داده می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است پورت USB ایراد داشته باشد یا آلوده شده باشد و سبب عدم شناسایی هارد اکسترنال شود.  اما مهم‌ترین دلیل شناسایی نشدن هارد اکسترنال، ویروسی بودن هارد است  که سبب می‌شود پورت USB قطعه را نشناخته و محتوا را نمایش ندهد. 

یکی دیگر از دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال، عدم پشتیبانی تلویزیون از ظرفیت هارد است. برخی از تلویزیون‌ها، ظرفیت مشخصی از فلش یا هارد را پشتیبانی می‌کنند و اگر هاردی با ظرفیت بیش‌تر از حد تعیین شده را به آن متصل کنید با خطای عدم شناسایی هارد اکسترنال به تلویزیون مواجه خواهید شد. 

دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال در تلوزیون

برخی دیگر از دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال شامل موارد زیر است:

  • ممکن است هارد اکسترنال شما دارای پسورد باشد.
  • پر بودن ظرفیت هارد دیسک مانع اجرای آن روی تلویزیون می‌شود.
  • برخی تلویزیون‌ها از درایوهایی با فرمت USB 3.0 پشتیبانی نمی‌کنند و باید فرمت آن را به  USB 2.0 تغییر دهید.
  • مشکلات مربوط به هارد درایو
  • غیرفعال بودن تایمر ضبط
  • خراب بودن کابل اتصال هارد 

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در تلویزیون

برای رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال در تلویزیون، روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید مشکل را حل کرده و به‌راحتی هارد را به تلویزیون متصل کرده و از آن استفاده کنید. 

روش‌های رفع مشکل شناسایی نشدن هارد در تلویزیون به‌صورت زیر خواهد بود:

رجیستر کردن هارد

گاهی اوقات شناخته نشدن هارد در تلویزیون، به دلیل مشکلات و ناهماهنگی‌های نرم‌افزاری هارد اکسترنال است. در این شرایط با رجیستر کردن هارد می‌توانید مشکل را برطرف کرده و از آن استفاده کنید. البته توجه کنید که پس از رجیستر کردن هارد اکسترنال نمی‌توانید بلافاصله از آن استفاده کنید و باید ابتدا آن را فرمت کنید (لازم به ذکر است که اگر از محتوای داخل هارد بک‌آپ ندارید و این اطلاعات برایتان اهمیت زیادی دارد، از رجیستر کردن هارد صرف‌نظر کنید).

برای رجیستر کردن هارد اکسترنال باید مسیرهای زیر را پیش بروید:

  1. برای تلویزیون‌های اندرویدی: HOME > Settings > Recording HDD Set-up > HDD Registration 
  2. برای تلویزیون‌های غیر اندرویدی: HOME > System Settings > Recording Set-up > HDD Registration

اگر هارد را رجیستر کردید و مشکل عدم شناسایی آن در تلویزیون رفع نشد، می‌توانید سایر روش‌ها را امتحان کنید.

تغییر فرمت MBR هارد

ام بی آر (MBR) در انواع هارد دیسک، اولین سکتور هر هارد یا دیوایس ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به آن است که در صورت خرابی آن ممکن است اطلاعات داخل هارد نمایش داده نشود. سکتور MBR بنا به دلایلی چون اتصال هارد به موبایل یا تلویزیون، خرابی ماژول هارد، جابه‌جاشدن MBR و... دچار مشکل شده و سبب عدم نمایش اطلاعات داخل هارد شود. در این مواقع باید هارد را به مراکز فوق‌تخصصی برده و آن را تعمیر کنید.

گاهی اوقات دلیل عدم شناسایی هارد اکسترنال در تلویزیون، مربوط به فرمت MBR است؛ چراکه فرمت GPT توسط دستگاه‌هایی چون تلویزیون‌های هوشمند و گیرنده‌ها پشتیبانی نمی‌شود و این موضوع سبب عدم نمایش محتویات داخل هارد خواهد شد. 

بنابراین، برای رفع این مشکل باید فرمت MBR را از GPT به Basic تغییر دهید. چگونه این کار امکان‌پذیر است؟ با انجام مراحل زیر می‌توانید فرمت MBR را از GPT به Basic تغییر داده و مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال را به‌آسانی رفع کنید:

  • نرم‌افزار Mini Tool Partition Wizard Professional را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • هارد دیسک را به کامپیوتر متصل کرده و MiniTool را اجرا کنید.
  • اکنون روی هارد دیسک کلیک راست کرده و گزینه Convert MBR Disk   را انتخاب کنید.
  • روی Apply در بالای صفحه کلیک کنید تا هارد دیسک روی تلویزیون قابل‌مشاهده باشد.

توجه کنید که در این روش اطلاعات هارد از بین نخواهد رفت؛ اما برای اطمینان بیشتر بهتر است پیش از انجام کار، از محتوای داخل هارد یک بک‌آپ تهیه نمایید.

تعمیر هارد اکسترنال

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل عدم شناسایی هارد در تلویزیون، خرابی هارد اکسترنال است. هارد با سوختن برد داخلی یا حتی به‌وجودآمدن مشکل برای هریک از قطعات، دچار مشکل شده و از کار خواهد افتاد؛ بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر هارد را به مراکز تخصصی در این حوزه برده و به تعمیر یا تعویض هریک از این قطعات اقدام کنید.  

با تعمیر هارد اکسترنال، مشکل شناسایی نشدن آن در تلویزیون برطرف شده و می‌توانید بدون هیچ مشکلی هارد را به تلویزیون متصل نمایید. 

تعمیر هارد اکسترنال

بررسی فضای موجود روی هارد دیسک

یکی‌دیگر از دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال توسط تلویزیون، این است که فضای هارد دیسک شما پر شده و امکان ضبط روی آن وجود ندارد؛ بنابراین پیش از اتصال هارد دیسک به تلویزیون، لازم است از وجود فضای کافی روی هارد اطمینان حاصل کنید. 

در برخی از تلویزیون‌ها برای ضبط ویدئو از تلویزیون محدودیت وجود دارد و نمی‌توانید بیش از حجم تعیین شده را ضبط نمایید حتی اگر فضای دیسک شما حافظه داشته باشد؛ بنابراین لازم است از میزان حجم تعیین شده برای دانلود در تلویزیون خودآگاه شوید تا با مشکلات این چنینی هنگام ضبط برخورد نکنید.

تغییر فرمت هارد دیسک

اکثر تلویزیون‌ها از فرمت FAT32 پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین لازم است هاردی که به آن متصل می‌شود نیز روی فرمت FAT32 تنظیم شده باشد. برای تغییر فرمت می‌توانید مانند زیر عمل کنید:

  • ابتدا لازم است اطلاعات هارد را به کامپیوتر منتقل کنید (زیرا تمام اطلاعات هنگام تغییر فرمت از بین خواهند رفت).
  • روی درایو مربوط به هارد راست کلیک کرده و گزینه فرمت را انتخاب کنید.
  • اکنون در پنجره باز شده، روی گزینه  File System کلیک کرده و از منوی حاضر گزینه FAT32 را انتخاب کنید. سپس گزینه Perform a quick farmat  را انتخاب کرده و در نهایت ok را بزنید.
  • اکنون اطلاعات موردنظر را روی هارد مجدداً کپی کرده و هارد را به تلویزیون متصل نمایید. 

دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز 

اگرچه استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز بسیار ساده‌تر از تلویزیون بوده و همه کارها به‌صورت خودکار انجام خواهد شد؛ اما بازهم گاهی اوقات ممکن است با مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز روبه‌رو شوید. اولین دلیل که ممکن است سبب ایجاد چنین مشکلی شود، اتصال اشتباه هارد به پورت USB است؛ بنابراین اولین کاری که هنگام بروز این مشکل باید انجام دهید، چک‌کردن وضعیت اتصال کابل هارد به پورت USB کامپیوتر است. 

پس از اینکه از درستی اتصال کابل هارد مطمئن شدید، باید به سراغ کابل برق هارد رفته و آن را به سوکت مخصوصی که روی بدنه آن قرار داده شده است، نصب کنید. لازم به ذکر است که اگر هارد شما از نوع پرتابل باشد، نیازی به آداپتور برق نخواهد داشت؛ زیرا با اتصال کابل برق آن به پورت USB کامپیوتر، از برق کامپیوتر یا لپ‌تاپ تغذیه کرده و روشن خواهد شد. 

عدم شناسایی هارد در ویندوز

سایر دلایل عدم شناسایی هارد اکسترنال می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • اشکال درگاه USB کامپیوتر
  • به‌روز نبودن درایور
  • ایجاد مشکل سخت‌افزاری برای هارد
  • عدم پارتیشن‌بندی هارد
  • احتمال ناسازگاری فرمت هارد با سیستم‌عامل

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز

برای رفع مشکل شناخته نشدن هارد اکسترنال در ویندوز، روش‌های مختلفی وجود دارد که در قسمت زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت. با انجام هریک از این روش‌ها می‌توانید مشکل شناسایی نشدن هارد در ویندوز را بر طرف کرده و با اتصال هارد به کامپیوتر، به امور خود رسیدگی کنید.

اطمینان از اتصال به برق و روشن بودن

اینکه هارد را به رایانه خود متصل کرده‌اید، الزاماً به این معنا نیست که برق مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. اگر برق هارد شما توسط آداپتور تأمین می‌شود، باید از اتصال آن مطمئن شوید. زیرا این موضوع سبب می‌شود که بین هارد و رایانه اتصالی برقرار نشده و روی صفحه‌نمایش با خطای عدم شناسایی هارد اکسترنال مواجه شوید.

به روزرسانی درایورها

یکی از دلایل شناسایی نشدن هارد اکسترنال در ویندوز، به‌روز نبودن درایورهاست. گاهی اوقات ویندوز با مشکلات درایور مواجه شده و دستگاه‌های متصل شده را غیرقابل‌شناسایی تشخیص می‌دهد.

 بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر درایور خود را به‌روز کرده و مشکل پیش‌آمده را برطرف نمایید. در قسمت زیر مراحل به‌روزرسانی درایورها را مشاهده می‌کنید که باید برای آپدیت درایورها مطابق آنها عمل کنید:

  • وارد منو Start شده و عبارت Device manager را در بخش جستجو وارد کنید.
  • روی گزینه Disk Drivers کلیک کرده و لیست دستگاه‌های متصل به سیستم خود را مشاهده کنید.
  • اگر نام هارد اکسترنال به همراه علامت اخطار زرد رنگ در لیست بود، روی آن کلیک راست کنید
  • گزینه Properties را انتخاب کنید.
  • اکنون ممکن است با یک کد خطا مواجه شوید که با جستجو در گوگل می‌توانید مشکل را حل کنید.

اگر مطابق مراحل پیش رفتید؛ اما مشکل برطرف نشد، می‌توانید به تب Drivers  رفته و روی گزینه حذف (Uninstall device) یا به‌روزرسانی درایور (Update driver) کلیک کنید. 

طراحی هاردهای اکسترنال به‌گونه‌ای است که می‌توانند با استفاده از درایورهای داخلی ویندوز کار کنند؛ اما اگر علاقه‌مند به درایورهای دیگر هستید، می‌توانید آن را از سایت سازنده دانلود کرده و روی رایانه خود نصب کنید.

فعال‌سازی درایو

یکی از روش‌های حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز، فرمت‌کردن هارد است. به این منظور باید مطابق مراحل زیر به انجام عمل فرمت‌کردن هارد اکسترنال بپردازید.

  • وارد منو Start شده و عبارت Disk management را جستجو کنید. 
  • اکنون گزینه  Create and Format Hard Disk Partition را انتخاب کرده و در صفحهٔ نمایش‌داده‌شده، درایو خود را پیدا کنید.
  • پس از مشاهده نام هارد در لیست ارائه شده، مطمئن شوید که در وضعیت  Online و  Formatted قرار گرفته باشد. اگر هم آفلاین بود نگران نباشید؛ با راست کلیک بر روی نام هارد می‌توانید وضعیت آن را تغییر دهید.

به‌این‌ترتیب توانسته‌اید هارد خود را روشن کرده و به شناسایی آن توسط ویندوز کمک کنید.

تغییر نام درایو هارد

یک روش سریع برای رفع مشکل شناسایی نشدن هارد اکسترنال در ویندوز، تغییر نام درایو است. این کار در چند دقیقه و تنها با کلیک بر روی چند گزینه امکان‌پذیر است. به این منظور باید مطابق این مراحل عمل کنید: 

  • در منو Start وارد گزینه Disk management شوید.
  • در این پنجره نام هارد خود را یافته و راست کلیک کنید. (توجه کنید که اگر نام هارد خود را در لیست نیافتید، روی درایوری که نام آن  New Volume است راست کلیک کنید)
  • اکنون نام موردنظرتان را نوشته و روی گزینه OK کلیک کنید.

اتصال هارد به پورت یا رایانه‌ای دیگر

اگر پس از بررسی اتصالات هارد به پورت USB رایانه، همچنان با عدم شناسایی هارد مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌شود که سایر پورت‌های موجود در رایانه را امتحان کنید. اگر باز هم مشکل رفع نشد، از یک رایانه دیگر استفاده کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که پورت USB دستگاه شما با مشکلی جدی روبه‌رو باشد و همین امر سبب بروز خطا در شناسایی هارد شود. 

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید برای رفع این مشکل از آن استفاده کنید، تعویض ویندوز سیستم و آزمایش آن بر روی سایر سیستم‌عامل‌ها است. زیرا ممکن است فرمت هارد با سیستم‌عامل شما ناسازگار بوده و روی آن نمایش داده نشود. 

اتصال هارد به پورت لپ تاپ

پارتیشن بندی

موضوع حائز اهمیتی که حتماً باید پیش از استفاده از هر نوع هارد اکسترنال به آن توجه کنید،  پارتیشن‌بندی حافظه است. در حقیقت حافظه‌هایی که پارتیشن یا قسمت‌بندی نشده باشند، نمی‌توانند توسط سیستم‌عامل‌ها مورداستفاده قرار گیرند.

به‌این‌ترتیب باید پس از خرید هارد اکسترنال، پارتیشن جدیدی مطابق مراحل زیر روی آن ایجاد کنید. 

  • در منو Start وارد گزینه Disk management شوید.
  • درایو مربوط به هارد دیسک خود را انتخاب کنید. 
  • اگر هارد شما تاکنون استفاده نشده یا نیاز به پارتیشن‌بندی داشته باشد، گزینه Unallocated در قسمت پایین پنجره نمایش داده می‌شود که باید روی آن راست کلیک کنید.
  • اکنون گزینه  New Simple Volume  را انتخاب کرده و روی دکمه Next کلیک کنید.
  • حال در قسمت Simple volume size in MB نوبت به تعیین حجم برای هارد می‌رسد که باید برحسب مگابایت و بر اساس ظرفیت هارد وارد شود.
  • روی دکمه Next کلیک کنید.
  • در آخر گزینه  format this volume را انتخاب کرده و  Next را بزنید.

لازم به ذکر است که طی انجام این مراحل، تمامی اطلاعات موجود در هارد فرمت خواهد شد. پس بهتر است پیش از شروع، یک نسخه از اطلاعات موجود را در تهیه کرده و به‌عنوان پشتیبان نزد خود نگه دارید.

کدام یک از روش های رفع مشکل شناسایی هارد اکسترنال بهتر است؟ 

در این مطلب در مورد روش های مختلف حل مشکل شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز و تلویزیون صحبت کردیم و امیدواریم با مطالعه بتوانید مشکل خود را برطرف کنید. پاسخ به این سوال که کدام روش بهتر است کاملا سلیقه‌ای بوده و از هر روشی که راحت‌تر هستید می‌توانید مشکل هارد خود را برطرف کنید.

اگر هنگام انجام این روش‌ها با مشکلی مواجه شدید، با ما مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین پاسخ را دریافت کنید. 

کدام یک از روش‌های مطرح شده در این مقاله توانست مشکل شما را برطرف کند؟ تجربه خود را با ما و کاربران  کالاتیک در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

در انتها به برخی از سوالات پرتکرار در مورد عدم شناسایی هارد اکسترنال پاسخ می‌دهیم:

چگونه می‌توانم مشکل هارد اکسترنال شناسایی نشده خود را در ویندوز رفع کنم؟

  • بررسی اتصال هارد به پورت USB
  • اتصال هارد دیسک به کامپیوتری دیگر
  • تغییر نام درایو 
  • فعال‌سازی هارد 
  • پارتیشن‌بندی
  • به‌روزرسانی درایورها

از کجا می‌توانم تشخیص دهم که هارد اکسترنال من سالم است یا خیر؟

با اتصال هارد اکسترنال به سایر پورت‌های سیستم یا اتصال به رایانه‌ای دیگر می‌توانید از سلامت هارد خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه هارد دیسکی را که شناسایی نمی شود را فرمت کنم؟

اگر هارد اکسترنال شناسایی نشد، احتمالا مشکل اتصال است. برای رفع این مشکل می‌توانید با تعویض پورت یا کابل USB، هارد اکسترنال را قابل مشاهده کنید. سپس از ابزارهای داخلی ویندوز - Disk Management استفاده کنید، روی دیسک مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Format را انتخاب کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.