قابلیت Passkey گوگل برای دستگاه های اندرویدی


زهرا آریایی
نظرات 0
content-main-img
در این مقاله به بررسی قابلیت passkey برای دستگاه های اندروید، نحوه استفاده و مزایای آن می‌پردازیم.

گوگل با ارائه یک راهکار جدید، در تلاش برای افزایش امنیت کاربران است. قابلیت Passkey گوگل برای دستگاه های اندروید همان چیزی است که حساب کاربری شما را از خطرات متعدد در امان نگه می‌دارد. با این قابلیت راحتی و امنیت بیشتری برای ورود به حساب کاربری گوگل و استفاده از آن خواهید داشت.

قابلیت Passkey در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی قابل استفاده است. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت در ادامه به صورت مفصل به مزایا و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

قیمت انواع مدل گوشی موبایل

مزایای استفاده از قابلیت Passkey برای دستگاه های اندروید

رمزهای عبور خاص و قوی، بخش مهمی از استراتژی امنیتی در فضای آنلاین به حساب می‌آیند. در واقع تا زمانی که آن‌ها به اندازه کافی قوی باشند، حساب کاربری شما را امن نگه می‌دارند. با این حال اخیرا Passwordها گزینه مناسبی برای تضمین امنیت کاربران در فضای آنلاین نیستند.

با اینکه پسوردها تا حدودی امنیت حساب کاربری شما را تامین می‌کنند ولی به دلیل معایبی که دارند، توسط هکرها به‌راحتی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. از همین رو بسیباری از کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند که افراد و کسب‌وکارها از Password فاصله بگیرند و Passkey را جایگزین آن کنند.

شاید در نگاه اول Passkey مزایای مشابهی نسبت به Passwor ارائه کند ولی امنیت بیشتری دارد. پسکی یک روش جدید برای احراز هویت بدون رمز است و به دلیل امنیت بالایی که دارد یک جایگزین عالی برای Password به حساب می‌آید. برای اینکه با پسکی بیشتر آشنا شوید، در ادامه به مزایای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قابلیت passkey گوگل

هک کردن Passkey دشوارتر است

مهم‌ترین مزیتی که Passkey دارد، امنیت بالای آن نسبت به Password است. هر رمز عبور کاملا منحصربه‌فرد است و با یک جفت رمزنگار عمومی و خصوصی به دستگاه کاربر مرتبط می‌شود. به طور کلی دسترسی غیر مجاز بدون در اختیار داشتن خود دستگاه دشوار است. همین ویژگی امنیت دستگاه شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تجربه کاربری آن راحت و روان است

با استفاده از Passkey بدون نیاز به رمز عبور و به‌روشی راحت و روان وارد حساب کاربری خود خواهید شد. امروزه کاربران متناسب با نیاز خود چندین حساب کاربری برای کسب‌وکار خود دارند که به خاطر سپردن تعداد زیادی پسورد برای همه این اکانت‌ها کاری سخت به نظر می‌رسد.

وقتی رمز عبور حساب‌های کاربری فراموش می‌شود، افراد به اجبار آن‌ها را بازنشانی می‌کنند. همین مسئله می‌تواند زمان زیادی از کاربر بگیرد و به تجربه کاربری ناخوشایندی منجر شود. با وجود Passkey کاربران نیازی به حفظ کردن رمز عبورهای متعدد و پیچیده ندارند.

این افراد می‌توانند با استفاده از تلفن همراه، ایمیل یا بیومتریک خود احراز هویت کنند و وارد سیستم شوند. این شکل از ورود به حساب‌های متعدد تجربه کاربری راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای شما رقم خواهد زد.

قابلیت passkey

هر رمز عبور به صورت پیش‌فرض قوی است

وقتی از Passkey برای دستگاه های اندروید استفاده می‌کنید، به وارد کردن رمزهای طولانی و سخت نیازی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از ایجاد یک حساب کاربری، یک جفت کلید عمومی و خصوصی امن درخواست کنید.

در آینده رایج‌تر خواهد بود

طبق پیش‌بینی‌ها در سال‌های آینده Passkey رایج‌تر خواهد شد؛ زیرا کسب‌وکارهای بیشتری از آن به‌عنوان یک جایگزین امن استفاده می‌کنند. با استفاده از Passkey کسب‌وکارها بدون نیاز به تغییر مداوم رمزها و به‌روزرسانی آن‌ها می‌توانند امنیت آنلاین خود را حفظ کنند.

استفاده از آن راحت است

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از Passkey گوگل برای دستگاه های اندروید استفاده راحت آن‌ها نسبت به Password است. کاربران با این قابلیت به حفظ کردن رمزهای طولانی نیاز ندارند و خیلی سریع و راحت می‌توانند وارد حساب کاربری خود شوند. این مزیت هم به صرفه‌جویی در زمان و هم راحتی بیشتر کاربران کمک زیادی می‌کند.

از دیگر مزایای قابلیت Passkey گوگل برای دستگاه های اندروید:

  • لازم نیست تعداد زیادی از اعداد و حروف را به خاطر بسپارید.
  • می‌توانید با فناوری تشخیص چهره یا اثر انگشت وارد حساب کاربری خود شوید.
  • می‌توانید از Passkey در سیستم‌عامل‌ها و مرورگرهای مختلف استفاده کنید.
  • پسکی‌های گوگل در همه برنامه‌های Android در دسترس هستند.

منظور از Passkey چیست؟

در اولین قدم در جهت آشنایی با قابلیت Passkey گوگل برای دستگاه های اندروید، باید به معنای این کلمه بپردازیم. در واقع Passkey جدیدترین روش احراز هویت در دستگاه است. با استفاده از این قابلیت رمزهای عبور سنتی حذف می‌شوند و روش جدیدی برای ورود به حساب گوگل در اختیار شما قرار می‌گیرد. با این روش برای ورود به حساب کاربری گوگل، پی‌پال یا iCloud باید از Face ID در آیفون، حسگر اثر انگشت در گوشی‌های اندرویدی یا Windows Hello در رایانه شخصی استفاده کنید.

فناوری WebAuthn یا Web Authentication

وقتی از Passkey استفاده می‌کنید، ۲ کلید مختلف ایجاد می‌شود. یکی از این کلیدها در وب‌سایت یا سرویسی که حساب شما در آن وجود دارد، ایجاد می‌شود و کلید دیگر در دستگاهی که برای تایید هویت از آن استفاده می‌کنید، ذخیره خواهد شد.

قابلیت passkey

آیا استفاده از Passkey پایانی برای Password است؟

طبق نظر گوگل، استفاده از Passkey یک گام بزرگ رو به جلو در جهت افزایش امنیت خواهد بود ولی این حقیقت واضح و مبرهن است که فناوری‌های جدید برای تکامل نیاز به زمان دارند. از همین رو ممکن است که Password تا مدت زمان محدودی در دسترس باشد. در واقع استفاده از Passkey کاملا به نفع کاربران است؛ زیرا هکرها فقط در عرض چند ثانیه می‌توانند یک رمز عبور را بشکنند و وارد اکانت شوند. در مقابل احراز هویت از طریق Passkey می‌تواند روشی جایگزین و بسیار امن باشد.

چطور یک Passkey برای اکانت گوگل بسازیم؟

احراز هویت بدون استفاده از رمز عبور بسیار امن‌تر از وارد کردن نام کاربری و پسورد است. به طور کلی احراز هویت بدون استفاده از رمز عبور، از یک کلید رمزگذاری‌شده برای ورود به حساب شما استفاده می‌کند. با این روش احتمال هک شدن حساب کاربری‌تان بسیار کمتر خواهد بود. به این ترتیب برای ورود به حساب کاربری خود به تایپ رمزهای عبور طولانی نیاز نخواهید داشت.

برای اینکه از Passkey استفاده کنید، فقط به یک حساب گوگل و یک مرورگر وب نیاز دارید. به یاد داشته باشید که دستگاه شما باید یک تلفن همراه یا یک لپ‌تاپ وصل باشد. در ادامه باید مراحل زیر را دنبال کنید تا Passkey برای شما فعال شود.

۱. وارد حساب گوگل خود شوید

در اولین قدم مرورگر وب خود را باز کنید و وارد حساب کاربری Google شوید. معمولا هرکس در لپ‌تاپ یا گوشی موبایل خود حساب کابری خود را فعال و باز کرده است و می‌توانید این مرحله را به‌سرعت رد کنید.

۲. Passkeys Mannager را باز کنید

در مرحله دوم باید فورا به myaccount.google.com/signinoptions/passkeys. بروید. وقتی صفحه جدید باز می‌شود، باید یک بار دیگر رمز حساب کاربری خود را وارد کنید.

۳. رمز عبور جدید ایجاد کنید

در صفحه جدیدی که پیش روی شما باز می‌شود، باید روی Create a Passkey کلیک کنید. در این مرحله هم باید رمز عبور خود را بار دیگر وارد کنید.

قابلیت passkey

۴. به ایجاد Passkey ادامه دهید

در این مرحله پنجره‌ای پیش روی شما باز می‌شود که باید روی Continue کلیک کنید. شما در حال ایجاد یک رمز عبور برای حساب کاربری خود هستید. از شما خواسته می‌شود که به Chrome اجازه دهید به Passkeyهای شما دسترسی داشته باشد و بتواند از آن‌ها استفاده کند.

باید در این بخش روی Allow کلیک کنید. در نهایت از شما درخواست می‌شود که اثر انگشت خود را برای دستگاه شناسایی کنید. به یاد داشته باشید که Passkeyها راهی برای تایید حساب کاربری Google هستند و باید به‌زودی آن‌ها را راه‌اندازی کنید. در واقع استفاده از آن‌ها برای دسترسی راحت و ایمن به حساب شما ضرورت دارد.

قابلیت passkey

سخن آخر

در نهایت با استفاده از قابلیت Passkey گوگل برای دستگاه های اندرویدی هم ایمنی حساب خود را افزایش دهید و هم راحت‌تر به حساب خود وارد شوید. قابلیت Passkey در آینده نزدیک جایگزین استفاده از Password می‌شود و استفاده از آن ضروری است.

پرسش‌های متداول

آیا Passkey جایگزینی برای Password است؟

بله؛ اینطور پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک به جای Password از Passkey استفاده شود.

مهم‌ترین مزیت Passkey چیست؟

مهم‌ترین دلیلی که از Passkey به عنوان جایگزین Password استفاده می‌شود، امنیت بالای آن است.

چه کسانی باید از Passkey استفاده کنند؟

هر یک از کاربرانی که نیاز به امنیت بیشتری برای حساب کاربری و دستگاه خود دارند، می‌توانند از Passkey استفاده کنند.
خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی

به این مطلب امتیاز دهید!

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

نظرات (0)

برای ثبت نظر خود وارد شوید.